Vi Bilägares forum

Köpa begagnad bil låg budget

Köpa begagnad bil låg budget

Som rubriken lyder vill jag köpa beg bil men har inte så stor budget pga student. Jag vet att jag i princip kan räkna med att få det jag betalar för samtidigt som jag också vet att man kan ha otur trots att man lägger ut mer pengar.
Så jag funderar lite på ”att tänka på” punkter för att undvika att köper ger alltför mycket reparationskostnader inom kort tid.
Jag vill/borde väl egentligen inte lägga mer än 10-15.000kr men jag kan lägga upp till 20 och tänker själv att jag ska titta efter bil med:
- Rätt så nyligen bytt kamrem
- Så lågt milantal som möjligt, under 15.000?
- Utvändig rost (mer eller mindre) = invändig rost(?)
- Få ägare
Tänker jag rätt?
Vad mer kan ni tipsa om att tänka på?
Kanske bilmärke/modell?

Tar gärna emot alla tips jag kan få! Tack på förhand
Mvh

Uppdaterat: 2021-03-17 09:41

Kommentarer

Skulle nog säga att kan du leva med en småbil så får du dels mera för pengarna men framförallt är det lättare att hitta lågmilare. Samt att driftkostnaderna nästan undantagslöst blir lägre för de billiga småbilarna.

Uppdaterat: 2021-03-17 10:24

Skulle nog säga att det här är en ekvation som är väldigt svår att få ihop.
Du måste nog tänka om lite, en lågmilad småbil till det här priset är svår att hitta, och en småbil med många mil blir ofta dyr att reparera.
Men det kan gå om du har tur, försök att hitta en japansk bil, de har oftast kamkedja och är vanligen billigare att reparera för reparationer blir det.
Men den här verkar ok som första bil om man inte har för stora krav på årsmodell https://www.blocket.se/annons/stockholm/mazda_323_s_1_5/94189187

Uppdaterat: 2021-03-17 11:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det beror på vad man lägger in i "lågmilad" - för de slantar TS vill lägga upp så vill jag vidhålla att det är enklare att få tag i en relativt "lågmilad" småbil än en C-D-klassare. Fast i dessa prisklasser får man nog räkna 10--15.000 mil som relativt "lågmilad".
Den föreslagna Mazdan är en väldigt gammal bil och den generationen är också drabbad av mycket rostproblem - har viss erfarenhet eftersom vi ägt en men av årsmodell -00. Men visst brukar dom fungera bra rent mekaniskt - dock har den nog kamrem men är det samma motortyp som i vår f d så var det ingen katastrof om remmen skulle kugga över.
Men hursomhelst - bilar i denna prisklass är alltid chansningar. Man måste vara beredd på att det kan gå "åt skogen" med det köpet. Man skall nog helst vara beredd att krypa under bilen själv och göra service och reparationer.
Sen skulle jag absolut kolla ägarhistoriken via t ex car.info.
Detta kanske kunde vara ett alternativ där den senaste ägaren verkar ha haft bilen sen 2007 och modellen som sådan är nog rätt "safe" att köpa - https://www.blocket.se/annons/stockholm/hyundai_getz_5_dorrar_1_4_97hk_en_agare/94529602

Uppdaterat: 2021-03-17 13:11

Jag förstår hur ni tänker med låg budget och svårt att få något ”ordentligt”.
Jag hade gärna velat ha en bil med lite mer bagageutrymme, har dock inga övriga krav på utseenden.

Angående lågmilad, nyare + fler mil (säg kring 20) eller äldre + förre mil (10-15) , jag får för mig att äldre + färre är bättre? På äldre bilar kan man väl ofta laga mer själv? Nu är jag inte någon reparatör men mycket går väl ny mha google och youtube haha..

Vilka märken skulle ni säga då?
Hyundaien var fin! Kanske ska kolla in den.
Har hört bra om toyota också, bra begagnad bil
Peugot, franskt har jag hört är ”no no”
Japanskt, ex mazda kan alltså kanske vara något ?

Uppdaterat: 2021-03-17 14:03

Förr hette det att delarna till asiatiska bilar var ganska dyra. Det kanske inte gäller längre.

