Vi Bilägares forum

Klart: Byd kommer till Sverige – Hedin bil sköter försäljningen

Klart: Byd kommer till Sverige – Hedin bil sköter försäljningen

Kinesiska märket öppnar första svenska butiken i oktober.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-08-01 11:56

Kommentarer

Fast sen man t ex snackat med ett par juniora säljare på Hedin här i stan så blir man väldigt tveksam till att slänga upp typ 500.000 kr på bordet för en bil från den firman...

Uppdaterat: 2022-08-04 19:30

Har inte varit in hos Hedin här på orten. De tog över en annan ÅF men den hade jag heller inte varit in hos på flera år.

Uppdaterat: 2022-08-04 19:34

Vi talar nog om samma ort, Axa...:)

Uppdaterat: 2022-08-04 19:54

Pi
Ja just det. :-)
Men det är ju som du skriver, säljare som är okunniga eller ointresserade blir platt fall. Jag själv har svårt att återvända till ÅF som inte har professionella säljare. Oavsett vad man tycker om modellerna.

Uppdaterat: 2022-08-04 20:06
Axa skrev:

Pi
Ja just det. :-)
Men det är ju som du skriver, säljare som är okunniga eller ointresserade blir platt fall. Jag själv har svårt att återvända till ÅF som inte har professionella säljare. Oavsett vad man tycker om modellerna.

Vad är en professionell säljare?
För företaget skulle jag gissa på en som säljer många bilar.
För ”nördar” på bilforum skulle jag gissa på en som kan mer om bilens teknikaliteter än det man löst på timmesvis på forum och andra faktakällor på nätet.
Säljarens roll och det dom får betalt för är att landa en affär. Bilarnas alla tekniska finesser får dom bara övergripande utbildning på på en dag för en ny modell.
Kom i håg att det är säljare du snackar med, inga tekniknördar. Dom finns troligen på verkstaden.
Skulle tro att jag kan betydligt mycket mer om min bil än min bilsäljande son kan.
Jag har frågat honom om vad kunderna frågar efter, de flesta vill ha en bil och kanske tar en provtur runt kvarteret och köper sedan bilen. Andra ”jobbiga” kunder provar och frågar och kan aldrig bestämma sig. Men dessa är i minoritet, men troligen i majoritet på detta forumet :)
Men bilar kan han sälja, när dom har något att sälja. Men nu har det varit dåligt av den varan då det mesta av de fabrikat han säljer är slutsålt.

Uppdaterat: 2022-08-04 21:06

Jag vill ha information om priset, utrustning och kanske räckvidd om det handlar om en elbil. Inte ens det har de kunnat berätta om. Det är ju inte hundratals varianter de har att hålla reda på.

Uppdaterat: 2022-08-04 21:22
L. Mäkinen skrev:

Jag vill ha information om priset, utrustning och kanske räckvidd om det handlar om en elbil. Inte ens det har de kunnat berätta om. Det är ju inte hundratals varianter de har att hålla reda på.

Då är det väl en hallvärd du träffat på. Dom kan inget alls förutom att möta kunden och hänvisa dom till en något så när utbildad säljare. Men nu så klart refererar jag till hur det fungerar där sonen jobbar.

Uppdaterat: 2022-08-04 22:41

Sen blev jag positivt överraskad av en yngre säljare hos det märke jag kör. Det blev ett "kommunikations-problem" i multimedia-enheten men det var inte verkstan som löste det utan just denna kunnige, yngre säljare. Men han hade säkert inte platsat på Hedin Bil...:)

Uppdaterat: 2022-08-04 22:30

Snoid
Det handlar inte bara om säljarens kunskap utan främst om bemötande, eller brist på bemötande.
Min erfarenhet är att väldigt få säljare har grundläggande kunskaper om hur man på ett vettigt sätt bemöter någon som är potentiell köpare.

Uppdaterat: 2022-08-05 10:11

Men kommer inte alla bilaffärer snart att göras direkt via nätet?

