Vi Bilägares forum

Elbilar på marknaden

Elbilar på marknaden

Jag tänkte att vi kunde ha en sansad tråd om de elbilar som finns att köpa och beställa. Mitt förslag är att vi begränsar oss till att inte upprepa mantran eller uttalanden. Har man skrivit något i tråden finns det ingen anledning att upprepa det eftersom man förutsätts läsa hela tråden innan man skriver i den.
Några nytillskott verkar vara på väg med möjlighet att "registrera intresse". Då tänker jag på Honda e som ser ut att få vansinnigt högt pris och VW ID3 som inte heller ser ut att revolutionera marknaden prismässigt.

Uppdaterat: 2019-09-24 08:48

Kommentarer

Problemet är bara att de klassiska tillverkarna vill kunna fylla alla gamla fossilbilar med elbilar. Det blir troligen väldigt många modeller, men samtidigt finns det inte komponenter och batterier till alla göra mycket av dom.

Tesla däremot koncentrerar sig på några få modeller och kan sälja många av varje vilket blir billigare i längden.

Audi, Mercedes och BMW t.ex. vill göra lika många elbilsmodeller som de gör fossilbilsmodeller och det kommer kosta dom dyrt när de bara kan sälja ett fåtal av varje på grund av komponentbrist och batteribrist.

Tesla har löst de mesta av sina problem, men de andra har inte gjort det. Varför har sjuttielva olika modeller om man inte kan leverera? Varför då inte bara börja med säg en Sedan och en SUV? Visst,det når inte ut till alla men rätt många och så kan man producera mer av just dessa modeller istället

Uppdaterat: 2022-05-10 22:30
- Peugeot e-208 GT 2022

Bejje, nu har även Tesla problem med leveranser. Beställ en M3 och du får förväntad leverans februari 2023. Troligen bara Y som du kan få sent i höst.

Uppdaterat: 2022-05-11 07:53
Mr Snoid skrev:

Bejje, nu har även Tesla problem med leveranser. Beställ en M3 och du får förväntad leverans februari 2023. Troligen bara Y som du kan få sent i höst.

Ja det är helt enkelt på tok för hög efterfrågan. Tesla säljer mycket fler elbilar än alla andra tillverkare och ökar antalet hela tiden, men det räcker inte. De har ju försökt trycka ner väntetiden genom att höja priserna i flera omgångar, men det hjälper inte heller. Efterfrågan är enorm trots kraftigt ökat pris.

Uppdaterat: 2022-05-11 08:05
- Peugeot e-208 GT 2022

...och hur länge som helst lär det inte duga att i princip bara ha 2 modeller att erbjuda varav den ena är en högbyggd variant av den andra. Just nu fungerar det p g a allmän elbils-brist men i ett mera normaliserat marknadsläge har jag svårt att se att detta modellutbud kommer att fungera.

Uppdaterat: 2022-05-11 09:35
Pi skrev:

...och hur länge som helst lär det inte duga att i princip bara ha 2 modeller att erbjuda varav den ena är en högbyggd variant av den andra. Just nu fungerar det p g a allmän elbils-brist men i ett mera normaliserat marknadsläge har jag svårt att se att detta modellutbud kommer att fungera.

Jag tror att de medvetet gör det så just nu för att om de skulle slänga in fler modeller nu så skulle det troligen göra så att väntetiden på befintliga modeller blir ännu längre. Så länge efterfrågan på befintliga är så hög som den är så finns inget direkt att vinna på att erbjuda fler modeller.

Men vi har ju i alla fall Cybertryck på gång inför nästa år samt Tesla Semi. Pepsi har väl redan fått några lastbilar levererade från Testproduktionen?

Uppdaterat: 2022-05-11 10:51
- Peugeot e-208 GT 2022

bejje - vi får hoppas att Tesla för sin egen överlevnads skull har andra modeller att snabbt "kasta in" när trycket på de 2 nuvarande minskar... Det gick rätt fort utför (volymmässigt) med Model S och Model X - och speciellt den sistnämnda.

Uppdaterat: 2022-05-11 11:18

Jag har ju dömt ut Tesla redan i början av deras tillblivelse, jag gav dem två år sedan skulle de gått i putten!
Nu ser vi ju hur fel jag hade.
Nya Roadstern är ju på gång att presenteras, den otäcka Cybertruck kommer ju snart och en helt ny mindre modell är aviserad.

