Vi Bilägares forum

I.D Life blir Volkswagens billigaste elbil

I.D Life blir Volkswagens billigaste elbil

Instegsmodellen är lillasyskon till ID.3 och ska kosta från 20 000 euro när den gör debut 2025.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-09-06 13:18

Kommentarer

Hoppas den blir lite kaxig som Lupo/Up och inte en mespropp som Fox.

Uppdaterat: 2021-09-06 15:22

Nu fick väl alla som tjatat om en liten och billig elbil äntligen ett alternativ.

Uppdaterat: 2021-09-06 15:50

"Det sitter en elmotor på framaxeln som levererar 234 hästkrafter och ett vridmoment på 290 Newtonmeter."!
Behövs det verkligen på en småbil?
I så fall varför?
När VW typ 1 hade blivit lite civiliserad hade den 34 hk och den betraktades ändå inte som en småbil då.

Uppdaterat: 2021-09-06 16:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Frågan är vad den väger? Det verkar vara lite större batteri i denna och då kanske det behövs lite kräm för att den ska upplevas pigg.

Uppdaterat: 2021-09-06 17:31

Axa, Megane E-tech är ju betydligt större och klarar sig med 130 hk med den lilla motorn, ID Life är ju mindre och bör vara lättare.
Är det någon form av GT-variant man vill ta fram?
I så fall hoppas jag det kommer en mer normal variant också.

Uppdaterat: 2021-09-06 18:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Life, "behöver", självklart inte 234/290, men det "synkar" med formgivningen - a`la Koja. Dvs "liten tuff bil". Vw använder - självklart - ett av de befintliga drivaggregaten. Extrakostnaden jfr unikt aggregat är måttlig. Pga batterivikten, blir accelerationen - speciellt i högre farter - inte lika imponerande som siffrorna indikerar.

Uppdaterat: 2021-09-06 18:41

Man får hoppas att den inte blir riktigt lika futuristisk som konceptet. Och varför 19 cm markfrigång, när den är tänkt främst som en stadsbil? Med "debut 2025" lär VW vara väldigt sena på bollen med en mindre och prisvärd bil.

Uppdaterat: 2021-09-07 05:17
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Ja, med debut 2025 så kan man knappast säga att de som "tjatat" på en mindre/billigare elbil fått ett alternativ. Det är nämligen ett bra tag fram till 2025...
Förhoppningsvis kommer andra intressanta alternativ på marknaden före denna.

Uppdaterat: 2021-09-07 08:45

Den ser ut att ha en halv ratt. Fin som modell men för liten för att funka som enda familjebilen.

Uppdaterat: 2021-09-07 10:33
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Den ser ut att ha en halv ratt. Fin som modell men för liten för att funka som enda familjebilen.

Ja det är verkligen otäckt, men vi får väl hoppas att de sansar sig innan den kommer i produktion.
Annars är det väl bara att hoppas på kusinen från Skoda, som brukar vara lite förnuftigare och större och kusinen från Seat (eller Cupra?).

Uppdaterat: 2021-09-07 10:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hacken - det finns ju annat att välja om man skall ha den som "enda familjebilen". Sen består ju inte heller alla familjer av så många individer så den kommer säkert att kunna fungera även som "enda familjebilen". Däremot är den ju så långt borta tidsmässigt så det är svårt att säga så mycket om den.

Uppdaterat: 2021-09-07 11:23

Flipp eller flopp?

Jag tror på flipp:
- särpräglat - men "positivt" utseende - inkl. markfrigång. Honda har visat bil med snarlikt utseende.
-tänk som instegs-bil för "yngre paret" - utan barn - men kanske hund.
-"stark" elmotor bonus för några.... Kombinerat med "häftig" "elbils - varningssignal"?

Uppdaterat: 2021-09-07 16:06