Vi Bilägares forum

2016 nya facelift Toyota Auris om bilder och bilar

2016 nya facelift Toyota Auris om bilder och bilar

Ser ut bakflygel längst bak högst upp kant den MB 220 S årsmodell 1964 lika som bär baklampa form den Toyota Auris 2016 ser ut tufft uppkäftigt knick. Finns bild nedan.

http://bringatrailer.com/wp-content/uploads/2007/08/1964_Mercedes_Benz_220S_Heckflosse_Eugen_B__hringer_Sedan_Rear_1.jpg

http://1.bp.blogspot.com/-PxFIgrpYZQc/VYxcSvRX0mI/AAAAAAAAJQE/4HDwSGFn8TI/s1600/2015-Auris-and-Auris-Touring-Sports-112.jpg

http://1.bp.blogspot.com/-YHy3mg6LADY/VYxcPN3TlUI/AAAAAAAAJPw/B0XVjjfdgEc/s1600/2015-Auris-and-Auris-Touring-Sports-110.jpg

http://1.bp.blogspot.com/-rcWOIuw4zvI/VYxd2NBFWtI/AAAAAAAAJWE/JIA3ny9gxEc/s1600/2015-Auris-and-Auris-Touring-Sports-42.jpg

Uppdaterat: 2015-09-16 16:18
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Kommentarer

Nya Toyota Auris med många galleri se på sajt:
http://www.carscoops.com/2015/06/facelifted-toyota-auris-detailed-in-new.html

Den är underbart och jag gillar :-)

Uppdaterat: 2015-07-31 21:52
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Den nya har ändring blivit bättre för snygga tufft design och kul att titta på. Interiör ändrat mätartavlor med sned sidorör gör sportig stil och ger mer kul att titta på samt körupplevelse även också bakom om ratten för körglädje, fjädring, tyst gång, styrning och åkkomfort har blivit bättre gör personlig intryck bättre och roligare än gamla.

Aurisen har gott om utrymme och optimal luftmotstånd.

Uppdaterat: 2015-07-31 22:51
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Inte ens om jag kisar allt vad jag kan lyckas jag få Auris glosögda bakljus att se ut som fenorna på en gammal 60-talare.

Uppdaterat: 2015-08-02 15:23

Dessutom känns designen snodd från Hyundai i30 ... fast Hyundai lyckas bättre.
http://www.hyundai.se/images/uploads/4/hw088919.jpg

Uppdaterat: 2015-08-02 15:26

Jag håller med Swemba här, bakljusen är inte lyckade-
Men det spelar ingen roll, den här bilen vänder sig inte till mig.

Uppdaterat: 2015-08-02 16:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

@Swemba
Toyota Corolla har snodd för tidigare 2000 talet men nu inte länge för nya Auris ändring tuff, sportig design och fenorna på bakljusen är varje aerodynamiskt inslag för det nya modellen för personlig känsla!

Uppdaterat: 2015-08-02 16:24
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

@Gäsp

Vi gillar olika :)

Uppdaterat: 2015-08-02 16:42
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Jag har köpt en tidningar idag ViBilägare. Nr: 11. 25 Augusti.
Toyotas mellanklassare Auris modellår 2016 har fått autobroms och snyggare interiör för att hålla konkurrenterna i golfklassen bakom sig. Det hela handlar dock om en mycket lätt ansiktslyftning. Sammanfattningsvis är det ändå den höjda säkerhetsnivån som kommer att vara viktigast när Auris ska hitta nya kunder. De befintliga lär komma tillbaka då de ofta väldigt nöjda. I ViBilägares konsumentundersökning AutoIndex placerar sig Auris bättre än konkurrenter som VW Golf, Ford Focus och Kia Cee'd.

Uppdaterat: 2015-08-25 20:58
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Haha...Konkurrenterna bakom sig?? Nja nu vet jag inte riktigt om dom är klassledare.

Uppdaterat: 2015-08-25 21:16
Pär

Den skall jag också prova, leifer...:)

Uppdaterat: 2015-08-25 21:52

Kan rapportera att farsans hybrid-Auris fortsätter att gå snålt. Senast 0,38 l/mil vid pumpen efter en semesterresa i södra Sverige på 80- och 110-vägar. Det kallar jag snålt!

