Vi Bilägares forum

Volvo 140 blev en succé på sin tid

Volvo 140 blev en succé på sin tid

Lite Amazon, lite 240. Stilsäkra Volvo 140 var början till det moderna Volvo.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-04-10 05:50

Kommentarer

Jag har åkt i en. En av mina kusiners man hade en i det sens 70-talet. :)
De fanns i varje villaområde, men själv var jag aldrig hänförd av dem.

Uppdaterat: 2022-04-10 11:44

Hade en röd 145a, automat och dubbla förgasare. Tror ingen av mina bilar dragit lika mycket bensin som denna.
Bra att lasta i, men annars var det inget som tilltalade, så den blev kortvarig i min ägo.

Uppdaterat: 2022-04-10 14:38

Jag hade några stycken för många år sen. Tyvärr är det svårt att få känna hur de var från början numera. De som finns kvar har gått långt.

Uppdaterat: 2022-04-10 15:10

För en icke "Volvist" så är Amazon och 142 de snyggaste bilarna Volvo producerat sedan start. De är slitvargar med överdimensionerade motorer, och en för tiden helt ok kvalitet. Dock är ju chassisättningen horribel på bägge, och jämför man tex med motparten till 142, Saab 99, så är ju Volvon modern för sin tid, men är Saaben ett rymdskepp i jämförelse.

Räcker med att lyfta upp bilen och titta under så ser man att de inte är byggda för precis det de klarar av, ingen överdimension eller något sådant. Däremot skulle jag gärna äga en 142:a, känns som en trevlig avvägd vagn med rejäl plåt och diggar skarpt panelen samt den 1.5 meter långa växelspaken. Gärna Blå eller grå med röd klädsel.

Uppdaterat: 2022-04-11 14:00

Till skillnad från Saab 99 så kunde en Volvo 142 vända inom en och samma kommun. Med Saaben fick man hålla ut lite...

Uppdaterat: 2022-04-11 15:12
L. Mäkinen skrev:

Till skillnad från Saab 99 så kunde en Volvo 142 vända inom en och samma kommun. Med Saaben fick man hålla ut lite...

Du tänker att ryssen skyller ifrån sig med "näää vi invaderar inte, vi ska bara vända med SAAB'en" ;-)

Uppdaterat: 2022-04-11 21:25
Gillar kurvor och rondeller

Ligger bakom en kompis i sin 140a. Plötsligt på rak väg börjar bilen sladda fram o tillbaka, för att tiil sist snurra runt ett varv och stanna. Farten från början var 70-80.
Som tur var är vägen bred 2 filig och själva piruetten hände i en korsning där det finns ännu mera plats.
Det var panhardstagets infästning i karossen som rostat av. När det är borta är bakaxeln helt lelös, puttar man på sidan av bilen kommer hjulet ut ur hjulhuset.
För er som kan Stockholm, så hände det på Drottningholms vägen från stan i backen ner mot Abrahamsberg, och i den korsningen som bilen snurrade.

Uppdaterat: 2022-04-11 22:11

Hade en -69 142, renoverade motorn, planade toppen, D-kam, bytte till weber 36/36, bytte bakrutan till en elbakruta, tidigare gick värmekanaler/utblås till bakrutan. Drog om dessa till 2 sidodefrosters istället. Bytte växellådan till overdrive, och bytte även locket från en -72 så fick den korta spaken som kom då, fick skära bort och svetsa dit nytt över kardan så spaken passade men den delen gick köpa som reservdel ;-).
Plåtrent golv, slipade och rostbehandlade, ny tjockare ljudisolering. Gick riktigt bra, fasen man skulle haft kvar den :-).

Uppdaterat: 2022-04-12 11:00