Vi Bilägares forum

Ioniq 5

Ioniq 5

Ser fram emot nästa veckas, tisdag 23:e kl 08:00, världspremiär av Ioniq 5
Den ser mer och mer intressant ut. Senaste infon är max dragvikt 1600kg.
Snygg interiör med säten som är som en biofåtölj med utfällbara långa stöd för benen så man kan skjuta bak och fälla hela sätet och ta sig en tupplur under laddningen.
Skulle gissa att den prismässigt ligger strax under en ID4, läst om frånpriset 40.000£ i England.
Med tanke på hur energieffektiva bilar Hyundai bygger så kan detta bli en het kandidat vid mitt nästa bilbyte.

Uppdaterat: 2021-02-18 22:30
Guran

Kommentarer

Henrik M skrev:

Guran skrev:
Självklart borde det skilja en del i upplevd kvalitet då bilen du testade är 100kkr billigare än en likvärdigt utrustad Enyq bygd i konfiguratorn.
Listpriset, introduktionspriset, på Ioniq5, alla nuvarande demobilarna i Sverige, är 499.900kr.

Samtidigt bör du räkna Skodas rabatterade pris om du ska jämföra det med kampanjen hos Hyundai. Utan att ens va speciellt på så blev jag erbjuden 6,5% på Enyaq.

Självklart skall man det, men det framgår inte. Men det skiljer fortfarande drygt 60kkr. Och lågt pris är något som tidigare framhållits som Skodas signum. Nu är väl ID4 den billigaste av trillingarna. Men onekligen är Enyaq en bra bil även det, men dyrare om man vill ha likvärdig utrustning, vilket så klart inte är ett tvång och Ionq5 är aggressivt prissatt, den blev ungefär 50kkr billigare än spekulationerna, så klart spelar ”introduktionsrabatten”, som troligen aldrig kommer försvinna, in.

Uppdaterat: 2021-08-11 19:46

Skodan har ju ganska mycket utrustning som standard, det är därför den är dyrare än ID4. Svenska Skoda har ju valt bort de avskalade grundmodellerna.

I vilket fall som helst hade jag valt Skodan trots fulheten bakifrån.

Skulle man ha ioniq 5 med AWD kunde de inte säga ngt om leverans, kunde bli i slutet av 2022… Endast två ej AWD fanns tydligen kvar att sälja av dem som skulle produceras i år.

Uppdaterat: 2021-08-11 20:48
junkers skrev:

Skodan har ju ganska mycket utrustning som standard, det är därför den är dyrare än ID4. Svenska Skoda har ju valt bort de avskalade grundmodellerna.
I vilket fall som helst hade jag valt Skodan trots fulheten bakifrån.
Skulle man ha ioniq 5 med AWD kunde de inte säga ngt om leverans, kunde bli i slutet av 2022… Endast två ej AWD fanns tydligen kvar att sälja av dem som skulle produceras i år.

Inte dåligt att dom hade några bilar kvar att sälja. Där sonen jobbar hade dom sålt slut på årets tilldelning i början av juli.
Min bil är ännu ej producerad, men hoppas på leverans i slutet av året.

Uppdaterat: 2021-08-11 21:04

Vad handlar reklamkampanjen 18-19 september om? Sverigepremiär???

För övrigt så verkar leveranstiderna lite avskräckande just nu, efter att ha läst på olika sidor.

Uppdaterat: 2021-09-13 21:50
Axa skrev:

Vad handlar reklamkampanjen 18-19 september om? Sverigepremiär???
För övrigt så verkar leveranstiderna lite avskräckande just nu, efter att ha läst på olika sidor.

Ja riktigt löjligt att ha Sverigepremiär för en bil alla som redan velat kunnat provköra mer eller mindre och där dessutom en del redan fått sina bilar levererade.....känns lätt obegripligt, alternativt en marknadsavdelning som inte riktigt vet vad den andre handen gör....
Och som du är inne på Axa, galna leveranstider. Jag tyckte det var lång väntan på min, 5-6 veckor från det jag beställde till leverans som det verkar nu.

