Scania ska klara 230 Km med 64T. Kan Volvo lansera en liknande lastbil med 1000Km räckvidd 2025 lär dom säja bra till fjärrtrafik.
Men lanseras den 2030 är frågan hur räckvidden då är för eldrivna fordon.
Om vätgasen får ett genomslag som fordonsbränsle så kommer det att bli som med fordonsgas som såldes in som biogas men som i praktiken var rysk fossil naturgas. Nästan all vätgas framställs idag från naturgas.
Det här är ju något att komma med för fjärrtrafik jämfört med ellastbilar för fjärrtrafik! Vätgasen har en framtid, men sannolikt i huvudsak inom just transportsektorn.
Uppdaterat: 2022-06-20 20:39
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Om vätgasen får ett genomslag som fordonsbränsle så kommer det att bli som med fordonsgas som såldes in som biogas men som i praktiken var rysk fossil naturgas. Nästan all vätgas framställs idag från naturgas.
När det gäller fordonsgas, så har den funnits i Sverige i runt 30 år och från början bestod den enbart av naturgas, men senare när biogasen gjorde inträde på marknaden har dess andel ökat för varje år. Andelen biogas i fordonsgasen i Sverige har sedan år 2008 varit mer än hälften och år 2021 var den uppe i hela 96 %. Samma utveckling kan man tänka sig sker med vätgasen och att den också blir grönare med åren.
Uppdaterat: 2022-06-20 23:40
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
Kommentarer
Scania ska klara 230 Km med 64T. Kan Volvo lansera en liknande lastbil med 1000Km räckvidd 2025 lär dom säja bra till fjärrtrafik.
Men lanseras den 2030 är frågan hur räckvidden då är för eldrivna fordon.
Om vätgasen får ett genomslag som fordonsbränsle så kommer det att bli som med fordonsgas som såldes in som biogas men som i praktiken var rysk fossil naturgas. Nästan all vätgas framställs idag från naturgas.
Kejsarens nya kläder....
Det här är ju något att komma med för fjärrtrafik jämfört med ellastbilar för fjärrtrafik! Vätgasen har en framtid, men sannolikt i huvudsak inom just transportsektorn.
När det gäller fordonsgas, så har den funnits i Sverige i runt 30 år och från början bestod den enbart av naturgas, men senare när biogasen gjorde inträde på marknaden har dess andel ökat för varje år. Andelen biogas i fordonsgasen i Sverige har sedan år 2008 varit mer än hälften och år 2021 var den uppe i hela 96 %. Samma utveckling kan man tänka sig sker med vätgasen och att den också blir grönare med åren.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.