Bild
Nästa artikel

Volvohybriden inte för dyr

Volvo V60 Plug-In Hybrid som lanseras i starkt begränsad upplaga i slutet av nästa år är hutlöst dyr tycker en hel del, 560 000 kronor.

Men är den för dyr?

Nej, det kan man inte tycka – inte om kunderna köar för att få köpa den. Och det gör de; 5 000 svenska köpare har redan anmält intresse för laddhybriden, bara 300 av de första tusen tillverkade bilarna tilldelas Norden.  

Det är efterfrågan som bestämmer priset och Volvo-ledningen vore förstås korkad om den inte utnyttjade detta. Det är ju inte välgörenhet man sysslar med.

Sen kan man förstås tycka att det är synd att miljövänlighet ska behöva kosta så himla mycket. Uppenbarligen skulle Volvos laddhybrid generera vinst även om priset hållits kvar vid ursprungliga knappa halvmiljonen (mycket pengar även det).

Vi vanliga dödliga kan trösta oss med att priset kommer att sjunka så småningom när konkurrenterna hunnit ikapp och produktionsvolymerna ökar. På köpet slipper vi hoppeligen de värsta barnsjukdomarna.

Taggar:

Kommentarer

#1
2011-12-13 15:10

Jo, Volvo e iaf alldeles för dyr och kan inte säljas till fler än de absolut mest rika privatisarna samt vissa företagskunder. Sänk priset minst 100 000 kr!

#2
2011-12-13 17:07

Att man anmält intresse betyder väl inte att alla dessa kommer att köpa bilen när man väl får reda på tex priset.
Vissa klagar ju över att laddhybriderna Ampera/Volt samt Prius är för dyra!? Visst har denna Volvo lite mer påkostade detaljer men det går ju inte mer än att åka i bilen ändå och den är knappt rymligare än de ovan nämnda så frågan är hur många runt om i världen som är villiga att lägga en bra bit över 200 000kr extra för att det står Volvo på bilen i förhållande till Volt/Prius?

#3
2011-12-13 19:02

Om någon vill köpa är det inte för dyrt.

Det är faktiskt en kommentar som pekar på dålig moral.

Meningen med livet är att arbeta för en bättre värld, inte att cyniskt och nonchalant föda och stödja alla de sämsta mänskliga sidorna.

#5
2011-12-13 19:55

Det finns ju bilar som är betydligt dyrare och som säljer bra ändå varpå man alltid kan diskutera vad som är FÖR DYRT.
Se bara vad Vw tar för sin Touareg Hybrid så nog är detta en tydlig trend.
Bmw med flera kommer förståss inte heller att låta bli att utnyttja läget. ( dyrast vinner? )

Det positiva i det hela är ju att tekniken nu äntligen finns varpå den alltså kommer att bli betydligt billigare samt bättre om några år.
Kul att Volvo ligger i framkant men jag tycker att det är synd att man inte istället valde att bygga på V70 först.

#6
2011-12-13 21:49

Jag håller med Bäcklund att marknadskrafterna alltid har rätt. Men 200 000 kronor mer än för V60 D5 AWD är det verkligen ett rimligt påslag?

#7
2011-12-13 23:16

Hanzzon verkar vara avundsjuk på Volvo som har tagit fram en så otroligt fin bil även om priset e alldeles för hökt. Han har dessutom klippt in exakt samma negativa kommentar på flera stälen. Voje vojne!

#8
2011-12-13 23:33

Eftersom bilen inte tillverkas i någon större upplaga så är det självklart korrekt att ta betalt för den. Sen är det ju upp till marknaden att avgöra om de vill betala för att få pråla med en hybridvolvo på uppfarten. Självklart kommer priserna sjunka på sikt. Bara att jämföra med plattv när de kom. Kostade lätt 30000 för att få en usel plasmaskärm med monsterstora pixlar.

