Vi Bilägares forum

Provkörning: Kia Niro EV (2022)

Provkörning: Kia Niro EV (2022)

Digital förarmiljö och ny, tidsenlig design indikerar att storsäljaren Kia e-Niro blivit Niro EV. En närmare granskning avslöjar en rad förbättringar som lär uppskattas av svenska kunder.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-06-13 15:10

Kommentarer

Gör man denna modellen ca 7 cm lägre (ca 1,5 meter), och ökar längden med ca 20 cm... så har man fått en idealisk familjebil. Oh..förlåt, då blir det en kombi....attans..

Uppdaterat: 2022-06-13 17:08

Den gamla modellens motorstyrning var en katastrof och helt otroligt att den inte justerades till det bättre under dessa år den levt.
Att konstruktören inte insåg att när man använder Eco inställning så var det att likställa med en kickdown och framdäcken fick ta stryk.
Ett Eco läge har alltid märkts på effekten för att spara energi och däck men inte på gamla e-Niro.

Men nya modellen verkar det som att någon tänkt om till det positiva.

Uppdaterat: 2022-06-22 01:45
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Den gamla modellens motorstyrning var en katastrof och helt otroligt att den inte justerades till det bättre under dessa år den levt.
Att konstruktören inte insåg att när man använder Eco inställning så var det att likställa med en kickdown och framdäcken fick ta stryk.
Ett Eco läge har alltid märkts på effekten för att spara energi och däck men inte på gamla e-Niro.
Men nya modellen verkar det som att någon tänkt om till det positiva.

Visst begränsas effekten även på gamla.
”e-Niro har fyra körlägen, Eco, Normal, Sport och Eco+. I Eco är vridmomentet begränsat till 365 Nm, i Sport får man 30 Nm till, snabbare gasrespons och tyngre styrning. Dessutom begränsas luftkonditioneringen i Eco-läget. I Eco+, som kräver att man håller knappen intryckt ett par sekunder, begränsas toppfarten till 90 km/h, men det krävs bara ett bestämt tryck på gaspedalen för att ta sig ur plus-läget om det behövs. Karaktärerna är tydligt olika, och Sport-läget använder vi bara helt kort eftersom det ger spinnande framhjul och en ryckig körning. ”
Är bara du som är ovan vid effekten i en framhjulsdriven elbil. Det finns en anledning till att de flesta nya är bakhjulsdrivna

Uppdaterat: 2022-06-22 12:59