Vi Bilägares forum

Elbilar på marknaden

Elbilar på marknaden

Jag tänkte att vi kunde ha en sansad tråd om de elbilar som finns att köpa och beställa. Mitt förslag är att vi begränsar oss till att inte upprepa mantran eller uttalanden. Har man skrivit något i tråden finns det ingen anledning att upprepa det eftersom man förutsätts läsa hela tråden innan man skriver i den.
Några nytillskott verkar vara på väg med möjlighet att "registrera intresse". Då tänker jag på Honda e som ser ut att få vansinnigt högt pris och VW ID3 som inte heller ser ut att revolutionera marknaden prismässigt.

Uppdaterat: 2019-09-24 08:48

Kommentarer

Givetvis finns det privatpersoner som köper en Taycan men den typen av elfordon är knappast den dominerande typen på marknaden. Det blir nog speciellt för tjänstefordons-marknaden bilar typ Id.4, Enyaq, Tesla Model Y/3, Ioniq 5 och Kia Ev6. Samt givetvis nån annan allt eftersom det dyker upp nya märken och modeller. Här i stan är det nog främst Id.4 och Enyaq som dominerar bland nya tjänstefordon.

Uppdaterat: 2021-10-24 19:09

Hur ligger det till med prisbasbelopp mm för tjänstebilar.
Tidigare fanns väl nån summa på 330", men det får man ju ingen vettig elbil för, de är ju typ 200" dyrare.

Uppdaterat: 2021-10-24 19:25
Pi skrev:

Givetvis finns det privatpersoner som köper en Taycan men den typen av elfordon är knappast den dominerande typen på marknaden. Det blir nog speciellt för tjänstefordons-marknaden bilar typ Id.4, Enyaq, Tesla Model Y/3, Ioniq 5 och Kia Ev6. Samt givetvis nån annan allt eftersom det dyker upp nya märken och modeller. Här i stan är det nog främst Id.4 och Enyaq som dominerar bland nya tjänstefordon.

Jag är med i ett par elbilsgrupper, av dom du nämner, i dom är förmånsbilsförare i minoritet. Mycket privatleasing och ränta på billån eller baka in i huset som diskuteras.
Så nej, jag tror inte att majoriteten av de större elbilarna du ser på vägarna är förmånsbilar. Även ”vanligt folk” klarar att räkna på TCO för sin investering

Uppdaterat: 2021-10-24 19:44
Rikard skrev:

Hur ligger det till med prisbasbelopp mm för tjänstebilar.
Tidigare fanns väl nån summa på 330", men det får man ju ingen vettig elbil för, de är ju typ 200" dyrare.

Det är företagen som sätter gränserna. Tidigare var det vanligt med 7,5 PBB (just nu 357 kkr), men eftersom elbilar och laddhybrider har lägre förmånsvärden än motsvarande bil utan laddmöjlighet så blir kostnaden för företaget lägre trots högre pris på bilen.
I mitt fall kunde man få en MB C200d för under 7,5 PBB, men kostnaden för företaget på en C300e blev lägre, Som bonus fick de en anställd som inte blivit irriterad av en knattrande traktormotor på väg till jobbet.

Uppdaterat: 2021-10-25 08:34

Rikard, många företag jobbar idag med TCO-kalkyl via leasingbolaget och sätter en gräns för vad bilen får kosta företaget i månaden och det bli ofta som LM säger att en laddhybrid kostar mindre än en motsvarande diesel.
På vårt företag så vad tidigare en 330e den bil med lägst månadskostnan i kontrast med V60D4 och Passat dieslar. Just nu är min e-Golf den som kostar minst...

Uppdaterat: 2021-10-25 09:32
*Robban

Skymtade en EQS första gången på väg i helgen. Tycker den inte var vacker och hade konstiga proportioner.

Uppdaterat: 2021-10-25 21:51

Hade någon get mig en EQS så hade jag tackat och tagit emot. Samma om någon hade erbjudit den till mig för 300 000 kronor.

Annars hade jag varit avvaktande.

Uppdaterat: 2021-10-25 22:13
- Peugeot e-208 GT 2022

Bejje
Jag hade oxå tagit emot en EQS men förmodligen sålt den illa kvickt. :-)

Uppdaterat: 2021-10-25 22:16

Bra vinst troligen, Axa :)

Uppdaterat: 2021-10-25 22:29
- Peugeot e-208 GT 2022
Axa skrev:

Bejje
Jag hade oxå tagit emot en EQS men förmodligen sålt den illa kvickt. :-)

Varför skulle du säljanden?
Det är väl ändå en riktigt bra komfortabel elbil. Den har kostat nada och endast 360kr/år i skatt. Kan det bli bättre ?