Uppdaterat: 2022-05-11 18:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fast dom behöver nog mera "normala" nya bilar också relativt snart - tror jag i alla fall.

Uppdaterat: 2022-05-11 19:38

Komponentbristen påverkar även produktionen av fossilbilar så utifrån den aspekten så gör det nog mindre skillnad ifall de traditionella märkena har för avsikt att släppa fler elbilar. Att det skulle vara batteribrist har jag inte hört och tveksamt om det kommer bli problem framöver.

Det man bör komma ihåg är att orderböckerna på elbilar är fyllda till bredden hos VAG. Dock återspeglas det inte (ännu) i försäljningsstatistiken på grund av aktuella komponentbristen. Därför kan Tesla ledning vara missvisande.

Sedan är jag lite inne på Pi:s spår. Tesla har valt en väg med slätstruken design och glesa modellsläpp som är framgångsrikt men som uppenbarligen inte alla gillar eller där Teslaägare själva tröttnar. Bristen på Teslamodeller kan bromsa in framgångarna.

Teslas kommande modeller är i huvudsak specialmodeller. Trucken är oklart om den lanseras i EU. Roadstern är inte direkt en familjebil. Den lilla modellen som aviserats kanske ligger långt bort. Vem vet.

Tesla överlever. Men jag tror övriga sakta men säkert jobbar sig ifatt vad gäller utbud, teknik och försäljning.

Uppdaterat: 2022-05-11 20:20

Här är jag faktiskt helt enig med dig Axa.
Många Teslägare som bytt fabrikat nu när alternativ finnes som både har hyfsad räckvidd, men framförallt bättre komfort och byggkvalitet.
Vilket självklart motsäges av klanmedlemmarna. Finns även de som prövar på annat men snabbt byter tillbaka pga. Enkelheten och tillgången på laddinfrastrukturen och även dess fortfarande ledande energieffektiviteten. Vilket så klart återspeglas i deras likartade tvålkoppsform.
Men nu formligen exploderar marknaden av nya elbilar både från nya fabrikat och etablerade fabrikanter.

Uppdaterat: 2022-05-11 20:56

Snoid
Håller med om att deras laddnätverk ger ytterligare fördel. Hade jag varit långpendlare idag hade jag, som jag skrivit tidigare, valt Tesla. Hur det ser ut med laddnätverk om 5 år och om Tesla fortfarande har fördel är svårt att säga. Börjar de öppna upp fler laddare för andra så ger det incitament att prova annat än Tesla.

Uppdaterat: 2022-05-11 21:19
Axa skrev:

Snoid
Håller med om att deras laddnätverk ger ytterligare fördel. Hade jag varit långpendlare idag hade jag, som jag skrivit tidigare, valt Tesla. Hur det ser ut med laddnätverk om 5 år och om Tesla fortfarande har fördel är svårt att säga. Börjar de öppna upp fler laddare för andra så ger det incitament att prova annat än Tesla.

Det kommer ta rejäl fart även med andra laddnätverk.
Se bara på hur Cicle K kompletterar många av sina drivmedelsanläggningar med 350kW laddare. Det byggs med en rasande fart. Passerade i dag två stationer som hade nyinstallerade, men ej öppnade laddare. 8 platser per station.

Uppdaterat: 2022-05-11 21:37

Som jag skrev tidigare trodde jag inte på Tesla och Musk, men jag är idag helt impad!
Fabrikerna går ju för högtryck och naturligtvis är de väl medvetna om när det är dags för modeller.
S och X har ju fått ett lyft och säljer ju hyfsat i USA, men står väl på tur för byte.
Den lilla modellen som det pratas om har ju chansen att bli en succé’ även i hemlandet om den håller vad som lovats.
Men jag håller med, visst finns det bättre skruvade och bekvämare elbilar, men knappast några energieffektivare och jag tror det dröjer många år innan laddnätet blir upphunnet, om det nu någonsin blir det.

