Vi Bilägares forum

Elbilar på marknaden

Elbilar på marknaden

Jag tänkte att vi kunde ha en sansad tråd om de elbilar som finns att köpa och beställa. Mitt förslag är att vi begränsar oss till att inte upprepa mantran eller uttalanden. Har man skrivit något i tråden finns det ingen anledning att upprepa det eftersom man förutsätts läsa hela tråden innan man skriver i den.
Några nytillskott verkar vara på väg med möjlighet att "registrera intresse". Då tänker jag på Honda e som ser ut att få vansinnigt högt pris och VW ID3 som inte heller ser ut att revolutionera marknaden prismässigt.

Uppdaterat: 2019-09-24 08:48

Kommentarer

saabnisse skrev:

Optimus men är det en jämförbar kostnad?
När det gäller Zoe ingår ju allt t.o.m. hjulskifte somma och vinter.

Vem tusan vill ha en gammal Zoe? Skulle vilja påstå att det är betydligt mer värt än de kronor som skiljer mot Mazdan. Det är en modern och komfortabel välutrustad elbil. Kan man inte säga om Zoe.

Uppdaterat: 2021-10-15 17:14

Visst är Mazdan en trevligare och bättre bil men jämförelsevis så ingår det INTE vinterhjul, försäkring, vägskatt, ev metallic (vet inte om Zoe-bilarna har detta) samt 2 årliga hjulskiften i Mazda-priset om jag fattat det rätt.. Så det drar nog iväg en del innan dom är jämförbara när det gäller omfattningen. Vissa kanske inte behöver de mervärden som just Mazdan ger utan prioriterar priset ?

Uppdaterat: 2021-10-15 17:39

Om jag hade varit ute efter en andrabil, så hade den begagnade Zoen varit ett intressant alternativ helt klart, men som huvudbil med 20 mils räckvidd som i praktiken kanske blir 15, nej det skulle inte funka.

Uppdaterat: 2021-10-15 18:36
- Peugeot e-208 GT 2022
Pi skrev:

Visst är Mazdan en trevligare och bättre bil men jämförelsevis så ingår det INTE vinterhjul, försäkring, vägskatt, ev metallic (vet inte om Zoe-bilarna har detta) samt 2 årliga hjulskiften i Mazda-priset om jag fattat det rätt.. Så det drar nog iväg en del innan dom är jämförbara när det gäller omfattningen. Vissa kanske inte behöver de mervärden som just Mazdan ger utan prioriterar priset ?

Drar iväg? Småpengar i bilägandet. Mazdan är en bil som är trivsam, ja faktiskt riktigt trevlig, synd bara att den har så kort räckvidd.
Renaulten en plastburk som man tar till Konsum.
Är kostnaden prio ett så är det väl bättre att köpa en gammal Nissan Leaf för 150kkr.

Uppdaterat: 2021-10-15 18:42

Är det inte Leaf bland annat som inte har varken batterikylning eller värmning.
Vilket innebär "rapid gate" och "cold gate" vilket inte är så trevligt.

Uppdaterat: 2021-10-15 18:47
- Peugeot e-208 GT 2022

Jag tror att en beg Zoe skulle fungera utmärkt som andrabil. En av sönerna har kollat på den och priset är ungefär detsamma som kollektivtransporterna nu och han laddar gratis på jobbet!

Uppdaterat: 2021-10-15 19:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nya MG ZS EV för 2 500 kr/mån är svårslaget nu. Vi kör bara 1 000 mil/år, och det kostar ca 9 000 kr/år. Elbilsladdning i vårt HSB-garage blir 3 600kr/år, och skatten är lägre. Säljer vi vår fossil-toyota, så räcker pengarna till leasing för två år. Nya vinterhjul för MG:n tillkommer dock. Problemet är dock, att Hon Som Bestämmer tycker att vår nuvarande bil är den bästa som finns...

Uppdaterat: 2021-10-15 20:03

Min åsikt är nog som saabnisse skriver ovan att som 2:a bil kommer den säkert att fungera helt OK för många och till en attraktiv totalkostnad. Att sen Mazda och många andra elbilar är trevligare och "bättre" är helt sant men ibland räcker det om nåt är tillräckligt bra for ens egna krav.

Uppdaterat: 2021-10-15 20:15
40-talisten skrev:

Nya MG ZS EV för 2 500 kr/mån är svårslaget nu. Vi kör bara 1 000 mil/år, och det kostar ca 9 000 kr/år. Elbilsladdning i vårt HSB-garage blir 3 600kr/år, och skatten är lägre. Säljer vi vår fossil-toyota, så räcker pengarna till leasing för två år. Nya vinterhjul för MG:n tillkommer dock. Problemet är dock, att Hon Som Bestämmer tycker att vår nuvarande bil är den bästa som finns...

