Den skulle göra skillnad mellan liv och död – och ge stilpoäng. Bilhjälmen höjdes till skyarna av expertisen men försvann lika fort som den kom.
Bilhjälmen var en stilsäker idé – som floppade totalt
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-05-07 06:30
Kommentarer
Vi som var med.....
Alla lyssnade på C-G på lördagarna. Hans ord var "lag". TV hade ännu inte börjat dominera landskapsbilden.
C-G puffade för hjälm -oklart varför..... och succe`n var ett faktum.
Varför var de flesta pepitarutiga?
Ohyggligt fula!
Jag glömde.....
Strax efter C-G blivit känd för hela svenska folket, vann han Porsche Cup två år i rad. Jag kommer inte ihåg stallets namn, men Scania var Porsche - importör på den tiden. C-G hade landets enda Carrera Abarth .....
Bilhjälmen var en statusgrej något år, men det räckte att visa upp den på hatthyllan bak i bilen.
Modet kommer och går bilhandskar och hjälm på 60-talet, Volvo och SAABs stora stötfångare på 70-talet, kombibil på 90-talet och nu SUV.
J.L.
SAAB och Volvos stötfångare var inget mode, det var ett krav!
Bilhandskar var ett snobbkrav, helst vita i en BMW.
Nja, krav o krav. Det var nog de enda som hade parksoffor fram o bak. Merca, BMW, Audi etc hade det inte.
J.L.
Man löste kraven på olika sätt, kolla amerikanska bilar från den tiden.
USA- krav var att klara "krock" mot påle i 5mph utan skador på övriga bilen. Ett vanligt - och dyrt sätt - vara att ha hydrauliska stötdämpare monterade på en kraftig järnbalk, och yttre "skinn" av lackad plåt som tog upp lasten, men medförde skador på den lackade plåten.
SAAB:s lösning med:
-aluminium skena
-flera cellplast block och ett yttre "skinn" av gummi
gav visserligen ett något "tungt" utseende, men var tåligt och praktiskt.
Jag träffade CeGe Hammarlund på Luciafika hos KAK för nåt tjugotal år sen. Då hade han ingen hjälm.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.