Vi Bilägares forum

Bullernivå volvo xc40

Bullernivå volvo xc40

Efter att ha kört min nya Volvo xc40 i två månader slås jag av följande.
Bilen kostade över 400000:- och har blivit årets bil mm.
Naturligtvis var mina förhoppningar stora på bilen. Många besannades som helt underbar att köra i stadstrafik, bra utrustning, tufft uteende... MEN ... förödande buller från däck och vind i farter över 70 km/tim!
Jag åker mellan Stockholm och Kalmar ett antal gånger per år och den resan är inte kul med min xc40. Djudnivån förstör upplevelsen. Jag har redan funderat på att byta bil. Har ägt ett antal Volvobilar sen 70-talet och aldrig reflekterat över djudnivån tidigare.
Så åker du mycket på svenska landsvägar övet 70 km/tim, fundera på om Volvo xc40 är rätt val för dig.

Uppdaterat: 2021-05-24 09:01

Kommentarer

Vad för hjul är den utrustad med?

Uppdaterat: 2021-05-24 09:26

Testade du inte detta innan du köpte bilen?
Stora hjul på en XC40 är förödande för däcksbullret, förövrigt på de flesta bilar.
Bästa testresultat i komfortronden som jag läst om är när dom testat T2 med minsta fälgarna (är väl 18” om jag inte missminner mig)

Uppdaterat: 2021-05-24 09:52

Högre utrustningsnivå ger automatiskt större hjul, för det vill kunderna ha. Däcksbullret kommer då ofta som en obehaglig överraskning för dessa "snygga och fräcka" (enligt Guran...) hjul. Stora fälgar med breda svålar ger högre vägljud, det har medelbilisten tydligen ännu inte insett.

Uppdaterat: 2021-05-24 10:03
40-talisten skrev:

Högre utrustningsnivå ger automatiskt större hjul, för det vill kunderna ha. Däcksbullret kommer då ofta som en obehaglig överraskning för dessa "snygga och fräcka" (enligt Guran...) hjul. Stora fälgar med breda svålar ger högre vägljud, det har medelbilisten tydligen ännu inte insett.

Det vet nog de flesta, men de värderar utseendet högre än bullret.

Uppdaterat: 2021-05-24 11:37
40-talisten skrev:

Högre utrustningsnivå ger automatiskt större hjul, för det vill kunderna ha. Däcksbullret kommer då ofta som en obehaglig överraskning för dessa "snygga och fräcka" (enligt Guran...) hjul. Stora fälgar med breda svålar ger högre vägljud, det har medelbilisten tydligen ännu inte insett.

Men snyggt och fräckt är det. Men det finns en övre gräns när det ser bara löjligt ut. VE ID.4 med 21” fälgar. Där är gränsen passerad med råge. Men 40-talisten, medelbilisten verkar vilja ha stora ”snygga” fälgar. Annars skulle det inte vara ett så populärt tillval.
Men det finns även annat såsom däckfabrikat och hur väl dämpad bilen är som har ändå större påverkan.

Uppdaterat: 2021-05-24 12:23

Sedan påverkar också utrustningsnivån bullret. En R-design som är utrustad med bla hårdare bussningar kommer överföra mer vibrationer från vägen via däcken och hjulupphängningen in i kupén jämfört med en inscription med samma hjul.

Det är många faktorer som påverkar vägbullret. Däck, länkarmar, bussningar, isolering osv. BMW minskade vägbullret i nya M3 genom att bland annat ändra vinkeln som fjädern/stötdämparen står i förhållande till hjulen.

Uppdaterat: 2021-05-24 12:39

Det är en helt vansinnigt sjuk utveckling med fälgar och däck på nya bilar som nästan alla verkar köpa och är glad.

Det är väl andra värderingar nuförtiden.
Fint framför huset går först.
Buller verkar vara sekundärt för många.
Och andra sidan ser man nuförtiden faktiskt rekordmånga med dyra bose hörlurar på huvudet när dom kör nya bilar.

Det är väl kanske samma som många yngre fruntimmer bär hem påse på påse med produkter som penslas och spacklas på och används under en timme varje morgon innan dom vågar lämna sminkbordet.

Uppdaterat: 2021-05-24 13:29
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Sedan har vi en unikt grov asfalt i Sverige som är den enskilt största boven. Däckbuller är ett ickeproblem i de flesta bilar i de flesta länder.