Då får du ta ut Hon Som Bestämmer i en tur i en elbil.
Och visa vad HSB sparar när du slipper fylla bensin för en tusenlapp.

Uppdaterat: 2021-10-15 20:29

Ja nog är det dyrt alltid att tanka nu, men något annat som skenat är elpriserna. Speciellt om man bor i södra Sverige. Hörde på nyheterna för knappt en vecka sedan att priserna på el i södra Sverige aldrig varit högre än en viss tidpunkt under dygnet för knappt en vecka sedan.

De tär fortfarande billigare att "tanka el", men det är hemska elpriser vi har.

Uppdaterat: 2021-10-15 20:32
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Ja nog är det dyrt alltid att tanka nu, men något annat som skenat är elpriserna. Speciellt om man bor i södra Sverige. Hörde på nyheterna för knappt en vecka sedan att priserna på el i södra Sverige aldrig varit högre än en viss tidpunkt under dygnet för knappt en vecka sedan.
De tär fortfarande billigare att "tanka el", men det är hemska elpriser vi har.

Jag har fastpris på strömmen, 58 öre/kWh. Tankar i Norge, i tisdags 14,29 kr/l för diesel. Sparade 200kr på drygt 40 liter ordentlig Norsk diesel som både luktar diesel och har högre energiinnehåll.
Så jag sitter lugn i båten och läser de braskande rubrikerna.

Uppdaterat: 2021-10-15 20:36

Guran, du betalar nog mer för elen.
Energiavgift+energiskatt+överföringsavgift+moms ger den faktiska kostnaden och sedan tillkommer de fasta avgifterna.
Jag hade rörligt t.o.m. september och då var energiavgiften 97 öre/kWh men totalt inkl. alla avgifter 2,52kr/kWh.

Uppdaterat: 2021-10-15 20:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Märkligt att Norge har så lågt pris i jämförelse när de har så väldigt stor andel elbilar. över 90% av nyförsäljningen.

Vet att fossila bilar är snordyrt i norge, som det borde vara för att gå över till elbilar, men att bränslepriset är så lågt i jämförelse till sverige är lite märkligt.

Uppdaterat: 2021-10-15 20:47
- Peugeot e-208 GT 2022
saabnisse skrev:

Guran, du betalar nog mer för elen.
Energiavgift+energiskatt+överföringsavgift+moms ger den faktiska kostnaden och sedan tillkommer de fasta avgifterna.
Jag hade rörligt t.o.m. september och då var energiavgiften 97 öre/kWh men totalt inkl. alla avgifter 2,52kr/kWh.

Nej jag betalt inte mer för elen, men självklart tillkommer fasta avgifter, skatt moms mm. Så strax över 2 kr/kWh är väl korrekt inkluderat alla andra kostnader.

Uppdaterat: 2021-10-15 21:19
bejje skrev:

Märkligt att Norge har så lågt pris i jämförelse när de har så väldigt stor andel elbilar. över 90% av nyförsäljningen.
Vet att fossila bilar är snordyrt i norge, som det borde vara för att gå över till elbilar, men att bränslepriset är så lågt i jämförelse till sverige är lite märkligt.

Det är inga karteller i Norge, riktpriset på Benin och Diesel är som i Sverige, eller lite högre. Men det är konkurrens om kunderna då så många kör elbil.
Så 5kr i prispress på diesel är normalt. Tisdag eftermiddag så ryker priset upp mot 20 kr/liter, sedan så sjunker det snabbt under veckan.
Jag tackar och tar emot, tankade diesel i Kongsvinger för 14,29 kr/l i tisdags

Uppdaterat: 2021-10-15 21:23

Jag vågar knappt titta på elräkningen just nu, ligger på rörligt elpris och bor i hus som har elvärme. Det är bara att blunda och betala. Kollar runt på elbilar på markanden och blir lite konfys.
Om jag har högst normala krav, vill åka någorlunda schysst bil, lågt vägljud, dragkrok, inte för stor bil(ID.4 är för stor), behöver verkligen inte 0-100km/tim på 4 sek, vill inte betala 600-700.000kr för bilen. Vill absolut INTE köra en Kia. Vad finns det då för bil ??

