Vi Bilägares forum

2016 nya facelift Toyota Auris om bilder och bilar

2016 nya facelift Toyota Auris om bilder och bilar

Ser ut bakflygel längst bak högst upp kant den MB 220 S årsmodell 1964 lika som bär baklampa form den Toyota Auris 2016 ser ut tufft uppkäftigt knick. Finns bild nedan.

http://bringatrailer.com/wp-content/uploads/2007/08/1964_Mercedes_Benz_220S_Heckflosse_Eugen_B__hringer_Sedan_Rear_1.jpg

http://1.bp.blogspot.com/-PxFIgrpYZQc/VYxcSvRX0mI/AAAAAAAAJQE/4HDwSGFn8TI/s1600/2015-Auris-and-Auris-Touring-Sports-112.jpg

http://1.bp.blogspot.com/-YHy3mg6LADY/VYxcPN3TlUI/AAAAAAAAJPw/B0XVjjfdgEc/s1600/2015-Auris-and-Auris-Touring-Sports-110.jpg

http://1.bp.blogspot.com/-rcWOIuw4zvI/VYxd2NBFWtI/AAAAAAAAJWE/JIA3ny9gxEc/s1600/2015-Auris-and-Auris-Touring-Sports-42.jpg

Uppdaterat: 2015-09-16 16:18
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Kommentarer

Shogun skrev:

Elinställbara stolar?

Finns inte men bara har "Svankstöd på förarplats eljusterbart"

Uppdaterat: 2015-11-20 09:15
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Mr.Wheeler skrev:

MIn bror köpta en Auris i våras och längtar tillbaka till sin gamla Mazda 6.
Enligt honom gör Aurisen sitt jobb, dvs tar honom dit han skall men, "det är den absolut tråkigaste bil jag ägt".

Provkörde han inte innan? Tyckte inte att det krävdes särskilt många meter bakom ratten för att konstatera att körglädje inte är Auris starkaste kort.

Uppdaterat: 2015-11-20 09:18

Härligt - nu är vi på spåret igen i denna Auris-tråd. Kan komplettera med detta om förarstolen som även för mig i egenskap av kort förare har alltför kort sittdyna. Sen vill jag minnas att jag har en utförligare "recension" av denna bil tidigare i denna tråd.

Uppdaterat: 2015-11-20 10:12
Mr.Wheeler skrev:

MIn bror köpta en Auris i våras och längtar tillbaka till sin gamla Mazda 6.
Enligt honom gör Aurisen sitt jobb, dvs tar honom dit han skall men, "det är den absolut tråkigaste bil jag ägt".

Auris gen1 är tråkigaste bil. Gen2 är ganska lite tråkig bil. Nuvarande nya Gen3 är bättre och lite roligt bil :-)

Uppdaterat: 2015-11-20 10:31
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

"Rolig" var väl att ta i GF - sen kanske den är bra men det är en annan sak.

Uppdaterat: 2015-11-20 11:22
Benols skrev:

Men min åsikt är att Toyota behöver vässa sig, för det var vårt ursprungliga val att köpa men vi blev väldigt besvikna på helheten.

Håller med där och det är förhoppningsvis nåt som kommer ske i näsa generation Auris i och med nya plattformen. Problemet för Toyota tycker jag alltid verkar ha varit att den verkliga kvalitén är mycket bättre än kvalitetskänslan. En icke initierad förstår inte ens att den verkliga kvalitén är bra bara genom att köra bilarna eller klämma på dom, det märks först efter år av använding!

Ändå lyckas Toyota sälja enormt mycket bilar i världen så på nåt sätt förstår många ändå detta med kvalitet.

I Sverige har vi ju också många av dom mindre Toyota bilarna och exmpelvis Toyota Camry säljs inte här, en större bil ger i sig mer bilkänsla, bättre komfort, skönare stolar etc. Brukar i alla fall vara så för alla märken.

