Vi Bilägares forum

Elbilar på marknaden

Elbilar på marknaden

Jag tänkte att vi kunde ha en sansad tråd om de elbilar som finns att köpa och beställa. Mitt förslag är att vi begränsar oss till att inte upprepa mantran eller uttalanden. Har man skrivit något i tråden finns det ingen anledning att upprepa det eftersom man förutsätts läsa hela tråden innan man skriver i den.
Några nytillskott verkar vara på väg med möjlighet att "registrera intresse". Då tänker jag på Honda e som ser ut att få vansinnigt högt pris och VW ID3 som inte heller ser ut att revolutionera marknaden prismässigt.

Uppdaterat: 2019-09-24 08:48

Kommentarer

Jag fortsatte idag med att besöka en Kia handlare, provsatt e-Niro, Kia EV6 samt en e-Soul. Förvånad blev jag när jag satt bäst i en e-Soul, Ev6 näst bäst och sämst i e-Niro. De hade bara en e-Niro för provkörning så jag tog en vända. En otrolig enkel elbil att köra, menar då inte dålig kvalitet eller likande utan helt enkelt lätt att fatta hur den funkade utan några instruktioner. Förarstolen var inte menat för mig kan jag konstatera(183cm), fick inte till en riktigt bra ställning på elstolen. Hade nog inte kunnat köra lika långt som batteriet räckte förrän jag var mer slut än batteriet. Men nu ska ju denna modell ersättas med en ny som kommer som 2023 årsmodell. kanske passar mig bättre. Skall beställa runt sommaren, så jag har tid på mig att kolla runt.
Men jag provsatt bara Ev6:an, jag kan inte förlika mig med den intryckta bakluckan. Ser ut som om någon glömt att bromsa när man backade, så man drog rätt in i väggen. Ljusslingan över bakluckan bara förvärrar det hela. Så den går bort av bara den anledningen.
Men jag förstår dem som tar en e-Niro, tror de får mycket för pengarna och en enkel tillvaro utan problem.
Likadant med en e-Soul, en bortglömd bil eller så har den utseendet emot sig.

Uppdaterat: 2021-12-16 23:11

e-Soul har nog både utseende och utrymmen emot sig - i alla fall för den som ibland har behov av att använda bagageutrymmet. En kompis fick sin e-Niro för en dryg månad sen och när jag snackade med honom idag så var han väldigt belåten med det valet.

Uppdaterat: 2021-12-16 23:29

e-Soul är helt klart en underskattad bil, men den har ju ett säreget utseende. Men jag har en bekant som kör en i jobbet och han säger den är kanon att flänga runt med i stan som de oftast gör. Man sitter ju väldigt upprätt och högt i dem så de blir betydligt rymligare än de ser ut att vara med.
e-Niro hör man måste som är väldigt nöjda med, det är väl laddhastighet och lite sådant den har emot sig, och att den känns väldigt gammalmodig, men som du skriver Optimus är det ju en ny på g.
EV6 har jag inte hunnit prova än men den tycker jag är otroligt mycket snyggare i verkligheten än den var på bilder, och tvärtemot dig anser jag baken vara riktigt snygg i verkligheten ute på väg.

Uppdaterat: 2021-12-16 23:44

Beträffande e-Niro så behöver det ju inte vara negativt att den för en del känns "väldigt gammalmodig" - det kan ju tvärtom vara positivt för många andra att den känns som deras tidigare bilar när det t ex gäller reglage och att man inte förfallit till alltför mycket "nymodigheter" i förarmiljön. Modellens framgångar försäljningsmässigt bekräftar ju på sätt och vis detta. Och rent "elbilsmässigt" är den ju fortfarande inte speciellt gammalmodig om man ser till funktionen hos drivlinan och räckvidden. Visst kanske man kan önska sig snabbare "snabbladdning" men å andra sidan gör de flesta av oss den största delen av laddningarna hemmavid. Behöver man en "snabbladdande" bil så får man väl helt enkelt välja en annan modell i så fall - bil efter behov helt enkelt.

