Trots elektrifieringstrenden – Jeep och Dodge ska få en rak, sexcylindrig bensinmotor med dubbla turbo, men utan hybridteknik.
Stellantis satsar på raka sexor – ”för miljöns skull”
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-03-25 10:39
Kommentarer
En rak sexa kan man åtminstone få att gå lika lent som en elmotor. Lika rent är svårare...
Och förbrukningen då?
Tesla tjänar mer per såld bil än nästan alla andra just nu och då satsar de på nya fossiler, jo tjena!
Undrar om de klarar sig på Bly-fritt?
Jeep och Dodge har en väldigt konservativ kundkrets. Jag har svårt att se att många som haft de större Jeep och Dodge-modellerna nu har bytt ut dem till Tesla, eller inom en nära framtid kommer välja Tesla istället.
Sen satsar Stellantis på eldrift i koncernen. De var först med eldrift i lilla SUV-segmentet och har fler elbilar i de mindre segmenten än någon annan. De nya i C-klassen kommer som elbilar och i D-klassen så kommer C5X som elbil inom två år. En fransk svävande lyx-crossover.
Nja det kommer ju F150 lightning snart som har 250000+ förbeställda samt GM:s motsvarighet som också är enormt många förbeställda för att inte tala om Tesla Cybertruck.
Det kommer sedan många elbilar från GM och Ford i alla traditionella segment.
Jo, en rak sexa var med dåtidens mått en mycket trevlig motor näst intill vibrationsfria med bra vridmoment. Med dagens mått bleknar sexan jämfört med elektriska motorer som är överlägsna, inga vibrationer gudomligt vridmoment samt ingen ryckig växellåda.
Högprestanda versionen - över 500 hk - kommer i Stelvio Quadrifoglio, major facelift, under 2022/2023.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.