Uppdaterat: 2021-03-17 15:18
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Toyota är nog ett bra val frånsett en för dig central punkt nämligen priset. Även riktigt gamla Toyota Corollor kostar en hel del pengar så jag skulle i ditt ställe istället kolla andra asiatiska märken - t ex Hyundai, Kia eller Mazda. Men Mazda är inte heller billiga relativt vad man får. Suzuki kan ju också vara ett tänkbart märke men dom är rätt små i Sverige så antagligen svårare att hitta nåt vettigt. Och samma gäller bl a Honda. Sen kan du ju kolla åt Opel-hållet - t ex Corsa eller Astra. Men max 20.000 kr ger en rätt kraftig begränsning, tyvärr. Inte minst eftersom mycket begagnat har stigit i pris de allra senaste åren.

Uppdaterat: 2021-03-17 16:21

Risken med Mazda är ju rosten, även om många småbilar gärna rostar så ligger Mazda illa till.
Asiater kan vara ett bra alternativ, kan dock vara lite svårt (läs:dyrt) med delar. Inte så kul att lägga flera tusenlappar på delar på en bil som inte är värt så mycket mer. Vanligare bilar har billigare och mer delar på skroten.

jag tycker absolut att det är värt att kolla få ägare och låga mil. Ring gärna ägaren före den som säljer, så du inte köper ett problembarn...

En bubblare är Citroen Xsara, som är föga upphetsande men väldigt förnuftig. Rostproblem existerar inte på dem. Och då kommer man upp en klass i komfort jämfört med de minsta typ Gets, Polo, Clio, Yaris..
För 10-12.000 får man en vettig bil med bra utrustning.
Att man ska enligt ryktet undvika franska/tyska/italienska/asiatiska bilar ska du inte ta så hårt på. Det snurrar så mycket rykten och osanningar, och det finns ändå inga "säkra kort". Begagnade bilar är ett lotteri, i synnerhet i låga prisklasser.

Uppdaterat: 2021-03-17 17:14
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Rost tycker jag är ett mindre problem vid köp av beg, bil, om man inte är helt sömnig så ser man, eller känner man rosten och tar man med en magnet märker man även väl plastlagade partier.
Värre är det med det mekaniska, där finns det fel som inte syns eller hörs och inte märks förrän det blir för dyrt.
Men jag kan ge ett förslag som säkert kommer att kritiseras och det är en 9-3.
Ok, den rostar lika mycket som asiatiska bilar, men om du kan pynta upp 20'' så kan du få en säker, komfortabel bil som fortfarande käns modern och den är betydligt rymligare än en småbil.
Rost syns oftast och drivlinan är det sällan fel på, den brukar hålla väldigt länge. En svag punkt är fjädrarna, men de brukar vara bytta och det är ingen speciellt dyr sak.

Uppdaterat: 2021-03-17 19:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Desmoholic skrev:

De flesta asiater rostar friskt. Inte bara Mazda. En arbetskollega hade en äldre Corolla som till det yttre såg fin ut men var som kex under.
Försök hitta en som fått någon typ av rostskyddsbehandling.
Vad sägs om en Saab 9-5 annars? En -04 eller senare så har den inga oilsludge problem. Grymt mycket komfort och säkerhet för pengarna.

Riktigt, men oilsludge behöver inte vara något bekymmer, de som finns kvar är modifierade så det problemet är borta.
Däremot är det en fördel att hitta en Biopower, då är det halva skatten!

Uppdaterat: 2021-03-17 19:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Stort tack för alla svar! Hjälper massor, ska titta lite mer utifrån märke.

Såg en hel del Citroen C4/C5 - vad säger ni om Citroen rent generellt, inte bara xsara?

Vad säger ni om fördel att handla via bilhandlare istället för privatperson? Jag blev tidigare lurad och köpte en bil som visade sig ha oljeläckage i hela motorn, pga köpt via bilhandlare har man tydligen en säkerhet via konsumentverket som säger att "fel som uppstår inom 6mån räknas som ursprungliga" så bilhandlaren tog tillbaka bilen.

Uppdaterat: 2021-03-17 22:20

Citroën har gjort väldigt bekväma och trevliga bilar, men personligen skulle jag aldrig köpa en i det här prisläget!

