Vi Bilägares forum

Regeringen vill tillåta längre lastbilar: 34,5 meter

Regeringen vill tillåta längre lastbilar: 34,5 meter

Långtradare som är nästan tio meter längre än i dag kan snart tillåtas på svenska vägar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-05-05 16:49

Kommentarer

Precis när Scania och Volvo har El lastbilar runt 60-64T med dagens standard på 24-25.25m kommer detta förslag. Bättre med elektrifiering och infrastruktur för dessa. Blir intressant och se vikten på dessa och större motorer kommer behövas redan idag med 64T och rejäla backar tappar man rejält med fart när jag själv kört lastbil många år. Dubbla golv som många använder ger ändå många pallplatser eller burar. Blir det släpet eller lastbilen man förlänger till 34.5m ekipaget? Vet i Australien kör dom flera släp men skulle inte vilja backa detta. Trailer med liten kärra är inte roligt och backa iallafall men få som använder detta i Sverige. Alltså först 18 m plus liten vagn bakom.

Uppdaterat: 2022-05-05 18:33
Elbilar

Inget sägs om vikten ... Ökat vägslitage? Kostnad för det?

Uppdaterat: 2022-05-05 21:52
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

Inget sägs om vikten ... Ökat vägslitage? Kostnad för det?

Hur skulle ett längre fordon kunna slita mer på vägen?
Är enkom belastning/area däck som sliter på vägen. Handlar inte om ökad maximal axellast eller totalvikt.
Värst är fortfarande super single däck på lastbilar. De deformerar vägkroppen.
Snarare mindre slitage och mindre utsläpp tack vare att man hängt på/förlängt fordonståget. Är ju bara dragbilen som får kämpa mot luftmotståndet. Resten hänger på, jämför med ett tågset. Eller är det svårt att förstå detta?

Uppdaterat: 2022-05-05 22:09
Mr Snoid skrev:

SnookerPro skrev:
Inget sägs om vikten ... Ökat vägslitage? Kostnad för det?

Hur skulle ett längre fordon kunna slita mer på vägen?
Är enkom belastning/area däck som sliter på vägen. Handlar inte om ökad maximal axellast eller totalvikt.
Värst är fortfarande super single däck på lastbilar. De deformerar vägkroppen.
Snarare mindre slitage och mindre utsläpp tack vare att man hängt på/förlängt fordonståget. Är ju bara dragbilen som får kämpa mot luftmotståndet. Resten hänger på, jämför med ett tågset. Eller är det svårt att förstå detta?

Är den gamle Guran tillbaka? =)

Nej, ingenting är svårt att förstå. Men: "Är ju bara dragbilen som får kämpa mot luftmotståndet." Och den ökade vikten. Eller? Tuta inte i mig att ett längre "tågset" inte kommer att genera betydligt högre vikt. Så: Vilken blir den nya totalvikten, du som vet så förbannat bra?

I texten: "Beräkningar som Trafikverket gjorde för tre år sedan visade att 450 mil av svenska vägar skulle klara 34,5-metersbilar, främst motorvägar och andra mötesseparerade vägar eftersom omkörningar annars kan bli en trafikfara. På längre sikt kan delar av vägnätet behöva anpassas, bland annat rastplatser och genomfarter i tätorter."

Främst på motorvägar och andra mötesseparerade vägar? Låter som att andra vägar också kommer att drabbas. Och som ett bevis på det: På längre sikt kan alltså delar av vägnätet behöva anpassas, bland annat rastplatser och genomfarter i tätorter. Tjenare!

Och omkörningarna blir väl inte lättare/går väl inte fortare på mötesseparerad väg? Till slut kommer de där pilarna som säger att det blir enfilsväg. Det är ju problem redan idag för folk att stressa förbi en personbil med bara en pil kvar!

En minskning av koldioxidutsläppen med ynka fyra till sex procent? Är den ökade förbrukningen inräknad? Utsläppen för alla "anpassningar"? Bara lägg ner!