Uppdaterat: 2022-08-05 10:35
40-talisten skrev:

Men kommer inte alla bilaffärer snart att göras direkt via nätet?

Måste ändå finnas representanter som visar bilarna samt hjälper de som inte vill beställa på nätet med att lägga sin beställning. Såsom Tesla har det idag.

Uppdaterat: 2022-08-05 11:08

Sedan är det ju inte alltid säljarens fel om det inte "klickar" vid ett bilköp. Även bilkunden måste ju läsa på lite och veta ungefär vilka krav han ställer på sin nya (eller begagnade) bil.

Uppdaterat: 2022-08-05 11:13

Senast jag provkörde Tesla (Y) var det föredömligt arrangerat. Jag bokade en provkörning på en tid som passade mig och när jag kom till bilen öppnades den på distans och jag fick lite råd över telefon. Den stod i ett industriområde i Uppsala där jag bekvämt kunde parkera min egen bil under tiden.
Att de sen bara hade fjädrar och inget till stötdämpare var inte arrangemangets fel.

För många år sen var jag helt lost på vad jag skulle köpa och besökte hallar och frågade efter "en rolig bil" för ett par hundra tusen kronor. Det varierade en del vad de erbjöd.

Uppdaterat: 2022-08-05 11:33

Christer
Jag vill mena att en bra säljare hjälper kunden att hitta rätt men med fingertoppskänsla och utan att vara pådrivande. Tyvärr finns det få sådana säljare kvar. Verkar som de rekryterar säljare direkt från elektronikvaruhusens traineeprogram eller från närmaste telefonförsäljarbolag.

Uppdaterat: 2022-08-05 12:22
Axa skrev:

Christer
Jag vill mena att en bra säljare hjälper kunden att hitta rätt men med fingertoppskänsla och utan att vara pådrivande. Tyvärr finns det få sådana säljare kvar. Verkar som de rekryterar säljare direkt från elektronikvaruhusens traineeprogram eller från närmaste telefonförsäljarbolag.

Ja idag verkar det som om man inte kan googla vad man vill ha så är det säljaren som skall stå för all kunskap. Att vara normalt bilintresserad och läsa biltidningar och tester är ju såå jobbigt. Och många verkar ha missat att bilförsäljaren är, just det, en säljare och ser till sitt i första hand och inte kundens bästa.

Uppdaterat: 2022-08-05 12:38

Christer
Men ett grundkrav är väl att säljaren ska ha kunskaper om den eller de produkter han eller hon säljer?

Uppdaterat: 2022-08-05 12:43
Axa skrev:

Christer
Men ett grundkrav är väl att säljaren ska ha kunskaper om den eller de produkter han eller hon säljer?

Och ett annat grundkrav är väl att kunden skall åtminstone vara lite påläst, om han inte vill bli blåst.

Uppdaterat: 2022-08-05 12:48

Förstår inte riktigt Christer's försvar av bilnasare med nästan 0 i kunskap om sina produkter. Är helt övertygad om att de som skriver i denna tråd och upplevt problem är tämligen pålästa men ändå kan behöva några förtydliganden av sådant som kan vara svårt att läsa sig till.

Uppdaterat: 2022-08-05 14:44
Pi skrev:

Förstår inte riktigt Christer's försvar av bilnasare med nästan 0 i kunskap om sina produkter. Är helt övertygad om att de som skriver i denna tråd och upplevt problem är tämligen pålästa men ändå kan behöva några förtydliganden av sådant som kan vara svårt att läsa sig till.

Jag försvarar inte bilnasare utan bara påpekar att det finns "2 sidor av myntet". De som skriver här på forumet är nog rejält pålästa, tror jag. Däremot har erfarenheten genom alla bilägare jag träffat lärt mig att många har noll koll på vad de köper och vad de vill ha hos bilhandlaren.