Uppdaterat: 2015-11-20 11:29

Men jag gav Toyota en chans att visa den enligt en del överlägsna kvaliteten men jag upplevde den tyvärr inte under mina 4 år som Toyota-ägare. Sen hade jag ändå lite "Ågren" när jag köpte en Focus efter Toyotan men den bilen överträffade verkligen förväntningarna och var helt felfri under de 4,5 år och 10.000 mil jag ägde den. Sen skall jag till Toyotas försvar säga att det aldrig var nåt tjafs de gånger när det blev problem . Fast det har jag å andra sidan inte heller haft när det gäller VW - även där har reklamationer hanterats exemplariskt. Men som vanligt gäller det säkert att ha tur och att själv uppträda korrekt i kontakten med verkstan.

Uppdaterat: 2015-11-20 11:58

Det här med stolar är ganska intressant, min erfarenhet är att man bara behöver ett par dagar innan man tycker att det är okej, om man tänker sig sin säng hemma så är den alltid bäst och skönast, den dagen man byter säng tar det oftast ett par dagar innan man vant sig vid den nya, efter det är den sängen den skönaste och skulle man gå tillbaks till den gamla så blir man ofta förvånad över hur man kunde tycka att den gamla var skön (undantag finns så klart)

Samma sak med skor, man har sina favoritskor som man bara älskar, och dom är så grymt sköna, men en dag tvingas man att köpa nya, man går med dom ett tag och en dag tar man på sig de gamla favoriterna, snacka om att man blir förvånad, nu är de inte alls sköna och man kan knappt förstå hur man kunde tycka det?

Jag åkte till Svenska Rallyt med en kompis som kör Mercedes, det kändes lyxigt men fy vilka stolar, jag plågades hela första dagen av dessa obekväma stolar, men dag 2 och 3 så kände jag inte av att de var obekväma längre utan jag hade vant mig, jag tror att vi funkar lite så att allt nytt kräver en vidd tillvänjning innan man känner sig hemma....

Fast det är min teori ;)

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-11-20 12:55

Pi, vad hade du för Toyota?

Vad gäller stolar.
Jag har själv känslig rygg och får lätt ont i svanken.
Har dock inte märkt några större problem på Prius gen3, även vid lite längre turer.
Inte dom skönaste stolarna jag suttit i men får i alla fall inte ryggont.
Tycker även det hjälper med automat (HSD) och farthållare för att minska ryggproblem.
Viktigt med stolar är ju också att dom inte är nersuttna, så bra stolar kan ju bli dåliga med tiden.
Ingen aning om Toyotas stolar håller bra eller inte.

Uppdaterat: 2015-11-20 13:21

Det har jag berättat ett flertal gånger Leifer - men egentligen har det väl ingen betydelse så länge det var en Toyota av välkänd modell..:)
Beträffande stolarna så är det ju personligt men i mitt fall störs jag rejält om det är korta stolsdynor så att man inte får bra stöd för högerbenet - och det är fallet i bl a Auris. Och som sagt - jag är kort så de som är långa borde störas ännu mera. Sen finns det givetvis andra saker i stolarna också - t ex lagom svankstöd om det inte kan justeras vilket inte är givet i Golf-klassen och därunder. Går i min Golf men alltså inte i alla konkurrenter.

Uppdaterat: 2015-11-20 15:16

Benols, kan inte säga emot dig då jag köper begagnat själv, skulle inte vilja betala nypriset på en Prius, klart mer prisvärd som begagnad. Auris kan jag tycka är lite mer prisvärd som ny nu, i alla fall HSD med kombi. Samtidigt är ju faktiskt andrahandsvärdet förvånasvärt högt på Toyotabilar i Sverige! Möjligen undantaget Prius.

Uppdaterat: 2015-11-20 15:46

Intressant alla klagomål på stolsdynelängd.
Mäter man den så har faktiskt Toyota ganska ofta längd på den övre halvan, de är alltså inte korta.

Uppdaterat: 2015-11-20 16:33

Jag mäter inte - jag sätter mig i stolen istället.

Uppdaterat: 2015-11-20 16:39

Jag som är 1,87 har aldrig upplevt stolen som något problem, varken under tiden som Aurisägare eller under hybridstafetten, i Avensisen sitter jag perfekt trots en enklare stol än i min förra, sidostödet är bättre i den nya men stolen är inte eljusterbar mer än själva svankstödet

Uppdaterat: 2015-11-20 16:54
Pi skrev:

Jag mäter inte - jag sätter mig i stolen istället.