Uppdaterat: 2021-03-17 22:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Såg annonsen Niklas, verkar riktigt fin!
Såg något angående att byta kamrem "Opel Astra 1.6 Twinport H 2004 – 2007 vid 15 000 mil eller 10 år" - har du hittat annat? I så fall ett tag kvar på denna.

Uppdaterat: 2021-03-17 23:07

https://www.blocket.se/annons/norrbotten/opel_astra_5_dorrar_1_6_twinport_105hk/94641758

Tja denna är ju lite dyrare totalt sett, lite oklart hur det är med däcken och kamremmen på denna har kort intervall.
Men, trots allt, det priset med det antal mil och detta skick...
Sista årsmodellen och en av de sist tillverkade för övrigt, vilket vanligen innebär väldigt få fel och brister.

Finns några av denna modell tydligen, inte utan någon svaghet, men det är en relativt bra modell trots det.

Finns en 2000 som köptes ny och sedan gått som arvegods i släkten, hela styrsystemet bytes på garantin vid 2000 mil, elektriska servostyrningen krånglade ofta när den tekniken kom, annars har den inte råkat ut för något.

https://www.blocket.se/annons/vasternorrland/opel_astra_g_1_8_bertone/94614036

https://www.blocket.se/annons/halland/opel_astra_nya_besiktad_5_a_gare_la_ga_mil/94580094

https://www.blocket.se/annons/varmland/opel_astra_1_6_endast_2_agare/94479241

https://www.blocket.se/annons/sodermanland/opel_astra/94326471

https://www.blocket.se/annons/jonkoping/opel_astra_nyservad_besiktigad/94023359

Uppdaterat: 2021-03-17 23:28

Ja 15 000 mil (någon motorversion har det sagts 12 000 för) gällde den efterföljande modellen, det fanns nämligen TVÅ olika Astra 2004.

Den här t.ex. är den andra modellen.
https://www.blocket.se/annons/vasternorrland/opel_astra_1_6_twinport/94661731

Minnet är lite dimmig på hur många mil det var på den gamla modellen men det var en del bekymmer med remen runt år 2000 och jag vill minnas att man kan ha sänkte intervallen till 6000 mil för att ha en säkerhetsmarginal, jag tror det gäller sista året 2004 också, men jag är inte 100 % säker på det eftersom modellen uppdaterades.

Kan ju nämna att säkerheten inte är så tokig i denna, har Saabs aktiva nackstöd och Autolivs hybridluftkuddar, en specialteknik som togs fram speciellt för Opel 1995.

Uppdaterat: 2021-03-17 23:51

När det gäller Astra behöver du ju inte vara orolig för rost, den har ett av de bästa rostskydden, men se upp med koppling och växellåda som är två svaga punkter och det är dyrt att reparera.

Uppdaterat: 2021-03-18 08:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Tittioo skrev:

Stort tack för alla svar! Hjälper massor, ska titta lite mer utifrån märke.
Såg en hel del Citroen C4/C5 - vad säger ni om Citroen rent generellt, inte bara xsara?
Vad säger ni om fördel att handla via bilhandlare istället för privatperson? Jag blev tidigare lurad och köpte en bil som visade sig ha oljeläckage i hela motorn, pga köpt via bilhandlare har man tydligen en säkerhet via konsumentverket som säger att "fel som uppstår inom 6mån räknas som ursprungliga" så bilhandlaren tog tillbaka bilen.

C4 fas 2 kör frugan och är väldigt nöjd, den är baserad på fas1 som ligger i den aktuella prisklassen.
C4 fas 1 är mer "egen" med annorlunda instrument och så, en vanesak förstås. Mekaniken är sällan bekymmer, det är väl utprovade grejor, som är snåla och drar bra. Den nyare motorn som kom runt 2009 (1.6 16V Vti 120 hk) kan däremot vara problematisk, samma motor som finns i Mini och BMW. Dieslarna går väldigt billigt, 0,4 är inga problem, och med gott vrid.
Har inte sett några rostiga C4 heller.
Det är 12.000 mil/8 år på kamremmen, så det kan vara värt att kolla på, när det är dags nästa gång.