Uppdaterat: 2015-08-25 22:45
Power to the people

Grosser - visst är den snål men 0,38 l/mil måste vara en väldigt hög andel med betydligt mycket lägre hastigheter än 80 och 110 km/t. Körde visserligen min provkörningsrunda på 0,41 l/mil men den passade nog Auris HSD rätt bra för mestadels var det begränsningar på 70, 50 och 40 km/t - samt några km med 80 och 100 km/t. Är man uppe i 100 km/t så börjar de dyrbara dropparna rinna igenom klart snabbare tyvärr...

Uppdaterat: 2015-08-25 22:54
Peugeote-Pär skrev:

Haha...Konkurrenterna bakom sig?? Nja nu vet jag inte riktigt om dom är klassledare.

Det är ViBilägare, redaktionschef Tommy Wahlström som har provkört med Toyota Auris och vad han skrivit konkurrenterna!

Uppdaterat: 2015-08-25 22:59
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
leifer skrev:

Ett problem med Auris är att man inte kan få diesel med automat vad jag förstått. Detta tycker jag är märkligt, särskilt som Hyundai i30 och väl då även Kia Ceed nyligen fått en fin dubbelkopplingslåda till sin 1,6 liters diesel.
Auris HSD-teknik är ju annars mycket trevlig och driftsäker men börjar bli till åren och nu presenteras snart HSD gen4 i och med nya Prius gen4. Man kan gissa att nästa generation Auris kommer ha den drivlinan då och bli ännu mer intressant.
Det kanske intressantaste valet för många med nya Auris är nog annars nya 1,2 liters bensinmotorn med turbo i kombination med CVT-automaten. Jag måste nog sticka iväg och provköra en sån när dom finns tillgängliga, bl.a. vill man ju se om gummibandskänslan minskat ännu mera.

Jag gillar inte diesel utan bara bensin eller bensin/el. Jag ska provköra båda 1,2T med Multidrive - S och HSD med E - CVT. Det är bara väntar på att komma till Sverige snart om aug/sept. Det ska bli jämföra hur det är att köra.

Uppdaterat: 2015-08-25 23:05
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Läste en trist nyhet för ett tag sedan och det är att Toyota vägrar hoppa på tåget med Android Auto och Apple CarPlay. Hade helt trott att detta var något som skulle lanseras iochmed "nya" Auris.
Även om deras lösning säkert inte är en dålig lösning så tror jag Toyota kommer tappa kunder pga detta.
Det finns ju självklart all tid i världen att ändra sig, men det jag läst så låter det som Toyota helt dissar dessa lösningar i förmån för en annan 3;e parts lösning.

Uppdaterat: 2015-08-26 09:55
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Har också läst det Benny - dom anser att deras egen lösning är bättre vilket kan vara sant men ändå kan bli fel ur "standardiseringssynpunkt" rent användarmässigt.

Uppdaterat: 2015-08-26 10:01

Japp att de står utanför detta samarbete är faktiskt en starkt bidragande orsak att välja en annan bil.
Infotainment ör viktigt!

Uppdaterat: 2015-08-28 20:55

...som jag nämnt i en annan tråd så är det premiärhelg 18--20/9 för den faceliftade Aurisen. En skillnad jämfört med nuvarande modell är att vanliga Auris HSD också går att beställa med fabriksmonterad dragkrok men tyvärr är maximala dragvikten tydligen lika låg som den var tidigare då krok bara gick att beställa till Touring-modellen.

Uppdaterat: 2015-08-28 21:07
Pi skrev:

...som jag nämnt i en annan tråd så är det premiärhelg 18--20/9 för den faceliftade Aurisen.

Ja, det stämmer och såg jag nyss på facebook: https://www.facebook.com/ToyotaSverige/posts/955170244543325

Uppdaterat: 2015-08-28 22:16
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Jo - jag fick se prislistan också men det skulle tydligen bli nån rabattkampanj - antagligen 20.000 kr i rabatt eller nåt sånt. Skulle i så fall innebära 171.900 kr (191.900 kr i listan) för vanliga Aurisen i 1,2T-utförande och med manuell låda i Active-nivån. Kombin 8000 kr ytterligare. Men som sagt - det är bara minnesbilder av priserna.

