Vi Bilägares forum

Här är bilmärkena med bäst verkstäder och service

Här är bilmärkena med bäst verkstäder och service

Det finns en klar vinnare när bilägarna får betygsätta bilverkstäderna. Vi Bilägares undersökning AutoIndex avslöjar de bästa och sämsta märkena – Volvo är bara medelmåttigt, och storsäljande Volkswagen får bottenbetyg.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-09-07 15:10

Kommentarer

När det gäller bedömning av kundmottagande så är ju allt så personligt. När jag hade VW så hade jag en kundmottagare som var mycket bra - kunnig tekniskt och med rätt inställning när det gällde att ta emot kunden. Kunde knappast vara bättre !
Sen kan jag hålla med att Toyota sällan "tjafsade" utan fixade problemen - för även Toyotor drabbas tyvärr av sådant.

Uppdaterat: 2021-09-07 17:05

Det finns nog lokala skillnader. Min Skoda-handlare tycker jag har riktigt bra service och bemötande.

Uppdaterat: 2021-09-07 18:05

Vi har "egen" verkstad som fixar alla bilarna oavsett märke, det är endast eventuella garantifel som lämnas till märkesverkstaden.
Det har faktiskt en hel del fördelar, man har alltid förtur och de är även experter på min gamla Saab.

Uppdaterat: 2021-09-07 20:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vilken skillnad mot tidigare, då man i kundmottagningen möttes av en sur verkmästare i grå lagerrock med noll serviceintresse för kunden. Det var inte bättre förr!

Uppdaterat: 2021-09-07 21:23
40-talisten skrev:

Vilken skillnad mot tidigare, då man i kundmottagningen möttes av en sur verkmästare i grå lagerrock med noll serviceintresse för kunden. Det var inte bättre förr!

+100

Uppdaterat: 2021-09-08 12:50

Måste också säga att jag alltid blivit väl bemött på Bilcentrum under alla år som jag bytt bil eller lämnat in för service. Senast jag gjorde service föreslog personalen att jag skull provköra en elbil medan jag väntade på att servicen skull bli klar. Alltid vänliga och korrekta. Kanske mottagandet hos VW beror mycket på hur man själv agerar?

Uppdaterat: 2021-09-09 07:49
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Att bli väl bemött när man lämnar in bilen är väl en sak.
Den andra mer intressanta är agerandet när något garantifel eller något man tycker borde vara goodwill skall åtgärdas.
Men så länge man lämnar bilen för service och gladeligen betalat utan prut så tror jag nog dom flesta märkesverkstäder är Jättebra.

Uppdaterat: 2022-02-15 08:43

Gillar min Fordverkstad, liten privat, funnits i många år, man går rakt in på verkstadsgolvet, bilen är alltid nytvättad när man hämtar den.
Å andra sidan ser inte jag kostnaderna, fakturan går till firman.
Mins en gång när jag var på Pilipssons och skulle köpa en grej till min MB.
Alla kunder före mig var arga på det ena eller det andra, och kundmottagaren verkade inte lyssna, han hörde väl samma sak hundra gånger om dagen, då det gick väl bara rakt igenom.

Uppdaterat: 2021-09-09 12:44

Minns när jag var inne på en större VAG-verkstad och frågade på ett fjäderbenslager till en Golf, men det fanns inte i lager.
"Det går inte att hålla delar i lager till så här gamla bilar", fick jag höra. När jag talade om att bilen var knappt fyra år skakade han bara på huvudet. "Titta in i nästa vecks så kanske vi har fått dem det, förresten har vi inte tid att byta".
Nå det gick att ordna på annat sätt, både snabbare och billigare, men jag undrar fortfarande på hur en sådan firma fortfarande kan existera, jag var nämligen inte den enda som fått de här svaren.

Uppdaterat: 2021-09-10 09:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tja saabnisse - den kundmottagaren (om det var en sån) borde ta en kurs hos "min" kundmottagare hos min VW-verkstad när jag körde VW. F ö är det ju inte ovanligt idag att verkstäderna inte har "allt" i lager men de brukat ha en väl utvecklad logistik-funktion så även om centrallagret ligger i t ex Tyskland så brukar de saknade grejorna finnas dagen därpå.

Uppdaterat: 2021-09-10 09:48