Vi Bilägares forum

Provkörning: Xpeng P5 (2022)

Provkörning: Xpeng P5 (2022)

Över halvmiljonen för en kinesisk elbil från okänt märke. Xpeng P5 har förtjänster som kan motivera prislappen. Men också en del som talar emot.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-05-12 14:30

Kommentarer

Efter att ha läst recension är det två saker som dyker upp.
För det första så saknas för mycket i bilen som annars är standard i många europeiska bilar. Kunna justera ratten i fler led och justera svank, för att nämna ett par. Den pinsamma laddhastigheten är en annan sak.
För det andra. Sammantaget och sett utifrån satt pris så kan jag inte se att europeiska tillverkare behöver vara särskilt oroade för just denna kines.
På det hela en sminkad gris.

Uppdaterat: 2022-05-12 17:38

Prislappen är för dem med mycket peng snarare än för de som lever ex-peng.
Vi kan konstatera att den kinesiska elbilsrevolutionen med ”premium till lågpris” och vassaste teknik, helt har kommit av sig.
Kineserna fyller sina bilar med kameror och stora skärmar.
Men långsam laddning, bristande körställning, billiga vägegenskaper, och annat som man önskar av en modern bil, visar att detta är mer mobiltelefoner med ett bilskal runt om.
Och till priser där jag tror marknaden hellre väljer ett etablerat märke.

Uppdaterat: 2022-05-12 18:43

Hur lång är Fredrik? Han ser ut att ha rätt obekvämt i baksätet.

Uppdaterat: 2022-05-12 21:03
Axa skrev:

Efter att ha läst recension är det två saker som dyker upp.
För det första så saknas för mycket i bilen som annars är standard i många europeiska bilar. Kunna justera ratten i fler led och justera svank, för att nämna ett par. Den pinsamma laddhastigheten är en annan sak.
För det andra. Sammantaget och sett utifrån satt pris så kan jag inte se att europeiska tillverkare behöver vara särskilt oroade för just denna kines.
På det hela en sminkad gris.

Även de Norska recensioner jag läst är allt annat än positiva.
Så håller med om att denna behöver nog ingen oroa sig över, verkar ännu inte vara färdigutvecklad.
Såg en Xpeng P7 i Oslo förra veckan. Den var riktigt snygg, kanske en bättre bil.

Uppdaterat: 2022-05-12 21:17

GAC Aion LX Plus med 1000 Km räckvidd och 450Kw DC är först och vet att Xpeng G9 ska få 800V och bättre DC och förhoppningsvis som Hyundai ioniq 5. Nio har istället deras batteri bytes stationer men även dom är bättre på DC och likadant med BYD som tydligen har en rak kurva liknande Audi Etron 55.

Uppdaterat: 2022-05-13 06:55
Elbilar

GAC finns inte i Sverige.
Inte heller BYD.
Xpeng G9 finns det inga uppgifter om när den kommer.
Och det är ju inte så att européerna rullar tummarna. De jobbar på nya modeller.

Uppdaterat: 2022-05-13 08:10

Hade besök av en fransman i veckan. Han trodde mig inte när jag sa att en av de vanligaste elbilarna är kinesisk. Han menade att jag måste ha blandat ihop det med koreanska bilar. Såna såg han regelbundet i Paris.
Ingen kunde väl köpa bilar från Kina?

Uppdaterat: 2022-05-13 21:04