Uppdaterat: 2022-05-11 21:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nisse, jag tror faktiskt att laddnätverket som en USP för Tesla snart är förbi. Som jag skrev i tidigare kommentar så har Circle K byggt 16st 350kW bås på en sträcka på ca 4 mil sedan jag sist åkte där i slutet av november.
Är som vanligt hönan eller ägget, nu går omställningen väldigt fort och det efterfrågas fler elbilar än fabrikanterna kan producera. Finns det bara högspänning i närheten så fixar man snabbt en transformator och ställer upp några likriktare. Handlar om överlevnad för bolagen, dom kan inte bara leva av att sälja korv och livsmedel i sin anläggning.

Uppdaterat: 2022-05-11 22:04

Den lilla/billiga Teslan har väl Elon stoppat t v vill jag minnas att jag läst.

Uppdaterat: 2022-05-11 22:31

Och där öppnade Tesla aids laddnätverk även i Sverige.
https://alltomelbil.se/tesla-oppnar-superchargers-i-sverige-for-alla-elbilar-30-stationer/
Precis som jag förutspådde.
542 laddare fördelat på 42 laddpunkter.
Bara ladda ner appen, registrera konto och börja ladda.

Uppdaterat: 2022-05-18 16:48

Tusan, finns på många ställen nu för andra än Tesla, men inte i Kalmar så klart. Trist, hade velat testa.

Uppdaterat: 2022-05-18 18:17
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Tusan, finns på många ställen nu för andra än Tesla, men inte i Kalmar så klart. Trist, hade velat testa.

Du får ta en nöjestur till Kristianstad och köpa glass.

Uppdaterat: 2022-05-18 18:52

Riktigt bra att antalet laddare utökas. Även om jag förmodligen inte tecknat abonnemang så är det helt klart värt pengen de få gånger man är på långresa.

Uppdaterat: 2022-05-18 19:35
Mr Snoid skrev:

Och där öppnade Tesla aids laddnätverk även i Sverige.
https://alltomelbil.se/tesla-oppnar-superchargers-i-sverige-for-alla-elbilar-30-stationer/
Precis som jag förutspådde.
542 laddare fördelat på 42 laddpunkter.
Bara ladda ner appen, registrera konto och börja ladda.

Bara för oss övriga elbilister att tacka och ta emot den möjligheten. Det ökar verkligen elbilens användbarhet för långresor över hela landet - även att många nya laddare poppar upp på många ställen.

Uppdaterat: 2022-05-18 19:46
Power to the people

Jämfört en Y med vanliga bilar, Tesla har lång väg kvar avseende förfining och komfort.

Uppdaterat: 2022-05-21 21:08
Gillar kurvor och rondeller

Tesla vinner på sin mjukvara. Den är 10 år före alla andra.

Uppdaterat: 2022-05-21 22:54
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Tesla vinner på sin mjukvara. Den är 10 år före alla andra.

Nu tar du allt i så du nästan skiter ner dig 😜
Är det egentligen så stor skillnad på din Peugeot och Tesla? Båda fungerar, vad saknar du som finns i en Tesla? Den har inte ens en display framför ratten, där du har en som visar i 3D
Men jag köper i alla fall en bil för att färdas komfortabelt inte en mobiltelefon med ratt och fyra hjul

Uppdaterat: 2022-05-22 08:57

[quote=bejje skrev:
Tesla vinner på sin mjukvara. Den är 10 år före alla andra.

Det gjordes en undersökning i Japan för ett par år sedan där man dissekerat en Tesla och konstaterat att elektroniken och mjukvaran låg ca sex år före konkurrenterna.
Vilka som avsågs med konkurrenterna framgick dock inte.

Uppdaterat: 2022-05-22 09:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

[quote=bejje skrev:
Tesla vinner på sin mjukvara. Den är 10 år före alla andra.
Det gjordes en undersökning i Japan för ett par år sedan där man dissekerat en Tesla och konstaterat att elektroniken och mjukvaran låg ca sex år före konkurrenterna.
Vilka som avsågs med konkurrenterna framgick dock inte.

Japan och att man låg sex år före. Borde väl vara Toyota i så fall. Dom har legat på efterkälken en god stund och gör det fortfarande.
Stämmer även ganska bra med Toyotas förklaring till varför de nu mer har många återkallelser och fel.
Man skyller på mycket ny elektronik

Uppdaterat: 2022-05-22 09:29

10 år är en närmast ofantlig tidsperiod inom mjukvaruutveckling så där får jag hålla med "Guran".