Uppdaterat: 2015-08-28 22:50

Äntligen kom nya hemsidan på Toyota Auris 2016 och premiär 18 september.
http://www.toyota.se/

Uppdaterat: 2015-09-01 18:11
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Idag lördag, uppdatering är allt färdigt på nya Auris hemsidan och finns med bygg din bil.
http://www.toyota.se/

Uppdaterat: 2015-09-05 14:45
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Jag kan inte se minsta skillnad mot 2015 års modell som säljs här i Australien.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-09-05 15:05

En sak "Bygg din bil" är inte klar på Auris tillbehör men kommer om några dagar uppdatering!

Uppdaterat: 2015-09-05 15:31
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
leifer skrev:

GF, du kommer väl provköra snart och berätta hur den känns?
Mest nyfiken på 1,2t med CVT.

Ja, det ska jag provkörning om 2 veckor helg och berättar hur den känns!

Uppdaterat: 2015-09-05 15:34
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

"Bygg din bil" är klar idag på Auris tillbehör för uppdatering!

Uppdaterat: 2015-09-12 15:11
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

1.2T är direktinsprutning. 1.8 VVT-i HSD är indirektinsprutning.
Svårt att bestämma vilken är bäst 1.2T eller 1.8 VVT-i HSD, vad tror ni?
Nästa vecka, jag ska provkörning båda och hur den är bra omdöme.

Uppdaterat: 2015-09-12 15:19
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

"Bygg din bil" är klar idag på Auris tillbehör för uppdatering, det är inte 100% fullständigt färdig och håller på att jobba senare.

Uppdaterat: 2015-09-12 15:29
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Provkörde idag, riktigt bra!
Kommer ev byta min Avensis mot en hybrid.

Uppdaterat: 2015-09-15 17:55

@junkers: Vill du dela några fler intryck från provkörningen?

Uppdaterat: 2015-09-15 18:08
Power to the people
junkers skrev:

Provkörde idag, riktigt bra!
Kommer ev byta min Avensis mot en hybrid.

Oj, tidigt du provkört före skulle vänta tills premiär den 18 september.
Har du provkört båda 1,2T och HSD eller bara en HSD?

Uppdaterat: 2015-09-15 19:53
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Körde enbart kombihybriden, den hade gått 12km när kag fick nycklarna.
Kvalitetskänslan var högre än tidigare även om det finns lite billig plast kvar mellan stolarna.
Upplevdes som ganska tyst också.
30km hälften 110 och hälften 80 stannade på 0,49 i förbrukning.

Uppdaterat: 2015-09-15 20:23
junkers skrev:

Körde enbart kombihybriden, den hade gått 12km när kag fick nycklarna.
Kvalitetskänslan var högre än tidigare även om det finns lite billig plast kvar mellan stolarna.
Upplevdes som ganska tyst också.
30km hälften 110 och hälften 80 stannade på 0,49 i förbrukning.

Ok, uppfattat. Första inkörning brukar lite hög bränsleförbrukning men kör ca 200 - 300 mil komma sänkt lite bränsleförbrukning. Idag, blåser ute än normal höjer bränsleförbrukning! Du kanske bestämt enbart HSD att köpa senare?

Uppdaterat: 2015-09-15 20:42
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Med såpass mycket 110-väg så är det väl inte orimligt att bilen snittade på 0,49 och jag tror uppriktigt inte på några större sänkningar efter några hundra mil. Idag har ju tillverkarna såpass hög precision i tillverkningen att "inslitning" knappast behövs i nån större utsträckning. Min provkörning av Auris Kombi HSD för några veckor sen landade på 0,41 l/mil men där var det nog lägre medelhastighet eftersom det fanns en hel del 40--80-sträckor i kombination med en 100-sträcka. Säkert en runda som passade HSD-drivlinan rätt bra men samtidigt rätt representativ för min vardagliga körning.