C5 är en större och bekvämare bil, jag har själv kört sådan i nästan 5 år utan större problem. (saknar den komforten nu när jag kör Mercedes)
Det man behöver kolla på just C5 är att värmeanläggningen funkar som den ska, spjällen som styr varm/kall luft går sönder, men många är åtgärdade. Det är lätt att kolla.
Hydraulfjädringen som somliga påstår är ett ständigt bekymmer hade jag inga problem med, förutom att ett relä till pumpen byttes. Rost förekommer knappt på C5. Kamremmen: samma sak som på C4.

Nja, större bilhandlare vill knappt hantera så här billiga bilar. De ser bara risk för stora kostnader. Tyvärr så finns det mindre seriösa handare som hanterar bilar runt 20.000, man måste se upp med dessa!
Då är det bättre att köpa privat, om säljaren upplevs som trovärdig förstås. Han han/hon haft bilen bara en kort tid? Varning. Kolla med ägaren före om hur bilen var.

Uppdaterat: 2021-03-18 11:26
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Växellådan är väl bara Esytronic, på den nya modellen 2004 inte den manuella eller automaten och kopplingsbekymmer också på den nya modellen med huggande koppling var det väl bara på två först årsmodellerna som knappast överlevt till i dag utan åtgärd.

Inte varit några bekymmer med sådant på den 2000 som gått i släkten i 20 år.

Uppdaterat: 2021-03-18 11:27

Från ViB papperstidningen nr 5 2021:
"Enligt Länsförsäkringars maskinskaderapport är Opel överrepresenterad när det gäller byte av manuella växellådor samt skador på drev och synkringar i drivlinan. Sliten koppling kan vara dyrt att åtgärda."
Läs gärna hela artikeln om Astra som begagnad.

Uppdaterat: 2021-03-18 17:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Den erbarmligt fula Hyundai Atos Prime. Liten, ful, billig i drift. Troligen farlig att köra på en välväxt sork med, men helt säkert många gånger säkrare än en moppebil. Och dom verkar fungerar utan problem och inbjuder inte till några svindlande hastigheter.
Bilen är så ful att den blir en klassiker bara för det, men funkar troligen åtskilliga år till. Kanske en blivande klassiker? :)
https://www.blocket.se/annons/gavleborg/hyundai_atos_prime_1_1_62hk/94673633

Uppdaterat: 2021-03-18 21:39

Jag är nog inte så övertygad om riktigheten i allt det som tidningarna skriver i sina begagnadrapporter, det är nämligen så att Esytronic kan räkans in som en manuell växellåda med tillhörande automatisk och krånglande koppling, det är nämligen det den är...

En uppgift fanns om omfattande motorskador också, och bakom den uppgiften fanns en 1.3 dieselmotor till Corsa med ständigt frysande vevhusventilation pga. att den var så värmeeffektiv att den frös på vintern men istället för att säga det, dömde man ut hela bilmärkets samtliga motorer, tyvärr är ofta rapporterna inte så väl grundade som de själva gärna vill hävda eftersom de bygger på odetaljerad och grumlig statistik.

Jag brukar istället läsa de rapporter ägarna själva lämnar in där de klagar på fel, det är betydligt mer tillförlitlig information.

Uppdaterat: 2021-03-18 21:53

Nu är vi ½-off-topic, men den 6-växlade "M32"-växellådan som sitter i bl.a. Astra H, Astra J, Corsa D, Insignia, Meriva A, Meriva B, Signum, Vectra C, Zafira B. har ofta problem med vinande lagerljud. Kan det vara den Länsförsäkringar hänvisar till?

Uppdaterat: 2021-03-21 18:53
N-iklas skrev:

Växellådan är väl bara Esytronic, på den nya modellen 2004 inte den manuella eller automaten och kopplingsbekymmer också på den nya modellen med huggande koppling var det väl bara på två först årsmodellerna som knappast överlevt till i dag utan åtgärd.
Inte varit några bekymmer med sådant på den 2000 som gått i släkten i 20 år.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/toyota_avensis_sedan_2_0_d4_vvt_i_automat_150hk/94755010 Vad tror du/ni om denna?

Uppdaterat: 2021-03-23 10:22

Jag kan bara nämna att jag har ingen erfarenhet av denna Avensis 2002 som modell i allmänhet, men däremot den efterföljande 2003 som jag kört sex månader och sedan åk i, i 5 år.
Men det är alltså inte så relevant i det här fallet.

