Batteripaketet i elbilar trivs som bäst i strax över 20 grader, visar nya siffror. På vintern kan räckvidden halveras.
Nya siffror: Här är elbilsbatteriets optimala temperatur
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-06-09 11:40
Kommentarer
Ingen direkt nyhet för den som läst på grunderna för denna batterityp. Det behövs nog ingen stor undersökning för att dra den slutsatsen.
Kanske en kalldusch för alla som trott att elbilen går lika långt på ett fulladdat batteri på vintern som på sommaren. Halvvägs…
Så behöver det inte nödvändigtvis vara, Togga. Man kan t ex ha förvärmt batteriet så påverkar det kapacitetsuttaget klart positivt vintertid. Men man måste vara mera medveten om fallgroparna när man kör elbil - inte minst p g a att den mindre "tanken" ger vissa begränsningar.
Sant, men vem tror det?
Nej då ingen kalldusch alls. Var väl införstådd i detta då jag köpte min elbil i fjol. 32 mil snitt i vintras och nu 44 mil. Dvs 28% kortare räckvidd på vinter för mig och min körning. Och då har jag aldrig förvärmt bilen via elnätet utan det har batteriet stått för.
Har alltid bilen ståendes i varmgarage året runt så den startar inte kall i alla fall. Skulle väl vara om man är på resa och hälsar på någon långt bort då och måste stå utomhus på vintern, då får man hoppas man kan snylta lite schukoladdning och sen sätter man förvärmning på bilen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.