Det faller väl inte in i vad som är PK.
Jag tror denna kommer hitta många köpare, det finns många fördelar med en bil som är potent i terräng. Framförallt om krisen slår till.
Behöver du fly, och med bil, inte väljer man väl elbilen om man har en fossilkärra att välja på. Ju mindre teknik desto bättre. Helst förgasare och H-motor. Eller vad säger du Saabnisse??
@lsoderlund: med tanke på att el produceras i Sverige och all bensin och diesel importeras är jag inte säker på att du väljer rätt fordon att desertera i.
Isoderlund, då köper jag nog hellre en Terrängbil 11/13 eller 20. Där snackar du en terrängduglig bil som står pall för det mesta!. Dessutom har de lågväxel och riktig diff. Körde själv 11:an i lumpen, mycket terräng och lite svårare "banor" där även klipphällar skulle passeras. Bilen kördes så hårt att bladfjädringen gick sönder på ena sidan...bilen nästan välte.
@saabnisse: nej, svårigheten ligger i att all bensin och diesel kommer att ransoneras till försvar/räddningstjänst o.s.v. medan elen som produceras i landet, kanske på ditt tak, kan laddas i din bil.
@gmogmo Jag tror att det kommer vara lättare att finna diesel och bensin än att finna eluttag där du kan ladda din elbil när elen är det första som slås ut, än mindre kommer du kunna ladda långa perioder om det finns el, för snabbladdare kan man glömma direkt. Är ju inte så att varje gård har ett elverk och 1 kubik diesel att bjuda på.
Gnogmo, Det var därför jag ville ha en CJ-3B.
Det är ju helt riktigt att det är svårt att konvertera moderna motorer till gengas, speciellt de elektriska!
Uppdaterat: 2022-05-03 18:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
En till töntig stadsjeep! Det här är iof en riktig terrängbil, men det är förbjudet att köra där och hur många köpare av denna har behov av terrängegenskaperna?
Kommentarer
Otidsenligt, fel för den tid vi lever i nu.
Varför?
Kanske den enda typ av bil som kan ta sig fram på delar av vårt vägnät snart.
Det kan finnas behov, än dock ett väldigt litet sådant i Sverige där man inte ens får köra i terrängen.
Det faller väl inte in i vad som är PK.
Jag tror denna kommer hitta många köpare, det finns många fördelar med en bil som är potent i terräng. Framförallt om krisen slår till.
Behöver du fly, och med bil, inte väljer man väl elbilen om man har en fossilkärra att välja på. Ju mindre teknik desto bättre. Helst förgasare och H-motor. Eller vad säger du Saabnisse??
Japp, det var bl.a. det jag tänkte på.
Helst ska man ju ha en CJ-3B som är enkel att skruva.
@lsoderlund: med tanke på att el produceras i Sverige och all bensin och diesel importeras är jag inte säker på att du väljer rätt fordon att desertera i.
Isoderlund, då köper jag nog hellre en Terrängbil 11/13 eller 20. Där snackar du en terrängduglig bil som står pall för det mesta!. Dessutom har de lågväxel och riktig diff. Körde själv 11:an i lumpen, mycket terräng och lite svårare "banor" där även klipphällar skulle passeras. Bilen kördes så hårt att bladfjädringen gick sönder på ena sidan...bilen nästan välte.
gmogmo,
Svårigheten ligger i att förvara elen i en dunk!
@saabnisse: nej, svårigheten ligger i att all bensin och diesel kommer att ransoneras till försvar/räddningstjänst o.s.v. medan elen som produceras i landet, kanske på ditt tak, kan laddas i din bil.
Svårigheten ligger i eldistributionen.
Har du f.ö. hört talas om gas?
Gengas, ett obehagligt, men fungerande drivmedel.
@gmogmo Jag tror att det kommer vara lättare att finna diesel och bensin än att finna eluttag där du kan ladda din elbil när elen är det första som slås ut, än mindre kommer du kunna ladda långa perioder om det finns el, för snabbladdare kan man glömma direkt. Är ju inte så att varje gård har ett elverk och 1 kubik diesel att bjuda på.
@saabnisse: moderna motorer går inte att konvertera till gengas.
Om vi funderar på vidare på gamla tidet så fanns det el under andra världskriget men inte bensin och diesel.
Det första som kommer att stoppas för allmänheten är bensin och diesel.
Gnogmo, Det var därför jag ville ha en CJ-3B.
Det är ju helt riktigt att det är svårt att konvertera moderna motorer till gengas, speciellt de elektriska!
En till töntig stadsjeep! Det här är iof en riktig terrängbil, men det är förbjudet att köra där och hur många köpare av denna har behov av terrängegenskaperna?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.