Vi Bilägares forum

Elbilar på marknaden

Elbilar på marknaden

Jag tänkte att vi kunde ha en sansad tråd om de elbilar som finns att köpa och beställa. Mitt förslag är att vi begränsar oss till att inte upprepa mantran eller uttalanden. Har man skrivit något i tråden finns det ingen anledning att upprepa det eftersom man förutsätts läsa hela tråden innan man skriver i den.
Några nytillskott verkar vara på väg med möjlighet att "registrera intresse". Då tänker jag på Honda e som ser ut att få vansinnigt högt pris och VW ID3 som inte heller ser ut att revolutionera marknaden prismässigt.

Uppdaterat: 2019-09-24 08:48

Kommentarer

Deeds, Ok, i hans ålder behöver han ju inte tänka på framtiden, men jag undrar om laddboxens pris delvis är gömt i bilens?

Uppdaterat: 2021-04-16 09:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Deeds, Ok, i hans ålder behöver han ju inte tänka på framtiden, men jag undrar om laddboxens pris delvis är gömt i bilens?

Det billigaste jag har sett hittills är 6.990:- och det är fristående och inte i samband med bilköp men självklart kan det vara en kostnad inbakad i priset på bilen.

Uppdaterat: 2021-04-16 10:05

Hur som helst tror jag att han gjort en för honom trevlig affär. Långivaren räknade förmodligen att pengarna skulle gå till upprustning av huset som mer och mer börjar bli ett rivningsobjekt, men han struntade i det och lever upp pengarna istället, han räknar inte med att bo kvar mer än ett par år innan han kan flytta till ett äldreboende.
Men långivaren gjorde aldrig någon besiktning utan gick helt efter taxeringsvärdet och en muntlig beskrivning.

Uppdaterat: 2021-04-16 10:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ligger huset i ett hyfsat attraktivt område så lär det nog vara lätt att sälja oavsett renovering eller ej för det är inte alltför ovanligt att de nya ägarna ändå renoverar sitt nyköpta hus, saabnisse. Och värdestegringarna för fastigheter har ju inte direkt blivit lägre det senaste året...

Uppdaterat: 2021-04-16 10:37
saabnisse skrev:

Deeds, Ok, i hans ålder behöver han ju inte tänka på framtiden, men jag undrar om laddboxens pris delvis är gömt i bilens?

Som Deeds med skriver så finns det fristående aktörer som säljer box inkl. installation för ner mot 6000 kr nu om man använder Rot.
Själv betalade jag 5700 kr för min box exkl. installation.
Och det verkar inte som det är så dåligt specade boxar de installerar heller faktiskt.

Uppdaterat: 2021-04-16 10:38

Pensionslånet ska betalas tillbaka med rejäl ränta när huset säljs. Verkar bli en dålig affär för banken, om huset då blivit ett rivningsobjekt.

Uppdaterat: 2021-04-16 10:40

Jag tänkte skriva ett långt inlägg om eltillgången, produktion och kapacitet men jag hoppar det och lägger in en bild istället.
Allt hallå i media senaste månaderna handlar om den lilla spiken längst till höger i bild... ser ni den inte? Det beror på att knappt är tydbar de tre dagarna som vi väldigt marginellt nettoimporterade i februari...
Kolla istället historien baklänges

Uppdaterat: 2021-04-16 12:58
*Robban
EnannanRobban skrev:

Jag tänkte skriva ett långt inlägg om eltillgången, produktion och kapacitet men jag hoppar det och lägger in en bild istället.
Allt hallå i media senaste månaderna handlar om den lilla spiken längst till höger i bild... ser ni den inte? Det beror på att knappt är tydbar de tre dagarna som vi väldigt marginellt nettoimporterade i februari...
Kolla istället historien baklänges

Jag är inte säker på att ens det biter på Swenssons;-)

Uppdaterat: 2021-04-16 13:19
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Nu är ju dagens förutsättningar inte jämförbara med de historiska, eftersom kärnkraftsreaktorer har stängts och vindkraft byggts ut under en tioårsperiod eller så. Mängden planerbar produktion har minskat, så historikens betydelse skall inte överdrivas. Och dessutom planeras diverse elätande projekt i Norrland som CO2-fri produktion av stål t ex. Men det har förstås poängterats mer än en gång att överföringskapaciteten är ett större problem än totala produktionen.