Uppdaterat: 2015-09-15 20:50

Gäller HSD Touring Sports, 17" däck och är ActivePlus drar 0.40 lit/mil men 16" däck gäller endast Active drar 0,36 lit/mil blandad körning.

Uppdaterat: 2015-09-15 21:00
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Ingen av mina bilar har sänkt förbrukningen efter några hundra mil, skröna på bensinbilar som vi bilägare befäster pga att de tar ut sina nya testbilar under kall årstid. Självklart sjunker förbrukningen mot våren sommaren.

Uppdaterat: 2015-09-15 21:01

GF - du anger tillverkarnas officiella siffror men dessa stämmer tyvärr nästan aldrig med verkligheten. Det jag och Junkers redovisat är de värden färddatorn redovisat vid provkörning .

Uppdaterat: 2015-09-15 21:03
Pi skrev:

GF - du anger tillverkarnas officiella siffror men dessa stämmer tyvärr nästan aldrig med verkligheten. Det jag och Junkers redovisat är de värden färddatorn redovisat vid provkörning .

Precis tillverkare uppgifter. Visst kan inte lova i verkligheten då höjs ca 10 - 15%!

Uppdaterat: 2015-09-15 21:28
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
leifer skrev:

GF, jag gjorde tester med min Prius med 225/45x17 kontra 195/65x15 i högre farter. Klart snålare med dom smalare däcken. Förvisso var dom smalare däcken också energidäck, så där är ytterligare en faktor. Dom smalare däcken med högre profil var dessutom klart tystare och klart med fjädrande. Men visst, 17" hjulen är snyggare. Så om ni har möjlighet så välj alltid dom smalaste däcken, ofta då samma dimension som vinterhjulen, det är mitt tips när det gäller Toyota HSD. Ytterligare en fördel är klart lägre priser, vilket förvisso varken bilhandlaren eller däckfirman gillar...

Jag väljer enkel att köpa ny bil är Active och är hjul 16" men ej bestämt vad jag ska ha 1.2T eller HSD, det ska bli provkörning nu på helg!

Uppdaterat: 2015-09-15 21:35
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Om man som jag ska ha automat så får man ju det automatiskt med HSD så det blir ingen större prisskillnad.
Lägg på sensorpaketet på active så har du active plus utom 17" och mörka bakre rutor.
Sensorpaketet kostar 3000:-

Uppdaterat: 2015-09-15 22:21
junkers skrev:

Om man som jag ska ha automat så får man ju det automatiskt med HSD så det blir ingen större prisskillnad.
Lägg på sensorpaketet på active så har du active plus utom 17" och mörka bakre rutor.
Sensorpaketet kostar 3000:-

Det finns också 1.2T automat.
Jag ser 3000 kr på Sensorpaketet har Backspegel inre med automatiskt avbländande, Sidobackspeglar elektriskt infällbara och Vindrutetorkare med regnsensor.
Backspegel inre vill jag ha manuell när som helst när dagsljus ute om man är felinställning strålkastare bakom annan bil. Sidobackspegel elektrisk infällbar har in och av aktivera inställning vilken bra på vinterbil att frysa is när det ska inte vrida spegel går sönder. Vindrutetorkare med sensor behöver inte ha automatisk för att när jag ska ha glasbehandling kör över 70 km/tim använder inte torkare, ibland känslig sensor torkar för tidigt och sent. Jag tror det behövs inte ha Sensorpaketet.

Uppdaterat: 2015-09-15 22:43
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Beställde en idag.
Sportskombi hybrid Active plus med röststyrd navigering blev det.
Avensis 2014 byts in.

Uppdaterat: 2015-09-18 17:16

@junkers: Grattis till en bra bil! Hybridlinan är verkligen fantastiskt mjuk och fin att köra.
Hoppas den skramlar mindre än din Avensis. :)

Själv ska jag försöka hinna med en provkörning av Aurisen i helgen.

Uppdaterat: 2015-09-18 17:58
Power to the people

Shogun, jag har ju beställt en Ford Mustang V8 Cabriolet till våren så detta lättar ju mitt miljösamvete lite.
Aurisen kändes mer solid än min Avensis så jag hoppas jag slipper skrammel nu.