Dock har jag väl en i grunden positiv uppfattning om dessa äldre Toyota funktionellt sett, tråkiga och känslokalla men funktionellt bra och välbyggda, fast de har haft Takata krockkuddar i en del fall, Corolla exempelvis och det är ju inte så bra.
Dock är jag tveksam till servicevänligheten, en lampa, halvljuset slocknade på den 2003 och på Toyotaverkstaden råkade mekanikerna i luven på varandra i en hetsig diskussion kring hur man bäst skulle bära sig åt för att byta den.

Uppdaterat: 2021-03-24 09:18

N-iklas, "Dock är jag tveksam till servicevänligheten, en lampa, halvljuset slocknade på den 2003 och på Toyotaverkstaden råkade mekanikerna i luven på varandra i en hetsig diskussion kring hur man bäst skulle bära sig åt för att byta den."

Om det råder relationsproblem på serviceverkstan är det väl ändå något som inte har något direkt med bilens egenskaper och kvalitet att göra!
Avensis är pålitliga och hållbara, men inte felfria, jag tyckte de var bättre förr och blir det fel är de inte så billiga att reparera om det ska göras på Toyotaverkstad.
Men de har ett gott rykte och det märks ju på priserna som ofta ligger lite för högt.
https://www.vibilagare.se/test/begbil/begtest-toyota-avensis-12529

Uppdaterat: 2021-03-24 09:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Toyota såld. Köpte du den Tiitoo, eller hann nån annan före ??

Uppdaterat: 2021-03-24 10:25
Rikard skrev:

Toyota såld. Köpte du den Tiitoo, eller hann nån annan före ??

Någon annan hann före, jag fortsätter leta!
Ligger ute mycket Peugot och liknande, hört dåligt om franskt dock. Svårt som min text började med, att hitta något som uppfyller "alla"/de flesta av mina krav.

Uppdaterat: 2021-03-24 13:36
Tittioo skrev:

Rikard wrote:Toyota såld. Köpte du den Tiitoo, eller hann nån annan före ??
Någon annan hann före, jag fortsätter leta!
Ligger ute mycket Peugot och liknande, hört dåligt om franskt dock. Svårt som min text började med, att hitta något som uppfyller "alla"/de flesta av mina krav.

Utbud och efterfrågan (grundläggande marknadsekonomi). Trots att det finns ungefär dubbelt så många Toyotabilar jämfört med Peugeotbilar i trafik i Sverige, så finns det ungefär lika många/få av båda märkena till salu på Blocket.

Det är bara att fortsätta leta...

Uppdaterat: 2021-03-24 14:22
saabnisse skrev:

Avensis är pålitliga och hållbara, men inte felfria, jag tyckte de var bättre förr och blir det fel är de inte så billiga att reparera om det ska göras på Toyotaverkstad.

Vem reparerar en 18-19 år gammal bil på märkesverkstad? Att Toyota skulle ha dyra delar är ett rykte som lever kvar sedan förr i tiden t.ex. en V70 från 02-03 är nog ännu dyrare att reparera på en märkesverkstad jämfört med Avensis.

(Vissa japaner har dock fortfarande dyra delar t.ex. Suzuki och Subaru).

Uppdaterat: 2021-03-24 14:43

Tobo, det är riktigt, köper man en beg Toyota reparerar man inte på T-verkstad om man inte har gott ställt och har man det köper man inte en beg Toyota.
Jag tror ändå att det finns åtskilliga märken som ger mer för pengarna och det har ju kommit en hel del förslag nu.
Jag tror inte att TS behöver vara mer rädd för franska bilar än för T.ex. Toyota, man bör komma ihåg att många Toyota är tillverkade i England och engelska bilar har ju inte det bästa ryktet.
Mycket är fördomar oavsett härkomst!

Uppdaterat: 2021-03-24 14:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Jag tror inte att TS behöver vara mer rädd för franska bilar än för T.ex. Toyota, man bör komma ihåg att många Toyota är tillverkade i England och engelska bilar har ju inte det bästa ryktet.
Mycket är fördomar oavsett härkomst!