Uppdaterat: 2022-05-22 09:37

Tesla må ha legat före men övriga jobbar sig sakta men säkert ifatt.
Det sägs att byggkvaliteten på Tesla har blivit bättre och bättre. De Kinaproducerade är bättre ihopsatta en de amerikanska och kanske kommer Berlinbyggda vara ännu bättre.
Hade funderingar på Tesla tidigare men man kan lugnt säga att det är tack vare Elon de slipper mig som kund.

Uppdaterat: 2022-05-22 10:02

Det sägs ofta att byggkvalitén på Tesla blivit bättre numera. Låter som försäkran att kvalitetshöjning har skett på nya modeller av franska bilar. Vilket nyblivna ägare ofta konstaterat icke har skett...

Uppdaterat: 2022-05-22 10:13
Mr Snoid skrev:

bejje skrev:
Tesla vinner på sin mjukvara. Den är 10 år före alla andra.

Nu tar du allt i så du nästan skiter ner dig 😜
Är det egentligen så stor skillnad på din Peugeot och Tesla? Båda fungerar, vad saknar du som finns i en Tesla? Den har inte ens en display framför ratten, där du har en som visar i 3D
Men jag köper i alla fall en bil för att färdas komfortabelt inte en mobiltelefon med ratt och fyra hjul

Jag saknar ett system där man dels kan ställa in vad fan man vill, dels ett system där det finns appar som Netflix, Spotify, Youtube etc. Peugeot har inget app-system.

Att det heller inte går att uppdatera kartor och mjukvaran online är ett stort problem. Man måste ladda ner saker på USB-minne, sedan spendera 40 minuter på att uppdatera skiten.

Detta bör kunna ske automatiskt och online, men sån kunskap har tyvärr inte Peugot då de ligger 10 år efter på mjukvara. Även om de "bara" låg 10 år efter så kan man tycka att man hade kunnat gjort det för 10 år sedan också. Jag menar vilken dator kunde inte uppdateras för 10 år sedan? Det kunde ske även för 15-20 år sedan online, så varför inte bilarna?

Uppdaterat: 2022-05-22 12:05
- Peugeot e-208 GT 2022

Det där är ju grejer som över huvud taget inte har med att köra bil. Det du ramsar upp bryr jag mig inte det minsta om, det kan mobilen hålla på med. När tusan skall man se på Youtube i bilen?
Men varför valde du en Peugeot då om den är så eländig. Du kunde köpt en Tesla M3 och troligen haft ett billigare bilägande

Uppdaterat: 2022-05-22 12:52

Att Tesla ligger före i det mesta av elektroniken och även mjukvaran är ju inte så underligt, de har ju faktiskt tillverkat elbilar sedan 2008 och inte är det samma prylar nu som då, utvecklingen har givetvis fortsatt kontinuerligt.
Och säkert stämmer det japanerna påstod, de ligger före, men hur mycket de ligger före kineser eller européer vet man ju inte.
Kineserna har säkert kommit långt och kanske även vissa europeiska länder, men när det gäller mjukvara ligger de efter och speciellt tyskarna, där finns det trassel!
När det gäller mekanik så måste man ju komma ihåg att det gäller amerikansk kvalitetsstandard som de senaste sjuttio åren inte bör jämföras med europeisk, man har inte samma krav, huvudsaken är att det fungerar.
De tyskbyggda Tesla blir säkert bättre sammansatta och får kanske ett bättre kvalitetsrykte.
Men naturligtvis minskar deras försprång snabbt och visst skulle de behöva fler modeller för att inte tappa marknadsandelar, men än så länge säljer de ju allt som produceras.

Uppdaterat: 2022-05-22 21:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Just nu säljer de stora tillverkarna slut på alla populära elbilsmodeller som tillverkas, och även de som ännu inte tillverkats.

Uppdaterat: 2022-05-22 22:51
Mr Snoid skrev:

Det där är ju grejer som över huvud taget inte har med att köra bil. Det du ramsar upp bryr jag mig inte det minsta om, det kan mobilen hålla på med. När tusan skall man se på Youtube i bilen?
Men varför valde du en Peugeot då om den är så eländig. Du kunde köpt en Tesla M3 och troligen haft ett billigare bilägande

Fast nu var bejje's poäng att mjukvaran skulle kunna uppgraderas automatiskt och online. Även funktionaliteten är överlägset utvecklad.
Där ligger Tesla flera år före alla andra.

