Vi Bilägares forum

Elbilar på marknaden

Elbilar på marknaden
Jag tänkte att vi kunde ha en sansad tråd om de elbilar som finns att köpa och beställa. Mitt förslag är att vi begränsar oss till att inte upprepa mantran eller uttalanden. Har man skrivit något i tråden finns det ingen anledning att upprepa det eftersom man förutsätts läsa hela tråden innan man skriver i den. Några nytillskott verkar vara på väg med möjlighet att "registrera intresse". Då tänker jag på Honda e som ser ut att få vansinnigt högt pris och VW ID3 som inte heller ser ut att revolutionera marknaden prismässigt.
2019-09-24 08:48

Kommentarer

Faktum är att AMS i senaste numret (8/2021 ) har en artikel med rubrik "Elbilsförsäkring"! För ett antal elbilar tar de fram (mha en jämförelsetjänst) dyraste och billigaste försäkring. Det är halvförsäkring, man 58 år i bostadsrätt i förort till Stockholm. För en Tesla M3 SR+ är billigaste 6408 kr/år (dyrast 19512 kr). En Model S Long range några hundralappar till. Vilket bolag som är billigast framgår inte. När jag med mina snarlika förutsättningar kikar på Folksam, så är det ungefär samma pris, bara litet dyrare. Istället är det när jag byter från halv- till helförsäkring som det spikar iväg upp till runt 2400 kr/mån. Det skulle vara intressant att veta om detta går att få (väsentligt) billigare på annat bolag.
2021-04-09 07:57
Desmo: Fast att sätta en ny helfossilbil i trafik 2021 är ju helt klart inget annat än hål i huvudet med allt vi vet om man inte måste av väldigt speciella anledningar. Vi lever i en tid där man inte kan köra ego-tänk rakt in i kaklet utan man kanske får ta nån kompromiss för framtiden med.
2021-04-09 09:56
ToRy - i den försäkrings-jämförelse du relaterar till så framgick det klart (i tabellen) att det var Trygg-Hansa som var billigast för Tesla-modellerna. Dessutom var det bara 4 av 8 bolag som erbjöd försäkring på Tesla. Sen är ju frågan vad det kostar med en helförsäkring efter 3 år - köper man begagnat så lär väl bilen i regel vara minst 3 år gammal. F ö var Folksam märkligt nog drygt 3 ggr så dyra för Model S men "bara" ca: 50 % dyrare för Model 3 jfr Trygg-Hansa.
2021-04-09 10:01
Henrik M skrev:
Desmo: Fast att sätta en ny helfossilbil i trafik 2021 är ju helt klart inget annat än hål i huvudet med allt vi vet om man inte måste av väldigt speciella anledningar. Vi lever i en tid där man inte kan köra ego-tänk rakt in i kaklet utan man kanske får ta nån kompromiss för framtiden med.
Måste inte alls vara av väldigt speciella anledningar. Att inte kunna ladda hemma är en väldigt bra anledning och det kan dom flesta inte.
2021-04-09 10:06
@Pi: tack för förtydligande! Jag läste i Readly-appen på en liten mobil; förmodligen därför jag missade väsentliga delar... -)
2021-04-09 10:09
Hos TH blir priset knappa 1800 kr/mån för helförsäkring för mig med minst 4000 mil/år för en Tesla S 60 och för en 3 SR. Bättre än hos If, men fortfarande ganska mycket pengar.
2021-04-09 10:58
Apex skrev:
Henrik M wrote:Desmo: Fast att sätta en ny helfossilbil i trafik 2021 är ju helt klart inget annat än hål i huvudet med allt vi vet om man inte måste av väldigt speciella anledningar. Vi lever i en tid där man inte kan köra ego-tänk rakt in i kaklet utan man kanske får ta nån kompromiss för framtiden med. Måste inte alls vara av väldigt speciella anledningar. Att inte kunna ladda hemma är en väldigt bra anledning och det kan dom flesta inte.
Håller inte alls med dig, väldigt många av de som inte kan ladda hemma kör inte mer än att det skulle räcka med en fulladdning i veckan och då finns inte måstet med laddning hemma. Allt sitter i huvudet för de flesta, vilja heter det....har man inte den blir allt svårt.
2021-04-09 11:48
För att fortsätta att plocka litet ur AMS-artikeln om försäkringar: det finns två effektvärden för elbilar i bilregistret; dels en toppeffekt, dels ett värde för "effekt under 30 minuter". För den Tesla M3 SR+ jag tittar på är dessa 225 kW resp. 100 kW, visar ett besök på Transportstyrelsens hemsidor. Och, enligt artikeln, "det är som regel den högsta kilowattsiffran som bilen blir premieklassad på". Där finns säkert en stor del av problemet.