Uppdaterat: 2022-08-05 15:32

Christer
Jag håller med dig om att man behöver vara påläst och kunna bilar ifall man köper begagnat. Ju äldre skick desto mer kunnig behöver man vara anser jag.
Med nya bilar så ska en säljare kunna vara så pass kunnig och lämna vägledande information om funktion och tillval.
Jag brukar vara påläst men spela okunnig. Det brukar skilja agnarna från vetet. Då vet man ifall säljaren vill göra båda parter nöjda eller ifall nasaren bara är ute efter sin provision.

Uppdaterat: 2022-08-05 16:07
Axa skrev:

Christer
Jag vill mena att en bra säljare hjälper kunden att hitta rätt men med fingertoppskänsla och utan att vara pådrivande. Tyvärr finns det få sådana säljare kvar. Verkar som de rekryterar säljare direkt från elektronikvaruhusens traineeprogram eller från närmaste telefonförsäljarbolag.

Där kan du ha rätt. Veho har en säljare som tidigare jobbade på Elgiganten :)

Uppdaterat: 2022-08-05 18:17
Axa skrev:

Christer
Jag håller med dig om att man behöver vara påläst och kunna bilar ifall man köper begagnat. Ju äldre skick desto mer kunnig behöver man vara anser jag.
Med nya bilar så ska en säljare kunna vara så pass kunnig och lämna vägledande information om funktion och tillval.
Jag brukar vara påläst men spela okunnig. Det brukar skilja agnarna från vetet. Då vet man ifall säljaren vill göra båda parter nöjda eller ifall nasaren bara är ute efter sin provision.

Självklart är väl nasaren endast ute efter sin provision.
Men somliga lyckas tydligen lura i dig något annat, och det är troligen handlarens stjärnsäljare, som efteråt snackar med kollegan om den där jobbiga kunden som hen lyckades sälja en bil till.

Uppdaterat: 2022-08-05 18:21

Är enig med Mr Snoid, Ett tips är att kolla på ”Autoindex” och se hur folk bedömer säljare. Jag gjorde detta och har inte ångrat det 😉

Uppdaterat: 2022-08-05 18:43

Snoid
Jo, jag förstår och nekar inte att säljaren har provisionen som lön. Men trots det kan ju jag som köpare gå nöjd ur affären. Det ekonomiska är en sak. Det andra är att säljaren har social förmågor och kan förstå en kund. Där brister det hos alltför många.

Uppdaterat: 2022-08-05 19:13

En bra säljare får tillbaka kunderna när det är dags för nästa affär. Det var nära att lyckas för han som sålde MBn till mig, men hans kollegor och företagets hantering vid service av bilen gjorde att det inte blev så.

Uppdaterat: 2022-08-05 19:27

Exakt Mäkinen
En bra säljare har en stor kundkrets som kommer tillbaka och köper en ny bil av hen.
Det är de säljarna som är eftertraktade och bäst avlönade hos handlarna.
Handlar inte alls om den som är mest påläst och kunnig om produkten. Det handlar om relationsbyggande, de pålästa ”jobbiga” kunderna är så få så dom kan nån junior få ta sig an. Bilen är sekundär, det blir resultatet av ett bra sälj.
Den som tror att bilsäljarna är tekniknördar som kan alla detaljer om en bil är helt ute i det blå. Visst finns det säkert någon säljare som även är tekniskt intresserad och väldigt påläst. Men dom är garanterat lätträknade.

Uppdaterat: 2022-08-05 19:38

Snoid
Nåja, det finns duktiga säljare som är duktiga på att få tillbaka kunden OCH har kunskap om produkterna de säljer.

Uppdaterat: 2022-08-05 20:34
Axa skrev:

Snoid
Nåja, det finns duktiga säljare som är duktiga på att få tillbaka kunden OCH har kunskap om produkterna de säljer.

Men dom kan du räkna på en hand. Så du lär få leta, eller låta sig luras.

Uppdaterat: 2022-08-05 21:14