Intressant, ett klagomål som är lätt att mäta upp där ska man gå på subjektivitet!
Jag sitter väldigt bra i Aurisen vilket jag gjorde i Avensisen också, är 1,84 och 115kg tung.
Som exempel sitter jag uselt i BMW 5-serie pga att B-stolparna hamnar mitt för axlarna, Mazda CX-3 är omöjlig, ännu smalare,

Uppdaterat: 2015-11-20 18:15

Junkers - kan möjligen bero på att jag har stolen i sin högsta position vilket du antagligen inte har.

Uppdaterat: 2015-11-20 18:43

Pi, vad är det du tycker är bra eller bättre med Auris än Golf?

Uppdaterat: 2015-11-20 18:56

Leifer - jag skrev lite kommentarer efter en provkörning - möjligen i denna tråd.
Men kortfattat så är det väl främst HSD-drivlinan - om man nu vill ha en hybrid.

Uppdaterat: 2015-11-20 19:52

Pi, sant, HSD är rätt unik och det jag gillar bäst liksom att den är så driftsäker.

Vill du ha lite mer bilkänsla kanske nya RAV4 HSD kan passa dig, klarar även att dra släp.
Men förvisso, den är inte lika snål.

Uppdaterat: 2015-11-20 20:22

Nu har jag haft min hsd kombi sedan den 13 november , personligen är jag rätt så nöjd ändå, är ingen stor "fart" dåre , kör en del i stan samt motorväg är nöjd med den :), själv är jag 192 cm sitter rätt så bekvämt i mina sportstolar, rätt enkel bil samt skön bil , och för det priset för en ny bil med vinterhjul , executive , larm osv. Så jag är nöjd (227.000 blev priset)
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-11-22 17:20

Iförsig så hade jag inbytesbil sketen aygo som inte vart värd många tusen -lappar :p men ändå , larm+hjullarm , blå belysning golv , textilmattor , chromepacket , hybridlogon vid dörren , vinterhjul alu 16 tums + exekutive hsd ts så är rätt så nöjd med priset själv hehe

Uppdaterat: 2015-11-22 17:31
GF skrev:

Mr.Wheeler wrote:MIn bror köpta en Auris i våras och längtar tillbaka till sin gamla Mazda 6.
Enligt honom gör Aurisen sitt jobb, dvs tar honom dit han skall men, "det är den absolut tråkigaste bil jag ägt".
Auris gen1 är tråkigaste bil. Gen2 är ganska lite tråkig bil. Nuvarande nya Gen3 är bättre och lite roligt bil :-)

Det är 2014 års modell, vad nu det är för Gen.

Uppdaterat: 2015-11-22 18:32

Är inte den senaste Auris snarare en facelift än en ny generation ?

Uppdaterat: 2015-11-22 20:49
Mr.Wheeler skrev:

GF wrote:Mr.Wheeler wrote:MIn bror köpta en Auris i våras och längtar tillbaka till sin gamla Mazda 6.
Enligt honom gör Aurisen sitt jobb, dvs tar honom dit han skall men, "det är den absolut tråkigaste bil jag ägt".
Auris gen1 är tråkigaste bil. Gen2 är ganska lite tråkig bil. Nuvarande nya Gen3 är bättre och lite roligt bil :-)
Det är 2014 års modell, vad nu det är för Gen.

Det är Gen2!

Uppdaterat: 2015-11-22 21:18
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Pi skrev:

Är inte den senaste Auris snarare en facelift än en ny generation ?

Självklart facelift.

Uppdaterat: 2015-11-22 21:21

Wikin brukar vara bra, ofta är den engelska texten bättre än svenska.

https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Auris

Så detta är andra generation Auris (med tredje generation HSD).

Är det 6 års cykel som på gen1 så lever den väl till 2018, drygt 2 år till.

Så gissningsvis kommer gen3 av Auris med gen4 HSD 2018.