2021-04-09 11:57
Desmoholic skrev:
Det blir rätt dyrt att snabbladda upp bilen istället för att ladda hemma och då faller lite sv ekonomin med Elbil...
Och kör man inte mer än att en fulladdning per vecka räcker(om man ska använda batteriet i spannet 20-80%) så faller det ännu mer med ekonomin.. sen ska man trivas med bilen, storleken ska passa, man ska ha råd att köpa den osv. För mig är Konan tex en totalt ointressant bil även om jag kunde ladda hemma och oavsett hur prisvärd den är. Visst går det för alla att köra elbil om man tummar på alla sina krav och det enda som spelar någon roll är att bilen ska vara eldriven. Det går också att cykla och åka kollektivt för de flesta om man tänker så. Och en laddhybrid är enligt mig bara dumt om man inte kan ladda hemma.
2021-04-09 12:33
Henrik M skrev:
Apex wrote:Henrik M wrote:Desmo: Fast att sätta en ny helfossilbil i trafik 2021 är ju helt klart inget annat än hål i huvudet med allt vi vet om man inte måste av väldigt speciella anledningar. Vi lever i en tid där man inte kan köra ego-tänk rakt in i kaklet utan man kanske får ta nån kompromiss för framtiden med. Måste inte alls vara av väldigt speciella anledningar. Att inte kunna ladda hemma är en väldigt bra anledning och det kan dom flesta inte. Håller inte alls med dig, väldigt många av de som inte kan ladda hemma kör inte mer än att det skulle räcka med en fulladdning i veckan och då finns inte måstet med laddning hemma. Allt sitter i huvudet för de flesta, vilja heter det....har man inte den blir allt svårt.
Måsten? Ett bilval baseras inte på vad man måste ha. Ska man spendera hundratusentals kronor på en produkt som en bil så väljer man en som man vill ha utifrån sina preferenser, prioriteringar och ekonomiska möjligheter. De flesta måste inte ha bil öht.
2021-04-09 12:43
Desmoholic skrev:
Det blir rätt dyrt att snabbladda upp bilen istället för att ladda hemma och då faller lite sv ekonomin med Elbil...
Nu handlar ju inte allt om pengar i denna omställningen Desmo..... Då kan man ju fråga sig, vad är det värt i pengar att slippa tvinga i barnen vid skolorna gifter när alla hämtar och lämnar barn etc? Sen beroende på vad för elbil och vart du laddar så är det inte speciellt dyrt att ladda "på stan". Själv laddar jag gratis 300 meter hemifrån, inte snabbladdning dock men med 16 kW
2021-04-09 13:15
Henrik M, det där med att det är hål i huvudet att köpa en fossilbil år 2021, samtidigt säger du att allt handlar inte om pengar. Enkelt att säga när du själv "bara" plockar ut en förmånsbil och betalar en mindre månadspeng i förmånsvärde. Du får inte vara så förhastad och försöka föra över det till en privatköpare som står där och skall betala kanske upp till dubbelt så mycket i köppris(grovt räknat) mot en fossilbil. Jag är övertygad om att det är den kostnadspuckeln som många bävar för. Vet också att det nästan gå att räkna hem en elbil idag men bara nästan. Vi är inte riktigt där ännu.
2021-04-09 13:28
Optimus skrev:
Henrik M, det där med att det är hål i huvudet att köpa en fossilbil år 2021, samtidigt säger du att allt handlar inte om pengar. Enkelt att säga när du själv "bara" plockar ut en förmånsbil och betalar en mindre månadspeng i förmånsvärde. Du får inte vara så förhastad och försöka föra över det till en privatköpare som står där och skall betala kanske upp till dubbelt så mycket i köppris(grovt räknat) mot en fossilbil. Jag är övertygad om att det är den kostnadspuckeln som många bävar för. Vet också att det nästan gå att räkna hem en elbil idag men bara nästan. Vi är inte riktigt där ännu.
Återigen myten att elbilen kostar dubbelt så mycket.......man blir så trött. Nej Optimus jag skriver inte så bara för jag har förmånsbil, hade jag köpt nytt privat nu så hade jag med köpt el ändå. Så mycket bättre och trevligare är det enligt mig. Och nej, det behöver inte kosta mer heller även om man kör normalt beroende på vilken bil man väljer. Sen återigen, varför måste det kosta mindre eller lika? Är det ingen som tycker barnen och hälsan och vår framtid är värt något? Men nej, alla har inte möjlighet köpa ny elbil nu med det utbudet som är, det inser jag med. Men alla måste inte köpa ny bil, man kan ju ha kvar den bilen man redan har ett år längre än man hade tänkt och vänta in rätt laddbar bil? Man kan ju välja en redan tillverkad lätt begagnad bil än en helt ny så länge med? Så ja, jag anser fortfarande att det är helgalet att idag 2021 sätta en ny icke laddbar bil i trafik och att väldigt få personer verkligen måste göra det.