Uppdaterat: 2021-05-24 13:46

Jag är nog en egendomlig person, jag tycker det är fult med jättefälgar med ett tunt brett band till däck!

Uppdaterat: 2021-05-24 21:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tycker det ser bra ut till en viss gräns, sen slår det över och ser mest löjligt ut. Största storleken man kan välja till från fabrik, iaf på lite dyrare bilar, tycker jag brukar ha passerat den gränsen.

Uppdaterat: 2021-05-24 22:26
saabnisse skrev:

Jag är nog en egendomlig person, jag tycker det är fult med jättefälgar med ett tunt brett band till däck!

Jag tror att det är av samma anledning som jag ogillar det. Det gör inte bilen bättre på något enda sätt. Man får sämre grepp på grund av att fjädringen inte är anpassad för det, man får mer buller i bilen och så får man massan längre från centrum så bilen accelererar sämre.

Uppdaterat: 2021-05-24 22:28

Dagens bilar "kräver" större fälgar designmässigt för att proportionerna ska bli rätt. Jag har 19" på min, det ser litet ut, den är designad för 21" som är tillval, då faller det helt rätt i proportionerna.
Likaså har en jag träffar ofta i jobbet en ny E-klass med 18", ser helfel ut. Självklart bättre för komforten, men utseendemässigt för litet.

Uppdaterat: 2021-05-24 23:04
Henrik M skrev:

Dagens bilar "kräver" större fälgar designmässigt för att proportionerna ska bli rätt. Jag har 19" på min, det ser litet ut, den är designad för 21" som är tillval, då faller det helt rätt i proportionerna.
Likaså har en jag träffar ofta i jobbet en ny E-klass med 18", ser helfel ut. Självklart bättre för komforten, men utseendemässigt för litet.

Det där tror jag är inbillning.
Du och många andra har gått på idiottrenden med jättefälgar som smarta marknadsföringsnissar lurat er att tro att det ska se ut så och man har också fått en del att tro att det ger avsevärt bättre vägegenskaper vilket det också kan göra ibland under extremsituationer, men mest ger det nackdelar.
Men jag tror att den största anledningen att vi fått det här är säkert pengar som vanligt.
Det finns mycket goda möjligheter att tjäna pengar på dyra fälgar och dyra däck som inte håller särskilt länge, se bara på det enorma utbudet på eftermarknaden.

Uppdaterat: 2021-05-25 09:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Dagens bilar är mycket större än för några år sen och fälgarna följer med proportionerligt på basmodeller, men de verkar ha lagt in en faktor på 1,4 i ökningen av fälgarna på sportigaste modellen i varje serie.
Häromdagen såg jag en bild på en Fabia, en 280Z och en modern Camaro stående i rad. Fabian ser gigantisk ut framför japanen. Den hade nog sett helgalen ut med 13".

Uppdaterat: 2021-05-25 11:13

Saabnisse: Det jag var inne på i mitt inlägg som du svarade på är precis samma som Mäkinen skriver ovan, att nej, det är inget mode jag fallit för utan precis som jag skrev att det handlar om proportioner.
Min BMW 320 -76 jag hade en gång i tiden hade 13" BBS krysseker, hur tror du det hade sett ut med 13" på en ny 3-serie idag?
Gissar på att basfälgen är 17" på en sådan idag. Så nej, det handlar inte om mode.

Uppdaterat: 2021-05-25 12:32

Fälgstorleken är väl inte hela avgörandet för vägbullret. BMW:s elbil i3 har 19" fälgar, men smala 155/70 däck. VW fläskar för samma fälgstorlek på med 235/55 för sin ID.4 Där verkar utseendefaktorn betyda mest.

Uppdaterat: 2021-05-25 13:03

Stod bredvid en ID4 här om dagen, den hade 255 däck, noterade dock inte storleken, men reagerade på bredden.

Uppdaterat: 2021-05-25 21:08

Den är väl så tung att det blir spår i vägen om däcken vore smalare?

Uppdaterat: 2021-05-25 21:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Rikard skrev:

Stod bredvid en ID4 här om dagen, den hade 255 däck, noterade dock inte storleken, men reagerade på bredden.