Uppdaterat: 2021-10-26 08:07

Guran
Det är säkert en fantastisk bil. Men den ser för jävlig ut i proportionerna och det pallar jag inte.
Det finns andra elbilar som är snyggare.

Uppdaterat: 2021-10-26 08:27

Lite off topic, men herregud vilka skenande elpriser. Betalade nyss räkningen för denna månad.
Jämförde den med samma månad förra året.

elpris ex. moms var för ett år sedan 42 öre per kWh i min region.
Samma el idag kostade mig 130 öre per kWh. Mer än 3 ggr så dyrt som för ett år sedan alltså. Har faktiskt aldrig haft en sån hög faktura på el som nu, inte ens i närheten. Men förbrukningen jämfört med förra året är ganska lika.

Uppdaterat: 2021-10-27 11:24
- Peugeot e-208 GT 2022

bejje, har du rörligt avtal?
Lite sent att byta nu tyvärr, men kolla några andra energileverantörer och ofta brukar det vara ide att binda inför vintern, men det är en chansning, blir det en mild vinter kan det vara billigare med rörligt pris.

Som elbilsägare har det ju inte så stor betydelse ändå, skillnaden till fossilt bränsle bli ju ändå ganska stor.

Uppdaterat: 2021-10-27 11:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse jag har kombiavtal. 50% fast pris, 50% rörligt.

Men fick nyligen meddelanbde från Kalmar energi om att de kommer skrota det avtalet jag har i slutet av denna månaden. Jag kan då teckna nytt antingen fast avtal eller ett mix-avtal, men det känns otroligt dyrt att binda upp sig på säg 1 år för skyhöga 173.11 öre/kWh. (tror det är inkl moms)
3 år skulle innebära 132.25 öre.

Uppdaterat: 2021-10-27 11:55
- Peugeot e-208 GT 2022

Ja, det är dyrt med el när nere i söder. Men kolla t ex Tranås Energi - troligen kan du spara i alla fall några ören per kWh. Har haft dom som leverantör under minst 6 år tror jag det är. Sen ändrar ju bolagen priserna typ ett par gånger per dygn så det är inte lätt att hänga med. Jag kollade på Elpriskollen den dagen jag skulle skriva om och direkt därefter på Tranås Energis hemsida och man hade uppenbarligen sänkt priset mellan den dagliga rapporteringen till Elpriskollen jämfört med priset på hemsidan. För att inte tala om det pris jag fått på ett avtalsförslag ifrån Tranås Energi skriftligen på posten samma dag. Tur man inte accepterade detta. Fast bor du i lägenhet så är det väl egentligen inte så mycket att spara även om man får lite lägre pris per kWh.

Uppdaterat: 2021-10-27 12:13

Det är rörigt det här med elen, det myllrar av elhandelsbolag och om man tror att man väljer det billigaste idag så hittar man ändå ett som är billigare i morgon.
Sedan kommer ju distributionsavgiften och skatter som man inte kan göra något åt.
Den var för sept. 22,05 öre/kW, men med fastavgift och skatter blev det 111 öre/kW.
Jag kollade mina energiavgifter och det var för aug. 70,76 öre/kW, med fast avgift och moms totalt 139öre/kW.
För sept. 97,19 öre/kW totalt 134 öre/kW.
Totalt för september betalade jag 2,45:-/kW !
Vi har en hög nätavgift!

Eftersom jag delvis jobbar år en energileverantör får jag viss insyn i elhandeln och man spår att utpriset till kund för den som har rörligt avtal kan komma att gå upp till 5:-/kW vissa perioder om det blir en sträng vinter och det skulle kunna medföra ett snittpris i närheten av 1,80-2:-/kW.
Men det är förstås bara gissningar.

Uppdaterat: 2021-10-27 12:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tror jag är avvaktande. Vill inte binda upp mig när det är så dyrt. Vem vet hur det ser ut om 3-6 månader.
Visst, det kan vara ett misstag, men då får jag leva med hutlösa räkningar. Ska försöka att stänga ner saker hemma som kanske är igång i onödan.

Uppdaterat: 2021-10-27 13:10
- Peugeot e-208 GT 2022

Det är nog rätt beslut, det är egentligen för sent att binda nu, men du kan ändå kolla, men inte för någon längre avtalsperiod.

Uppdaterat: 2021-10-27 17:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det här med elpriser och för all del räntor och annat är att det i långa loppet oftast kostar minst att ha rörligt, om man inte har en jäkla tur och fyrar av ett treårsavtal när allt är superlågt...
När det gäller el så finns nu bra incitament i att minska sin förbrukning och effektivisera, det är inte lönt när elen kostar 20-30 öre...