Uppdaterat: 2021-04-16 14:44

ToRy, det är enorma utmaningar framåt för vårt elsystem, ingen tvekan om det.

Dock hade vi mycket större elunderskott när vi hade 10 reaktorer igång än nu när vi har 6...
Men om vi nu funderar på varför vi har ett sammankopplat elsystem med norden, baltikum och Tyskland/Polen så beror ju det på att vi skall kunna balansera effekt mellan de olika länderna och deras olikheter i produktionssystemet.
Alltså, att vi skall ha 100% egen produktion varje timme på året är inte nödvändigt, eftersom vi ju faktiskt har ingående riktning på kablarna också. Att vi levererar motsvarande 1,5 KKV-reaktor Finland, konstant, dag och natt är uppenbarligen okej i ett modernt välfärdsland. Vi har områden med effektbrist på marginalen vid topplast, jag bor i ett sådant, Uppsala och trots att vi har 3 KKV bara 10 mil bort så hjälper inte det om det behövs en ny storförbrukare. Nu har man gjort ett balanslager med batterier vilket skall hantera topplasttimmarna på morgon och kväll.
Ja Hybrit kommer dra ganska mycket ström, men det kommer att ta ytterligare 20 år innan det skall gå i full drift...

Så svaret på frågan om vad våra elbilar skall gå på så är svaret, den ström vi producerar i landet 98% av årets alla timmar

Uppdaterat: 2021-04-16 15:11
*Robban

@Robban: jag ifrågasätter definitivt inte att den totala produktionen av el i landet kommer att räcka under närmaste åren; det problemet uppkommer på längre sikt, om det någonsin gör det. Men Ny Teknik har skrivit om det t ex
https://www.nyteknik.se/energi/ny-rapport-sodra-sverige-kan-inte-hamta-mer-el-fran-norr-7001617
Överföringskapacitet är en annan mer brådskande fråga, och det tycks också pågå en del fuffens för att skyla över problemen, t ex
https://www.dn.se/ekonomi/nationella-elberedskapspengar-skulle-i-hemlighet-losa-stockholms-elbrist/

Uppdaterat: 2021-04-16 15:25

Det som nu kommer är sydvästlänken, senaste nytt är att den skall vara klar och drifttagen i augusti i år, men efter många förseningar.
Innan den är tänd så får vi vänta och se, men den kommer göra nytta i att kunna flytta ström från norr till SE4 (Södra Sverige)

Uppdaterat: 2021-04-16 15:37
*Robban

Noterar att Polestar och Tesla har ett litet priskrig. Bra för alla elbilskonsumenter.

Uppdaterat: 2021-04-16 17:44
Axa skrev:

Noterar att Polestar och Tesla har ett litet priskrig. Bra för alla elbilskonsumenter.

Att Tesla anpassar sitt pris lite när Polestar presenterar två nya versioner är väl knappast ett priskrig?
Det var en av de saftigare överdrifterna på länge...;)

Uppdaterat: 2021-04-16 19:33

Asså denna Henrik! Alltid försvar av sitt märke

Uppdaterat: 2021-04-16 19:37
Corgie skrev:

Asså denna Henrik! Alltid försvar av sitt märke

Nej, men försvar av svenska språket.....;)

Uppdaterat: 2021-04-16 19:44

Nu har jag talat med grannen som jag skrev om i #1861, det blev en e-Niro och han hämtar den på måndag. Han fick tydligen ett väldigt bra inbytespris för sin Sportage så han lät väldigt nöjd.
Men han hade blivit lovad 56 mils räckvidd till en kostnad på 1:80/mil och det tror jag inte på, vi har inte så billig el! Och så skulle han vara tvungen att säkra upp till 25 A från 16, men ska det verkligen vara nödvändigt? Han har inga speciellt högförbrukande attiraljer.
Men ska bli kul att få höra hans erfarenheter, han är verkligen ingen It- människa, han har en modern tv, men en bra gammal mobil som han knappt kan ringa från.

Uppdaterat: 2021-04-16 20:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Han köpte väl en med enfasladdnig. Men lär troligen inte behöva säkra upp då han helt säkert kan ladda på en fas med 6A i godan ro.

Uppdaterat: 2021-04-16 20:38

Guran, han får en box installerad i slutet av nästa vecka för 6000:- och bilen lev. fulladdad, han räknar med att kunna köra till dess.
Givetvis laddar han inte på enfas 6A.