2021-04-09 13:51
Det är väl aldrig gratis att ladda på jobbet? Man ska åtminstone betala förmånsskatt för det. Än så länge är det väl gratis att ladda på Lidl när man är där och köper korv eller plasmaskärare.
2021-04-09 13:52
Desmoholic skrev:
Henrik M wrote:Desmoholic wrote:Det blir rätt dyrt att snabbladda upp bilen istället för att ladda hemma och då faller lite sv ekonomin med Elbil... Nu handlar ju inte allt om pengar i denna omställningen Desmo..... Då kan man ju fråga sig, vad är det värt i pengar att slippa tvinga i barnen vid skolorna gifter när alla hämtar och lämnar barn etc? Sen beroende på vad för elbil och vart du laddar så är det inte speciellt dyrt att ladda "på stan". Själv laddar jag gratis 300 meter hemifrån, inte snabbladdning dock men med 16 kW Kul för dig att du kan ladda gratis. Det kan jag med på jobbet än så länge. Men inte alla har den förmånen. Det rör sig inte bara om pengar, Henrik. Som både jag och Apex nämner måste hela ekvationen stämma. Där är vad man ”tankar” bara en del. Kanske behöver man 7 säten med en budget på 370tsek, eller kunna dra husvagn eller hästkärra på b-kort ( då får bilen inte vara för tung), kanske bor man en bit ut på landet och har 10 mil till närmaste snabbladdare, kanske passar inte sätena i någon sv elbilarna som man har råd med... Finns ju massor av kriterier som ska stämma vid bilköp... jag menar att det finns ju en uppsjö av olika bilmodeller av en anledning. Vi är alla olika med olika preferenser och förutsättningar.
Läs mitt svar till Optimus, finns andra alternativ än att plocka ut en ny icke laddbar bil med. Men att man bor en bra bit ut på landet och har 10 mil till laddare är ju knappast en vettig anledning, de som bor så vågar jag säga till 99% kan ladda hemma. ;) Men ja, vill man ser man problem i allt. :)
2021-04-09 13:53
L. Mäkinen skrev:
Det är väl aldrig gratis att ladda på jobbet? Man ska åtminstone betala förmånsskatt för det. Än så länge är det väl gratis att ladda på Lidl när man är där och köper korv eller plasmaskärare.
Ska förtydliga att där jag laddar gratis är inte på jobbet. Utan som jag skrev 300 meter hemifrån, på kommunal parkering där det är monterade laddare och delen ingår i parkeringsavgiften. Men efter kl. 18 är det gratis parkering och därmed även gratis laddning....
2021-04-09 13:55
Henrik M skrev:
Optimus wrote:Henrik M, det där med att det är hål i huvudet att köpa en fossilbil år 2021, samtidigt säger du att allt handlar inte om pengar. Enkelt att säga när du själv "bara" plockar ut en förmånsbil och betalar en mindre månadspeng i förmånsvärde. Du får inte vara så förhastad och försöka föra över det till en privatköpare som står där och skall betala kanske upp till dubbelt så mycket i köppris(grovt räknat) mot en fossilbil. Jag är övertygad om att det är den kostnadspuckeln som många bävar för. Vet också att det nästan gå att räkna hem en elbil idag men bara nästan. Vi är inte riktigt där ännu. Återigen myten att elbilen kostar dubbelt så mycket.......man blir så trött. Nej Optimus jag skriver inte så bara för jag har förmånsbil, hade jag köpt nytt privat nu så hade jag med köpt el ändå. Så mycket bättre och trevligare är det enligt mig. Och nej, det behöver inte kosta mer heller även om man kör normalt beroende på vilken bil man väljer. Sen återigen, varför måste det kosta mindre eller lika? Är det ingen som tycker barnen och hälsan och vår framtid är värt något? Men nej, alla har inte möjlighet köpa ny elbil nu med det utbudet som är, det inser jag med. Men alla måste inte köpa ny bil, man kan ju ha kvar den bilen man redan har ett år längre än man hade tänkt och vänta in rätt laddbar bil? Man kan ju välja en redan tillverkad lätt begagnad bil än en helt ny så länge med? Så ja, jag anser fortfarande att det är helgalet att idag 2021 sätta en ny icke laddbar bil i trafik och att väldigt få personer verkligen måste göra det.