Uppdaterat: 2021-09-13 21:55
Henrik M skrev:

Axa skrev:
Vad handlar reklamkampanjen 18-19 september om? Sverigepremiär???
För övrigt så verkar leveranstiderna lite avskräckande just nu, efter att ha läst på olika sidor.

Ja riktigt löjligt att ha Sverigepremiär för en bil alla som redan velat kunnat provköra mer eller mindre och där dessutom en del redan fått sina bilar levererade.....känns lätt obegripligt, alternativt en marknadsavdelning som inte riktigt vet vad den andre handen gör....
Och som du är inne på Axa, galna leveranstider. Jag tyckte det var lång väntan på min, 5-6 veckor från det jag beställde till leverans som det verkar nu.

Till info så kan jag meddela, ni lyckliga i detta forum, att Sverige fått 400 bilar tilldelade, utöver tidigare. (Info från generalagenten i dag) Det är RWD Advance med komfortpaket och 20” fälgar. Kommer kunna levereras i slutet av november.
AWD låter vänta på sig pga den beryktade komponentbristen, som förövrigt de flesta tillverkare lider av. Hyundai har bla brist på motorer så därför prioriteras RWD, jag fick besked om att min AWD blir försenad ca 5 månader.
Och Henrik du har så klart lyckats beställa den bästa Kinabilen 🤣 som kan levereras med kort varsel.

Uppdaterat: 2021-09-13 22:10

Inte en aning om det är den bästa kinatillverkade bilen Guran, men den verkar riktigt bra när man kikar och läser provkörningar iaf och jag gillade den riktigt mycket när jag provkörde förra måndagen, så känns som rätt val än så länge iaf.
Men ja, jag uppskattar att det var kort leveranstid på den helt klart. Med bilbyte blir man lite som barn på julafton, när det väl närmar sig vill man ha det NU!! :)
Sen tycker jag fortfarande det är väldigt märkligt som Axa med skrev att slå på stora trumman om Sverigepremiär när "alla" redan sett bilen och kunnat provköra ett tag och en del även fått sina bilar.
Nu har jag själv inte vart och pratat med handlare om Ioniq 5 men intrycket man får när man läser så verkar säljarna vara otroligt dåligt pålästa/informerade om bilarna de säljer. En del som ställt samma frågor till olika handlare och fått helt olika svar.....ger ju inte världens bästa intryck. Sen ska det dock villigt erkännas att det långt ifrån bara är hos Hyundai det är så, tycker man i flera år märkt hur mycket mer ointresserade/kunniga bilsäljarna är om det de säljer oavsett märke mer eller mindre. När jag kom till Börjessons bil i Karlshamn och skulle titta på Enyaq med mina kollegor så var det riktigt pinsamt hur okunnig säljaren var, han hade noll koll på ombordladdare, max laddeffekt vid snabbladdning etc.

Uppdaterat: 2021-09-13 22:25

Ja det är en ny teknik och helt andra frågor från de få undrande spekulanterna säljarna måste svara på. Enligt min son så är jag en ovanlig kund som vill veta mycket och provköra noga.
Vanligen säljer han en bil. Många provkör inte ens utan köper en bil.
På sådana här nördforum får vi nog en liten skev bild om bilsäljarens vardag. Är mer frågor om finansiering och färg på bilen som är det vanliga.
Beträffande leveranstid har jag resignerat, nu kan jag lika gärna vänta, min GLC har ökat i värde för varje månad i kölvattnet efter Corona och den stora bristen på begagnade bilar.
Så tror jag även att många buggar och andra barnsjukdomar hinner åtgärdas innan jag får min bil.

Uppdaterat: 2021-09-13 22:34

Guran
Ok, det var intressant med leveransinfon. Kikar man på Blocket verkar det finnas en hel del Essential på lager.
Får se ifall jag hinner ner till lokala handlaren i veckan för att fråga om leveranstiderna.
Men jag är som Henrik, lite för dåligt tålamod för att vänta.

