Bild
Nästa artikel

We are all the winners

Ett axplock ur högen av pressmeddelanden så här i början av året:

VW: Leveransrekord för koncernen.
Hyundai: Årets bil i USA.
Audi: Rekordsviten fortsätter.
Skoda: Rekordår – närmar sig miljongränsen.
Rolls-Royce: Record sales in company´s 107-year history.
Porsche: Aldrig har det sålts så många Porsche i Sverige.
VW: Rekordår för transportbilar – passerade drömgränsen.
Hyundai: Ökade med 12 procent.
Bentley: Strong growth in all major markets.
Mercedes: Försäljningen slog nytt rekord.
Volvo: Ett lysande bilår.
Kia: Ökade med 11,5 procent.
Bil Sweden: Sjätte bästa personbilsåret någonsin.

År 2011 verkar onekligen ha varit bilindustrins stora återkomst på bred front. Men för att vinnare ska kunna utses så måste någon dessvärre ha förlorat.
 
Visst är det ett ödets ironi att Saab tvärdog ett år när stora delar av bilmarknaden för övrigt tryckte gasen i botten.

Taggar:
We are all the winners

Kommentarer

#1
Nick Borgen Is My Idol
2012-01-11 23:08

Nej, Saab var inte tvugna att "förlora". GM dödade Saab.

"We Are All The Winners" sjöng Nick Borgen i Melodifestivalen år 1993. Samma år som Arvingarna vann hela skiten.
Victor Müller kom som en arvinge. Men Svea rikes finansminister Maud Olofsson tog icke hanses hand.

1993 upphörde tillverkningen av många klassiker. Volvo 240, Ford Sierra, Saab 900, Mercedes 190...
1991 var allt så mycket ljusare när Lofalk med artistnamnet Loa Falkman framförde sitt bidrag "Symfonin".

Glädjen varade i över 20 år men helt plötsligt klev han år 2011 fram som rekonstruktör åt Saab, anställd utav sekten GM (Gangster Motors). Han tog Maud Olofssons hand och skulle minsann döda Saab.
Och så blev det. Det som i 20 år var så vackert fick en mörk betydelse. Pang! så blev allting kolsvart. Symfonin ljuder icke "längre varm och fin" som vi svenskar en gång sjöng...

/U L

#2
2012-01-12 12:20

Saab byggde fel typ av bilar och ser man försäljningsiffrorna för Saab bilar så förstår man att dom byggt fel bilar, listorna ljuger inte!!
Klart inte staten går in när dom ser att det är ett sjunkande skepp, för vem skulle vela kasta miljoner i skräpkorgen???

#3
2012-01-12 13:23

Per, Saab byggde de bilar GM bestämt att de skulle göra.
Hade Saab fått bestämma hade modellprogrammet sett annorlunda ut, man hade tidigt koncentrerat på kombimodellerna, de fick alltid stå tillbaka, de amerikanska ägarna visste bättre.
Mindre modeller, Saabifierade varianter av Opel Corsa och Astra, var på förslag, men stoppades, de amerikanska ägarna visste bäst.

#4
2012-01-12 13:30

Ja nog tror jag GM gjort livet surt för Saab... Tex nya 9-5 var helt fel typ av bil :( men men tråkigt allt som hänt Saab!

#5
2012-01-13 15:18

Alla talar bara om Saab under GM tiden, betydligt intressantare är att se på Saab före GM.

En biltillverkare måste först och främst kunna stå på egna ben och lyckas och vara framgångsrik ett antal år på egen hand, innan det kan bli tal om att sälja eller samarbeta för att överleva.

En biltillverkare som aldrig blev framgångsrik och aldrig lyckades har ingenting att stå på, inget att falla tillbaka på.

Det är ju lätt att dra en parallell till Opel som började som ett enmansföretag i en gammal övergiven bondgård, 25 år senare har man 300 anställda, efter 52 år är man Tysklands största biltillverkare och sedan Europas största och världens största motorcykel och cykeltillverkare, det kan man kalla en framgångssaga.