Nåja, att 2021 ha ett yrke som innebär flera tusen mil per år i en förmånsbil som frekvent byts ut kan ju också ifrågasättas om det nu är barnens framtida miljö du tycker man ska tänka på.
2021-04-09 14:09
Henrik M, jag anser inte att det behöver kosta mindre eller mera med elbil. Jag tycker att för min egen del kan jag ta en något högre kostnad för en elbil, men alla kan inte det. Tyvärr Henrik, så kostar faktiskt en elbil nästan (observera nästan) dubbelt så mycket som en jämförbar fossilbil i inköpspris. Ta mig själv som exempel. Jag planerar för en elbil vid nästa köp(om 1,5 år), om jag idag skulle hitta en jämförbar utrustad elbil(med min Opel Grandland X) så hamnar jag på en ID.4 Family (ca 600.000kr utan v-däck). Grandland kostade 350.000kr. Men jag kan gå ned en bilstorlek och köpa en Peugeot e-2008(en bil som jag inte gillar), den kostar ca 430.000-490.000kr. Det är det dilemmat som jag tror att de flesta står inför, de behöver ta ut bra mycket mer pengar från bankkontot (eller låna mer pengar) för att köpa en mostasvarande elbil. Tyvärr, men det kanske ändrar sig framåt.
2021-04-09 14:12
Man måste inte välja elbil, men om man köper en ny bil idag och inte har väldigt speciella krav så bli incitamenten mindre och mindre för att välja en som brummar. Räckvidd börjar komma, dragvikt börjar komma, storlek börjar komma, de kostar inte längre "en miljon" så brytpunkten närmar sig med stormsteg. Åter igen, då pratar jag ny bil. Om det ännu inte finns en ny elbil som klarar alla mina krav, ekonomi inräknat så skulle jag välja en begagnad. ...oavsett om det är privat eller via jobbet.
2021-04-09 14:15
De flesta begagnade elbilar som finns är fortfarande ganska begränsade när det gäller räckvidd om man inte vill ha en bil med hög försäkringspremie. Jag har inga barn att spara planeten till och bara det är mitt stora bidrag till miljön. Jag såg förstås igår att man kan få en Skoda Citigo IV för en spottstyver och en sån skulle klara 90% av mina transporter.
2021-04-09 16:13
Lustigt hur så pass många förstagångs-elbilsägare, har flera i bekantskapskretsen, som över en natt blir näst intill fördömande över de som fortfarande köper fossilt. Ena dagen kör de V90, A6 eller 5-series, allt som oftast i tjänsten märk väl, och livet leker, nästa dag hämtar de ut en elbil istället, och allt förändras. Helt plötsligt är miljö jätte-jätte-jätteviktigt, något som bara veckan innan betraktades som något högst diffust av desamma. Det är som en gloria ingår i bytet till elbil, elfrälst och glad i hågen påbörjas genast omvändandet och fördömandet av fossilisterna, och även sitt eget tidigare syndiga leverne. Påminner nästan om de som predikar ett visst japanskt märke, eller de som föraktar suvar över allt annat. Nästan som om något fattas dessa arma själar, självinsikt kanske. Märkligt hur det kan bli ibland, visst kommer allt fler att gå över till eldrivna fordon allt eftersom, men evangelister som endast ser ljuset och förkunnar och fördömer i samma mening får åtminstone mig att vänta ytterligare ett tag med elbilsköp.
2021-04-09 17:16
L. Mäkinen skrev:
Jag såg förstås igår att man kan få en Skoda Citigo IV för en spottstyver och en sån skulle klara 90% av mina transporter.
Samma här, om jag hade kunnat ladda hemma så hade köpt en citigo/E-up! och en rolig hobbybil.
2021-04-09 17:17
Prestigelös skrev:
Lustigt hur så pass många förstagångs-elbilsägare, har flera i bekantskapskretsen, som över en natt blir näst intill fördömande över de som fortfarande köper fossilt. Ena dagen kör de V90, A6 eller 5-series, allt som oftast i tjänsten märk väl, och livet leker, nästa dag hämtar de ut en elbil istället, och allt förändras. Helt plötsligt är miljö jätte-jätte-jätteviktigt, något som bara veckan innan betraktades som något högst diffust av desamma. Det är som en gloria ingår i bytet till elbil, elfrälst och glad i hågen påbörjas genast omvändandet och fördömandet av fossilisterna, och även sitt eget tidigare syndiga leverne. Påminner nästan om de som predikar ett visst japanskt märke, eller de som föraktar suvar över allt annat. Nästan som om något fattas dessa arma själar, självinsikt kanske. Märkligt hur det kan bli ibland, visst kommer allt fler att gå över till eldrivna fordon allt eftersom, men evangelister som endast ser ljuset och förkunnar och fördömer i samma mening får åtminstone mig att vänta ytterligare ett tag med elbilsköp.