Uppdaterat: 2021-09-13 23:27

Kan också utan tvekan inräkna mig i skaran med dåligt tålamod vid bilbyte..:)

Uppdaterat: 2021-09-14 10:15
Pi skrev:

Kan också utan tvekan inräkna mig i skaran med dåligt tålamod vid bilbyte..:)

Det går över efter en stund märker jag. Endera med en gång, eller så kan det vara så långt bort att det liksom kvittar.
Speciellt med en helt ny modell, jag har i alla fall intalat mig att det är bra och jag får en mer ”färdig” bil.

Uppdaterat: 2021-09-14 10:29

Jag ser det som så att under en lång väntetid så hinner så mycket hända på bilmarknaden att man kanske skulle välja nåt helt annat. Nä - jag är och kommer att vara otålig när jag väl bestämt mig.

Uppdaterat: 2021-09-14 10:55

Det verkar dock vara besvärligt långa leveranstider på AWD medan RWD Advanced är lite snabbare.

Uppdaterat: 2021-09-14 11:16
Axa skrev:

Det verkar dock vara besvärligt långa leveranstider på AWD medan RWD Advanced är lite snabbare.

Inte bara lite, ungefär
En fjärdedel som det ser ut med nuvarande estimerade leveranstider.

Uppdaterat: 2021-09-14 11:20

Såg ett klipp med en britt som skulle testa bakrutan i regn. Man kunde se att det var totalt värdelöst utan torkare.

Uppdaterat: 2021-09-23 19:29
Axa skrev:

Såg ett klipp med en britt som skulle testa bakrutan i regn. Man kunde se att det var totalt värdelöst utan torkare.

Är väl bättre att prova själv. Man finner alltid klipp som stödjer sin egen teori :)
Men helt klart är att rutan inte blir lika ren som ett par sekunder efter att en torkare svept av den.

Uppdaterat: 2021-09-23 20:13

Icke problem för en annan som åkt skåpbil i 30 år.
Noterat att min nuvarande bil har bakrutetorkare, men inget jag använt.

Uppdaterat: 2021-09-23 20:50

Problemet är att vattnet ligger kvar. Bilföraren åkte i olika hastigheter för att se ifall det skulle rinna av men inte ens i motorvägsfart hände något. Han hade även defostern på för att se skillnad.

Småsaker som gör skillnad.

Uppdaterat: 2021-09-23 21:14

Rikard
Ja, det är klart det är ett ickeproblem på skåpbil för man har inte ens alternativet med bakruta.

Uppdaterat: 2021-09-23 21:15
Axa skrev:

Problemet är att vattnet ligger kvar. Bilföraren åkte i olika hastigheter för att se ifall det skulle rinna av men inte ens i motorvägsfart hände något. Han hade även defostern på för att se skillnad.
Småsaker som gör skillnad.

Har du hört om glasbehandlig som gör att vattnet pärlar sig och rinner av rutan?
Enligt Norska ägare, och förövrigt även Svenska, är det inget större problem.
Förutom ett fåtal som retar sig på detta.
Andra har jag hört om som provkört på Tuben och upplever stora problem…..
Jag tror mer att avsaknad av spolning/lucka på backkamera kan bli ett större irritationsmoment.

Uppdaterat: 2021-09-23 23:08

Guran
Jo, en del har nämnt glasbehandling som en lösning. Frågan är hur hjälpsamt det är ner slasket slår till?

Uppdaterat: 2021-09-23 23:33
Axa skrev:

Guran
Jo, en del har nämnt glasbehandling som en lösning. Frågan är hur hjälpsamt det är ner slasket slår till?

Det återstår att se. Hur nu slasket skulle slå till, det brukar inte fara upp och lägga sig på bakrutan. Däremot virvlar torr snö och damm från grusvägar upp och fastnar på bakrutan på min nuvarande SUV. Men slask är då inget värre än regnväder.