Uppdaterat: 2021-04-16 20:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Skall se om jag kan åka och testa MB EQA nu i helgen.
Verkar vara väldigt tyst i kupén och hyfsat snål på elektronerna.
Men ingen elbil, en ombygg fosssilbil.
Jag har i ”jakten” på kommande bil roat mig med att räkna på kostnad/räckvidd både sommar och vinter. Leder gör fortfarande Hyundai Kona (och troligen placerar sig Kia e-Niro högt)
Sedan Ioniq (men allt för kort räckvidd) och därefter Tesla 3.
Förnuftet säger Tesla 3 som den absolut bästa elbilen med laddnätverk och prestanda.
Dyrast är MB EQC och så klart E-tron som är mångdubbelt mer kostsamma.
Lägger man sedan på servicekostnader, som jag inte räknat med, så lär Teslan gå ut med seger.
Blir nog att ta en tur med sonen till Göteborg för att testa en helt ny M3 och kanske svälja de förutfattad meningarna.

Uppdaterat: 2021-04-16 20:51
Guran skrev:

Skall se om jag kan åka och testa MB EQA nu i helgen.
Verkar vara väldigt tyst i kupén och hyfsat snål på elektronerna.
Men ingen elbil, en ombygg fosssilbil.
Jag har i ”jakten” på kommande bil roat mig med att räkna på kostnad/räckvidd både sommar och vinter. Leder gör fortfarande Hyundai Kona (och troligen placerar sig Kia e-Niro högt)
Sedan Ioniq (men allt för kort räckvidd) och därefter Tesla 3.
Förnuftet säger Tesla 3 som den absolut bästa elbilen med laddnätverk och prestanda.
Dyrast är MB EQC och så klart E-tron som är mångdubbelt mer kostsamma.
Lägger man sedan på servicekostnader, som jag inte räknat med, så lär Teslan gå ut med seger.
Blir nog att ta en tur med sonen till Göteborg för att testa en helt ny M3 och kanske svälja de förutfattad meningarna.

Försök att få till en provkörning med en M3 som inte har 20”. Den jag testade fick min BMW, som jämfört med en GLC är bullrig, att framstå som tyst.

Uppdaterat: 2021-04-16 21:00
saabnisse skrev:

Nu har jag talat med grannen som jag skrev om i #1861, det blev en e-Niro och han hämtar den på måndag. Han fick tydligen ett väldigt bra inbytespris för sin Sportage så han lät väldigt nöjd.
Men han hade blivit lovad 56 mils räckvidd till en kostnad på 1:80/mil och det tror jag inte på, vi har inte så billig el! Och så skulle han vara tvungen att säkra upp till 25 A från 16, men ska det verkligen vara nödvändigt? Han har inga speciellt högförbrukande attiraljer.
Men ska bli kul att få höra hans erfarenheter, han är verkligen ingen It- människa, han har en modern tv, men en bra gammal mobil som han knappt kan ringa från.

Är den helt ny så har den trefasladdare.
Jag har 20A och det fungerar utmärkt. 16A fungerar också om det finns en lastbalanserare (som verkligen rekomenderas) , SÅ han lär knappast behöva säkra upp.

Nu när det blir varmare så börjar milen närma sig 50 vid full "tank" men några 56 kommer han aldrig komma upp i. De kanske sa 46 men han hörde 56?

1.80:- per mil är inte helt osannolikt. Beror såklart på elavtalet. Min E-niro ligger just nu på 1.45kW per mil.

Uppdaterat: 2021-04-16 21:25

Jag hade bara 16A i mitt hus och gick utmärkt att ladda Teslan ändå med 3-fas 10A inställt på boxen.
Det är lite myt att man måste säkra upp massa för att man skaffar elbil. Kanske om man bor i norr med direktverkande el i gammalt hus eller nåt så.....
1.80 kr/mil är absolut inte omöjligt vid hemmaladdning beroende på vad han har för elavtal. Rörligt och laddning inställt på natten kan han få det betydligt lägre med.