Uppdaterat: 2021-10-15 23:06

Detta med dragkrok och därpå följande krav på dragvikt är nog det som "skiljer agnarna ifrån vetet"... Klarar du dig med 500 kg (trädgårdsavfall m m ) så finns ju ett par varianter ifrån MG - eller det kommer i alla fall att finnas inom nån månad. Sen är det väl inget fel på Kia heller...:)

Uppdaterat: 2021-10-15 23:52

Om man vill ha ett monster till elbil. Från kinesisk tillverkare.
https://youtu.be/WNoimm7GInE

Uppdaterat: 2021-10-16 20:27

Om man vill ha ett monster till elbil. Från kinesisk tillverkare.
https://youtu.be/WNoimm7GInE

Uppdaterat: 2021-10-16 20:27

Man kanske skulle haft elbil ?? Mitt totalpris på el är 1,78.
Elen bunden på 34 öre 3 år till =)

Uppdaterat: 2021-10-16 21:26

Det börjar bli synnerligen långa leveranstider på bilar generellt och i synnerhet elbilar…

Uppdaterat: 2021-10-19 20:50

Axa, inte direkt, beror kanske på vad man beställer.

Som jämförelse. Jag beställde min Peugeot 308 GT bensinbil i Oktober 2019.
Den beräknades vara klar att hämtas 4 månader senare, alltså i Februari. Så blev det dock inte på grund av recall, så det blev början av April.

Men men, nu beställde jag återigen en Peugeot, men en elbil, en e-208, nära nog på samma dag i Oktober som för tre år sedan och de menar på att preliminär produktion av bilen blir i December och sedan 10 veckors leveranstid. Alltså leverans i Februari. Samma beräknade tid som nuvarande bil, men skillnaden att den faktiskt blev färdigproducerad i Januari.

Så om de håller planen så blir det ungefär samma leveranstid som nuvarande bensinbil (om den inte hade återkallats)

Uppdaterat: 2021-10-19 20:55
- Peugeot e-208 GT 2022

Bejje
Ok? Då kanske Peugeot har löst chipkrisen bättre än andra. I princip alla övriga europeiska tillverkare har meddela längre leveranstider.

Uppdaterat: 2021-10-19 22:19

Axa, kan kanske ha att göra med lägre efterfrågan på just Peugeot?
Bara en gissning, eller så kan det vara så att de missbedömt och jag får vänta längre.

Uppdaterat: 2021-10-19 22:27
- Peugeot e-208 GT 2022
Axa skrev:

Det börjar bli synnerligen långa leveranstider på bilar generellt och i synnerhet elbilar…

Beställer du en ny Model 3 eller Y nu har du den innan årsskiftet.....rätt ok leveranstid. :) En till på jobbet beställde nu.

Uppdaterat: 2021-10-19 23:14

Henrik
Jo, Tesla är väl de enda nu som har hyfsat vettiga leveranstider.
Model Y blir för dyr för mig och Model 3 var en kandidat men inte längre. :-)

Uppdaterat: 2021-10-20 10:54

Jag beställde min kommande elbil den 6/10 och får leverans den 1/12...

Uppdaterat: 2021-10-20 11:34
*Robban

Robban
Ojdå det var snabb leveranstid.
Man undrar ju vad det är? :-)

Uppdaterat: 2021-10-20 17:51
Axa skrev:

Robban
Ojdå det var snabb leveranstid.
Man undrar ju vad det är? :-)

Det dök helt plötsligt upp 400 Ioniq 5 bilar med leverans i nov/dec. Det kan vara ett alternativ

Uppdaterat: 2021-10-20 19:13

Ja just det. En Ioniq kanske? :-)

Uppdaterat: 2021-10-20 19:45

Peugeot har väl rundat en del av elektronikbristen genom att förse en del bilar med analoga instrument. Volvo har plockat bort säkerhetssystem för kunder som vill ha snabb leverans.

Tesla har helt gått ifrån kvartsoscillatorer och använder MEMS-teknik vilket egentligen borde ge motsatt effekt, men de slipper vara beroende av Kyoceras kapacitet.

Uppdaterat: 2021-10-20 21:24

Peugeot har som det verkar plockat bort trådlösa mobilladdare, men när jag beställde och nu fortfarande så finns inget skymten av några analoga instrument.

Skulle jag ändå få det, vilket jag ser dom helt osannorlikt då deras nya i-cockpit är en stor del av bilen, så skulle jag inte acceptera bilen.

Uppdaterat: 2021-10-21 07:35
- Peugeot e-208 GT 2022

Jag tror inte att Peugeot skickar med gammaldags teknik i elbilarna, men de kan göra det i andra bilar och spara det de får till elbilar och laddhybrider.

Uppdaterat: 2021-10-21 18:36

Mäkinen
Ja, det är ju ett sätt och ett sätt Peugeot kanske har löst det på. Har dock läst mig till att även leveranstider för fossilbil börjar dra iväg.

Uppdaterat: 2021-10-21 19:30

Visst gör de det och företagen försöker väl jobba runt det. Eftersom vi säljer komponenter till alla möjliga branscher så pratar jag regelbundet med inköpare som jagar andra saker än det vi har. Häromdagen hörde jag en kund berätta om att de fått information om att en pryl de normalt använder tiotusentals av varje år har nästa leverans första kvartalet 2023. En annan komponent hade gått upp i pris från 3 USD/st till 500 USD/st. Då är frågan om man ska sälja den färdiga produkten med förlust eller betala skadestånd för att man inte levererar i tid.

Uppdaterat: 2021-10-21 21:42

Och det mesta beror på energibrist i Kina?

Uppdaterat: 2021-10-22 10:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tror inte komponentbristen beror på energibrist i Kina utan jag tror att det är strategi att vara lite motvalls därifrån, för det drabbar "västvärlden" hårt.
Vi har indikationer på att vi fått förseningar beroende på att saker "hålls" med flit på order från ovan...

Uppdaterat: 2021-10-22 11:05
*Robban

Saabnisse
Som jag förstår det så handlar det om att pandemin ställt till det med minskad tillverkning av halvledare och framför allt att biltillverkarna inte lagerhåller komponenter. Därtill har det ju varit problem med globala transporter.

Uppdaterat: 2021-10-22 11:36

Axa, har du läst om bristen på magnesium?
Kina svarar för 85% och har väldiga svårigheter att p.g.a. energibrist! få fram det.

Uppdaterat: 2021-10-22 12:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Jo, det har jag. Men jag trodde vi diskuterade att leveranstider på elbilar drar iväg.
Magnesiumbristen har ännu inte riktigt slagit igenom.
Tex, VAG har ju fortsätta bygga bilar trots halvledarbristen för att lagerhålla nästintill färdiga bilar i väntan på saknade komponenter.

Uppdaterat: 2021-10-22 13:30

Våra problem är till stor del pandemirelaterade. Det har inte kommit råvaror till fabriker pga restriktioner i gruvor och vid bearbetning. Personalen på fabrikerna har inte fått röra sig fritt så de har inte kunnat hålla fulla skift. Delar av personalstyrkan har varit "hemresta" i samband med helgdagar och har sen inte fått resa mellan regionerna.
Till det kommer fenomenet med att ingen normalt sett håller något i lager. Det finns inte plats och rutiner för att ha material som inte är i arbete och när väl personalen är på plats stämmer inte timingen med materialet.

Den här situationen har som bekant funnits i över ett år så det man tillverkar nu skulle egentligen ha gått till kund för länge sen.

Uppdaterat: 2021-10-22 14:23

Igår inträffade nåt ovanligt - jag blev faktiskt omkörd av en elbil och dessutom på ett 120-avsnitt av E18 där min mätare pekade på ca: 126 km/t...:) Dock ingen Tesla denna gång heller utan en ID.4. Var väl en nybliven elbils-förare som ännu inte lärt sig att spara på elektronerna...:)

Uppdaterat: 2021-10-24 10:06
Pi skrev:

Igår inträffade nåt ovanligt - jag blev faktiskt omkörd av en elbil och dessutom på ett 120-avsnitt av E18 där min mätare pekade på ca: 126 km/t...:) Dock ingen Tesla denna gång heller utan en ID.4. Var väl en nybliven elbils-förare som ännu inte lärt sig att spara på elektronerna...:)

Eller helt enkelt nån som inte behövde spara på elektronerna pga. vart han skulle eller vart han skulle ladda och insett att med elbil kan man köra mer eller mindre som vanlig bil när man väl vant sig och släppt elbilsräckviddsångesten som av nån anledning mest drabbar fossilbilsägare.
Jag kör utan tvekan om betydligt fler än jag själv blir omkörd av i min vardagliga körning. Har alltid tyckt bilkörning är kul och tycker om känslan av kraft och fart. Senast igår tryckte jag ordentligt på en av mina favoritvägar här i de småländska skogarna, den har såna där perfekt avvägda kurvor och ett par riktigt kittlande backkrön. Bara för man går över till elbil slutar inte bilkörning vara kul. Tvärtom, det blir en ny dimension där man på rätt vägar känner sig själv vassare än nånsin, med en bil som reagerar direkt, som verkligen suger direkt ut ur apex samma ögonblick som du kliver på i precis rätt ögonblick, en bil som börjar bromsa redan när du släpper gasen och är på väg över till bromsen med foten, en bil med låg tyngdpunkt och ett närmast läskigt grepp.