Uppdaterat: 2021-09-24 07:11

Jag har haft ett par bilar med glasbehandling och det fungerar -sådär, men det ersätter inte torkarna.
Det största problemet var nog vid möte med en t.ex. en tradare där en plötslig stor mängd vatten sköljde över rutan, då krävdes att torkarna startade och samma gällde vid slask.
Sedan höll impregneringen inte särskilt länge.
Nu var det några år sedan och det finns kanske bättre grejer idag, men eftersom jag inte störs speciellt av torkarna på de flesta bilar jag kör så behöver jag det inte.

Uppdaterat: 2021-09-24 08:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har också haft bilar med glasbehandling men inte ersätter denna på nåt sätt torkaren på bakrutan - speciellt inte på bilar av halvkombi- eller kombityp dit man nog får räkna den bil som diskuteras i denna tråd och där dessa torkare verkligen behövs. Och man måste inte försvara en dålig lösning bara för att man själv har nån form av koppling till märket/modellen - det kan ju finnas andra saker som är bra men inte just avsaknaden av bakrutetorkare på en sån bilmodell.

Uppdaterat: 2021-09-24 09:20

Guran, du får ursäkta men ibland verkar det som du fått någon infektion liknande N-iklas baciller?
Men det finns motmedel, men ibland räcker det med att låta det värka ut.
Men det händer ju också att det är obotligt för en del, på gott och ont.

Uppdaterat: 2021-09-24 09:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Guran
Det där med slasket, det beror på vilken del av landet man bor i. :-)
Men jag har inget garage och har det snöat till lite på natten så blir det slaskigt på bakrutan trots att man värmer upp bilen innan. Då är det skönt med en torkare som sveper undan allt.

Uppdaterat: 2021-09-24 10:05

Fast hur viktigt är en bakrutetorkare egentligen? På de bilar jag haft med det har jag knappt aldrig använt den, och inte på någon bil utan har jag saknat det....
Känns mest som gnäll för att ha nåt att gnälla på. :)

Uppdaterat: 2021-09-24 10:08

Vi får väl se hur det funkar.
Lite intressant att läsa hur eländigt det kommer bli, utan att över huvud taget ha varesig ägt eller provkört en bilmodell.
Jag har i all fall provkört rejält, även på dammande grusväg, visst fastnade en del damm. Men inget som gör at jag väljer bort bilen.
Men år återkomma i ärendet då jag fått och kört bilen några månader.
Lite samma diskussion som avsaknad av strålkastarspolning, är oftast de som inte har bil utan spolning som påtalar det stora problemet med detta

Uppdaterat: 2021-09-24 10:12

Henrik, att du inte saknat bakrutetorkare beror kanske på att du aldrig tittat genom bakrutan?
Man klarar sig ju ofta bra enbart med ytterspeglarna men jag tittar faktiskt även i innerbackspegeln och tycker det är bra med bakrutetorkare, jag var f.ö. nyligen tvungen att byta torkarmotor på gammelSaaben, ett inte alltför ovanligt problem eftersom axeln kärvar.
Samma också bara ett par veckor senare på en A6.
Och Guran, helt riktigt är det ju de som har bil med strålkastarrengöring som saknar den när de hamnar i en utan, jag tycker det är besvärligt, men ännu jobbigare när det är uselt ljus som många helt nya bilar har även med Led.

Uppdaterat: 2021-09-24 10:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har svårt att tänka mig att de som kört kombi- eller halvkombibilar nån längre sträcka och under olika årstider aldrig använt bakrutetorkaren... Personligen vill jag ha lika bra sikt genom bakrutan som genom vindrutan.

Uppdaterat: 2021-09-24 10:24
Pi skrev:

Har svårt att tänka mig att de som kört kombi- eller halvkombibilar nån längre sträcka och under olika årstider aldrig använt bakrutetorkaren... Personligen vill jag ha lika bra sikt genom bakrutan som genom vindrutan.