Uppdaterat: 2022-05-22 23:34
Gillar kurvor och rondeller
Mr Snoid skrev:

Det där är ju grejer som över huvud taget inte har med att köra bil. Det du ramsar upp bryr jag mig inte det minsta om, det kan mobilen hålla på med. När tusan skall man se på Youtube i bilen?
Men varför valde du en Peugeot då om den är så eländig. Du kunde köpt en Tesla M3 och troligen haft ett billigare bilägande

Vet inte om du själv har elbil, men när man måste stanna och ladda så är det inte vid alla stopp som man behöver eller vill äta om man kör långt. Då kan det vara rätt praktiskt att kunna se på Youtube, Netflix osv och att ha Spotify inbyggt är ju perfekt för den som gillar att lyssna på musik.

Varför jag inte valde Tesla? På grund av priset så klart. Hade behövt lägga 300 000 kr till om jag hade velat ha en Tesla. Men sen tycker jag också att lyktorna fram på M3 och Y är riktigt fula. Bilen i övrigt ser helt OK ut, men lyktorna fram förstör allt.

Och jag gillar min bil på många sätt. Annars hade jag inte valt den, men infotainment är inte en av dom sakerna.

Uppdaterat: 2022-05-23 07:40
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Mr Snoid skrev:
Det där är ju grejer som över huvud taget inte har med att köra bil. Det du ramsar upp bryr jag mig inte det minsta om, det kan mobilen hålla på med. När tusan skall man se på Youtube i bilen?
Men varför valde du en Peugeot då om den är så eländig. Du kunde köpt en Tesla M3 och troligen haft ett billigare bilägande

Vet inte om du själv har elbil, men när man måste stanna och ladda så är det inte vid alla stopp som man behöver eller vill äta om man kör långt. Då kan det vara rätt praktiskt att kunna se på Youtube, Netflix osv och att ha Spotify inbyggt är ju perfekt för den som gillar att lyssna på musik.
Varför jag inte valde Tesla? På grund av priset så klart. Hade behövt lägga 300 000 kr till om jag hade velat ha en Tesla. Men sen tycker jag också att lyktorna fram på M3 och Y är riktigt fula. Bilen i övrigt ser helt OK ut, men lyktorna fram förstör allt.
Och jag gillar min bil på många sätt. Annars hade jag inte valt den, men infotainment är inte en av dom sakerna.

Då får du plugga in mobiltelefonen
Själv brukar jag ta en tur och sträcka på benen när bilen laddar snabbt. Förvisso har det inte behövts så ofta, tre gånger på snart 1200 mil.
Uppdateringen har gjorts en gång, hemma i garaget, det tog ingen tid då bilen fixade det själv utan övervakning. OTA av infotainmentsystem erbjuds nu efter februari uppdateringen. Och jag kör TIDAL, eller SR Play och har inget problem att plugga in telefonen.
Men så klart vore det käckt attrahera det i bilen. Men om det nu är att ligga tio år före i utvecklingen att ha detta så är det mindre viktigt.
Viktigast är att bilen fungerar för min del, priset på bilen är bara en prislapp vad det kostar vet man först när bilen säljs. I dag får du bättre betalt än vad du köpte bilen för om du köper en eftertraktad modell.

Uppdaterat: 2022-05-23 07:53

Ser att 1200 personer som väntar på sin Ioniq5 mod 2022, får sina nybilskontrakt uppsagda av biltillverkaren. De hinner helt inte tillverkas i år, med tanke på komponentbrist, krig och annat elände.
De 1200 personerna får helt enkelt teckna en ny order för modeller 2023, fast då har priset höjts minst 30000kr samt bonus sjunkit med 20000kr.

Några har väntat på sina bilar i nästan ett år. Man hade ju inte blivit direkt glad om säljaren ringer och säger upp avtalet med hänvisning till att det går bra att teckna ny order. Men nu är bilen 30000kr dyrare.