Uppdaterat: 2021-10-24 11:54

Det är lite kul när man inte längre bryr sig om att ha så mycket buffer... Åkte hem från Norrtälje igår, skulle gå bra enligt ABRP med vad jag hade kvar, men det var minusgrader och kallstart så jag misstänkte att det skulle gå lågt innan jag var hemma.
Det finns inte heller så många platser att "bail out" som Tesla-Björn brukar säga när han kör motorvägarna i Norge, där det finns laddare på typ varje avfart. I mitt fall så finns långsamladdare i Rimbo och Knivsta, men å andra sidan behövde jag bara nå Uppsala södra, där det finns snabbladdare.
Kom hem med 12km kvar så jag hade kunnat köra på lite mer, men men... ;-)

Uppdaterat: 2021-10-24 12:27
*Robban

Jag tycker att det varit positivt att så många elbilsförare dragit ner på tempot en aning jämfört med tidigare och jag hoppas att detta fortsätter för det kommer säkert att ha en positiv påverkan på olycksstatistiken. Så jag hoppas verkligen att inte alla nyblivna elbilsägare (ofta förmånsbilar kan man gissa) börjar köra som om det varit en "vanlig" bil igen.

Uppdaterat: 2021-10-24 12:51
Pi skrev:

Så jag hoppas verkligen att inte alla nyblivna elbilsägare (ofta förmånsbilar kan man gissa) börjar köra som om det varit en "vanlig" bil igen.

Där tror jag faktiskt du gissar fel. Många som privatleasar elbilar.
Min blir egenhändigt köpt och kommer troligen köra som vanligt.

Uppdaterat: 2021-10-24 13:16

Tror inte det blir så jättestor skillnad. De som gasar på lite med en bränslebil kommer förmodligen göra det med en elbil. Och de som vill köra snålt med en bränslebil kommer nog fortsätta göra det med elbil.

Uppdaterat: 2021-10-24 15:23
Pi skrev:

Igår inträffade nåt ovanligt - jag blev faktiskt omkörd av en elbil och dessutom på ett 120-avsnitt av E18 där min mätare pekade på ca: 126 km/t...:) Dock ingen Tesla denna gång heller utan en ID.4. Var väl en nybliven elbils-förare som ännu inte lärt sig att spara på elektronerna...:)

Lite komiskt. Jag åkte till Strängnäs mitt på dagen för nån vecka sen, och blev bara omkörd av en enda bil, och det var just en I.D4. God fart hade den oxå, jag hade 125 på mätaren (118 gps fart), och jag skulle nog uppskatta att den for förbi i 150-160. Kanske test hur fort den gick ??

Uppdaterat: 2021-10-24 17:57

Guran - du har säkert rätt när det gäller det mindre/billigare elbilssegmentet men när det gäller lite större och dyrare elbilar så skulle jag vara förvånad om inte de flesta på nåt sätt är "företagsbilar" eftersom det redan tycks vara rätt vanligt att företagen börjat föredra elbilar för sina olika former av "tjänstefordon".
Rikard - jag höll som sagt max godkänd "GPS-hastighet" men Id.4:an hade ändå bråttom förbi. Kanske samma förare...:)

Uppdaterat: 2021-10-24 18:45
Pi skrev:

Guran - du har säkert rätt när det gäller det mindre/billigare elbilssegmentet men när det gäller lite större och dyrare elbilar så skulle jag vara förvånad om inte de flesta på nåt sätt är "företagsbilar" eftersom det redan tycks vara rätt vanligt att företagen börjat föredra elbilar för sina olika former av "tjänstefordon".
Rikard - jag höll som sagt max godkänd "GPS-hastighet" men Id.4:an hade ändå bråttom förbi. Kanske samma förare...:)

Då har visst lite fördomar. Men självklart har väl de flesta i dag krav på elbil eller laddhybrid på sin fordonsflotta. Det är allt för dyrt både för företaget och förmånstagaren med en stor dieselbil.
Men det finns personer med gott om pengar som gärna köper sig en Taycan

Uppdaterat: 2021-10-24 18:58