Vi Bilägares forum

Milstolpen: El vanligaste bränslet bland bilköparna i Uppsala

Milstolpen: El vanligaste bränslet bland bilköparna i Uppsala

Elbilar var den populäraste biltypen i Uppsala län under förra året. Det visar nya siffror från Vroom som Vi Bilägare tagit del av.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-01-20 06:20

Kommentarer

… och då är inte min bil med i de siffrorna eftersom min arbetsgivare inte finns i Uppsala Län.
Men bra där, Uppsalabor!

Uppdaterat: 2022-01-20 09:12
*Robban

Hmm..kan någon förklara för mig varför Norrland handlar mer hybrider än i södra Sverige??? Jag trodde det skulle se ut precis tvärtom?

Uppdaterat: 2022-01-20 09:41

Åh andra sidan.. jag kanske inte är så förvånad när jag tänker efter, många verkar ha kärlek här med stora energislukande SUV modeller, ofta med en knattrande dieselmotor. I Norrland kanske man bibehållet lite sunt förnuft också?

Uppdaterat: 2022-01-20 09:44

Frågan är vad ”hybrid” betyder här. Räknas även mildhybrider (aka pajas-hybrider). I så fall är det potentiellt väldigt många bilar i den gruppen som inte borde vara där.
Bara fullhybrider borde räknas i ”hybrider” tycker jag. Och det är väl i stort sett enbart Toyota, plus Hyundai Tucson och Kia Niro?

Uppdaterat: 2022-01-20 12:03

Nån till finns det säkert ToTy även om det inte är så många - t ex Hyundai Ioniq (den ursprungliga modellen). Sen vet jag i o f s inte om den såldes som ny förra året. Men jag håller med om att s k mild-hybrider inte borde räknas som hybrider.

Uppdaterat: 2022-01-20 12:41
hx30 skrev:

Hmm..kan någon förklara för mig varför Norrland handlar mer hybrider än i södra Sverige??? Jag trodde det skulle se ut precis tvärtom?

Stora avstånd o kyla passar dåligt ihop med elbil

Uppdaterat: 2022-01-20 19:07
Gillar kurvor och rondeller

Fast ärligt - så många är det inte av norrlänningarna som dagligen kör väldigt långa sträckor. Och väldigt många har egna hus med utmärkta möjligheter att tanka el. Och bor man på landsbygden där uppe så blir det längre och längre mellan mackarna. Så eldrivet borde passa många rätt bra - kanske frånsett "inträdes-biljettens" storlek. Och Ja - jag är norrlänning av börden så liiite vet jag hur det är.

Uppdaterat: 2022-01-20 19:31

Det är därför jag smått beundrar det här "lilla" bolaget kWatt som vill bygga ut ordentlig laddinfrastruktur för elbilar - ja, exklusive Tesla då, de har sina stationer på plats redan...
https://kwatt.quickbutik.com/sidor/om-oss

- Riksgränsen 180kW + 2 x 22kW (plan. färdig under 2022)
- Abisko 180kW + 2 x 22kW (plan. färdig under 2022)
- Nikkaluokta 180kW + 2 x 22kW (plan. färdig under 2022)
- Hakkas 180kW + 2 x 22kW (plan. färdig under 2022)
- Karesuando 180kW + 2 x 22kW (plan. färdig under 2022)
- Harads 180kW + 2 x 22kW (plan. färdig under 2022)
- Tärendö 180kW + 2 x 22kW (plan. färdig under 2022)
- Junosuando 180kW + 2 x 22kW (plan. färdig under 2022)
- Kaunisvaara 180kW + 2 x 22kW (plan. färdig under 2022)
- Övre Soppero 180kW (plan. färdig under 2022)

Uppdaterat: 2022-01-20 21:45
Power to the people

Mc - tja, alla har vi olika erfarenheter och referensramar. Och kanske lite förutfattade meningar också....

Uppdaterat: 2022-01-20 21:51

Att nu inte bara inser att elbilen kommer ta över helt på bara 5-6 år.

Uppdaterat: 2022-01-20 22:07

junkers;

Elbilen kommer i Sverige att ta över minst 70% av nybilsmarknaden inom 1-2 år.

Andrahandsvärdet riskerar ju att bli obefintligt för en ny diesel/bensin bil inom 5 år och elbilarnas kapacitet börjar bli rätt bra (även på begagnatmarknaden).

Uppdaterat: 2022-01-20 23:25

Tittar man lite närmare på ex. Norrbotten så ser man att rena elbilar säljer mer än diesel, bensin och laddhybrider. Familjer byter ut en av bilarna till elbil och sedan mestadels använder denna i vardagen. Däremot är det svårt att utanför städerna helt klara sig på två elbilar eller enbart förlita sig på en bil som blir elbil. Jag tror de flesta uppe i norrland (särskilt utanför storstäder) tänker sig vara strategiska med att först införskaffa en hybrid för jakt/fiske/långresor med husvagn/komma iväg i snöstorm och minus 40 och sen om något år ersätta den andra bilen med en begagnad elbil som blir vardags- pendlarbilen. Möjligt att man även tänker sig att hybridens andrahandsvärde blir högre än andrahandsvärdet en diesel/bensin.

Län Norrbotten
Bensin 421
Diesel 456
El 638
Laddhybrid 571
Hybrid 1 182

Uppdaterat: 2022-01-20 23:59
Leffe81 skrev:

junkers;
Elbilen kommer i Sverige att ta över minst 70% av nybilsmarknaden inom 1-2 år.
Andrahandsvärdet riskerar ju att bli obefintligt för en ny diesel/bensin bil inom 5 år och elbilarnas kapacitet börjar bli rätt bra (även på begagnatmarknaden).

Nybilsmarknaden, där tror jag du är rätt nära.
Men begmarknaden tippar jag kommer hålla i sig tills de "vanliga och prisvärda" elbilarna går 70mil på sommaren (40-50mil på vintern)
Nu ligger dessa bilar på 40mil sommar i 90km/t, 30mil i 120, och 20mil i 120 på vintern. Ännu värre blir det om man räknar med 5-80% batteriladdning.
Om jag avrundar lite.
Det är för dåligt tror jag för "tipping point"
Många åker ganska långt ibland och vill/kan inte ha fler bilar för olika ändamål.

Men det kommer ny technologi, snabbt!

Uppdaterat: 2022-01-22 13:41
Gillar kurvor och rondeller

Men det finns behov som är svåra att lösa ekonomiskt med elbil nu.
Jag har två grannar i byn, båda äldre och i behov av bil. Den ena kör kanske 500 mil/år och den andra kanske 1000. båda är 85+ och åtminstone den ena behöver en nyare bil snabbt, jag tror inte att den han har klarar en besiktning. Jag har talat med dem och en sa: "Med tanke på min ålder vet man ju inte hur länge man kan eller får köra och det känns lite bökigt att köpa elbil och behöva sätta upp en laddstolpe nu!"
Det var i samband med att min närmaste granne gjort just det och han har kört sin Niro 1300 mil nu, men han är ju 13 år yngre.
Jag kunde inte ge något råd, båda måste ju ha bil trots att de kör ganska få mil och sällan långa sträckor, även om det händer.

Uppdaterat: 2022-01-22 14:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre