Vi Bilägares forum

Nu måste nya bilar varna när föraren kör för fort

Nu måste nya bilar varna när föraren kör för fort

Fortkörare får snart en särskild varning i nya bilmodeller – en nyhet som ska rädda liv. Men systemet kommer gå att stänga av.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-07-01 07:10

Kommentarer

Känns som att man borde behålla sin gamla bil, för att slippa såna här inbyggda elektroniska konstigheter och övervakningar.

Uppdaterat: 2022-07-01 10:51

Tja, inte kommer det att störa mig speciellt mycket. Och knappast heller en stor del av de nya elbils-förarna som verkar ta det lugnare än när dom körde förbränningsmotor-drivet...:)

Uppdaterat: 2022-07-01 11:20

Det blir väl som med start/stop funktionen. Vissa tycker det är bra, andra retar sig så mycket och sitter och får trycka på stänga av knappen för start/stop varje gång de startar bilen (jag var en av dom).

Nu när man har elbil finns ingen funktion för start/stop så nu behöver jag inte sitta och trycka på en knapp varje gång, men kanske med kommande bilar då.

Uppdaterat: 2022-07-01 11:24
- Peugeot e-208 GT 2022

Sådan där funktion har jag i min bil. Dock inte ibockat att den skall varna förutom att hastighetsskyltarna i HUD/Skärm får röda siffror då hastigheten är högre än skyltad.
Men jag är helt säker på att Róża Thun har en övertro på detta revolutionerande system. I bland verkar vissa teoretiker totalt sakna verklighetsförankring i sina teorier.

Uppdaterat: 2022-07-01 12:08

Det här har funnits i några år i taxametrar. Det är väl till för att om kunden klagar så ska man kunna ge en reprimand.

Uppdaterat: 2022-07-01 12:55
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Ja min bil varnar också när jag kör för snabbt som Mr Snoid skrev, att den varnar i displayen genom att 40-skylten blinkar rött t.ex.
Mycket möjligt att den också kan varna med ljud, men det kan i så fall vara avstängt i menyerna som standard och inget jag tänker leta upp :)

Uppdaterat: 2022-07-01 13:24
- Peugeot e-208 GT 2022

Jag har skyltad hastighetsgräns i navigatorn.
Praktiskt

Uppdaterat: 2022-07-01 14:56
Gillar kurvor och rondeller

Vad är vitsen med systemet om det går att stänga av?

Uppdaterat: 2022-07-01 16:52
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag behåller min Volvo C30, snart 15 år o 15 000 mil och som aldrig krånglar, så länge jag kan.
Det är för mkt dumheter på nya bilar. Hastighetsgränsen kan vara för låg.

Uppdaterat: 2022-07-01 16:58
Ulf Parde
Hackenbush skrev:

Vad är vitsen med systemet om det går att stänga av?

Kanske samma som start/stop? Tillverkaren kan skryta med att vi minsann sänker utsläppen med 0,1% för att vi har start/stop.

Samma med detta. De kan skryta med att vi sänker dödligheten på vägarna för att folk kör långsammare. Visst kan folk stänga av det, men de räknar väl ändå med att en hel del inte gör det.

Uppdaterat: 2022-07-01 20:17
- Peugeot e-208 GT 2022

Jag testat GPS mobil som visar 82 km/h kom röd siffran varning och sänka 81 km/h var svart siffran ingen varning efter vägskylt står på 80 km/h.
Jag kör 86 km/h med hastighetsbegränsning på Skoda hastighetsmätare så att visas GPS mobil visar varierar 81 - 82 km/h. Testat 96 km/h Skoda hastighetsmätare och GPS mobil visar varierar 91 - 92 km/h. 106 km/h Skoda hastighetsmätare och GPS mobil visar varierar 90 - 91 km/h. 116 km/h Skoda hastighetsmätare och GPS mobil visar varierar 100 - 101 km/h. Vägskylt på 80, 90, 100 och 110 brukar jag Skoda hastighetsbegränsning 86, 96, 107 och 117 km/h blir det 81 - 82, 91 - 92, 101 - 102 och 111 - 112 km/h i verkliga väg.

Uppdaterat: 2022-07-01 22:05
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Sedan jag gått över till elbil så märker jag själv att jag kör mycket lugnare och nästan alltid i laglig hastighet, även om bilen har tillräckligt prestanda för att dundra förbi de flesta på vägarna. Finns ingen anledning att köra för fort. Det jag också uppmärksammat är att elbilsförare i allmänhet kör väldigt lugnt och försiktigt medan de äldre fossilbilarna tenderar att köra som galningar. Elbilsägare kör billigt på el, men här är man mer mån om räckvidden. Kan det behövas ytterligare 10kr i bensinprishöjning för att fossilarna ska börja köra lugnare? :)

Uppdaterat: 2022-07-02 09:34
MrMartin skrev:

Sedan jag gått över till elbil så märker jag själv att jag kör mycket lugnare och nästan alltid i laglig hastighet, även om bilen har tillräckligt prestanda för att dundra förbi de flesta på vägarna. Finns ingen anledning att köra för fort. Det jag också uppmärksammat är att elbilsförare i allmänhet kör väldigt lugnt och försiktigt medan de äldre fossilbilarna tenderar att köra som galningar. Elbilsägare kör billigt på el, men här är man mer mån om räckvidden. Kan det behövas ytterligare 10kr i bensinprishöjning för att fossilarna ska börja köra lugnare? :)

Samma för mig :)
Jag körde rätt fort och det har varit diskussioner i forumet här om den saken, men nu med elbil så kör jag oftast lagligt, speciellt om jag ska långt. Då vill man bevara räckvidden.