Uppdaterat: 2021-04-16 21:45
Apex skrev:

Guran wrote:Skall se om jag kan åka och testa MB EQA nu i helgen.
Verkar vara väldigt tyst i kupén och hyfsat snål på elektronerna.
Men ingen elbil, en ombygg fosssilbil.
Jag har i ”jakten” på kommande bil roat mig med att räkna på kostnad/räckvidd både sommar och vinter. Leder gör fortfarande Hyundai Kona (och troligen placerar sig Kia e-Niro högt)
Sedan Ioniq (men allt för kort räckvidd) och därefter Tesla 3.
Förnuftet säger Tesla 3 som den absolut bästa elbilen med laddnätverk och prestanda.
Dyrast är MB EQC och så klart E-tron som är mångdubbelt mer kostsamma.
Lägger man sedan på servicekostnader, som jag inte räknat med, så lär Teslan gå ut med seger.
Blir nog att ta en tur med sonen till Göteborg för att testa en helt ny M3 och kanske svälja de förutfattad meningarna.
Försök att få till en provkörning med en M3 som inte har 20”. Den jag testade fick min BMW, som jämfört med en GLC är bullrig, att framstå som tyst.

Ja men GLC är tyst, men EQC är tystare. BMW 3 med feta däck är bullrig. Så om ljudkulissen är på nivå med en GLC är det ok.
M3 är onekligen en ytterst potent elbil som gammelbiltillverkarna suktar efter.
Nu har jag enkom läst och skaffar fakta, men den ”fula” bilen framstår som det bästa alternativet om ergonomin i säten och ljudnivå i kupé är ok och Teslas laddnätverk är bra utbyggt i min närhet.

Uppdaterat: 2021-04-16 22:01

Box installerad i fjällstugan. Huvudsäkring är 16A. Bilen satt på 16A och laddar med 3-fas upp till det. Displayen på lastbalanseringen visar mest hela tiden 9-10 kW och således laddar jag hela batteriet på 78 kWh på mindre än 8 timmar.

Uppdaterat: 2021-04-16 22:02
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Guran skrev:

Apex wrote:Guran wrote:Skall se om jag kan åka och testa MB EQA nu i helgen.
Verkar vara väldigt tyst i kupén och hyfsat snål på elektronerna.
Men ingen elbil, en ombygg fosssilbil.
Jag har i ”jakten” på kommande bil roat mig med att räkna på kostnad/räckvidd både sommar och vinter. Leder gör fortfarande Hyundai Kona (och troligen placerar sig Kia e-Niro högt)
Sedan Ioniq (men allt för kort räckvidd) och därefter Tesla 3.
Förnuftet säger Tesla 3 som den absolut bästa elbilen med laddnätverk och prestanda.
Dyrast är MB EQC och så klart E-tron som är mångdubbelt mer kostsamma.
Lägger man sedan på servicekostnader, som jag inte räknat med, så lär Teslan gå ut med seger.
Blir nog att ta en tur med sonen till Göteborg för att testa en helt ny M3 och kanske svälja de förutfattad meningarna.
Försök att få till en provkörning med en M3 som inte har 20”. Den jag testade fick min BMW, som jämfört med en GLC är bullrig, att framstå som tyst.
Ja men GLC är tyst, men EQC är tystare. BMW 3 med feta däck är bullrig. Så om ljudkulissen är på nivå med en GLC är det ok.
M3 är onekligen en ytterst potent elbil som gammelbiltillverkarna suktar efter.
Nu har jag enkom läst och skaffar fakta, men den ”fula” bilen framstår som det bästa alternativet om ergonomin i säten och ljudnivå i kupé är ok och Teslas laddnätverk är bra utbyggt i min närhet.

Det är det jag menar. En GLC är en väldigt tyst bil och den M3 jag testade med 20” var bullrigare än min BMW 1-serie med feta däck. Testa en med 18” om det går, annars tror jag att du blir besviken på ljudkomforten.

Uppdaterat: 2021-04-16 22:31
Guran skrev:

Ja men GLC är tyst, men EQC är tystare. BMW 3 med feta däck är bullrig. Så om ljudkulissen är på nivå med en GLC är det ok.
M3 är onekligen en ytterst potent elbil som gammelbiltillverkarna suktar efter.
Nu har jag enkom läst och skaffar fakta, men den ”fula” bilen framstår som det bästa alternativet om ergonomin i säten och ljudnivå i kupé är ok och Teslas laddnätverk är bra utbyggt i min närhet.