Uppdaterat: 2022-06-16 20:15
Optimus skrev:

Ser att 1200 personer som väntar på sin Ioniq5 mod 2022, får sina nybilskontrakt uppsagda av biltillverkaren. De hinner helt inte tillverkas i år, med tanke på komponentbrist, krig och annat elände.
De 1200 personerna får helt enkelt teckna en ny order för modeller 2023, fast då har priset höjts minst 30000kr samt bonus sjunkit med 20000kr.
Några har väntat på sina bilar i nästan ett år. Man hade ju inte blivit direkt glad om säljaren ringer och säger upp avtalet med hänvisning till att det går bra att teckna ny order. Men nu är bilen 30000kr dyrare.

Får väl komplettera denna info lite.
Man har kvar sin plats i fabrikens kö, men erbjuds att endera skippa ordern, eller att få en MY 2023 för ett mindre prispåslag. 30.000kr rabatt på listpriset (totalt 65.000kr inklusive den ordinarie rabatten)
Så nappar du på erbjudandet så behåller du din ”köplats” men får en 2023 års modell med de förbättringar den har och får totalt drygt 10% rabatt på ordinarie listpris.
Hynunai kan inte bygga fler Ioniq5 med 2022 års spec då dom inte kan få fler 73kWh batteripaket levererade.
Så blir man inte upprörd och tänker på vurpads bra dealen är så är det inget nedköp. Snarare en ganska bra deal med en trolig leverans innan årsskiftet då man börjar bygga dessa i augusti.
Tyvärr verkar många på FB inte förstå innebörden av erbjudandet.
Skillnaden mellan MY22 och 23 är större batteri, bättre stötdämpare, förvärmning av battteri så som Tesla har (via navigator för att minimera coldgate) och lite mer.
Bilen kommer även ha ett högre andrahandsvärde då MY styr det.
Och fabriken måste så klart ställa om att producera MY2023 då dom inte kan producera dom parallellt.
Däremot får du inte smartcense som är beroende av två radarenheter i bilens akter, dom är det brist på. Vill du ha det så får du troligen vänta ett år.

Uppdaterat: 2022-06-16 20:29

Jo, det är nog en bra deal men det är lite surt att först vänta upp emot 1 år. För att därefter få reda på att tyvärr men din bil kommer inte byggas. Vill du ha en Ioniq 5 får du lägga till 30.000kr plus 20.000 mindre i miljöbonus.
Jag förstår ditt resonemang, men surt sa räven.
Vet ju bara hur jag jagar säljare och Volvo för min beställning, som jag nu är uppe i 10 månaders leveranstid. Då har jag inte sett slutet ännu, det är 6 månader kvar av väntetid. För min del är det väl lite lugnare. Jag har faktiskt beställt mod 2023.

Uppdaterat: 2022-06-17 13:21

Ioniq 5 i all ära (bra bil) men Ioniq 6 väntar jag på.
Hoppas den blir en höjdare.
Ioniq 5 är troligen aseaternas bästa elbil. Gillar mer att köra brorsan KIA EVO6, men det är så anskrämligt ful baktill.

Uppdaterat: 2022-06-17 20:41
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Ioniq 5 i all ära (bra bil) men Ioniq 6 väntar jag på.
Hoppas den blir en höjdare.
Ioniq 5 är troligen aseaternas bästa elbil. Gillar mer att köra brorsan KIA EVO6, men det är så anskrämligt ful baktill.

Blir Ioniq 6 som de senaste renderingarna så kommer jag beställa en. I5 var ett steg på vägen då jag var helt klar över att diesel SUV var på fallrepet och det gällde att hänga på elbilståget.

Uppdaterat: 2022-06-17 21:06

Tänkte ta en tur imorn. Min första tanke var att jag ville testa Tesla SuC, men inser att det är så dyrt att man vore en idiot om man betalar det. Ionity tar väl över 8 kr / kWh, men som många sett så går det komma runt det genoma tt lada med Engelska Bonnet-appen och då betala drygt 4 kr /kwH.

Detta kommer jag göra nu när jag kör i imorn. Kommer köra ca 60-65 mil så ska nyttja Ionity till rabattpris.

Uppdaterat: 2022-06-17 21:35
- Peugeot e-208 GT 2022

Vi verkar vara flera som är sugna på IONIQ 6, helt klart. Det blir att slåss om den eventuella svenska tilldelningen.

Uppdaterat: 2022-06-17 21:38
Power to the people
Grosser skrev:

Vi verkar vara flera som är sugna på IONIQ 6, helt klart. Det blir att slåss om den eventuella svenska tilldelningen.