Det är 20” eller 21” som har den bredden. Löjligt stora däck. Lika löjligt stora som jag har på min GLC. 255/45 20”. Fullkomligt idiotiskt, men bilen hade dom sulorna när jag köpte den. Vem behöver sådana däck på en SUV som inte på något vis har behov för annat än fyra hjul?
Blir ett nedköp komfortmässigt då sommardäcken åker på. Sen har dom börjat väsnas då dom nu är halvslitna. Men det ser ganska snyggt ut men skulle fint klarat mig med 18” även på sommarhjulen.
Men snart överspelat då bilen skall byts ut i höst.

Uppdaterat: 2021-05-25 21:28
Rikard skrev:

Stod bredvid en ID4 här om dagen, den hade 255 däck, noterade dock inte storleken, men reagerade på bredden.

Det är dock enbart 255 bak tror jag, smalare fram. Iaf enligt vad jag sett testmässigt.

Uppdaterat: 2021-05-25 22:04

Tack för alla inlägg!
Trodde att Volvo levererade bilen med det optimala däcken på. Som dom anser bäst i alla avseenden även buller.
Hade ingen tanke på däckstorleken (19 tum) utan mer på "extra allt" som följde med bilen (Inscription).
Kommer från en XC60 2015 så jag har nog blivit lite bortskämd...?
Tittade under mattan i bagagerummet och där fans bara plåt inget extra bullerskydd. Kan vara att man spar in på detta i en av dom dyraste småsuvarna på marknaden?
Blir att sätta på 17 tum dubbfritt i vinter och hoppas på att öronen får en trevligare resa.
Tack för tipsen!

Uppdaterat: 2021-05-26 09:41

Benny, det är alltid bönräknarna som vinner, man väljer de däck som uppfyller kravspecen och som levereras till lägsta pris och det kanske inte är de mest tystgående.
Sedan är ljudisolering dyrt, det syns inte och då lägger man hellre mynt på flärden, sådant som säljer bättre!
Det är inget specifikt för Volvo, det gäller alla märken utom möjligen rena premiummärken där man har hårdare kravspecifikationer.

Uppdaterat: 2021-05-26 09:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Och i dag skenade värmen i kupen!
Gick inte att dra ner, full värme trotts att reglagen satt på min... Fick lämna in på Volvo. Två verkstsdsbesök på två månader med ny bil....borde valt något annat kanske..suck...

Uppdaterat: 2021-05-27 17:38

Har kört XC40, det var billigaste versionen. Inget störande däckbuller. Däremot värdelöst mediasystem utan CarPlay. Och värdelöst sätt att ställa klimatorn. Jag föredrar Peugeot/Citroen deras pekskärm var enklare och tydligare. Och med snabbknappar på sidorna. +/- för temperatur och fläkt istället för en draglista som är svår använda under färd.
Volvo kallas för premium. Min Renault kallas inte premium. Jag har svårt se varför.
Men Volvon gick iaf tyst och lugnt. Helt Ok fjädring även på dålig väg.
Men för stor och bökig för mig.

Uppdaterat: 2021-07-06 16:20

Som redan sagts så är mediasystemet precis som i alla Volvo av den här generationen totalt hopplöst. Det är ju bara mjukvara så gör för f-n om så det blir fungerande och användbart!
Kört XC40 t2 i tjänsten och den ser ju ok ut och har inte nått dödläge i styrningen som var Volvos signum när de vara klarade av att göra bilar med bakhjulsdrift. Däremot så är ljudnivån från väg/hjul absurt hög. Jämfört med min drygt tio år gamla 9-5 som jag kör privat så är det rent löjligt så dåligt Volvo har ljudisolerat XC40. Dessutom rycker motorn och går ojämnt i alla hastigheter och alla växlar. En dålig bil helt enkelt.

Uppdaterat: 2022-03-19 09:32

Att det kan skilja så mycket, jag har provkört XC40 Recharge(elbilen) två gånger. Första gången en tur på ca 5 mil i blandade vägavsnitt typ 100, 80, 70 och 50. Nästa gång var provkörningen en hel eftermiddag på liknande vägavsnitt. Det var samma bil jag provkörde, rullade på 19tums året-runt-däck. Har absolut inte likadan upplevelse om ljudnivån som ErikAPM och TS. För mig och min fru var det slående att bilen gick tyst. Att den sedan hade Google gränssnitt går väl inte att jämföra med Volvos egna. Nu läser jag att google gränsnittet skall komma i fossilbilarna också.

Uppdaterat: 2022-03-20 16:06