Uppdaterat: 2021-10-28 08:01
*Robban

Jag har t.ex. minskat eller nästan stoppat användningen av handdukstork, får för mig att det skulle kunna dra mycket. Älskar också golvvärme på badrummet under vintern, men nu lever jag med iskallt golv istället.

Har också ställt in datorerna att gå i sleep läge. Förr var de alltid igång (Men skärmen stängdes av) för att snabbt kunna komma igång igen.

Men något som istället ökar förbrukningen är att det lagas mycket mat hemma nu på spis och i ugn, förut var det ganska lite hemlagat.

Uppdaterat: 2021-10-28 08:06
- Peugeot e-208 GT 2022

Fårskinnstofflor må kosta pengar, men jämfört med golvvärme är det billigt.

Uppdaterat: 2021-10-28 08:52

Rörligt eller fast pris ? Tja - får man ett fastpris-avtal till ett pris man kan leva med så kommer man ju trots allt att veta vad kostnader blir x antal år framöver. Med rörligt pris och en såpass rörig energimarknad som det är så är det ju högst osäkert och har man dessutom el-baserad uppvärmning så kan det slå rätt hårt med rörligt på en rörig elmarknad. Gissar att denna "rörighet" kommer att bestå rätt långt framöver allteftersom elbehovet ökar i hela Europa.

Uppdaterat: 2021-10-28 10:32

Politiken i Sverige står ju också och trampar och kan inte inte komma överens om något. Ett beslut är brådskande, men kommer ta otroligt lång tid som vanligt.

Själv är jag för kärnkraft, men inser att bygge av nya reaktorer tar tid och nya kärnkraftverk, väldigt lång tid. Undantaget är väl om man sätter upp dessa SMR reaktorer som går att få på plats relativt snabbt och dessutom placerar dom på befintlig mark där kärnkraftverk redan finns för att slippa massor av år av tillståndsprocesser.

Men sen är ju riksdagen delad där vissa tycker att vi ska klara oss på vatten, vind och sol medans andra anser att vi måste ha mer kärnkraft.

Uppdaterat: 2021-10-28 10:38
- Peugeot e-208 GT 2022

Bejje, SMR finns inte ännu i stor skala och att ställa ett sådant på "KK-tomterna" är ganska bortkastat, det skall ju stå på borggården i Kalmar för att det skall ge något vettigt, men som sagt, finns ju inte ännu
Samma sak med G4 som alla dräglar över, tidigast om 15-20 år

Uppdaterat: 2021-10-28 10:53
*Robban

...och sen skall det ju till slut också vara lönsamt för de företag som satsar, bejje... Så - det är nog inte bara på politikerna det hänger.

Uppdaterat: 2021-10-28 10:53

Det snackades nyss i TV om att kärnkraftsägare borde få mer betalt för sin el, likaså producenter av vattenkraft. Detta för att dessa fungerar stabiliserande i nätet.

Ett annat alternativ som borde köpas avsett är ellagring likt Teslas Megapacks. Även det är ju stabiliserande i nätet och vore perfekt att kombinera med sol och vind som inte alltid genererar så mycket och andra gånger genererar mycket och bör då lagras.

Uppdaterat: 2021-10-28 11:00
- Peugeot e-208 GT 2022

Till slut är det vi konsumenter som får betala kalaset, bejje. Så oavsett får vi nog räkna med högre elpriser - med eller utan kärnkraft.

Uppdaterat: 2021-10-28 11:10

Batterier är redan ett faktum. Vattenfall har byggt ett i Uppsala som togs i drift förra året.
Batterilagret har en maxkapacitet på fem megawatt och en energimängd på ungefär 20 megawattimmar och nu byggs ett liknande i Varberg.

Uppdaterat: 2021-10-28 13:43
*Robban

Trevligt att höra, hoppas det blir ofantliga mängder batterier i Sverige, speciellt för södra delen.

Uppdaterat: 2021-10-28 13:49
- Peugeot e-208 GT 2022

Kanske bättre med ökad produktion i södra Sverige och mer överföring, fast batterier är snabbare att få på plats än både ledningar och produktion och det handlar om att täcka peaks.