Uppdaterat: 2021-12-17 10:05

Där har du nog rätt Pi, jag uppfattar e-Niro nästan som en folkbil. Det är väldigt många som skulle ha råd med en sådan, om de tog den på privatleasing. Strax över 3000kr/mån inkl service. Många kunde sälja av sina fossilbilar och köra en e-Niro och samtidigt få en pålitlig elbil med förhållandevis skaplig spec.

Uppdaterat: 2021-12-17 23:17

Fick precis höra, nåja den 20e December att min nya e-208 är färdigproducerad på fabrik och skeppas nu till Sverige. Verkar som att den anländer till Malmö där Peugeot har ankomst och kontor. Sedan ska de väl göra kontroller och annat där, sedan åker den vidare till Karlskrona där jag ska hämta den. Får dock räkna med till Februari innan det är dags.

Uppdaterat: 2021-12-27 19:08
- Peugeot e-208 GT 2022

bejje: det blir en omställning för dig till en mindre och dessutom eldriven bil. Ska bli intressant att se hur du upplever omställningen! :-)
Märkligt att Peugeot att inte ha återförsäljare på fler orter (som det var tidigare).
Å andra sidan: Bilkompani i Kalmar har inte imponerat på mig.

Uppdaterat: 2021-12-28 11:57
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Åker bilen jorden runt på båt eftersom det skall ta så lång tid innan du får den ?

Uppdaterat: 2021-12-28 12:04

Var inne hos en Peugeot ÅF idag för att provköra en e-2008, men den var tyvärr utlånad. Men jag passade på att torrköra en i hallen i stället. En bil i alldeles lagom storlek för mig o min fru. Jag hade en förutfattad mening när jag gick in hos Peugeot ÅF, vilken besannades också. Det är displayen med hastighet m.m som skyms av ratten. Den underliga placeringen av instrumentsatelliten, den sitter högt och skall väl egentligen synas över rattkransen. Men icke, ratten på e-2008 är inte rund, platt både i över och underkant så den skymmer instrumenten. Ratten gick inte att höja så värst högt, däremot gick det att sänka den så den slog i låren.
Synd, där föll den bilen bort.

Uppdaterat: 2021-12-28 15:36

Nu har jag inte provat/provsuttit 2008, men på min 308 funkar det utmärkt med mätarna över ratten. Jag tycker det är bekvämt uppe nära rutan och varför dölja dem bakom ratten?

Uppdaterat: 2021-12-28 18:41
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Inte riktigt bakom ratten, hultarn. Genom ratten tycker jag att det beskrivs mera passande. Många år sen jag provkörde en Pegga med detta utförande men då var jag i alla fall inte speciellt förtjust i lösningen. Men man kanske vänjer sig...

Uppdaterat: 2021-12-28 18:48

Ja, det är nog en smaksak, men jag är väldigt positiv till lösningen.

Uppdaterat: 2021-12-28 18:59
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
Optimus skrev:

Var inne hos en Peugeot ÅF idag för att provköra en e-2008, men den var tyvärr utlånad. Men jag passade på att torrköra en i hallen i stället. En bil i alldeles lagom storlek för mig o min fru. Jag hade en förutfattad mening när jag gick in hos Peugeot ÅF, vilken besannades också. Det är displayen med hastighet m.m som skyms av ratten. Den underliga placeringen av instrumentsatelliten, den sitter högt och skall väl egentligen synas över rattkransen. Men icke, ratten på e-2008 är inte rund, platt både i över och underkant så den skymmer instrumenten. Ratten gick inte att höja så värst högt, däremot gick det att sänka den så den slog i låren.
Synd, där föll den bilen bort.

En Peugeot med den interiören kan man inte bara torrsimma.
Jag hade en 308 till låns ett par veckor innan jag fick min Ioniq5
Det var helt förskräckligt med den ratten och instrumenteringen.
Men efter några dagar så blev det helt ok, ratten sänktes ned och enda jag hade att anmärka på var att min kropp var för lång och felkonfigurerad då rattens justermån i längsledd var allt för dålig. Men i övrigt en trivsam bil med en riktigt bra 1,2l trecylindrig bensinmotor som både var stark och bränslesnål. Förstår inte hur konservativa många bilköpare måste vara som inte ger en Peugeot en chans. Så mycket mer personlig bil än en VW

Uppdaterat: 2021-12-28 19:49

Är elvarianterna av Peugeot lika dåligt ljudisolerade som motsvarande bensindrivna?

