Mercedes siktar på att bli världens mest värdefulla lyxbilsmärke, och ska storsatsa på stora och dyra premiummodeller. De billigare varianterna kan därmed få stryka på foten.
Mercedes ska bli störst på lyx – flera modeller ryker
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-05-20 06:20
Kommentarer
Och därmed fick jag rätt en gång för alla när jag har sagt att elbilarna innebär en högre vinstmarginal jämfört med "vanliga" bilar - det går helt enkelt att tjäna mer pengar "på det nya"! Jag citerar: "Satsningen innebär inte att storsäljare som C-klass eller E-klass ska försvinna, men de ska gå över till eldrift snabbare än planerat vilket kommer innebära högre pris för kunden och högre vinstmarginal för Mercedes."
!!!
Snooker
Fast MB har nog höga vinstmarginaler även på sina dyrare fossilbilar.
Generellt följer väl elbilar samma formel. Ju större och dyrare, desto högre vinstmarginal. Dock är det tveksamt om mindre elbilar med sparsam utrustning har så fruktansvärt stora vinstmarginaler.
Läs citatet igen, Axa. "Satsningen innebär inte att storsäljare som C-klass eller E-klass ska försvinna, men de ska gå över till eldrift snabbare än planerat vilket kommer innebära högre pris för kunden och högre vinstmarginal för Mercedes."
/.../ de ska GÅ ÖVER TILL ELDRIFT SNABBARE ÄN PLANERAT - alltså LÄMNA fossilstadiet I FÖRTID! (Därför att det finns mer pengar att tjäna då.)
Har du alltid sådan otur när du läser/tänker?
Självklar vill MB kunna hålla kvar den höga vinstmarginal de haft tidigare och när kunderna nu mer efterfrågar elbilar så satsar dom självklart på det. MB må ha jättebra ICE bilar, men då kunderna efterfrågar elbilar i större utsträckning så satsar dom självklart på det. De kapitalstarka köparna köper hellre en EQS än en S-klass.
Nej, Mercedes vill inte "hålla kvar den höga vinstmarginalen", de vill öka den! Och det görs i första hand genom att sälja fler (dyra) elbilar.
A- och B-klasserna då? Är det de billigare som ska bort?
Snooker
Min poäng är att premiummärkena har alltid höga vinstmarginaler och att de blir högre med el.
Däremot är jag inte lika säker på att övriga icke-premium i mellanklass och neråt har lika stora vinstmarginaler på sina elbilar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.