Uppdaterat: 2021-10-28 13:55
*Robban

Läste i Elektroniktidningen nr 10 om en ny batteriuppfinning, AIP-batteriet med aluminium.
Eftersom jag inte begriper tillräckligt om de delvis lite knappa uppgifter som står kanske det vore något att ta upp till diskussion?
info@kata-ana.com

Uppdaterat: 2021-10-28 14:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nya "batteri-uppfinningar" går det tyvärr 13 på dussinet men det är få som kommer vidare och blir en kommersiellt användbar produkt. Och det tar ordentligt med tid innan de är tillräckligt utvärderade - inte minst om dom skall användas som drivbatterier i fordon.

Uppdaterat: 2021-10-28 14:21

Pi, läste du artikeln?

Uppdaterat: 2021-10-28 16:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nä saabnisse - mitt inlägg grundar sig uteslutande på en mängd av liknande "uppfinningar" under de typ 30 senaste åren. Men visst kan det dyka upp nåt guldkorn nån gång.

Uppdaterat: 2021-10-28 16:36

Pi, det här är kanske guldkornet, jag ska försöka hitta lite mer, men det verkar tunt, man håller tydligen på med patentansökningar runt om.
Man verkar vara klar med US.
Kanske idé’ att öppna en ny tråd?

Uppdaterat: 2021-10-28 16:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Känns som att det f n knappast finns tillräckligt mycket information för oss amatörer avseende denna nya batterityp för att diskussioner skall ge speciellt mycket.
T v får vi nog nöja oss med olika former av Li-baserade batterityper och där finns ju minst 3 olika typer som redan används kommersiellt.

Uppdaterat: 2021-10-28 16:58

Ännu en kines på väg till Europa. Ora Cat
https://youtu.be/8BvevMKcXmc

Uppdaterat: 2021-10-30 09:45

Trevligt att det kommer fler elbilar i lite mindre storlekar för oss som inte behöver åka runt med tvättmaskiner och kylskåp.
Och trevligt när de inte ser ut som pumpade flodhästar.

Uppdaterat: 2021-10-30 10:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Intressant bil i B-segmentet. För mig personligen är väl det rätt begränsade bagageutrymmet det största "minuset" - gissningsvis tillsammans med att den troligen inte har nån dragkapacitet. Men kan man leva utan dessa egenskaper så verkar det vara mycket bil för pengarna - i alla fall i England.

Uppdaterat: 2021-10-30 10:51

En snabb överblick över tillgängliga elbilar hos Hedin bil, med köppris och privatleasingpris. Visst finns det en hel del att välja på, med tanke på att Hedin Bil säljer inte alla bilmärken. Så Peugeot, Renault och många andra bl.a Kineser finns ju också hos andra handlare.

https://www.hedinbil.se/bilar/laddbara-bilar/elbilar

Intressant att KIA EV6 är dyrare att köpa än Mercedes EQA, men billigare att privatleasa än mercan.

Uppdaterat: 2021-11-11 18:13

Och här är alla laddhybrider, massor att välja bland.

https://www.hedinbil.se/bilar/laddbara-bilar/laddhybrider

Uppdaterat: 2021-11-11 18:14
Pi skrev:

Intressant bil i B-segmentet. För mig personligen är väl det rätt begränsade bagageutrymmet det största "minuset" - gissningsvis tillsammans med att den troligen inte har nån dragkapacitet. Men kan man leva utan dessa egenskaper så verkar det vara mycket bil för pengarna - i alla fall i England.

Håller med -- i likhet med Kia Soul (ungefär samma format) så fattas 10 eller helst 15 cm på längden för att få upp bagaget till runt 450 liter. Kan det komma en sådan bil, tack! [Och: ja, jag vet att Niro ligger där, men den är inte verkligen inte vacker... så nej tack för min del!]

Uppdaterat: 2021-11-12 08:29

För er som inte läser TV, så har de testat 16 elbilar i 2 nummer, uppdelade i mindre och större.
På deras testrunda kommer man längst i en E Niro 41.8 mil med en testförbrukning på 1,48 kWh/mil.
Testens överraskning är Maxus Euniq 5 som kommer längre än uppgivet och har förhållandevis låg förbrukning med tanke på bilens form. Litet batteri och dålig laddning gör den dock inte till ett bra val, men den kommer bara 1 mil kortare än Tesla 3 som å andra sidan har bästa laddningen och laddnätverk.
Att skåpbilar inte ska vara elektriska än berättar Toyota Proace med en förbrukning på 3,12 kWh/mil.