Uppdaterat: 2021-12-28 20:26
L. Mäkinen skrev:

Är elvarianterna av Peugeot lika dåligt ljudisolerade som motsvarande bensindrivna?

Du får väl utsätta dig för en test och dra en egen slutsats.
För ifråga om ljud i en bil kan bara du själv avgöra och dra en slutsats.
Men utifrån den 308 jag lånade så var den inte bra ljudisolerad, dom där jäkla dubbarna slamrade rätt rejält.

Uppdaterat: 2021-12-28 20:36
Optimus skrev:

Var inne hos en Peugeot ÅF idag för att provköra en e-2008, men den var tyvärr utlånad. Men jag passade på att torrköra en i hallen i stället. En bil i alldeles lagom storlek för mig o min fru. Jag hade en förutfattad mening när jag gick in hos Peugeot ÅF, vilken besannades också. Det är displayen med hastighet m.m som skyms av ratten. Den underliga placeringen av instrumentsatelliten, den sitter högt och skall väl egentligen synas över rattkransen. Men icke, ratten på e-2008 är inte rund, platt både i över och underkant så den skymmer instrumenten. Ratten gick inte att höja så värst högt, däremot gick det att sänka den så den slog i låren.
Synd, där föll den bilen bort.

Något jag älskar med just Peugeot är just den lilla ratten där man kollar över den istället för genom den.
Vill absolut ha det igen. För det första föredrar jag en liten ratt, tycker det är skönare än en stor blaffig en.
Sen gillar jag också att ha ratten lågt så den nästan ligger i knät på en. Det passar mig bra och passar själva idén bakom peugeos tänk, att man ska kolla på instrumenten ovanför ratten.

Uppdaterat: 2021-12-28 23:11
- Peugeot e-208 GT 2022

Problemet är att hur jag än ställde i ratten så var rattkransen i vägen för mig, jag fattar helt enkelt inte hur jag skall få instrumenten att synas ovanför ratten. enda sättet var att sänka ratten så lågt att den slog i låret. Det kan väl i alla fall inte vara meningen. Jag är 183cm och normalbyggd. Jag har ägt/kört AlfaRomeo, där det i många år klagades över körställningen för nordeuropéer, krökta ben och raka armar. För mig var det aldrig några problem med att finna en skön körställning i en Alfa. Men tyvärr i denna Peugeot, annars som jag skrev tidigare, är det en bil som skulle passa mig och min fru. Verkar också som man kan förse elversionen med dragkrok, vilket skulle passa oss. Ingen husvagn efter men en släpkärra.

Guran, jag räknar mig inte till skaran som du anger är konservativa. Har ägt alldeles för många olika bilmärken. Märk väl att jag bara har ägt en enda Volvo, för många år sedan ägde jag en 245:a automat, i ett halvår. Annars har det passerat ett antal franska, italienska, tyska, svenska, amerikanska bilar genom åren. Du angav i en annan tråd att du kört ett stort antal mil, jag kan säga att mina mil på vägen är lika många.

Uppdaterat: 2021-12-29 15:52

Optimus: jag är 1,82 (84 kg), så där är inga skillnader mot dig. Frugan är stolta 1,64 men gillar också instrumenteringen över ratten, hon kör även 2008 och 3008 i jobbet.
Hade det funnit möjlighet att lägga in bilder, skulle jag gjort det.
Jag håller med Bejje, det är bekvämt att ha ratten nära benen, när till hands liksom.
Men, som sagt: vi har olika smak och tycke. Det kändes en smula udda just när jag köpt 308:an och kom från Mercan med traditionell placering. Nu ser jag bara fördelar med det.