Uppdaterat: 2015-09-18 19:59

Provkörd en Auris 5D 1,2T manuell idag.
Först skall sägas att jag verkligen såg fram emot denna provkörning och såg just 1,2T-modellen som tänkbar eftersom jag behöver dra lite släp emellanåt och då fungerar ju inte HSD-drivlinan så bra.
Men - för mig fanns det alltför många väsentliga minus för att denna skall finnas kvar på tänkbara bilar-listan.
Strax efter Auris-provkörningen så körde jag också en referensbil nämligen Golf 5D 1,2/110 manuell.
Så till Aurisen: Motoreffekten räcker nog men karaktären är alldeles för lika de små (1,6 l) miljödieslar som finns i många bilar i denna klass. M a o - mycket växlande och t ex kändes det nödvändigt att köra på 4:an (av 6 växlar) på 50-sträckor. F ö gick motorn rimligt tyst och växlade man bara idogt så var prestanda helt OK för mig. Dessutom det som överraskade mig nästan mest negativt - den var törstig. På min teststräcka, där de flesta bensinare med manuell låda brukar snitta på typ 0,52--0,56, så drog denna bil 0,62 - där Auris HSD drog mera imponerande 0,42 l/mil. Om vi jämför med Golfen så var dess motorkaraktär mera elastisk och man kunde utan problem ligga på 5:an (av 6 växlar) i 50 km/t även om man givetvis inte hade nån sprinter-acceleration på den växeln, Golfen drog idag 0.56 - inte speciellt imponerande det heller men klart lägre än Aurisen trots allt. Och det märkliga var att Toyota-försäljaren faktiskt höll med om att bilen var lite i törstigaste laget - nåt som han själv konstaterat häromdagen.
Inredningskvaliteten i mina ögon helt OK liksom ljudnivån. Dock relativt korta sittdynor fram och där har definitivt Golfen bättre/längre dynor och för mig personligen bättre komfort.
Nåt som jag alltid testar numera är funktionen/manövreringen av farthållaren och hur långt ner den fungerar eftersom detta kan skilja högst väsentligt. Där tog absolut inte Auris några plus-poäng. Dels måste man köra minst ca: 42 km/t för att kunna aktivera den - dels var jag inte heller så imponerad av reglagen. Sen framgår det inte heller vilken hastighet man har inställd och då kommer vi till Golfen som har farthållare av en helt annan klass. Dels är den adaptiv, dels går den att köra ner till i vart fall 25 km/t och i mina ögon har den bättre reglage - och man ser i färddatorn vilken hastighet som är inställd och om den är aktiverad på den hastigheten. Eftersom jag alltid använder farthållaren på 30-sträckor så är detta ett stort minus för Aurisen. Sen är Auris display blank och reflekterar ljus väldigt mycket (liksom Yaris och även Avensis) och det kan nog förutom ytan även bero på hur den är vinklad. Även här höll försäljaren med och påstod att dom påpekat detta för Toyota i samband med nån förhandsvisning. I Golfen, och även t ex Peugeot 308, är displayen lätt vinklad mot föraren vilket jag tycker är klart positivt och säkert bidrar till att dessa bilars displayer inte reflekterar utifrån kommande ljus på samma sätt som Toyotorna. Apropå displayen så finns det t ex ingen volymratt för mediaanläggningen på nya Aurisen utan man måste trycka på plus och minusknappar på displayen - eller på motsvarande knappar på ratten. Jag är dock en gammaldags typ som alltid använder volymratten på panelen så även där tar Golf poäng för mitt vidkommande. Jag testade f ö inte mediaanläggningen (annat än radion) och uppkoppling av mobil m m vid denna första provkörning så där kan ev Auris ta poäng men det vet jag som sagt inte.
Generellt är min personliga uppfattning att Golfens förarmiljö är klart bättre än Auris och Golfen känns dessutom ljusare i kupén och på nåt sätt "lättare" när man kör- även om det säkert inte skiljer speciellt mycket i vikt. Jag föredrar också styrningen i Golfen eftersom Auris styrning i mina ögon går alltför lätt. Men åter - detta är högst personligt.
Efter att ha provkört många bilar i bilklassen är man numera inte speciellt förvånad över vilken bil som är mest såld i klassen. Men åter - allt är personligt och både dessa bilar är helt klart bra representanter för denna klass.
Dom som klankar ner på Golfen gång på gång tror jag helt enkelt inte provat nån av senaste generationen och framförallt inte jämfört med klasskonkurrenterna. Sen har jag inte tagit hänsyn till det som ibland kallas "långsiktig kvalitet" för det är svårt att bedöma men vi vet ju att Toyota har ett bra "track record" i den grenen så jag tvivlar inte på att även den nya Aurisen kommer att göra bra ifrån sig. Men för oss som byter bil med typ 3--5 års intervaller tror jag inte denna punkt har nån avgörande betydelse. Jag har inte heller kollat servicekostnader m m för det kommer lite längre fram i min beslutsprocess.
Slutligen aktuella priser (inte listpriser utan vad våra lokala handlare vill ha just nu).
En Auris 1,2T Active Plus 5D kostar 177.900 kr och som känt så ingår 3 års fabriksgaranti. Jag har inget exakt pris på dragkrok men de brukar ligga runt 10.000 kr och då blir totalen ca: 188.000 kr,
Motsvarande Golf 1,2/110 Masters med tillval för klimatanläggning (som på Auris) och infällbar dragkrok slutar märkligt nog också på 188.000 kr idag. Då ingår 3 års garanti och service upp till 4500 mil. Auris har "vingel-varning" och vägmärkes-igenkänning (visas i displayen i instrumentgruppen) vilket saknas hos Golf. I gengäld har Golf en adaptiv farthållare vilket man inte kan få till Auris och som jag personligen värderar högre än vingel-varning och vägmärkes-igenkänning - men det är ju högst individuellt. Det kan säkert finnas utrustningsdetaljer som finns hos Auris men inte hos Golf men antagligen även det motsatta så där vill jag inte säga varken det ena eller det andra. Båda har f ö autobromssystem numera,
Detta var en sammanfattning över mina första intryck av den uppdaterade Aurisen och att jag bara jämför med Golf beror som sagt på att jag provkörde båda idag. Har också kört många andra bilar i klassen men jag skall inte trötta ut er med mera svammel...:)