Uppdaterat: 2015-11-22 22:53

Tyckte nog att GF hade lite bråttom när han räknade fram Auris-generationer...:)

Uppdaterat: 2015-11-23 09:32

Ännu ett problem med SAFETY SENSE...
När det är kallt och man skrapar rutorna samt kör iväg så bildas ny is framför kameran och sensorerna efter som ingen värme hamnar där...
Defrostern tar framrutan efter några minuter men ingen värme till rutan med sensorerna,

Uppdaterat: 2015-11-23 17:33

junkers, tog upp i en separat tråd autobroms där jag problematiserade tekniken men då är man bara negativ så jag tänker inte säga nåt mer.

Uppdaterat: 2015-11-23 18:12

Fast nu gällde det ju Toyota och då finns väl inga problem, Leifer.... Man kan "problematisera" all teknik - om det viktigaste i livet är att kunna säga "Vad var det jag sa".

Uppdaterat: 2015-11-23 18:32

Pi, vem har sagt att det inte finns några problem med Toyota?

Och vad menar du med att syftet med att problematisera är att säga "vad var det jag sa"?
Det är inte det som det handlar om, även om du just nu gör hela frågan sån.
Vilket var kanske just det, man får inte vara negativ om vissa saker här, vilket var just vad jag sa.
Och det är möjligt att Toyota utmärker sig med en sämre lösning än andra i detta fall, men jag tror spontant inte det, därav min kommentar som var mer märkesoberoende menad.

Uppdaterat: 2015-11-23 18:42
GF skrev:

junkers wrote:Första problemet med min har upstått...
Det blir kondens framför kameran på insidan av framrutan och därmed slutar systemen att fungera!
Riktigt dåligt.
Detta uppstod efter ca 4 mils körning med 5 grader ute och 21 grader inne i bilen.
Riktigt mycket kondens enbart där, framrutan i övrigt var helt ren.
Försäkerhetsskull att kontakta Toyota återförsäljare/verkstad kontrollera din bil om upptäckte fel och får på garanti!

Nu behöver man inte alltid ha så bråttom att åka in med Toyotan för att få något fabrikationsfel fixat på sin Toyota så som andra tillverkares bilar där man inte får köra en dag eller mil över garantin för att sedan bli nekad att tillverkaren står för felen som är ursprungliga. Till minPrius som nu är 15 år får jag fortfarande brev om att Toyota vill titta på en mutter som borde bytas ut, och min bil har aldrig varit inne på någon service alls ,vilket visar att man åtgärdar ursprungsfel även om garantierna har gått ut.

Uppdaterat: 2015-11-24 12:23
Elbil2

Shit happens, bilar byggs av människor och robotar(som programmeras av människor) och människor gör ibland fel.
Hade nog åkt in och kollat det asap då fukt sällan är en bra grej samt att funktionen är trevlig om den fungerar.

Uppdaterat: 2015-11-24 12:41
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag är inte ensam så det är bättre att vänta lite tills de har en lösning som fungerar, prova sig fram kan de göra på andra bilar.
Värme och fläkt där inne hade nog varit en lösning.

Uppdaterat: 2015-11-24 17:42

Frågan är vad Toyota gjort annorlunda än alla andra bilfabrikanter som har en snarlik lösning ? Jag har i alla fall inte sett nån fläkt i detta "kameraskåp" - fast jag har å andra sidan inte heller letat nån.

Uppdaterat: 2015-11-24 18:31

En liten tripp idag, den håller sig ungefär på deklarerad förbrukning om man kör på vägar under 90km/h.

Autobromssystemet lade av efter 3 mil.

Anmäl felet så fort ni råkar ut för det det finns ifyllnadslistar hos handlarna nu som ska skickas till England, de vet alltså inte hur det ska åtgärdas. 4st anmälda på två veckor på min ort.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-11-28 16:37
junkers skrev:

En liten tripp idag, den håller sig ungefär på deklarerad förbrukning om man kör på vägar under 90km/h.
Autobromssystemet lade av efter 3 mil.
Anmäl felet så fort ni råkar ut för det det finns ifyllnadslistar hos handlarna nu som ska skickas till England, de vet alltså inte hur det ska åtgärdas. 4st anmälda på två veckor på min ort.