Uppdaterat: 2021-12-29 20:19
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag håller med Optimus här, jag får inte heller till en vettig körställning i de nya Peggorna oavsett hur jag ändrar med ratt och stol. Och jag är inte heller överdimensionerat byggd. Det är nog bara att acceptera att det inte är för alla, en del gillar det och en del inte. Precis som Teslas lösning på 3 och Y, de flesta finner sig tillrätta med det efter ett par km eller mil, en del aldrig typ.
Väl därför det är så bra med ett varierat utbud. :)

Uppdaterat: 2021-12-30 13:46

Aiways U5 är tydligen på väg ut på vår marknad. Talade idag med en säljare hos vår kommande, lokala Aiways-representant och han sa att bilarna var på väg på lastbil just nu till resp representant så inom kort lär det finnas provkörningsbilar ute. Har dock själv ingen koll på dessa bilar men jag antar att det finns andra här som är bättre pålästa.

Uppdaterat: 2022-01-04 16:38

Det ska bli mycket intressant att följa ViB nya långtestbilar, tänker då bl.a på MG Marvel. Kommer den hålla måttet i ett svenskt klimat. Prismässigt intressant bil. Jag torrkörde en härom veckan, och uppfattade bilen som klart intresant. Gick egentligen inte att se att den var en billigare produkt än de lite mer dyrare märken den kan jämföra sig med, utrymmesmässigt.

Uppdaterat: 2022-01-04 17:38

Tja, bagaget i Marvel är väl ingen höjdare om jag inte minns fel efter mitt "torrsim" i den bilen. Sen blir man ju lite fundersam när man läser om hur mycket begränsningar MG har i garantin...

Uppdaterat: 2022-01-04 17:44
Pi skrev:

Tja, bagaget i Marvel är väl ingen höjdare om jag inte minns fel efter mitt "torrsim" i den bilen. Sen blir man ju lite fundersam när man läser om hur mycket begränsningar MG har i garantin...

Sen är det ju inte alla som behöver så himla stort bagage, tror många överdriver sitt behov av det när de funderar på bil. Men håller med att deras garantier känns lite sådärkrångliga att ha koll på utan att djuptdykt i det själv.

Uppdaterat: 2022-01-04 18:05

Begränsningar i garantier kan ju synas lite märkliga, litar man inte på sina produkter eller kommer de från underleverantörer man tvivlar på?
Men det vore intressant att jämföra motsvarande garantier från andra biltillverkare!

Uppdaterat: 2022-01-04 18:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, de har en ganska rörig sida med garantier, med allt från torkarblad till hjullager. Men frågan är dock om de "bara" är tydliga med sitt åtagande i jämförelse med andra biltillverkare. När du står där med ett fel som du tror täcks av biltillverkarens garantier, så kanske du går på en blåsning i stället. Här är du i alla fall medveten om vad som gäller.

Uppdaterat: 2022-01-04 18:49

Henrik - men har du kollat bagageutrymmet i en Marvel R ? Min minnesbild är att det var ovanligt litet för bilstorleken (typ XC60).

Uppdaterat: 2022-01-04 19:01
Pi skrev:

Henrik - men har du kollat bagageutrymmet i en Marvel R ? Min minnesbild är att det var ovanligt litet för bilstorleken (typ XC60).

375 liter, duger väl gott.
Förstår inte svenskarnas extrema fixering vid bagageutrymmets storlek.
Ett par gånger kan jag minnas att jag packat bagaget fullt. Det var när fem grabbar drog till Hemsedal. 10 par skidor på taket, pjäxor hjälmar kläder och massa mat och dryck.
Perfekt att öppna shoppingluckan på BMW:n och fylla upp.
Men det är nog enda gången på 40 år som ett sådant behov uppkommit.
I dag räcker bagaget i frugans I20 för våra behov, skulle mer behövas så går det att ställa innandömet eller fälla delar eller hela ryggstödet i baksätet.

Uppdaterat: 2022-01-04 19:43

Ska man till återbruket titt som tätt så fyller man upp oavsett storlek på bagage.

Är man en familj som ska ut på semester och flyga så tar bagageutrymme snabbt slut när man har flera resväskor.

