Vi Bilägares forum

Funderat på elbilar ett tag.

Funderat på elbilar ett tag.

Både jag och min fru pendlar dagligen ganska långa sträckor. Jag drygt 18 mil om dagen och hon drygt 12. Då vi pendlar i var sin riktning så läser inte en flytt problemet.

Idag så kör hon en Mazda 6 diesel awd och jag en Hyundai Ioniq hybrid. Sammanlagt så pendlar vi över 7000 mil per år och lägger ganska stora summor på bränsle, service och däck. Då är det kanske ganska naturligt att man börjar fundera på hur man kan få ner kostnaderna och då kommer man rätt snart in på elbilar.

Är helt övertygad om att elbilar är framtiden men då vi bor i Norrlands kustland så ställer klimatet till det endel. I år har vi haft ett gäng rejäla snöoväder där det kommit ca 50 cm på ett dygn samtidigt som det varit -18 till -20 och rejält blåsigt. Det här är ju förstås extrema förhållanden men vi behöver ta oss till jobbet ändå.

Vi har ett enkelgarage och ingen möjlighet att bygga ut detta så en bil får stå ute. Problemen kommer ju till den bil som får stå ute (min bil då man försöker vara hygglig mot frun så hon iallafall slipper börja sina dagar med att skotta fram en igenisad bil).
Elbilar har ju sina utmaningar i kyla. Kalla batterier tappar ju rätt mycket effekt och på vintern krävs det mer energi för att driva fram bilen genom snö och kall luft samt att hålla värmen i bilen.

Med den här bakgrunden har jag nu några funderingar:
Vad kan jag räkna med för bekymmer om jag ska ha bilen ståendes ute på vintern?
Hur funkar det att hålla batteriet varmt så att jag kan ha en hyfsad räckvidd?
Om bilen har möjlighet att förvärma batteriet, hur lång tid tar det då och hur mycket energi drar den uppvärmningen i t.ex - 25 grader?

Hos det finns folk med lite relevant erfarenhet här som kan hjälpa mig.

Uppdaterat: 2021-02-14 11:23

Kommentarer

En fråga är ju kan ni ladda på jobbet eller förvärma på el❓
En annan kan frun tänka sig att vara utan 4wd drift❓

18 mil i minus 22 och dåligt väglag då måste det nog vara en elbil med bra räckvidd.

En annan fråga. Hur mycket tar din hybrid bil nu på vintern❓
En effektiv laddhybrid kanske men en rätt elbil bör ju vara bäst.

Uppdaterat: 2021-02-14 12:26
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

En fråga är ju kan ni ladda på jobbet eller förvärma på el❓
En annan kan frun tänka sig att vara utan 4wd drift❓
18 mil i minus 22 och dåligt väglag då måste det nog vara en elbil med bra räckvidd.
En annan fråga. Hur mycket tar din hybrid bil nu på vintern❓
En effektiv laddhybrid kanske men en rätt elbil bör ju vara bäst.

Jag kan ladda/förvärma litegrann på jobbet. Har tillgång till 10 amps motorvärmaruttag. Men man kan ju kanske inte förutsätta att det alltid finns tillgängligt.
Frun har bara tillgång till tid och temperaturstyrd motorvärmaruttag så hon kan i princip bara ladda hemma och eventuell förvärmning lär bli på batteri.

Frun kan inte vara utan 4wd och egentligen Skulle även jag behöva det.

Hybrid en tar ca 0,5l/100 km på vintern. Men den går att få ner runt 0,4 om det inte är kallare än -10 och jag inte kör mer än 90 km/h.

En bil som verkar väldigt lovande är ju nya ioniq 5 även om inte alla fakta finns framme än.
En av bilarna behöver vara lite större då vi är 5 i familjen. Där måste man kanske titta på en laddhybrider men det känns inte riktigt bra då jag inte ser lika mycket vinst i att ha en laddhybrider och det känns som ett mer komplicerat system med större risk för krångel.

Uppdaterat: 2021-02-14 14:02

Självklart inga som helst problem för er att gå över till elbilar! :) Bara att skaffa rätt elbilar för era behov. T.ex. skulle ju du klara dig med lätthet på Tesla Model 3 SR+, eller LR om du vill ha AWD. Faceliftade versionen är riktigt effektiv och med mycket uppdateringar som de gjort i det tysta. Anar att då du pratar om Ioniq 5 inte tittar på absolut lägst prissatta elbilarna.
Men Med Teslas kan du köra 18 mil oavsett väder utan nån som helst räckviddsångest även utan laddmöjlighet på jobbet. Du förvärmer den i 10-15 minuter genom appen bara innan du kör hemåt igen så är det en varm skön bil att kliva in i som även värmt upp batteri m.m. lite. För hennes pendlande fungerar ju flera av de mindre bilarna med, Kia/Hyundai har ju visat sig ha bra vinterräckvidd med. Så ut och provkör och kika runt, och välkomna till elbilsträsket! :) Börjar ni provköra lär det inte bli nåt annat.