Men det är inte hela sanningen. Jag har också blivit äldre och förståndigare så redan innan jag bytte till elbil så körde jag lugnare än några år tidigare.

Men jag kan fortfarande köra för fort om jag ska köra kortare sträckor. T.ex. om bilen är nästan fulladdad och jag ska köra 4 mil till svärfar och 4 tillbaka dagen efter så skiter jag i om bilen drar mycket eftersom det inte kommer vara nåt problem ändå och jag laddar gratis hemma.

Men ska jag köra 60 mil så tänker jag på hastigheten för att slippa ladda mer än nödvändigt.

Uppdaterat: 2022-07-02 12:56
- Peugeot e-208 GT 2022

Körde 60 mil idag och kan absolut hålla med er om att väldigt många elbils-åkare kör lagligt. "Värsta" exemplet var en Model S som "slip streamade" en långtradare i typ 80--85 km/t på 120-väg. Den "snabbaste" elbilen var också en Tesla men den segade sig förbi mig när jag låg på strax över 100 vid ett tillfälle på en 110-väg...:)

Uppdaterat: 2022-07-02 19:36
MrMartin skrev:

Det jag också uppmärksammat är att elbilsförare i allmänhet kör väldigt lugnt och försiktigt medan de äldre fossilbilarna tenderar att köra som galningar. Elbilsägare kör billigt på el, men här är man mer mån om räckvidden. Kan det behövas ytterligare 10kr i bensinprishöjning för att fossilarna ska börja köra lugnare? :)

Ja, att man trots högljutt klagande över "höga" drivmedelspriser inte ändrat sin körstil, kan man dagligen se en hel del exempel på, så det är uppenbart att priset skulle behöva höjas ytterligare.

Uppdaterat: 2022-07-05 22:58
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Jag tycker det från Mr Martin m fl är för mycket Pk med dumheter om ytterligare 10 kr i bensinprishöjning m. m.Vi måste nu snarast få sänkning av skatten (t ex gm att sänka reduktionsplikten till EUs miniminivå), så att vanligt folk folk har råd att köra bil. För det mesta kör folk hyfsat och löser problemen bra. Ibland har hastighetsgränser blivit för låga.
Under 2022 har under en längre tid pågått vägarbeten på E4 norr om Sävar. Hastigheten är nedsatt till 70 och en del även till 30. Vägen tål högre än 70 - för att inte tala om 30. Men av respekt för arbetarnas säkerhet är nedsättningen i princip riktig. Dock körde jag där på våren en vardageftermiddag efter kl. 15. Inga arbeten pågick. När jag körde där Midsommardagen pågick naturligtvis heller inga arbeten. Inga skyltar hade vid dessa tillfällen fått ändrad (övertäckt) hastighet. Det styrker mig i min uppfattning, att problemet med bilisters bristande respekt för hastighetsgränserna vid vägarbeten är något vi kan skylla på både bilisterna OCH hastighetssättaren.
Det är sanslöst att till midsommar inte täcka över åtminstone 30-skylten. Det är bristande respekt mot bilisterna och i förlängningen även mot arbetarna.Det måste bli ökade krav på myndigheter/vägbyggare att ha rätt hastighet vid rätt tillfälle. En ansvarig ska finnas och denna ska få lika höga böter som en fortkörare om skyltningen missköts. Som det nu är har bilisterna tappat förtroendet.

Uppdaterat: 2022-07-06 10:57
Ulf Parde

"Om det finns olika uppgifter om den aktuella hastighetsgränsen är det skyltarna vid vägen som har företräde." - vilken tur att det går att stänga av systemen vid start i så fall, speciellt om den skulle ha någon hastighetsbegränsande funktion som tvärnitar när den läser av skyltar fel liknande VW exemplet - det skulle ju i sig kunna orsaka olyckor.

Körde en hyrbil tidigare förbi vägarbetet norr om Kista/Akalla avfarten på E4;an, kring arbetsområdet är hastigheten skyltad till 70, systemen i hyrbilen som visar aktuell hastighet växlade snabbt mellan 100 - 70 - 60 några gånger under några 100-200 meters körning - skulle det hastighetsbegränsande systemet baseras på de mätningarna skulle det innebära en risk för olyckor i sig.

Men varför är dessa typer av system enbart fixerade vid 'rätt' hastighet? Varför inga system som gör det svårt/varna för att köra för nära bilen/fordonet framför - det borde vara viktigare för att förhindra olyckor

Likaså system för varning för rött ljus

Uppdaterat: 2022-07-10 12:46

Hur skall sedan staten komma på andra sätt att få in pengar om de inte får in fortkörningsböter?
Mja de är ju mästare på att hitta på sätt att skatta bilister så det löser sig nog.

Uppdaterat: 2022-07-11 07:02
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.