Klockrent inlägg
2021-04-09 17:17
Instämmer med Prestigelös och Apex. Inte för att jag på nåt sätt är emot elbilar, snarare tvärtom eftersom jag haft möjlighet att via en kompis få erfarenheter av sådana under väldigt många år, men detta ständiga fördömande ifrån vissa nyfrälsta av de som köper annat baserat på dessa köpares egna behov och kanske också ett ointresse av att lägga +500.000 kr på nåt så förgängligt som en bil (värdeminskning typ -250.000 kr på 3--4 år) kan jag inte riktigt med. Jo, jag vet att det finns billigare men kanske inte om de skall uppfylla köparens krav. Inte än i alla fall med förhoppningsvis kommer det. Och de flesta privatköpare kör i regel mindre än 1500 mil/år och då är det ännu svårare att få TCO-ekvationen att gå ihop - speciellt om man dessutom ofta tvingas betala höga priser för laddningen. Och kanske dessutom för försäkringen - men det är ju beroende på bilvalet. Skulle som sagt gärna äga en elbil men ännu så länge tycker jag (om man får tycka så) att inträdesbiljetten för en privatköpare är lite för hög.
2021-04-09 17:41
Vissa läser som de vill tydligen. Jag har iaf inte skrivit att alla måste köpa en ny elbil. Dels skriver jag laddbar bil vilket även innefattar laddhybrider, då täcker verkligen dagens utbud i stort sett 90% av alla nybilsköpares behov tänker jag. Sen om ni läser vidare skriver jag inte att alla som byter bil måste köpa ny laddbar bil, utan de som inte kan/vill köpa det just nu kan ju istället antingen behålla sin nuvarande bil lite längre om inte dagens utbud/priser känns bra. Alternativt välja en lätt begagnad bil istället så länge medans man väntar in bättre utbud/priser. Så jag sitter inte och skriver att alla måste köpa elbil, vilket det verkar vara en del här som får det till när de läser mina rader lite som de vill. Men helt klart, jag anser och står för att det i dessa tider är fel att sätta fler rena fossilbilar i trafik när vi har det utbud vi har med laddbart helt eller delvis.
2021-04-09 17:50
Egoist som jag är, håller med AL: Köp vad du vill och kör som du vill. Dom få år jag har kvar...
2021-04-09 19:00
Henrik M, det du skriver tidigare är väl ganska rakt på sak: Fast att sätta en ny helfossilbil i trafik 2021 är ju helt klart inget annat än hål i huvudet med allt vi vet om man inte måste av väldigt speciella anledningar. Vi lever i en tid där man inte kan köra ego-tänk rakt in i kaklet utan man kanske får ta nån kompromiss för framtiden med. Det är i alla fall tydligt för mig vad du tycker, det är inget omsvep. Så att du i efterhand försöker mjuka upp det hela får stå för dig.
2021-04-09 19:11
Förra bilen jag hade var en MB C300 d 4matic. Mycket kompetent bil som med bravur klarade min körning då. Nu kör jag (som nästanpensionär) en PS2 - och är frälst. Det där beror på att den elbilen är så mycket bättre i allt (utom räckvidd och tankningstid) mot Märsan. Skulle jag ha fortsatt med mitt jobb i samma tempo som förut, så hade det antingen blivit en likvärdig dieselsnurra - eller (högst tveksamt) en Tesla S. Jag har full respekt för att många är tveksam till elbilen och då m.a.p. pris, räckvidd och tankningstid. Jag kan t.o.m. förstå de som köper SUV, även om jag inte ens i min vildaste fantasi skulle själv köpa en. Det dåliga miljösamvete man släcker i.o.m. ett elbilsköp är ju f.n. bara en evaporerad piss i en oändlig ocean ggr 1000. Men alla bäckar små..... även om man ännu inte vet var de leder.
2021-04-09 19:19
Optimus skrev:
Henrik M, det du skriver tidigare är väl ganska rakt på sak: Fast att sätta en ny helfossilbil i trafik 2021 är ju helt klart inget annat än hål i huvudet med allt vi vet om man inte måste av väldigt speciella anledningar. Vi lever i en tid där man inte kan köra ego-tänk rakt in i kaklet utan man kanske får ta nån kompromiss för framtiden med. Det är i alla fall tydligt för mig vad du tycker, det är inget omsvep. Så att du i efterhand försöker mjuka upp det hela får stå för dig.