Uppdaterat: 2022-01-04 21:38

Men storleken på bagageutrymmet är ju inte precis dolt, det går ju att avgöra om det kommer att räcka till redan vid eventuellt inköp!
Har man för vana att titt som tätt åka till återbruket bör man nog fundera på att skaffa sig nya vanor eller en släpkärra.

Uppdaterat: 2022-01-04 21:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Axa skrev:

Ska man till återbruket titt som tätt så fyller man upp oavsett storlek på bagage.
Är man en familj som ska ut på semester och flyga så tar bagageutrymme snabbt slut när man har flera resväskor.

Vi reser nästan uteslutande med handbagage. Förstår inte vitsen med att släpa med sig halva bohaget när man skall ut på en tur.

Uppdaterat: 2022-01-04 21:56

Saabnisse
Att man åker till återbruket titt som tätt behöver inte betyda sopor, i mitt fall en hel del trädgårdsavfall.

Tror dock många överskattar bagageutrymmets volym. Det är dock min erfarenhet av att tidigare jobbat på möbellager och utlämning av möbler…

Uppdaterat: 2022-01-04 21:58

Axa, återbruk för mig är tidningar, reklam, förpackningar, metallburkar inklusive tomma kattmatsburkar, glasflaskor och liknande.
Skrymmande som trädgårdsavfall skulle jag aldrig drömma om att frakta, det gör jag kompost av, blir utmärkt jordförbättring!

Uppdaterat: 2022-01-04 22:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Jag har ingen kompost av olika anledningar så då behöver det iväg.

Uppdaterat: 2022-01-04 22:51

Axa, kör du trädgårdsavfall inuti bilen?

Uppdaterat: 2022-01-05 09:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nog har bagageutrymmet varit helt fullt åtskilliga gånger för vårt vidkommande så oväsentligt är det inte - och då har vi ändå haft bilar med rätt hyggligt bagageutrymme. Och glöm sen inte familjer med småbarn. Sen kan ju t ex olika fritids-aktiviteter också underlättas av ett rymligt bagage så ni får nog acceptera att olika personer har olika behov.

Uppdaterat: 2022-01-05 11:03

Pi, som jag skrev tidigare: "Men storleken på bagageutrymmet är ju inte precis dolt, det går ju att avgöra om det kommer att räcka till redan vid eventuellt inköp!"
Jag vet att många klarar sig med ett sånt utrymme som finns Swift där man tror att bara ett kuvert med ostämplat frimärke får plats, alla behöver inte jätteutrymmen och är man bara två går det ju att fälla baksätet de få gånger man måste ha med sig mer.

Uppdaterat: 2022-01-05 11:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - jag har aldrig påstått att storleken på bagageutrymmet på nåt sätt är dolt utan allt detta började med mitt påpekande att detta utrymme är rätt litet på Marvel R relativt bilens yttermått. Samt att en del andra skribenter vill få det till att om dom själva klarar sig med ett litet utrymme så borde dom flesta andra också göra detta - vilket givetvis inte är sant. Bara att acceptera att vi alla har olika behov - även när det gäller bagageutrymmet.

Uppdaterat: 2022-01-05 12:03

Saabnisse
Hört talas om säckar, hinkar?

Jag har inte jättestor tomt men likväl blir det en del trädgårdsavfall, men även annat som ska till återbruket då och då. Jag bor på ett ställe med bra återbruk.

Hur som helst, det finns en anledning till att svenskar är kombiland. Vi gillar att frakta saker, oavsett om det är hockeytrunkar eller Ikea-möbler. Sedan är det väl upp till var och en att bedöma hur ofta man gör det. Jag antar att många tomkör mesta tiden.

För övrigt, lastar inte Marvel R 507 liter? Det är vad jag hittade.
Det är ju ganska mycket. En XC60 lastar 483 liter.

Uppdaterat: 2022-01-05 12:43

För övrigt, jag är övertygad om att de flesta överskattar lastförmågan för sina egna bilar. Jag vet inte hur många gånger jag lämnade ut möbler till folk och bara skakade på huvudet när de stod där med en för liten bil sett till möbeln. Och ändå stod de och envisades med att försöka få in möbeln/kartongen i bilen. Det slutade alltid med att de hämtade en större bil eller en med släp.