Väldigt bra bränsleförbrukning du körde :-)
Bra att skickar till Toyota fabrik i England och får besked snart om åtgärda reparation eller få ny bil på garanti.

Uppdaterat: 2015-11-28 17:15
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Synd om er som drabbas - och jag hoppas för er skull att det kommer en lösning inom kort.
Men hade detta fel uppträtt på en VAG-bil så är jag helt övertygad om att det funnits minst en välfylld tråd här där många skribenter hade uttryckt sin avsky över VAG-bilar - och om oss dumskallar som köpt en sån..:) Så olika det kan vara beroende på vilket märke som drabbas av problem.
F ö är ju bränsleförbrukningen i exemplet ovan alldeles utmärkt - synd bara detta med den närmast obefintliga dragkapaciteten.

Uppdaterat: 2015-11-28 17:27
Pi skrev:

Synd om er som drabbas - och jag hoppas för er skull att det kommer en lösning inom kort.
Men hade detta fel uppträtt på en VAG-bil så är jag helt övertygad om att det funnits minst en välfylld tråd här där många skribenter hade uttryckt sin avsky över VAG-bilar - och om oss dumskallar som köpt en sån..:) Så olika det kan vara beroende på vilket märke som drabbas av problem.
F ö är ju bränsleförbrukningen i exemplet ovan alldeles utmärkt - synd bara detta med den närmast obefintliga dragkapaciteten.

Toyota är minst fel än VAG - bilar fler fel!
Toyota är mest driftsäkra, nöjdast bilägande och hög försäljningsstatistik!

Uppdaterat: 2015-11-28 18:02
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Visst kan man kanske säga så GF - men nu finns det ju trots allt ett konstruktionsfel på en säkerhetsrelaterad funktion på en ny Toyota och hade detta inträffat med en VAG-bil så hade det nog blivit rabalder på många håll och kanter - och inte minst här.

Uppdaterat: 2015-11-28 18:10

Någon som vet vad detta är?:)
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-11-29 07:36

Mikrofon till handsfree?

Uppdaterat: 2015-11-29 08:23

Kanske sitter på båda sidorna plus En i taket

Uppdaterat: 2015-11-29 09:33

Beställde inte du larm?
Kan ju vara tryck eller glaskrosssensorer.

Uppdaterat: 2015-11-29 10:51

Jo det gjorde jag satt också och funderade på det ,inte ens säljaren visste

Uppdaterat: 2015-11-29 11:46

Toyota VSS - Billarm. 3700 kr
Toyota original säkerhetssystem - VSS - har ett kraftfullt alarm för att varna vid inbrottsförsök. Kompletterar bilens originalmonterade startspärr. Som tillval finns också en lutningssensor för att varna vid försök till stöld av fälgar och om bilen flyttas genom t.ex. bogsering.

Den finns bara EN tillägg från Toyota Auris tillbehör!

Uppdaterat: 2015-11-29 12:05
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Rörelsesensorer är det!

Uppdaterat: 2015-11-29 12:44
junkers skrev:

Rörelsesensorer är det!

Inte rörelsedetektor på person utan bara i bilen är endast Lutningssensor!

Toyota VSS - Lutningssensor till billarm. 1060 kr
Med detta tillval installerat, kommer bilen dessutom vara skyddad mot lutning. När lutningssensorn upptäcker en förändring i fordonets lutningsvinkel, som t.ex. vid försök att bogsera bilen eller att stjäla hjulen, kommer det utlösa billarmet.

Uppdaterat: 2015-11-29 13:22
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

I handboken står det att det finns rörelsesensorer och visst liknar detta just det:
http://vehiclesecurity.co.nz/blog/wp-content/uploads/2013/12/Ultrasonics-Hilux.jpg

Lutningssensorer är ju ett EXTRA tillbehör utöver det som redan finns i larmet.

Uppdaterat: 2015-11-29 15:29

Jag har båda tillvalen Toyota VVS plus lutningsensor då är det den lutningsensor då ;) eller rörelsesensor

Uppdaterat: 2015-11-29 16:55