Uppdaterat: 2022-05-05 23:18
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

Mr Snoid skrev:
SnookerPro skrev:
Inget sägs om vikten ... Ökat vägslitage? Kostnad för det?
Hur skulle ett längre fordon kunna slita mer på vägen?
Är enkom belastning/area däck som sliter på vägen. Handlar inte om ökad maximal axellast eller totalvikt.
Värst är fortfarande super single däck på lastbilar. De deformerar vägkroppen.
Snarare mindre slitage och mindre utsläpp tack vare att man hängt på/förlängt fordonståget. Är ju bara dragbilen som får kämpa mot luftmotståndet. Resten hänger på, jämför med ett tågset. Eller är det svårt att förstå detta?

Är den gamle Guran tillbaka? =)
Nej, ingenting är svårt att förstå. Men: "Är ju bara dragbilen som får kämpa mot luftmotståndet." Och den ökade vikten. Eller? Tuta inte i mig att ett längre "tågset" inte kommer att genera betydligt högre vikt. Så: Vilken blir den nya totalvikten, du som vet så förbannat bra?
I texten: "Beräkningar som Trafikverket gjorde för tre år sedan visade att 450 mil av svenska vägar skulle klara 34,5-metersbilar, främst motorvägar och andra mötesseparerade vägar eftersom omkörningar annars kan bli en trafikfara. På längre sikt kan delar av vägnätet behöva anpassas, bland annat rastplatser och genomfarter i tätorter."
Främst på motorvägar och andra mötesseparerade vägar? Låter som att andra vägar också kommer att drabbas. Och som ett bevis på det: På längre sikt kan alltså delar av vägnätet behöva anpassas, bland annat rastplatser och genomfarter i tätorter. Tjenare!
Och omkörningarna blir väl inte lättare/går väl inte fortare på mötesseparerad väg? Till slut kommer de där pilarna som säger att det blir enfilsväg!
En minskning av koldioxidutsläppen med ynka fyra till sex procent? Är den ökade förbrukningen inräknad? Utsläppen för alla "anpassningar"? Bara lägg ner!

Du vet väl vart Mr Snoid bor?
Varför är tåg som väger hundratals ton så energieffektiva? Har du tänkt på det?
Med en modern elbil är inte omkörningen av ett par långtradare ett problem, men så klart med en sur gammal Skoda kan det bli problematiskt.

Uppdaterat: 2022-05-05 23:23

Mr Snoid vågar påstå att ökad tåglängd på lastbilsekipage sänker CO2 utsläpp, minskar fraktkostnad och vägslitage.

Uppdaterat: 2022-05-06 00:01

Går an med längre lastbilar på motorvägarna. Det är när de kör på de övriga vägarna som det kan bli problem.

Uppdaterat: 2022-05-06 06:53
Lås inga trådar.

Varför har redaktionen suddat mitt senaste inlägg, det som var riktat till "Mr Snoid" (Guran)? (Hmmm, eller är det till och med två inlägg som har raderats?)

Uppdaterat: 2022-05-06 20:53
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

Varför har redaktionen suddat mitt senaste inlägg, det som var riktat till "Mr Snoid" (Guran)? (Hmmm, eller är det till och med två inlägg som har raderats?)

Är väl någon som använt den makten du så högt traktade efter.

Uppdaterat: 2022-05-06 21:05

När mycket gods ska till samma ställe så finns det tåg! Sluta istället med att riva upp industrispår som industrierna vill ha kvar, t.ex. i Norrköping m.fl. orter.

Uppdaterat: 2022-05-06 21:08
Mr Snoid skrev:

SnookerPro skrev:
Varför har redaktionen suddat mitt senaste inlägg, det som var riktat till "Mr Snoid" (Guran)? (Hmmm, eller är det till och med två inlägg som har raderats?)

Är väl någon som använt den makten du så högt traktade efter.

Moderatorerna har inte möjligheten att radera inlägg enligt saabnisse. Så?

Uppdaterat: 2022-05-06 23:28
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Diskutera ämnet, inte varandra annars låses tråden.

Uppdaterat: 2022-05-07 07:14
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.