Och det finns ju även Toyota som är tillverkade i Frankrike... :)

Uppdaterat: 2021-03-24 14:59

"Om det råder relationsproblem på serviceverkstan är det väl ändå något som inte har något direkt med bilens egenskaper och kvalitet att göra!"
Jomen visst har det väl det, om det vore enkelt skull det naturligtvis inte uppstå diskussion, nu slutade det mad att en del saker i motorrummet fick monteras ner, så visst ha det med bilen att göra.
Men den behöver väl inte var direkt dålig bara för det, fast jag kom aldrig överens med styrning och bromsar och motor, reagerade aldrig som jag önskade, men behöver inte vara direkt dåligt bara för det.
2003 återkallades förresten för att få en åtgärd för hög ljudnivå.

Uppdaterat: 2021-03-24 15:15

Det handlar inte om vilket land bilen är tillverkad i, utan hur tillverkaren tänkte när bilen konstruerades.
En Japan och en Fransman tänker inte på samma sätt.
Avensis är tillverkad i England, tror inte ens bilen finns utanför Europa.
Svärföräldrarna hade sin Avensis i nästan 20 år, det hände typ ingenting, förutom modellens generalfel, listerna på dörrarna lossnade (tejp som inte tålde avfettning)

Uppdaterat: 2021-03-24 15:17
Rikard skrev:

Det handlar inte om vilket land bilen är tillverkad i, utan hur tillverkaren tänkte när bilen konstruerades.
En Japan och en Fransman tänker inte på samma sätt.
Avensis är tillverkad i England, tror inte ens bilen finns utanför Europa.
Svärföräldrarna hade sin Avensis i nästan 20 år, det hände typ ingenting, förutom modellens generalfel, listerna på dörrarna lossnade (tejp som inte tålde avfettning)

+1
Det handlar inte om tillverkningsland, utan om hur tillverkaren tänkte.
T.ex. alla volymmodeller av Toyota som sålts här på denna sidan av millennieskiftet är tillverkade i Europa, undantaget RAV4, som fortfarande kommer från Japan.

Uppdaterat: 2021-03-24 15:59

Tack igen för alla svar.

Hittade ännu en Toyota, dock från 1999 men verkar bara vara en ägare sedan många år tillbaka. Gått igenom alla besiktningar och service utförd. Kamrem bytt, verkar rätt bra.. förutom priset kanske
https://www.blocket.se/annons/gavleborg/toyota_avensis/94768123
Åsikter?

Uppdaterat: 2021-03-24 16:29

På 7 år har den gått 2000 mil drygt :o Vet inte om det är bra eller dåligt?
Min mormor har en volvo 740 från 89, den har gått 13.000 och killarna på volvo verkstad säger att mormor måste "köra mer" för att inte bilen ska paja av att den aldrig körs.

Kamremmen byttes 2016 så det var några år sedan.

Uppdaterat: 2021-03-24 16:34

Bara handla. Inte värdens roligaste bil, men den funkar, tar dig dit du ska.
Känn så att kopplingen tar normalt. Kör på lågt varv, 3/4ans växel och trampa full gas, ökar motorvarvet utan att bilen sätter fart slirar kopplingen, den är dyr att byta.

Uppdaterat: 2021-03-24 16:37

Remmen på den motorn har inga problem, Toyota har aldrig haft problem med kamremmar.
Ryktet och rädslan för rem kommer från andra bilmärken som inte klarar av att konstruera en kamdrivning, bla Opel.

Uppdaterat: 2021-03-24 16:40
Tobo skrev:

Det handlar inte om tillverkningsland, utan om hur tillverkaren tänkte.
T.ex. alla volymmodeller av Toyota som sålts här på denna sidan av millennieskiftet är tillverkade i Europa, undantaget RAV4, som fortfarande kommer från Japan.

Min Toyota Verso-S 2011 är tillverkad i Japan.

Uppdaterat: 2021-03-24 17:11
Rikard skrev:

Remmen på den motorn har inga problem, Toyota har aldrig haft problem med kamremmar.
Ryktet och rädslan för rem kommer från andra bilmärken som inte klarar av att konstruera en kamdrivning, bla Opel.

