Avsnitt 279: Vad är det som gör att bilar kostar så mycket nuförtiden? Kan det bli ett hastighetsuppror efter att Trafikverket tvingats skylta om? Är poppig crossover med coupéstuk något att satsa på? Frågor som får svar i Vi Bilägares podcast.
Bilprisernas utveckling och drabbning mellan Honda HR-V Volkswagen Taigo och Toyota Yaris Cross
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-05-06 14:00
Kommentarer
Ibland undrar jag hur de tänker på myndigheterna? Innan de föreslår sådana här sänkningar, har de ens provat att köra på dessa vägar med den hastighet de vill sänka till före beslutet? Redan då borde man insett, att dessa sänkningar är ohållbara... på flera sätt, kanske mest efterlevnadsmässigt, hur många orkar köra runt i 20 km/h under "rätt" hastighet på vägen? Och hur mycket säkrare blir det, tror de .. när antagligen slutresultatet att vissa håller hastigheten.. andra vill köra 20-30 km/h fortare, kommer det att leda till bättre säkerhet.. come on, vilket trams!
Regeringen ålägger Trafikverket (efter klagomål från regionpolitiker) i Dalarna -
att återhöja (sedan sänkning till 80 gjorts) på en del vägar i Dalarna. Vissa planerade sänkningar ställs också in. Samma sak har tidigare hänt i Västernorrland (E14) och i Jämtlands län. Även på en inlandsväg i Skåne, tror jag. Oaktat många sänkningar består, är det glädjande att överdrivna sänkningar nu ser ut att ha blivit stoppade. De regionpolitiker som aktiverat sig i frågan kommer främst från C (Gagnefs kommunalråd Fredrik Jarl), men jag vet att även politiker från S, L, M o SD varit engagerade i dessa frågor - dock inte så ofta miljöpartister. Bra att åtminstone en del av de värsta hastighetssänkningarna stoppas.
Ett kommande ”hastighetsuppror”? Sedan länge ser jag dagligen exempel på detta i trafiken, då det körs långt över skyltad hastighet och t ex är 100 km/ tim. på 80-väg vanligt förekommande.
Jag håller 85 km/h på 80-väg, och blir omkörd av alla, bilar, skolbussar, hästsläp, you name it...
Men det är det som är problemet, det går inte att hålla 80 km/h på en väg som i princip skulle kunna ha 100 km/h utan problem, och minst 90 km/h i de flesta fallen. Det är bara vansinne och göra alla till lagbrytare... per automatik, vad uppnår man?
Hx30, att det gjorts sänkningar till 80 km/ tim. beror på att de aktuella vägarna inte är mötesseparerade och vid en frontalkrock har man en hyffsad chans att överleva till skillnad mot samma krock i 90 km/ tim. Och detta gäller även för de allra nyaste och "säkraste" bilarna.
hx30 kanske inte gjorde tillvalet "Farthållare" när han köpte sin bil för ett antal år sen...:)
I vilket fall som helst är 80 många ggr för låg hastighet långa sträckor. Så har det varit i 70 år och moderna bilar innebär inte att vi helt plötsligt ska tvingas köra onaturligt långsamt. Det är fråga om rimlig framkomlighet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.