Läs en gång till vad du själv citerar.....jag skrev helfossilbil redan i mitt första inlägg. Nej, jag försöker inte mjuka upp något, däremot utveckla mitt resonemang då en del verkade ta det som jag skrev att alla skulle köpa elbil. Finns en del här som är väldigt snabba på att tagga ut innan de läst orden de tittade på lite snabbt.
2021-04-09 19:29
Precis så jag menar med Audi, man kan inte ge fasiken i att dra sitt strå till stacken bara för att ens egna strå knappt märks.....resonerar alla så blir det aldrig nån stack alls.
2021-04-09 19:33
Jag kommer inte att släcka något dåligt miljösamvete(det har jag inte), jag vill ha en elbil av helt andra anledningar. Men så länge jag inte kan ladda hemma så blir det varken någon elbil eller laddhybrid för mig.
2021-04-09 19:45
Prestigelös skrev:
Lustigt hur så pass många förstagångs-elbilsägare, har flera i bekantskapskretsen, som över en natt blir näst intill fördömande över de som fortfarande köper fossilt. Ena dagen kör de V90, A6 eller 5-series, allt som oftast i tjänsten märk väl, och livet leker.
Någon motsvarande tanke kan ha slagit även mig. Man blir förförd av sin egen entusiasm och tappar det lite.
2021-04-09 19:59
Optimus skrev:
Henrik M, jag anser inte att det behöver kosta mindre eller mera med elbil. Jag tycker att för min egen del kan jag ta en något högre kostnad för en elbil, men alla kan inte det. Tyvärr Henrik, så kostar faktiskt en elbil nästan (observera nästan) dubbelt så mycket som en jämförbar fossilbil i inköpspris. Ta mig själv som exempel. Jag planerar för en elbil vid nästa köp(om 1,5 år), om jag idag skulle hitta en jämförbar utrustad elbil(med min Opel Grandland X) så hamnar jag på en ID.4 Family (ca 600.000kr utan v-däck). Grandland kostade 350.000kr. Men jag kan gå ned en bilstorlek och köpa en Peugeot e-2008(en bil som jag inte gillar), den kostar ca 430.000-490.000kr. Det är det dilemmat som jag tror att de flesta står inför, de behöver ta ut bra mycket mer pengar från bankkontot (eller låna mer pengar) för att köpa en mostasvarande elbil. Tyvärr, men det kanske ändrar sig framåt.
Grandland kommer som elbil nästa gång 2023, en helt ny bil, men det är förmodligen sent 23, november? och mer troligt februari 24 det handlar om eftersom Opels versioner alltid kommer sist ut av PSA modellerna.
2021-04-09 20:12
Såg nyheten om Mercedes EQS, och att priset skulle börja på en bit över 800k. Är inte det riktigt lågt för vad det är? Jag menar, det är väl typ mindre än en instegs fossil s-klass? Och väsentligt billigare jmf. Porsche taycan som har sämre räckvidd. Men det kanske är "S" i EQS som vilseleder, det är kanske mer en elektrisk E-klass med slank kaross?
2021-04-15 22:32
Nja det står väl ”en bra bit över 800k” i artikeltexten, en million är en bra bit över 800k. Där tror jag nog den kommer börja. Minst lika dyr som E-tron GT om jag skall gissa.
2021-04-15 22:42
Ja man måste nog tänka sig för innan man köper elbil. . ⚡⚡⚡⚡ Det måste bli ordning och reda i laddinfrastrukturen, Inte bara i Västerbotten. Hela landet och även resten av Europa! Fortfarande är snabbladdarna för elbilar i Åsele, Hemavan och Lycksele ur funktion. "Vi får köra tio mils omväg för att ladda – tror ingen fossilbilsägare skulle stå ut med det", säger Teslaägaren Cilla Wikström som behöver ladda på vägen till stugan i Borgafjäll. "En ny laddare är beställd till Åsele och den ska komma den 3 juni. I Hemavan och Lycksele har servicetekniker jobbat med snabbladdarna men hittar inte felen, men dom jobbar på det. ", säger Pelle Holmström på Umeå Energi. #elbilsverige #elbil @elbilsverige.se
2021-04-16 06:18
Ja tur folk är lyrisk om sina elbilar i detta forum. Läser man olika märkesforum på olika fabrikat så är det många som inte är helt nöjda med sina halvmilions elbilar. Att köpa en elbil och efter 500 mil få åka bärgare flera gånger för 12v är slut . Och likadant när många funderar på byta däcken efter en månad på grund av buller, på en ny elbil. Nja det finns nog anledning att läsa på ute på nätet innan man slår till.
2021-04-16 06:27
Eftersom det inte finns tillräckligt med el till alla elbilar är en elbil inget bra köp idag.