Ett alternativ till Toyotan:
https://www.blocket.se/annons/vastmanland/volkswagen_golf_5_dorrar_1_6_comfort_bes_till_2022_03_31/94753825

Kollade med tidigare ägaren. Hon bytte den mot en skåpbil, "inget fel på bilen, lite rostig och gammal. Aldrig krockad och bott i ett garage". Han som nu säljer verkar vara en "köp och sälj kille"

Något alternativ bättre än det andra?

Uppdaterat: 2021-03-24 17:15

Tillägg, hon har ägt den sedan 2011

Uppdaterat: 2021-03-24 17:16
40-talisten skrev:

Tobo wrote:
Det handlar inte om tillverkningsland, utan om hur tillverkaren tänkte.
T.ex. alla volymmodeller av Toyota som sålts här på denna sidan av millennieskiftet är tillverkade i Europa, undantaget RAV4, som fortfarande kommer från Japan.
Min Toyota Verso-S 2011 är tillverkad i Japan.

Verso-S räknar jag inte som volymmodell ;). Ej heller IQ och Urban Cruiser från samma tidsepok (Alla tre tillverkades i Japan).

Uppdaterat: 2021-03-24 17:19
Tittioo skrev:

Rikard wrote:Remmen på den motorn har inga problem, Toyota har aldrig haft problem med kamremmar.
Ryktet och rädslan för rem kommer från andra bilmärken som inte klarar av att konstruera en kamdrivning, bla Opel.
Ett alternativ till Toyotan:
https://www.blocket.se/annons/vastmanland/volkswagen_golf_5_dorrar_1_6_comfort_bes_till_2022_03_31/94753825
Kollade med tidigare ägaren. Hon bytte den mot en skåpbil, "inget fel på bilen, lite rostig och gammal. Aldrig krockad och bott i ett garage". Han som nu säljer verkar vara en "köp och sälj kille"
Något alternativ bättre än det andra?

Båda är bra basbilar att ta sig från a till b, generellt så är dock Avensis mer skottsäker avseende mekanik och elektronik.

Golfen är egentligen mer att jämföra med Toyota Corolla storleksmässigt.

Uppdaterat: 2021-03-24 17:27

Såg väldigt fin ut, med bytt rem har man förhoppningsvis även bytt vattenpumpen ( man brukar det på den motorn)
Provkör bilen i mörker om du ska köra i mörker, strålkastarna är riktigt dåliga.
Håll koll efter oljedroppar om du köper bilen, oljan rinner sakta men säkert ur växellådan (dålig tätning till växelföraren), med haveri som följd.
Lyft även på oljelocket när du provkört bilen, där ska det bara vara oljigt, inte som ett tjockt lager med vaniljkräm.

Uppdaterat: 2021-03-24 17:32

Vi var i samma situation i höstas när yngste sonen behövde bil.

Slutade med en Mitsubishi Colt från 2008 och 22.000 mil för 15.000:-

Dessa mil har skapats vid långpendling på landsväg av dokumentationen att döma, väldigt litet slitage trots höga mil alltså.

Colten är något av en doldis med en del goda egenskaper, såsom kamkedja, 12 års rostskyddsgaranti och låg förbrukning, bilen är fortfarande helt rostfri och välskött på alla sätt med servicebok och allt.

Den är litet bullrig runt 70 km/h men tystare i högre eller lägre fart, färddatorn är för det mesta död, men det gör ingenting så länge den rullar på utan problem, känns väldigt solid och används dagligen, en enkel och rymlig åklåda som med råge uppfyllt våra krav så här långt.

Uppdaterat: 2021-03-26 05:33

Synd att det inte funkar att lägga in bilder...

Uppdaterat: 2021-03-26 05:40

Här har vi 15-tusenkronorspärlan :-)

Uppdaterat: 2021-03-26 08:37

Ser jäkligt fräsch ut för den pengen! :)

Uppdaterat: 2021-03-26 10:57

Tack!

Ska för ordningens skull lägga till att pojken jobbar som bilrekondare. :-)

Uppdaterat: 2021-03-26 13:39

Med kunskap och rätt grejer kan man få puts på nästan vilket gammalt härke som helst.

Uppdaterat: 2021-03-26 13:44

Så fin, tack för tips!!

Uppdaterat: 2021-03-28 22:01