Det ska bli riktigt intressant att höra din åsikt sen när du fått till en provkörning. Nu är ju du och jag vad jag förstått väldigt olika i vår kroppslängd och har helt olika åsikt om Volvos säten så får se hur du upplever Model 3, jag som är strax under normallängd och inte fått för mycket kontorskropp än sitter väldigt bra i dem. Men de saknar ju dynförlängning så kan tänka mig du upplever dem lite korta. Ljudnivån ska ju ha blivit betydligt bättre än de första som kom men har själv inte kört senaste uppdateringen, tyckte dock inte förra uppdateringen upplevdes speciellt bullrig på 19" som den gick på. Kollade dock inte vad för däck som satt på den. På min Tesla sitter Good Year Ultra Silence, de är kanon tycker jag.
Laddnätverket är som vi vart inne på Teslas största styrka och det verkar bra utbyggt på ditt håll med, ska själv köra upp genom Värmland om ett par veckor. Blir en tripp på runt 250 mil på en vecka.

Uppdaterat: 2021-04-16 22:36
Henrik M skrev:

Guran wrote: Ja men GLC är tyst, men EQC är tystare. BMW 3 med feta däck är bullrig. Så om ljudkulissen är på nivå med en GLC är det ok.
M3 är onekligen en ytterst potent elbil som gammelbiltillverkarna suktar efter.
Nu har jag enkom läst och skaffar fakta, men den ”fula” bilen framstår som det bästa alternativet om ergonomin i säten och ljudnivå i kupé är ok och Teslas laddnätverk är bra utbyggt i min närhet.
Det ska bli riktigt intressant att höra din åsikt sen när du fått till en provkörning. Nu är ju du och jag vad jag förstått väldigt olika i vår kroppslängd och har helt olika åsikt om Volvos säten så får se hur du upplever Model 3, jag som är strax under normallängd och inte fått för mycket kontorskropp än sitter väldigt bra i dem. Men de saknar ju dynförlängning så kan tänka mig du upplever dem lite korta. Ljudnivån ska ju ha blivit betydligt bättre än de första som kom men har själv inte kört senaste uppdateringen, tyckte dock inte förra uppdateringen upplevdes speciellt bullrig på 19" som den gick på. Kollade dock inte vad för däck som satt på den. På min Tesla sitter Good Year Ultra Silence, de är kanon tycker jag.
Laddnätverket är som vi vart inne på Teslas största styrka och det verkar bra utbyggt på ditt håll med, ska själv köra upp genom Värmland om ett par veckor. Blir en tripp på runt 250 mil på en vecka.

Jag trodde du provkört senaste uppdateringen av M3 då du tidigare skrivit att det varit stora framsteg ifråga om M3:s tidigare dåliga ljudisolering. Sen så har ja år inga stor förväntningar om sätena, inte för att dom är korta, utan det fasta nackstödet som troligen kommer vara allt för lågt. Det är inte så lätt att vara mer än fullvuxen i längsledd.

Uppdaterat: 2021-04-16 22:50

Nej, jag ansåg det var stora framsteg redan med den näst senaste uppdateringen. Så den senaste borde ju vara bättre.....annars är det ju en neddatering. ;)
Ja det är synd att det inte är justerbara nackstöd som i min S.

Uppdaterat: 2021-04-16 22:52

Model 3 verkar enligt mätningar vara precis lika bullrig som innan trots laminerat glas i sidorutor.

Uppdaterat: 2021-04-17 06:19

Blev passerad av en Tesla X på E18 igår. Jag hoppas att det var vinterhjul på den för oljudet från hjulen överröstade AC-DC. Det är en av nackdelarna med tunga bilar. Det krävs lastbilsdäck för att bära dem.

Uppdaterat: 2021-04-17 09:23

Deeds, jo bilen är helt ny. Kör du på 1,45kW/mil är det ju snålt och det klarar han säkert, han brukar köra ganska försiktigt. Men 1:80 är nog nära det han betalar per kW, själv ger jag 1:55 i snitt och jag vet att jag har ett bättre energiavtal, men EONs höga nätavgift går ju inte att förhandla och den sätter gränsen.
Men det spelar ju ingen roll, jämfört med bensinkostnaden åker han ju nästan gratis!
Jag ska tala om för honom att han inte behöver säkra upp, det betyder en del, det blir ganska betydande höjning av fasta avgiften om man går upp till 25A.
Han valde förresten mellan e-Niro och Ionic, men ratade den för den påklistrade skärmen.
Man värderar ju bilar lite olika, är det verkligen enda skillnaden?

Uppdaterat: 2021-04-17 09:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Niron är mer pensionärsvänlig då du kliver in i bilen, istället som i Ioniq ner i bilen.