Saab började som en flygplansfabrik, ett av den svenska industrins främsta företag, med stöttning och uppbackning från ett spektrum av framgångsrika Svenska aktörer.
Kontrasten är dramatisk, å ena sidan en gammal sliten ladugård och en man som sitter och knåpar med kugghjul och gjutjärn, å andra sidan den stora fabriken med sina maskiner och ingenjörer och kontakter och förutsättningar.

Ändå är det den ensamma hantverkaren i ladugården som flyger på framgångens vingar medan den stora flygplansfabriken står och stampar och kommer ingen vart.

Det är ju detta som är det intressanta, vad hände när Saab var sin egen och hade sitt öde i egna händer, varför lyckades man inte?

Hela GM tiden är bara en nödlösning, konstgjord andning, när GM kom in i bilden var saken redan avgjord för Saabs del.
Redan 1989 hade man nått vägs ände.
Fundera över varför?

#6
2012-01-13 19:12

Om man pratar om Saabs förluster genom åren så kanske man inte ska föra fram Opel som dess direkta motsats när det gäller framgång.

I den riktiga världen är tyvärr Opel inte heller någon "framgångssaga" och att de skulle "flyga på framgångens vingar" är väl inte riktigt sant iaf om man mäter framgång i intjänade kronor när man med en enkel googling ser att bilmärket med blixten i logon förlorat runt 13 miljarder dollar sedan 1999. Eller nästan 90 miljarder svenska kronor...

Med GM's hittills lyckosamma satsning på Chevrolet på marknader utanför Nord- och Sydamerika, (däribland Europa), så ser Opels framtid tyvärr väldigt mörk ut. Om Magna fått köpa 2009 så hade man haft större chans för överlevnad än att långsamt tyna bort under GM's vanstyre.

VW/Audi/Porsche och BMW är tyska framgångssagor. Opel är oavsett hur mycket man än vill inte lika framgångsrika.

http://europe.autonews.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20120111/ANE/301119855/1425

#7
Olles brorsa
2012-01-13 19:31

Nu är Opeltrollet (Nicklas) på fredagsfyllan igen, något vi tyvärr har vant oss vid...

Åter till ämnet! År 2011, samma år som GM dödade Saab, (10 år efter WTC, samma år som Breivik sköt mm mm) uppträdde Nick Borgen i Melodifestivalen ännu en gång. Denna gång hette låten "Living Home".

Är detta bara en slump? Eller har även "herr" Björkman, schlagerdirektören ett finger med i spelet? Det lär vi aldrig få reda på.

Det vi däremot vet är att mördarna (GM men även svenska staten) samarbetar med Björkman. Åtminstonde staten och Björkman.

#8
TOYOTA MAFFIA
2012-01-13 23:28

Bra skrivet Olle!

#9
2012-01-13 23:54

Varför finns det en så otrolig motvilja mot att se tillbaka historiskt?

Är det för att historien visar på något man inte vill erkänna och inte vill se.

Är det för att det kräver mer tänkande, och det är jobbigt att tänka.

Ja så är det.

#10
VWpecka
2012-01-14 00:03

Nicklas: Mata inte trollen som bara trollar som vanligt ("Håkan Bäcklund" och "Olles brorsa".)

Håller dock med om att GM hade ihjäl Saab. Och Håkan, varför ska någon behöva gå under för att andra säljer bra ETT år? Så har det inte varit förut. Och så "ödets ironi" och allt det svammlas om, tänker inte rabbla upp alla fel som finns i dina fåtal meningar i detta blogginlägg. Kissie bloggar bättre!

Och jösses vilken osmaklig rubrik, passar inte då detta till viss del handlar om Saab.

Inte lustigt att sidan drar till sig troll som t ex toyotamaffian, tysktroll och Uno...

Jag instämmer med N-iklas: GM KILLED SAAB!!!

#11
2012-01-14 12:19

Jobbigt att tänka?

Inte alls, bara det att det i min tankevärld så är inte Opel en framgångssaga och att det inte heller är "fakta" att märket inte bara är en bättre bil än alla andra märken utan en "MYCKET bättre bil än alla andra" som du uttryckte det här för en månad sen. Fakta är tyvärr inte samma sak som ens personliga åsikt.

Men det är klart att jag och de övriga 99,9% av populationen som inte delar N-iklas övertygelse om Opels totala överlägsenhet är imbecilla, icke-tänkande individer.