Min senaste halvkombi jag kört nu väldigt långt med har ingen bakrutetorkare men aldrig upplevt att utformningen av baken gör att rutan blir så pass att det behövs heller. Så jag tror det blir lite fel att såga alla bilar utan bakrutetorkare, utan man ska nog inse att dels behövs det inte på alla bilar, och att folk har olika behov av sikten, jag till exempel backar aldrig genom innerbackspegeln, utan enbart med yttre speglar och nuförtiden till viss del kameran.

Uppdaterat: 2021-09-24 10:49

Tycker det är lite fel att kalla en Model S för halvkombi - den är ju karosserimässigt mera sedan än klassisk halvkombi - alltså typ Golf m fl. Och det är halvkombi- och kombibilar jag talat om - inte sedaner.

Uppdaterat: 2021-09-24 11:27
Pi skrev:

Tycker det är lite fel att kalla en Model S för halvkombi - den är ju karosserimässigt mera sedan än klassisk halvkombi - alltså typ Golf m fl. Och det är halvkombi- och kombibilar jag talat om - inte sedaner.

Hur fasiken kan du få den till att vara en sedan?! Ansåg du att Saab 9000 CC och CS med var sedaner eller halvkombi? Eller Saab 9-3 OG?
En sedan öppnar inte bakrutan förutom ett par specialfall som första Toledo och ett par andra exempel.

Uppdaterat: 2021-09-24 11:45

Tycker nog att bakrutetorkare är ett mer eller mindre måste på alla kombibilar.

Uppdaterat: 2021-09-24 11:46

Jag använder hellre innerbackspegeln än ytterbackspeglar i trafiken. Ytterbackspeglar oftast vid backning
Anledning till min reaktion gällande bakrutan på Ioniq är på grund av en video från en ägare. Det var en besvikelse för mig. Jag vill inte såga Ioniq men det är flera detaljer den faller på för mig. Backkamerans placering har Guran nämnt ovan.

Såg den i trafik idag första gången och den ser riktigt bra ut. Tyvärr kan det falla på vissa smådetaljer för min del.

Uppdaterat: 2021-09-24 18:10

Detaljer som jag vid provkörning störde mig på:
1. Ingångsmodellen har väldigt billig känsla interiört.
2. Insynsskyddet i bagaget sitter 10 cm nedanför bakre ryggstöden vilket gör bagaget lågt när det är utdraget.
3. Skärmen framför ratten skyms kraftigt av ratten.
4. Inte speciellt snål vad det verkade vilket kan vara utmanande på vintern vid motorvägskörning.
5. Inte världens mest moderna infotainment.
6. Mittkonsoll som kan flyttas in i baksätet, vad är vitsen med det?
7. På vintern lär avsaknad av torkare bak vara riktigt dåligt

Uppdaterat: 2021-09-24 18:23

Nu ni, min bil är färdigbyggd trotts rådande komponentbrist.
Står och väntar på att rulla ombord på en båt om nån vecka.
Så ser ut att bli ett skifte till eldrift i mellandagarna.
Sen så får vi se vad det blir av detta stolleprov :)

Uppdaterat: 2021-10-08 21:04

Spännande, även med eller utan torkare ;)

Uppdaterat: 2021-10-09 00:06

Kul Guran!
Det är jobbigt att vänta på något man vill skall hända, vet vad du pratar om, även om jag behöver vänta till 1/12…

Uppdaterat: 2021-10-09 08:53
*Robban

https://www.youtube.com/watch?v=bi_sChlWTRc&t=1028s

Uppdaterat: 2021-10-10 16:41

Nu har min nya bil passerat Taiwan. Ser ut att bli en trevlig julklapp.
Hemma är det redo för ankomsten med
en Defa eRange IQ laddbox med dynamisk lastbalansering och vid husvagnen ett nymonterat vägguttag så jag kan långsamladda med 6-10A.
Men fartyget kan förlisa så jag ropar inte hej innan bilen står på gårdsplanen.
Men väntan har gett det positiva att min GLC har ökat i värde :)

Uppdaterat: 2021-11-04 22:11

Guran ” Men fartyget kan förlisa”, eller bli våldtaget utanför Sudan eller fastna på tvären i Suez eller kanske komma till Sverige i oskadat skick och i rätt tid!
Så varför ska du inte ropa hej, inte sjutton ska man utgå från att det ska djävlas bara för att kunna säga ”vad var det jag sa?”.