Exakt, blir nog max ett femtiotal bilar. Jag tror den kommer bli riktigt läcker. Får man till designen tillnärmelsevis lika bra som på I5 så blir den läcker.
Sonen för troligen väckas och boka en bil så fort det går. Min Inoq 5 var den första av alla First Edition bilarna som bokades. Men den är såpass bra så jag kanske kan provköra inför nästa byte.

Uppdaterat: 2022-06-17 22:19

Så väldigt nöjd med hastigheten på laddningen med Peugeot e-208. Den ska ta max 100 kW laddning, men jag fick 101 :)

https://www.bildtagg.se/uploads/2022/169/ny523ip1gjn44n84ql5ehcqq.jpg

Uppdaterat: 2022-06-20 09:16
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Så väldigt nöjd med hastigheten på laddningen med Peugeot e-208. Den ska ta max 100 kW laddning, men jag fick 101 :)
https://www.bildtagg.se/uploads/2022/169/ny523ip1gjn44n84ql5ehcqq.jpg

Bra start, men hur länge höll det i sig? :-)

Uppdaterat: 2022-06-20 18:01
Power to the people
Grosser skrev:

bejje skrev:

Bra start, men hur länge höll det i sig? :-)

Vet inte, jag gick in och köpte en burgare på macken, men troligen gick det ner en hel del efter det.
Men vet att man bör hålla sig borta från 80+
Brukar vara typ 50 kW eller nåt sånt när det är 75% och efter 80 så går det märkbart nedåt.

Uppdaterat: 2022-06-21 11:00
- Peugeot e-208 GT 2022

Snabbkollat hur olika biltidningar online rankar elbilar.
(sökte på "best electric car")
Mycket större skillnad än på fossibilar där rankningen är mer homogen mellan de olika biltidningarna.
De som prioriterar körning har Taycan och Tesla 3 högst och komfortbilar EQS längst ned - och det kan man förstå.
Men alla andra är tämligen olika rakt igenom.

Annars är Ioniq5 ofta högt, bra jobbat Hyundai!

Uppdaterat: 2022-07-30 14:10
Gillar kurvor och rondeller

Teknikens Värld var väl inte direkt imponerade av Taycan på bana. Den var förvånansvärt ovillig att svänga.

Uppdaterat: 2022-07-30 15:18
motorcykelentusiasten skrev:

Snabbkollat hur olika biltidningar online rankar elbilar.
(sökte på "best electric car")
Mycket större skillnad än på fossibilar där rankningen är mer homogen mellan de olika biltidningarna.
De som prioriterar körning har Taycan och Tesla 3 högst och komfortbilar EQS längst ned - och det kan man förstå.
Men alla andra är tämligen olika rakt igenom.
Annars är Ioniq5 ofta högt, bra jobbat Hyundai!

Jag ser det att Ioniq 5 det mesta och tyvärr negativ är utan bakrutetorkare och sisådär vit instrumentpanelen.

Uppdaterat: 2022-07-30 16:44
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Snabbkollat hur olika biltidningar online rankar elbilar.
(sökte på "best electric car")
Mycket större skillnad än på fossibilar där rankningen är mer homogen mellan de olika biltidningarna.
De som prioriterar körning har Taycan och Tesla 3 högst och komfortbilar EQS längst ned - och det kan man förstå.
Men alla andra är tämligen olika rakt igenom.
Annars är Ioniq5 ofta högt, bra jobbat Hyundai!

Jag ser det att Ioniq 5 det mesta och tyvärr negativ är utan bakrutetorkare och sisådär vit instrumentpanelen.

Den var bra GF. Är det inte större problem än att skärmarna ser ut som en iPad med vit ram och att bakrutan blir ogenomsiktlig så är det petitesser man lär sig leva med.
Snart 1700 mil avverkade nu, än har jag inte funnit något som gör att jag vill byta bil.
Visst blir bakrutan dammig när jag kör på grusväg, men då hade jag ändå inte kört med en bakrutetorkare då rutan blir repig.
Rekommenderar att du tar en längre provkörning om du inte gjort det ännu. Synnerligen trevlig bil för att vara en Hyundai.

Uppdaterat: 2022-07-30 22:12