Ridå...

#12
2012-01-14 12:47

För alla del, om ni anser att ni är ”imbecilla, icke-tänkande individer.”
Så får det naturligtvis stå för er.

Själv kan jag endast presentera fakta, att det finns de som känner sig svårt träffade och illamående av det är inte min sak att hantera.

#13
2012-01-14 13:35

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ironi

Du vidhåller att det är FAKTA att Opel är en framgångssaga och "mycket bättre än alla andra märken". FAKTA?

Herregud, jag hoppas att du bara trollar. Om inte så beklagar jag...

#14
2012-01-14 16:06

”i min tankevärd”, det är väl det som är problemet.

Alla har alldeles för mycket fixering vid sin egen åsikt, sin egen tro, övertygelse, upplevelse.

Alla går omkring med filter för ögonen och filter för öronen som filtrerar bort allt som inte stämmer överens med den egna åsikten och den egna tron.

Jag kan bevisa varenda liten detalj med hundratals sidor dokument och detaljerade motiveringar som i det omnämnda fallet med knapparna.
Åsikter kan det inte, de kan bara säga ”jag tror dig inte”, DET är en åsikt.

Här är ett bra exempel på filtrerande och vridande och vändande så att ämnet, frågan och innehållet skall stödja, överensstämma med den egna åsikten och totalt trolla bort det som faktiskt står att läsa.

JAG skrev En sak och sedan kommenterar man något HELT annat som jag inte berört med ett ord.
Vad är det för sätt?
Om inte oförmåga att se mer än det som finns i den ”egna tankevärden”, övriga ord och argument tycks bli osynliga.

JAG talade om att man borde fundera mer över Saabs första egna tid mellan 1947 och 1989.
Varför klarade sig inte Saab på egen hand och utvecklades och sålde fler och fler bilar och växte och blev ett stort företag när andra lyckats med det?
Det är en väldigt intressant och rimlig fråga.
Som ingen av någon orsak alls vill ta i.

JAG jämförde två olika men som det nu blivit naturligt relaterade företags start, början och inledning.
INTE hela deras totala existens fram till i dag.

Det finns inte en enda bokstav som talat om 1999 eller nutid så vad menar ni med att dra upp det?
Jo naturligtvis därför att det stödjer er åsikt medan det jag skrev inte stödjer er åsikt, DÄRFÖR vägrar ni att mötas på min planhalva för ni vet att där har ni inget att hämta.
Ni fuskar helt enkelt.

Ni påstår att Opel inte är en framgångssaga?
Och stöder det på vad som hänt sedan omkring 1980 då det gått upp och ner, och sedan Saab kom med i bilden har det enbart gått utför, DET vill ni gärna se, men det som hände före den tiden förnekar ni fullständigt.

Om man går i rak linje från en person i en gammal ladugård till att bli Europas största biltillverkare och världens största motorcykel och cykeltillverkare med 22 000 anställda och en årlig vinst på 5 miljoner dollar…

1938 tillverkade Opel 141 000 bilar varav 37 000 exporteras samtidigt som man planerar en ökning av tillverkning till 180 000 bilar.
Opel har dessutom sedan 1910-talet varit mest sålda bilen i Sverige.
Sista året Opel var Sveriges mest sålda bil var 1957.

Om man tycker att DETTA resultat är ett kapitalt misslyckande och ingen framgång…

Vad krävs då för ”framgång”?

Måste man bli gud och komma med eld och svavel från himmelen för att få godkänt som hyggligt framgångsrik?

Jag jämförde två olika men som det nu blivit naturligt relaterade företags Start, Början och Inledning därför att det är Saabs tid som självständigt företag som är den intressanta tiden.
– INTE – hela deras totala existens fram till i dag.”

Det här är historia, inte nutid.

#15
Börje bilkunnig
2012-01-15 16:43

Nick Borgen var både duktig och stilig 1993.

Men framgång leder ibland till problem.

2011 Var Nicke Borgen varken duktig elelr stilig när han såg sliten och hemsk ut och sjöng usla låten Living home.

#16
Börje bilkunnig
2012-01-15 18:47

Uttrycket "Det var bättre förr" gäller typ allt, t o m Nick Borgen!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.