Uppdaterat: 2015-09-18 21:10

Bra sammanfattning som man nog kan hålla med i, Golf saknar dock en hybridvariant och jag vågar inte köpa ngn pga alla konstiga typfel. Jag föredrar även CVT framför DSG.
Men jag tycker att det är trevligare i Golfen speciellt med ljus klädsel, något som är omöjligt att få i en Auris.

Smaksak.

Uppdaterat: 2015-09-18 21:26

Jo - hybrid (med vettig dragkapacitet och vettigt pris) hade gjort Golfen ännu mera intressant.

Uppdaterat: 2015-09-18 21:28

Pi.
Ja, det stämmer display plank på Auris än Golf. Jag är inte nöjd med DSG på Golf är rycker krypkörning. Jag är nöjd med CVT på Auris är ryckfri krypkörning. Många ännu mer takt ökar försäljning på automatlåda än manuellåda! Du skulle prova att köra nästa gång Auris 1.2T med Multidrive - S CVT? CVT är snålare än manuell!

Uppdaterat: 2015-09-18 21:50
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Inte bara att provköra - det måste finna provkörningsbilar för det och jag tvivlar på att så många Toyota-handlare kommer att ha 1,2T med automat (som provkörningsbil) eftersom HSD-versionen inte kostar speciellt mycket mera. Och hade jag inget behov av dragkrok och absolut måste köpa en Auris så skulle jag definitivt välja HSD-versionen. Och det var ju inte detaljer runt den manuella lådan som gjorde att Auris föll ner på min "att-köpa-ny-bil-lista" - i o f s så skulle man slippa alla växlingar med det fanns andra saker som tyvärr diskvalificerade Auris som mitt bilval.
Och för mig är inte automatlåda nåt måste bara motorkaraktären är flexibel och inte kräver så mycket växlande.

Uppdaterat: 2015-09-18 22:02