Uppdaterat: 2021-11-04 22:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Guran ” Men fartyget kan förlisa”, eller bli våldtaget utanför Sudan eller fastna på tvären i Suez eller kanske komma till Sverige i oskadat skick och i rätt tid!
Så varför ska du inte ropa hej, inte sjutton ska man utgå från att det ska djävlas bara för att kunna säga ”vad var det jag sa?”.

Nej då, så klart anländer fartyget till Wallhamn på Tjörn strax före lucia, skall bara lasta av några bilar i Jeddah först.
Så med största sannolikhet får jag min elbil som en trevlig julklapp. Och du skall veta att jag väntar.
Vem kunde tro att någon kunde vänta på en Hyundai, efter flera år med MB, Audi och BMW :)

Uppdaterat: 2021-11-04 22:53

Det är ju några år sen de körde med "Prepare to want one!".

Uppdaterat: 2021-11-05 08:46

Guran, "Vem kunde tro att någon kunde vänta på en Hyundai, efter flera år med MB, Audi och BMW :)"
Det lär bli en makalös omställning!

Uppdaterat: 2021-11-05 08:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
L. Mäkinen skrev:

Det är ju några år sen de körde med "Prepare to want one!".

De tog god tid på sig helt enkelt.

Uppdaterat: 2021-11-14 22:52
Power to the people

Se där ja
En sydkoreansk bil blev Vinnare i German Car Of The Year.
+ även kategorin New Energy.

https://www.gcoty.de/

Uppdaterat: 2021-11-25 18:03

Och
https://motor.no/elbil/arets-beste-bilkjop-2021-elbilen-ioniq-5/213412

Uppdaterat: 2021-11-26 08:08

Nu kan man titulera sig elbilsägare.
Hämtade bilen i dag, blev en fin julklapp till mig själv.
Första intrycken efter drygt 20 mil:
Köra elbil är roligt och ger en helt annan avspänd körning, frugan rosade mig för min lugna körning :)
Jäkligt sköna säten som passar min långsmala kropp. Luktar gott av skinn i kupén. Men sätena kan helt klart kännas för smala för mer bredbygda personer än vad jag är.
Oj vad tyst den går, är akustikrutor i alla sidorutorna.
Prestanda finns så det räcker och blir över, 605Nm känns när man gasar på :)
Helljus finns absolut inte tillräckligt av, det var faktiskt heller inte förväntat, men en liten förhoppning fanns.
Men halvljuset är bra, helljuset har ok ljusbild men allt för dåligt ljusflöde för en snart 60:årig gubbe. Så det blir att montera den LED-rampen jag köpt. Den kommer jag nog montera av och på samtidigt som skifte till vinterdäck. Bilen ser ut som ett rymdskepp och en led ramp blir lite för fult, alternativet är att fälla in den i fronten under nummerplåten så den knappt syns.
Med en hjulbas på 3m har den en härlig komfortabel gång, chassit känns komfortablare än den GLC jag hade.
Ratten skulle jag vilja kunna förlänga ytterligare några cm. Men det tar några dagar att finna optimal körställning.
Backkameran blir skitig, inte alls som MB:n som höll sig ren i 7000 mil. Men det är jag van vid sen tidigare.
Förbrukningen de första 20 milen vid -5 landade på 2,05 kWh/mil.
Nu står bilen och laddar med 6A på strömmen till husvagnen så vi tar oss hem utan att jag behöver få räckviddsångest.

Uppdaterat: 2021-12-23 21:36

Guran
Grattis! Härligt att få hämta ut den.
Många andra väntar fortfarande på sina elbilar.

Uppdaterat: 2021-12-23 22:03