2021-04-16 06:59
Swenssons skrev:
Eftersom det inte finns tillräckligt med el till alla elbilar är en elbil inget bra köp idag.
Okunskapen flödar tidigt idag.....
2021-04-16 07:15
mso 1000 skrev:
Ja tur folk är lyrisk om sina elbilar i detta forum. Läser man olika märkesforum på olika fabrikat så är det många som inte är helt nöjda med sina halvmilions elbilar. Att köpa en elbil och efter 500 mil få åka bärgare flera gånger för 12v är slut . Och likadant när många funderar på byta däcken efter en månad på grund av buller, på en ny elbil. Nja det finns nog anledning att läsa på ute på nätet innan man slår till.
Du menar precis likadant som du på varje märkesforum läser om folk som har problem eller är missnöjda med sina fossilbilar med? Men visst är det trist att en del märken har dålig lösning för laddning av 12-voltsbatteriet, men det gäller ju inte alla elbilar. Det är ju inte så att du per automatik måste åka massa bärgare för att du köper en elbil. Tesla t.ex. underhåller sitt 12-voltsbatteri genom det stora batteriet. Sen vet jag inte hur många elbilsägare som funderar på däcksbyte pga. buller. Inget jag hört att det skulle vara massor.....däremot så är det helt klart att avsaknaden av motor gör att andra ljud framkommer mer, men däckljudet blir ju inte högre i en elbil än samma fossilbil, det bara dränks inte av annat.
2021-04-16 07:24
Henrik. Vad jag läst så har Tesla haft lika mycket problemen med sina 12V batterier. Och ja 12V batterierna laddas från det stora batteriet mig, mig veterligen, på alla elbilar. Jag har inte läst om någon som inte har dessa problem. Men solklar rekordhållare, utifrån mediala uppslag och träffar på nätet, är jag nästan säker på att ID.3 är. Och det är bla. många Kona ägare, som inte köpt högsta utrustningsnivå där bilen har Michelin däck, som funderar på att byta de eländiga Nexen däcken då de hört skillnaden efter att ha rullat på tysta dubbfria. Även ID.3 ägare som fläsket på med 20-21” sommardäck verkar inte ha förstått att de nog skulle bullra ganska mycket.
2021-04-16 08:04
Fast att en bil är levererad med dåliga däck eller att någon kommit på efterhand att stora hjul bullrar mer än deras gamla bil med mindre hjul är ju inget man kan koppla till att det just är en elbil och därför bör vara tveksam till att köpa elbil. Finns ju som med fossilbilar med både bra och dåligt. Man får ju välja rätt efter sina preferenser och behov bara, precis som med fossilbilen.
2021-04-16 08:21
Henrik M skrev:
Fast att en bil är levererad med dåliga däck eller att någon kommit på efterhand att stora hjul bullrar mer än deras gamla bil med mindre hjul är ju inget man kan koppla till att det just är en elbil och därför bör vara tveksam till att köpa elbil. Finns ju som med fossilbilar med både bra och dåligt. Man får ju välja rätt efter sina preferenser och behov bara, precis som med fossilbilen.
Exakt, fåfänga och dålig provkörning brukar ofta ge detta resultatet. Har absolut inget med bilen att göra. T.ex testade jag en ID.3 i en kvart. Konstaterade fort att dom fläskiga däcken skulle jag ALDRIG beställa en sådan med. Men det verkar som många bara köper en bil, utan att över huvud taget ha provkört mer än möjligen runt kvarteret.
2021-04-16 08:26
Sen blir ju däckbuller mer påtagligt i en förövrigt väldigt tyst elbil. Men när det gäller 12v batteriet så har jag upptäckt en sak i min E-niro. När man stoppar i sladden för snabbladdning och börjar ladda utan att stänga av bilen så stänger bilen automatiskt av motorn och hamnar i tändningsläge. Det kommer fram en varning i displayen att klimatanläggningen mm inte drivs av det stora batteriet eftersom motorn är avslagen. Denna varning har jag viftat bort innan eftersom allt är som vanligt. Bilen ser ut att vara igång. Men förra gången jag laddade så fick jag en varning om att 12v började bli dåligt och att det rekomenderades att starta upp bilen. Tryckte då på startknappen igen och bilen startar upp helt och börjar direkt ladda batteriet. Nu när jag vet detta så stänger jag först av bilen, går ut och ansluter laddaren och sen går in i bilen igen och startar den. Har inte haft ett enda problem med 12v sedan dess. Slutsats. Måste börja läsa alla meddelanden som kommer upp med nogrant och inte bara klicka "ok" :-P
2021-04-16 08:58
Ja det är klart att en bra bit över 800k kan betyda vad som helst över 800k. Men lite märkligt att skriva så om det är över 900k?
