Det är faktiskt en stor nackdel med olika dimensioner fram och bak för då kan man inte skifta mellan fram och bak inför varje säsongsskifte.
Det betyder att ett hjulpar kommer slitas mer.
Ja, här har det tjatats i media om "bästa däcken bak" men hur gör man när dom har olika dimension.... Gissar dessutom att eftersom flera av dessa modeller numera är bakhjulsdrivna så blir slitaget större på bakdäcken. Har svårt att tro att det finns en teknisk förklaring/bakgrund till att bakhjulen måste vara av en annan, större dimension när vi talar om standardbilar/familjebilar.
Axa - gissar att man balanserat den ungefär som andra bilar - alltför mycket axeltryck bak lär ge andra oönskade konsekvenser. Finns väl exempel på flera konventionella bilar ifrån företrädesvis s k premium-tillverkare som också drabbats av detta ofog - när det gäller standardbilar alltså.
När det gäller vinterhjul hade jag säkert struntat i det här och kört med samma dimension fram och bak.
Men mest för att kunna få ett bättre pris.
Men jag håller med Mäkinen, det är väldigt, väldigt länge sedan jag slutade med däckskiften.
Uppdaterat: 2021-07-05 20:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Jag har aldrig hållit på och skiftat hjul runtom på mina bilar. De brukar slitas ganska jämnt så länge man undviker drivning på styrhjulen.
Men om man nu har drivning på styrhjulen så är det väldigt smart att skifta hjul fram och bak på samma sida varje år, för att få ut mera mil på alla däcken innan man skrotar dom. Det kallas ekonomi eller snålhet enligt vissa.
Jag har "sommarbil" - 911/997 - med skilda dimensioner (Michelin Super Sport 4) fram/bak. "All round" (9000 T) med odubbade vinterhjul, som jag - vid behov - skiftar fram/bak. Kör max 500 mil /år med vardera bilen.
Om jag - mot förmodan - köpt en ID.4, hade jag haft samma dimension fram/bak - OM:
-utrymme finns
- klarat maxlast.
Kommentarer
Det är faktiskt en stor nackdel med olika dimensioner fram och bak för då kan man inte skifta mellan fram och bak inför varje säsongsskifte.
Det betyder att ett hjulpar kommer slitas mer.
Instämmer med Raphael och trots breda däck är detta en tung bil som verkar hasa i sidled vid undanmanöver. https://m.youtube.com/watch?v=aBNvLe-BF7Q
Ja, här har det tjatats i media om "bästa däcken bak" men hur gör man när dom har olika dimension.... Gissar dessutom att eftersom flera av dessa modeller numera är bakhjulsdrivna så blir slitaget större på bakdäcken. Har svårt att tro att det finns en teknisk förklaring/bakgrund till att bakhjulen måste vara av en annan, större dimension när vi talar om standardbilar/familjebilar.
Pi
Kan det ha att göra med att axeltrycket bak är betydligt högre på denna tunga elbilsmodell?
Axa - gissar att man balanserat den ungefär som andra bilar - alltför mycket axeltryck bak lär ge andra oönskade konsekvenser. Finns väl exempel på flera konventionella bilar ifrån företrädesvis s k premium-tillverkare som också drabbats av detta ofog - när det gäller standardbilar alltså.
Jag har aldrig hållit på och skiftat hjul runtom på mina bilar. De brukar slitas ganska jämnt så länge man undviker drivning på styrhjulen.
När det gäller vinterhjul hade jag säkert struntat i det här och kört med samma dimension fram och bak.
Men mest för att kunna få ett bättre pris.
Men jag håller med Mäkinen, det är väldigt, väldigt länge sedan jag slutade med däckskiften.
Men om man nu har drivning på styrhjulen så är det väldigt smart att skifta hjul fram och bak på samma sida varje år, för att få ut mera mil på alla däcken innan man skrotar dom. Det kallas ekonomi eller snålhet enligt vissa.
Jag skiftar alltid mellan fram och bak varje säsong. Det är inte krångligt alls. Men jag har samma dimension runt om.
Gör som Christer och Raphael när jag gör skiftena mellan sommar/vinter-hjul.
Jag har "sommarbil" - 911/997 - med skilda dimensioner (Michelin Super Sport 4) fram/bak. "All round" (9000 T) med odubbade vinterhjul, som jag - vid behov - skiftar fram/bak. Kör max 500 mil /år med vardera bilen.
Om jag - mot förmodan - köpt en ID.4, hade jag haft samma dimension fram/bak - OM:
-utrymme finns
- klarat maxlast.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.