Uppdaterat: 2021-04-17 11:49
Power to the people

Ok, där kan det vara den andra anledningen, han är känslig för låga bilar.

Uppdaterat: 2021-04-17 12:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tesla sänkte priset på M3 igår.
SR+ kostar 550 000 nu.
480 000 efter statligt bidrag.

Uppdaterat: 2021-04-17 14:22

Ioniq har väl om jag förstått det rätt klart kortare räckvidd än e-Niro - i alla fall när den sistnämnda har det större batteriet vilket verkar vara det vanligaste i Sverige. Typ 31 mil vs 45 mil eller nåt sånt vilket är en viss skillnad.

Uppdaterat: 2021-04-17 18:22

Ford måste sänka priset på Mach-e snart, den är åt fanders högt prissatt i Sverige. Tar hellre en Audi Q4 för samma pengar.

Uppdaterat: 2021-04-18 09:33

Då var första provkörningen av EQA genomförd. Trevlig bil som verkligen var tyst i kupén. Känns som att köra en Mercedes, bra chassi som sväljer ojämnheter och hålor utan att jämra sig eller ruska om chauffören.
Helt ok ”fjutt” i maskineriet som duger mer än väl. 538kkr innan bonus för en helt ok utrustad bil.
Om ett par veckor kommer även 300 och 350 att lanseras, 4wd lite mer effekt, 165 resp 210 kW.

Uppdaterat: 2021-04-18 13:57

Exakt Pi. Det är knappt någon skillnad längre. Så det gäller att vara observant och inte gå i samma fotspår hela tiden Med förutfattade meningar.
En välutrustad EQA kostar ungefär som en lika välutrustad ID.4. Ser ut att bli samma med Audi Q4 som inte kostar mer än ID.4 eller Enyaq.

Uppdaterat: 2021-04-18 19:25

Det känns som att prisskillnaden mellan "Svensson-märkena" och s k premium-märken jämnats ut avsevärt i o m elbilarnas intåg. Kan givetvis vara så att "premium-märkena" har en lägre grundnivå utrustningsmässigt och priset snabbt bygger på men om inte så verkar prisskillnaden inte längre så stor mellan hyggligt jämförbara modeller - t ex inom VAG-familjen. Och EQA är ju inte heller så avskräckande prissatt jfr t ex modeller från Kia el likn.

Uppdaterat: 2021-04-18 19:57

Nåja, det skiljer en del mellan tex EQA och Enyaq, därtill har iV80 längre räckvidd. Det viktigaste, EQA har kardantunnel! ;-)
Naturligtvis kan det skilja lite mellan modellerna ifråga om utrustning men när det gäller premiumbilar så brukar det dra iväg lite mer vid tillval.

Uppdaterat: 2021-04-18 21:02

Guran: Har du kollat nåt på EQB? Den är väl närmre din nuvarande med i storlek, kollade på en genomgång av den på tuben innan, ser väldigt mycket trevligare ut än EQA enligt mig iaf, tycker EQA brister i linjer och proportioner en del.
Däremot är väl inte priserna officiella för EQB än, ska bli intressant att se vart de lägger den i pris, måste ju ändå landa in en hyfsad bit under EQC. Och trevligt med en till 7-sitsig elbil förutom Model X.

Uppdaterat: 2021-04-18 21:24

Ja kardantunnel har EQA då den bygger på GLA men är lite större.
Men prismässigt är skillnaden mot en Enyaq 60 obefintlig. Roar jag mig med att bygga en som har samma utrustning som den EQA 250 SE Advance som stod i hallen hos MB handlaren så råkar dom få samma pris. 538k.
Men det väja vill få fram är att prisskillnaden är nu mer inte så stor.
Jag skall säkert pröva få till en test av Audi Q4 så fort tillfälle ges. Helt klart den av VAG:s fyrlingar som tilltalar mig mest. Både interiör och exteriör.

Uppdaterat: 2021-04-18 21:30
Henrik M skrev:

Guran: Har du kollat nåt på EQB? Den är väl närmre din nuvarande med i storlek, kollade på en genomgång av den på tuben innan, ser väldigt mycket trevligare ut än EQA enligt mig iaf, tycker EQA brister i linjer och proportioner en del.
Däremot är väl inte priserna officiella för EQB än, ska bli intressant att se vart de lägger den i pris, måste ju ändå landa in en hyfsad bit under EQC. Och trevligt med en till 7-sitsig elbil förutom Model X.

