Vi Bilägares forum

Xpeng P5 lockar med lågt pris och baksätesbio

Xpeng P5 lockar med lågt pris och baksätesbio

Kinesiska uppstickaren Xpeng lanserar en ny elbil som även ska säljas i Europa.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-09-16 11:10

Kommentarer

Baksätesbio, å vad jag har saknat den egenskapen på en bil...

Uppdaterat: 2021-09-16 14:37

Varenda gång jag sätter mig i bilen vill jag titta på bio.

Uppdaterat: 2021-09-16 15:55
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Bortsett från publikfriande bling-bling tycker jag den ser riktigt trevlig ut och acceleration till 100 under 8 sekunder räcker väl för de flesta även om jag tycker det vore bättre att ange 100-120,.
Men allt beror ju på priset och hur den klarar smällar.
Ska bli intressant att se hur den tas emot i Norge, konstigt att de alltid ligger något år före oss.

Uppdaterat: 2021-09-16 18:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Två kinabilar testades i senaste krocktesten, full pott för båda två. De har lärt sig.

Uppdaterat: 2021-09-16 18:13

Det som tar emot att ens överväga bil från kinesisk tillverkare är att det är svårt att förutse långsiktigheten i tillgång på service, reservdelar och mjukvarustöd.
Xpeng grundades 2014. Jag får känslan att det kommer vara en hel del pop-up företag från Kina däribland biltillverkare som kommer och går.

Uppdaterat: 2021-09-16 18:43
Axa skrev:

Det som tar emot att ens överväga bil från kinesisk tillverkare är att det är svårt att förutse långsiktigheten i tillgång på service, reservdelar och mjukvarustöd.
Xpeng grundades 2014. Jag får känslan att det kommer vara en hel del pop-up företag från Kina däribland biltillverkare som kommer och går.

Du kan säkert ha rätt om en del av bolagen, däremot tror jag att just Xpeng kommer vara en av de som blir stora även utanför Kina och stannar kvar. Deras P7 känns väldigt intressant.

Uppdaterat: 2021-09-16 19:02

Henrik
Problemet är att man som konsument oftast vet för lite om de kinesiska biltillverkarna.
Även om Xpeng kommer tillhöra ett undantag så lär nog jag hålla mig till de mer etablerade elbilstillverkarna närmaste åren. Jag tror andrahandsvärdet kommer vara lite mer förutsägbart med de välkända varumärkena.

Uppdaterat: 2021-09-16 19:10

Xpeng, Nio och BYD lär vara säkra liksom MG.

BYD har ju redan en stor andel av svenska elbussmarknaden.

Uppdaterat: 2021-09-16 19:12

Junkers
Det vette 17. Tycker det alltid ha poppat upp en massa tillverkare vid mindre teknikskiften, som med datorer eller mobiler, för att sedan lika snabbt försvinna. Nu är det förvisso mer pengar som investeras i bilbyggande som man vill ha avkastning på men ändå.

Uppdaterat: 2021-09-16 19:52

Det är ju ganska lätt att glömma den enorma inhemska marknad som finns för elbilar i Kina och därför är det inte underligt att de har mer än sjuttio elbilstillverkare där varav bara ett fåtal finns i Europa.
Än så länge!

Uppdaterat: 2021-09-16 20:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Undvik bilar från Kina, det är är illa nog med alla komponenter i andra bilar från Kina som är en kommunistdiktatur som inte respekterar mänskliga rättigheter.

Uppdaterat: 2021-09-17 11:35

Jag undrar vilken bil man skulle köpa om man vill undvika kinesiska grejer?
Det får väl bli en veteran i så fall?

Uppdaterat: 2021-09-17 12:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

80% av allt vi handlar utom mat har väl till största delen sitt ursprung eller innehåller delar från Kina numera så det blir svårt att undvika.
Teslorna som kommer hit är made in china liksom flera Volvo och alla Polestar osv osv.

Uppdaterat: 2021-09-17 14:51

Junkers
Skillnaden är nog kvalitetskrav och kvalitetskontroll. Min uppfattning är att utländska företag som har komponenttillverkning i Kina har en annan kvalitetskontroll än inhemska företag.

Uppdaterat: 2021-09-17 17:55

Axa, det går inte att generalisera, det finns mycket skräp som tillverkas i Kina, men skräp tillverkas även i andra länder.
Många företag som lägger sina produkter för tillverkning i Kina har höga kvalitetskrav och det har medfört höga krav även för egna produkter.
Men kvalite' kostar, man får oftast vad man betalar för.

Uppdaterat: 2021-09-17 18:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Det har du nog rätt i.
Men i nuläget skulle jag personligen hålla mig till de mer kända tillverkarna, om inte annat pga andrahandsvärdet. Företag med diffus framtid på svenska marknaden har vi haft genom åren, det försöker jag hålla mig borta ifrån.

Uppdaterat: 2021-09-17 19:58