Uppdaterat: 2021-12-04 12:55
Rikard skrev:

För er som inte läser TV, så har de testat 16 elbilar i 2 nummer, uppdelade i mindre och större.
På deras testrunda kommer man längst i en E Niro 41.8 mil med en testförbrukning på 1,48 kWh/mil.
Testens överraskning är Maxus Euniq 5 som kommer längre än uppgivet och har förhållandevis låg förbrukning med tanke på bilens form. Litet batteri och dålig laddning gör den dock inte till ett bra val, men den kommer bara 1 mil kortare än Tesla 3 som å andra sidan har bästa laddningen och laddnätverk.
Att skåpbilar inte ska vara elektriska än berättar Toyota Proace med en förbrukning på 3,12 kWh/mil.

Nyfiken fråga, anar det var e-Niro med största batteriet och Model 3 med minsta batteriet eftersom e-Niron kom längre? Riktigt bra förbrukning på Kian däremot, kul när man läser i dessa rader ibland hur otroligt törstiga alla bilar är som byggs lite på höjden. ;)
Förvånande dock att de fick så hög förbrukning på Proace, jag har kört Citröens version på samma bil och var förvånad över hur förhållandevis snålt den gick. Att de som kör långt med sina skåpbilar fortfarande väljer annat än el förstår jag dock, men anar att en majoritet av alla hantverkarbussar går mindre på en dag än vad man kommer på en laddning. Så jag håller inte alls med dig om att de inte bör gå på el än. Alla som faller inom körmönstret borde byta till el nästa gång de byter. Min bror räknade på det nu när han ska byta 3 bussar på sin elfirma och det räknas hem på väldigt låga mil per år samt att han utöver det kan visa miljötänk och som elektriker köra elbil när de har montering av elbilsladdare som en stor del av sin verksamhet med.

Uppdaterat: 2021-12-04 15:43

Har inte tidningarna här nu, men det stämmer säkert.
De kom 30,5 mil med 3an, tror förbrukningen var runt 1,7-1,8, snålt i jämförelse med "klossarna" och går säkert köra snålare, men det här var ju test hur långt de gick på samma teststräcka.
Har flera kompisar som är elektriker och de lämnar aldrig kommunen där man som mest kan åka 12 mil t o r, och de har ju alltid el på jobbet ;)
För egen del är det värre, har varken el hemma eller hos kunderna och allt mellan 15-100 mil på en dag, och jag vet sällan hur morgondagen blir = svårt att planera.

Uppdaterat: 2021-12-04 23:39

Läste testen och som jag kan se så drog e-Niro 1,53 kWh/mil och Tesla Model 3 1,87 kWh/mil. Teslan hade 57 kWh-batteriet. e-Niro var f ö den som var snålast på elektronerna även när man räknar in de mindre bilarna - typ Fiat 500 m fl.

Uppdaterat: 2021-12-05 08:49

Stämmer Pi....undra var jag fick 1,48 ifrån ?? Hur som, snålas av alla.

Uppdaterat: 2021-12-05 10:20

Provsatt BMW i4 på eCarExpo i helgen. Snygg att se på, men lite väl trång i kupén. Baksätet vill man inte färdas i allt för länge, men det är väl inte meningen med en BMW heller?

Uppdaterat: 2021-12-05 19:38
Power to the people

Lite kul med hur det blev en Thyranusarius Rex av en hudcell i förra veckan...
Från "Elbilar överallt" till att det kanske var en eller max två, medan det var ett 30-tal andra bilar och såklart proppen som bestod av trailerdragare med slicks...

Gjorde en lite "gallup" idag på min körning ToF stockholm i kylan och jag såg 7 bilar som hade stannat, ingen var elbil, fast det blev inga rubriker av det...

Uppdaterat: 2021-12-06 17:46
*Robban

Var inne hos Hedin Bil idag och torrsimmade, kollade på Kuga laddhybrid och Mach-e. Gillar Mach-e utseende men sist jag var och kollade så fick jag dåliga vibbar av baksätet. Det var för mjuk i ytterkanterna, det kändes som man ramlade av sätet hela tiden. Den fick en chans till idag. Utrustad med skinnklädsel så kändes sätet styvare och bekvämare.
I samma hall skulle Hedin börja sälja MG, så jag passade på att torrsitta en Marvel. En snabb jämförelse mellan Mach-e och Marvel, det är baske mig svårt att inte gilla Marvel. Svårt att se att den skulle vara så mycket billigare än Mach-e(och andra elbilar för den skull också). Ger intrycket av att vara en dyrare bil. Den jag satt var utrustade med delläder, lite halkigt(och kanske billig känsla) men det skulle jag kunna leva med. För 3995kr/mån i privatleasing fick man den maxade 4wd varianten med allt i utrustningsväg.
Den billigaste Mach-e kostar ca 4995kr/mån i privatleasing. Det är en ganska tuff prisskillnad.

Uppdaterat: 2021-12-15 18:12