Bild
Nästa artikel

Volvos osannolika resa

"Detta är en historisk dag", säger Geelys, och nu även Volvos styrelseordförande, Li Shufu.


Ja, verkligen. När Ford 1999 tog över Volvo för 50 miljarder kronor var det i sig en omskakande händelse. Att Volvo elva år senare skulle bli kinesiskt fanns inte på kartan.


Jag besökte Peking för fem-sex år sen och fick då en föraning om bilismens närmast explosiva utveckling i Kina. Vill minnas att det då nyregistrerades 350 bilar per dygn i Peking, årets alla dagar. Idag är den siffran uppe i närmare 2 000 bilar!


Tillväxten är alltså närmast osannolikt stor och den marknaden får alltså Volvo nu en särskild ingång till. 


Frågan är vad som händer med Volvos marknadsandel i Europa efter ägarbytet? Och vad händer med tillverkningen? Blir den kvar i Sverige och i Belgien?  


De nya ägarna har försäkrat att det inte blir någon nedmontering av verksamheten i Europa. Volvo ska styras som ett självständigt bolag. Kärnvärdena ska bevaras och utvecklas.


Så blir det säkert också - under överskådlig tid. Men det som ter sig otänkbart idag kan mycket väl bli verklighet bortanför den överblickbara horisonten. Det är dagens besked om att Volvo nu är Kina-ägt ett slående bevis för.

Taggar:

Kommentarer

#1
Emme
2010-08-02 18:11

Volvo made in China. Toyota made in Japan...

#1
Notlih Sirap
2010-08-02 19:06

"Emme sa...
Volvo made in China. Toyota made in Japan..
"
och?
Saab made in Sweden, Lada made in Russia.
Kina och Japan är grannländer, liksom Sverige och Ryssland.

#1
Christer W.
2010-08-02 19:21

Sverige gränsar väl ändå inte till Ryssland.

#1
Jes
2010-08-02 21:42

Sverige är granne med ryssland, nästan lika mycket som Kina och Japan är grannländer .. eller tvärtom.
I båda fallen skiljer det en del vatten.

#1
Christer W.
2010-08-02 22:15

Jo, men ändå. Jag räknar t.ex inte Brasilien, Island, USA och Nya Zeeland som grannländer.

#1
Fordonsutvecklaren
2010-08-03 03:37

Det kommer hur som helst bli en rejäl kulturkrock i Volvos ledning...
Svensk (eller för den delen Amerikansk) managementstil kontra Kinesisk...jisses.

#1
Jes
2010-08-03 08:20

Re; Christer W
Nej grannland med exempelvis Brasilien kan vi nog inte kallas med med Ryssland skiljer faktiskt bara vatten, mer än med Danmark men ändå bara vatten.
Förhållandet för oss till Ryssland är som till Baltstaterna, Polen och Tyskland, vi är alla Östersjöstater.
Vad nu detta har med Volvo att göra :o)

#1
S-E S
2010-08-03 17:29

Volvo made in China, Toyota made in England, VW made in Brazil, What's the problem?

#1
Fordonsutvecklaren
2010-08-03 17:59

S-E-S - Problemet är att:
Volvos eventuella vinster går till Kina, medan VWs går till hemlandet Tyskland och Toyotas till hemlandet Japan...

#1
Jes
2010-08-03 19:21

Hmmm, FORDONSUTVECKLAREN, från och med nu är Volvos hemland Kina. Eventuellt överskott ska naturligtvis gå dit.
Emellertid gäller samma regler vad gäller ett eventuellt underskott.
Köper du ett företag som du hoppas ska gå med vinst .. så vore det väl ett mycket stort, och konstigt problem om vinsten gick till en annan snubbe ...
Varför bekymrar du dej för Volvos hemvist, det har inte varit Sverige under många år nu.

#1
Fordonsutvecklaren
2010-08-03 23:39

Så sant att Volvo inte varit svenskt på länge, därav kräftgången de senaste åren.
Problemet med den kinesiska staten som ägare är att de inte riktigt spelar efter samma regler som europeisk och för den delen amerikansk fordonsindustri.
Den blygsamma summa som kinseserna gett för Volvo kan ses som en lärpeng, går inte Volvo med vinst så gör det inte så mycket då det är tekniköverföringen som är det intressanta för dem, den är värd långt mycket mer än köpesumman för Volvo.
Tänk att kunna trycka ut Geelysar i miljoner, först på den asiatiska marknaden och sedan om ett antal år på värdsmarknaden med den säkerhetsteknik och hyfsade kvalitet som ingenjörerna i Götet under åren utvecklat?
Denna teknikutsugning har Ford förvisso hållt på med de senaste 10 åren, men skillnaden är nu att kinseserna även kan producera bilarna mycket billigare än amerikanerna någonsin har kunnat, därför är en kinesisk ägare värre en en amerikansk.
När de sugit klart återstår ett säljkontor och ett reservdelslager i Götet, samt ett antal bålögda svenskar som mumlar nått om att Mr Li lovade ju...

#1
Emme - den riktiga som inte skriver FUD
2010-08-04 00:52

Inte jag som skrev längst ner. Vibilägare måste ha tagit bort fel kommentar!

#1
lubos
2010-08-04 11:56

Volvo som personbilsmärke kommer att bli mycket stort i kinesernas händer, ty där finns inte
några motsvarigheter i ledande position till styrelsen i Volvo AB som sålde Volvo Pv till Ford.
I ett så stort land är konkurrensen mycket hårdare och därmed blir de ledande personerna
uttagna bland mer intelligenta människor!

#1
Fordonsutvecklaren
2010-08-04 16:51

LUBOS - Knappast, snarare vem som är mest lojal till den en existerande partiet...
För övrigt kan man notera att bara två personer i Volvo PVs nya styrelse på sju personer är svenskar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.