Uppdaterat: 2022-01-05 12:47

Axa, jo jag har haft kombibilar i flera decennier och har fortfarande, men nu upptäckt att jag klarar mig bra med en sedan, behovet att frakta skräp minskar och man har ju fortfarande möjlighet att koppla till släp.
Men jag sålde min vagn, jag tröttnade på att hålla på med bromsar inför var besiktning och jag kanske bara körde några tiotal mil där emellan.
Men när jag behöver gör jag som grannarna gjorde när jag hade vagn, jag lånar av grannen!

Uppdaterat: 2022-01-05 12:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hur mycket plats för prylar man behöver, det är helt individuellt. Jag gillar minimalism på resa, åker jag ensam ut till stugan i skärgården, så har jag allt behövligt i en liten ryggsäck och dito kylväska. När hustrun är med på samma resa, så har vår lilla MPV proppfull koffert inklusive nedfällda baksäten. Enligt henne är allt medfört absolut nödvändigt...

Uppdaterat: 2022-01-05 13:32

Axa - detta är vad jag hittat på en sajt och det stämmer nog bättre med min egen uppfattning när jag kollade på plats - "Med Marvel R får du dra maximalt 750 kg, vilket innebär att bilen är lämplig för både släp eller husvagn.
Den erbjuder ett bagageutrymme på 375 liter och med ett nedfällt baksäte ökar denna siffra till 1 396 liter."
Men som sagt - om det räcker är som vanligt upp till varje spekulant att bedöma. Det är dock en bil i ungefär samma storlek som en XC60 och inte en Golf "Hatchback".

Uppdaterat: 2022-01-05 14:37

MG skriver så här om storlek på bagaget(finns både där bak och fram) på Marvel:
Bagageutrymmet har en volym på 357 liter, och bakluckan har en stor öppning som gör det enkelt att lasta saker. Baksätena har en 60/40-design som kan utöka bagageutrymmet till högst 1 396 liter när de fälls ner. Det främre bagageutrymmet har en volym på 150 liter. Du kan förvara allt från laddningskablar till datorväskan här, eller en 24-tums resväska.

Uppdaterat: 2022-01-05 16:18

Jag tycker det är märkligt att ange lastutrymme i liter, ok om det gäller transport av flytande materia eller kanske transport av grus, men det säger ju egentligen inte mycket om den verkliga lastförmågan, här är kanske ViBs drickabackar mer verkliga.
Och om Marvel är lämplig för både släp och husvagn med sina 750 kg dragvikt är det väl nog för de flesta när det gäller trädgårdsvagn, men husvagnar med den vikten är det ganska ont om nu för tiden, för länge sedan fanns det.

Uppdaterat: 2022-01-05 16:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ok, men då verkar det som att den siffran jag hittat är ihopslaget bagage med frunk.

Men då har Marveln i stort sett som en ID3

Uppdaterat: 2022-01-05 16:42

Jag tittade på Marvel idag och tyckte att den såg låg ut jämfört med EHS som stod intill.

Uppdaterat: 2022-01-05 17:14

Provkörde en Cupra Born idag och den kändes helt OK - frånsett de förhatliga touch-knapparna på ratten. Sen hade jag lite svårt att hitta det jag ville se på den stora skärmen men det är säkert bara en träningssak. F ö helt OK om man ser det ur förarens synvinkel. Dock var vädret inte det bästa så man fick ta det lite försiktigt men drivlinan var behaglig att hantera. Och en attans rattvärme som lyckligtvis gick att reglera i några olika steg...:)

Uppdaterat: 2022-01-05 17:23

Vad är det som skiljer ID.3 och Cupra Born egentligen, är det endast mjukvaruinställningarna att Cupran ska vara mer rapp. Eller finns det andra grejer som skiljer ut Cupran.

Uppdaterat: 2022-01-06 15:21

Cupra born ser mycket bättre ut....viktigaste skillnaden.

Uppdaterat: 2022-01-06 15:30

Jo, det kan jag verkligen hålla med om Henrik M

Uppdaterat: 2022-01-06 15:34