Uppdaterat: 2021-02-14 15:10

Ja, med rätt bil är det pendlandet inga problem. 12 timmars laddning hemma (18.00 till 06.00) och 11 kW ger full kräm i alla idag kända batterier. Sen ska man räkna lite: bilen ska nog hantera körningen med 70% av sin kapacitet (ladda till 85% och komma hem med 15%). Därmed blir det med ca 3 kWh i förbrukning (motvind, -20 och snödrev) en total kapacitet för 18 mil ca 54 kWh - och räknar man då 70% för det, så landar man på ett batteri som har 77 kWh. Så där har du "fakta" - eller hur jag ser på det.

Uppdaterat: 2021-02-14 18:09
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Om utrymmena räcker så borde väl t ex en Kia e-Niro fungera för er bägge. Eller nån annan Kia/Hyundai byggd på samma plattform och med det stora" batteriet.

Uppdaterat: 2021-02-14 18:40

Man bör väl kolla elen till bostaden om man ska ha 2 elbilar. Gå upp i huvudsäkring kan ju kräva byte av inkommande kabel.

Uppdaterat: 2021-02-14 20:53

Tror det är väldigt få hus som kräver att man säkrar upp för elbilsladdning. Tror väldigt många tänker att de måste ha kraftigare laddning än de faktiskt behöver.

Uppdaterat: 2021-02-14 20:58

Ett rimligt ingenjörsmässigt antagande.

Uppdaterat: 2021-02-14 21:55
Power to the people

Har räknat med att jag behöver säkra upp villan och att jag lär behöva laddare med lastbalansering för att det ska funka.

Tesla model 3 är ju ett alternativ som jag kommer att överväga. Känner mig inte helt nöjd med att det är rätt långt till närmsta servicecenter då kvalitén på deras bilar fortfarande är lite svajig.
Kia E-niro saknar tyvärr 4wd i dagsläget. Men skulle den komma med 4wd så skulle den definitivt vara ett bra alternativ.
Verkar ju vara en hel del modeller på ingång som har 4wd. Fick jag önska mig nåt så vore det en kombi eller sedan i samma storlek som mazda 6 eller snäppet större med 4wd och 45 mils wltp räckvidd för under 600 tkr före elbilsbonusen. Då skulle jag nog slå till rätt snabbt.

Uppdaterat: 2021-02-14 21:55

Jag väntar med spänning på Ioniq 5, hoppas på att kunna byta min nuvarande Ioniq Electric 2018 om 1-2 år.

Uppdaterat: 2021-02-14 21:57
Power to the people
Henrik M skrev:

Tror det är väldigt få hus som kräver att man säkrar upp för elbilsladdning. Tror väldigt många tänker att de måste ha kraftigare laddning än de faktiskt behöver.

Ja men TS tänkte två elbilar. Vill man ha i någon ström i bilen så lär det krävas en del
30 mil pendling, låt oss säga 2kWh/mil ger ett laddbehov på 60 kWh/dygn.
Säg att bilarna laddar 12 timmar så blir effektbehovet 5kW. Dvs drygt 7A på tre faser, lägg på 10% laddförlust och att bilarna skall funka på vintern. Så bilarnas behov kommer behöva 10A utöver nuvarande förbrukning. Så jag skulle gissa på att uppsäkring till minst 25A behövs för att kunna försörja bilarna med tillräckligt med ström.

Uppdaterat: 2022-02-15 08:42

Ooops - missade detta med 4WD...:)

Uppdaterat: 2021-02-14 22:29
långpendlaren skrev:

Tesla model 3 är ju ett alternativ som jag kommer att överväga. Känner mig inte helt nöjd med att det är rätt långt till närmsta servicecenter då kvalitén på deras bilar fortfarande är lite svajig.

Vet inte vart du bor men glöm inte att de har sina rangers med. Sen om du kikar på nytt så ska du nog kolla tester på den faceliftade innan du väljer bort. Verkar ha ryckt upp Model 3 rejält även i upplevd kvalitet nu.
https://www.youtube.com/watch?v=zXUpU5OwKmA

Uppdaterat: 2021-02-14 23:39