Nej den har jag inte kollat på. Den presenterades väl för några dagar sedan. Och EQA var fullt tillräckligt stor. Den är 5cm längre än GLA. 2dm kortare än min nuvarande.
Men vi har inget behov av en stor bil och absolut inte 7 säten. Vad skall två snart 60 åringar med det till?
Det som är viktigast för mig är att bilen är komfortabel och är trevlig att köra. Har en hyfsad prestanda, minst 40 mil räckvidd och inte är ohemult dyr.
Så klart skulle en EQC smaka bra, den är riktigt skön att köra och knäpptyst i kupén. Men 850kkr är lite väl saftigt för en bil man skall finansiera själv.
Och som med många andra bilar så såg EQA bättre ut IRL än på bild.

Uppdaterat: 2021-04-18 21:43

Guran
Jag jämförde med iV80 som är bättre utrustad från grunden och byggde lite snabbt en EQA som skulle kunna vara jämförbar men då drog priset iväg. Tror dock man behöver kolla utrustningsnivåer och tillval lite noggrannare än vad jag gjorde.
Tycker dock att EQA verkar intressant.

Uppdaterat: 2021-04-18 22:14
Axa skrev:

Guran
Jag jämförde med iV80 som är bättre utrustad från grunden och byggde lite snabbt en EQA som skulle kunna vara jämförbar men då drog priset iväg. Tror dock man behöver kolla utrustningsnivåer och tillval lite noggrannare än vad jag gjorde.
Tycker dock att EQA verkar intressant.

Det är ca. 40kkr i rabatt på EQA jämfört med priset i konfiguratorn.
Om ett par veckor kommer 300 och 350 modellerna med 4wd, starkare och större batteri.
Skall bli intressant att se vad dom kommer kosta. Men skall jag gissa så hamnar dom väldigt likt Audi Q4:s 4wd modeller.
Men det kommer många intressanta bilar nu i år. Prisskillnaden är dock betydligt mindre mellan fabrikaten jämfört med ”fossilbilar”

Uppdaterat: 2021-04-18 22:59

Ja det är väldigt intressant att se hur nästan övermodigt vissa märken prisat sina elbilar nu, blev otroligt förvånad när Hyundai och Kia gick ut med sina priser, som nästan är högre bitvis än premiummärken eller Tesla med sitt egna nätverk.

Ser man bara till listpriset ser Q4 e-tron ut att ligga förvånansvärt nära ID.4 i pris, men svårt uttala sig där än när man inte sett utrustningslistorna. Kan ju vara så att likvärdigt utrustade byggs skillnaden på. Märkligt dock att likvärdigt utrustade kostar Skodan mer än VW, det har väl inte hänt innan?

Ska bli ett väldigt intressant år, redan många intressanta bra prissatta modeller ute och fler lär följa. Bara hoppas laddkedjorna bygger det de lovat med, annars kommer det bli jobbigt bitvis på en del sträckor under perioder med extra hög trafiktäthet.

Uppdaterat: 2021-04-18 23:15

Har du redan fått tag på Hyundais pris på Ioniq 5, då måste du vara synsk då varken utrustningsnivåer eller Svenska priser finns tillgängliga. Däremot många spekulationer.
27 april har jag hört att säljarna skall få en första information om bilen, men om priserna släppa då är osagt.

Uppdaterat: 2021-04-18 23:29

Nu när Tesla sänkt sina priser på model 3 SR+ så är de i paritet med E-niro och det var ju lite synd att det inte skedde innan jag köpte min för då hade jag tagit en model 3 direkt.

Jag är otroligt nöjd med Kian men den kommer inte upp i teslan.
Jobbar i Norge och kört en hel del tesla och de är i en klass för sig. I och med prissänkningen så är de dessutom väldigt prisvärda och en "no brainer" för mig.

Nu blir det att köra lite drygt 1.5 år till innan byte.

Uppdaterat: 2021-04-19 09:18
Guran skrev:

Axa wrote:Guran
...
Det är ca. 40kkr i rabatt på EQA jämfört med priset i konfiguratorn.
...

Hmmm... jag har fått uppfattningen att MB hade gått över till att vara "icke-prutbara", dvs att det är priset på hemsidan som gäller, punkt slut, hos handlare. Men prutar de alldeles av sig själva här alltså?

Uppdaterat: 2021-04-19 10:15