2021-04-16 08:59
Henrik: Okunskapen flödar inte alls! Samma argumentation förs av vissa fram mot HVO100 som jag tankar nämligen att man ska inte köra på den eftersom det är / blir brist på HVO100 om alla dieselmotorer skulle tanka detta. Samma sak med el om alla skulle köra på el blir kapacitetsbristen ännu större än vad det redan är. Ser du nu vem / vilka som argumenterar för vad? Om man förordar HVO100 snackar man om brist, utarmning etc och nästan alla applåderar men om man använder samma argument i elsammanhang då blir man påhoppad och idiotförklarad. Logiskt? No-pe!
2021-04-16 09:06
Henrik: I grunden är jag självklart positiv till en elektrifierad fordonsflotta.
2021-04-16 09:07
Det finns olika själ att köpa elbil. Jag har en granne, pensionär 70+, som behövde pengar att renovera kök och badrum m.m. och tog därför ett pensionärslån och det var väl inte någon dum ide´, han har inga arvingar och tänker inte lämna några mynt efter sig. Renoveringen var verkligen nödvändig, inget har gjorts på fyrtio år! Men han struntade i renoveringen och för två år sedan köpte han istället en ny fyrhjulsdriven bil, inte för att han behövde det utan för att säljaren ansåg det, men han är en typiskt lugn pensionärsåkare som sällan kommer upp i fartgränserna typisk först i kön. Nu har han köpt en elbil för att bensinen blivit så dyr och för att samma säljare nu förklarat att han fått mer i inbyte för sin bil än han gav och så måste han ta chansen att köra elbil medan han ännu kan! Och det kanske är en anledning lika bra som någon annan? Innan han köpte den förra nya bilen hade han haft ett par leasingbilar och före det bara väl begagnade bilar som krävde många reparationer. Jag vet inte vad det blev, förmodligen Hyundai eller Kia, men det ska bli intressant att se hur han kommer att uppleva det. Elinstallationen kommer i nästa vecka och skulle kosta 6000:-. Verkar inte det väldigt billigt?
2021-04-16 09:25
Swenssons skrev:
Henrik: Okunskapen flödar inte alls! Samma argumentation förs av vissa fram mot HVO100 som jag tankar nämligen att man ska inte köra på den eftersom det är / blir brist på HVO100 om alla dieselmotorer skulle tanka detta. Samma sak med el om alla skulle köra på el blir kapacitetsbristen ännu större än vad det redan är. Ser du nu vem / vilka som argumenterar för vad? Om man förordar HVO100 snackar man om brist, utarmning etc och nästan alla applåderar men om man använder samma argument i elsammanhang då blir man påhoppad och idiotförklarad. Logiskt? No-pe!
Först skriver du elbrist och nu kapacitetsbrist? Hur ska du ha det egentligen? Helt klart finns det utmaningar i att få ut elen rätt till alla platser framåt, men nån elbrist finns det inte. Och att jämföra med HVO, nej där är du så långt ute och cyklar så jag inte ens ser dig längre.......så den diskussionen tänker jag inte ens ta.
2021-04-16 09:34
saabnisse skrev:
Det finns olika själ att köpa elbil. Jag har en granne, pensionär 70+, som behövde pengar att renovera kök och badrum m.m. och tog därför ett pensionärslån och det var väl inte någon dum ide´, han har inga arvingar och tänker inte lämna några mynt efter sig. Renoveringen var verkligen nödvändig, inget har gjorts på fyrtio år! Men han struntade i renoveringen och för två år sedan köpte han istället en ny fyrhjulsdriven bil, inte för att han behövde det utan för att säljaren ansåg det, men han är en typiskt lugn pensionärsåkare som sällan kommer upp i fartgränserna typisk först i kön. Nu har han köpt en elbil för att bensinen blivit så dyr och för att samma säljare nu förklarat att han fått mer i inbyte för sin bil än han gav och så måste han ta chansen att köra elbil medan han ännu kan! Och det kanske är en anledning lika bra som någon annan? Innan han köpte den förra nya bilen hade han haft ett par leasingbilar och före det bara väl begagnade bilar som krävde många reparationer. Jag vet inte vad det blev, förmodligen Hyundai eller Kia, men det ska bli intressant att se hur han kommer att uppleva det. Elinstallationen kommer i nästa vecka och skulle kosta 6000:-. Verkar inte det väldigt billigt?
Jo det var billigt men jag har sett att det finns aktörer och laddboxar att få till det priset. Dock är det som allt annat. Du får vad du betalar för. Jag valde att betata det dubbla för att få en laddbox med bra specc och som är framtidssäkrad (22kW)
2021-04-16 09:34