#9
2011-12-13 23:45

Jag skrev bara vad jag tyckte "Swenssons" och varför skulle jag vara avundsjuk på att Volvo tagit fram en fin bil från 560 000kr vilket man väl inte annat kan kräva för dessa slantar?
Det är väl kul att Volvo kommer med en hybridbil som nu äntligen ska börja tillverkas om ett år!
Jag reagerade bara liksom de flesta på merpriset för denna laddhybrid vilket jag tyckte även du gjorde så vad var det för fel i det?

Priserna kommer som det sägs tvingas ner på sikt om man vill sälja några bilar i världen så det är bara att slanta upp pengarna, köpa en billigare laddhybrid eller vänta på att priset går ner på Volvon.

Den kommer för övrigt bli riktigt intressant att provköra om man nu kan och får göra detta inom ett par år.

#10
2011-12-14 03:03

Håkan Bäcklund, du behöver väl inte lansera volvo då efterfrågan redan överskrids tillverknigskapaciteten gånger 5? Och av samma skäl höjer volvo priset från 500 till 560 tusen. Skämt! Är det kineserna som bestämmer priserna idag?

#11
2011-12-14 06:35

Det är väl ingen tvekan om att Vovlon är svinaktigt överprissatt - men Bäcklund har ju rätt, bilen går att sälja för det priset, alltså gör man det. Så här har det alltid varit med ny teknik. De första versionerna är löjligt dyra, men sen blir det allt billigare.
Jag tänkte här räkna upp några exempel, men de är ju så många att det känns lite onödigt.
Det finns alltid trendnissar som okritiks vill vara först med det senaste. Titta bara på mobiltelefoner.

#12
2011-12-14 18:20

Swenssons@
Det är troligen så att Hanzzon får betalt för sitt engagemang! Toyota ska framhållas som bäst, störst och vackrast i alla lägen. Hanzzon har aldrig något gott att säja eller ens en vettig synpunkt på något annat än Toyota ... och Toyota ska alltid glorifieras oavsett vad artikeln handlar om ... i detta fall Volvo/hybrid!
Nej fy fabian för Toyota-troll, de är värst av alla. Men det är ju lite synd om dem också ;o)

#13
2011-12-14 18:47

Jes, det är väl ändå just i det här sammanhanget inte så märkligt att Prius nämns. Den hybriden har ju funnits överlägset längst och bevisat sin pålitlighet om än kanske inte alltid sin bränslesnålhet - och den är ju väsentligt billigare än alternativen (om än dyr).

#14
2011-12-14 19:46

Tack Roy för din objektivitet. Självklart jämför man denna mot Prius samt Volt/Ampera laddhybrid åtminstonde delvis då det inte finns så många andra laddhybrider att jämföra den med.

#15
2011-12-14 19:51

Jag vet Roy.
Det är mest den oändliga och orimliga hyllningen av Toyota jag vill belysa!
Helt okay att diskutera Toyota när det är Toyota som ska diskuteras men, Toyotafolket framkallar härdsmälta i samtliga intressanta artiklar om "vad som helst" ..... så därför!
Vi är ju liksom bekanta med Prius sedan länge, Hanzzon & co behöver inte med papegojans envisa krax upprepa samma budskap i tråd efter tråd ... Det blir ju lite som att Jehovas Vittne skulle knacka på varje kväll ....

#16
2011-12-14 21:14

Det är klart att den är för dyr, och inte konkurrenskraftig, varvid den kommer att läggas ner och försvinna snabbt.

#18
2011-12-15 07:25

Ja, den med Jehovas var bra!
Och jag har förvisso också stundtals retat mig på dessa "maffior" som härjat i spalterna med sitt skygglappsseende. (Oj, snacka om många dubbekbokstäver!) Främst Toyota, men även BMW och i viss mån Mercedes. Mycket japan mot tyskland, liksom.
Men nu struntar vi i det, för man behöver ju inte få våldsamma allergireaktioner vid varje litet tillfälle som t ex Toyota nämns.

För att återgå till ämnet, så är det möjligt att Ovältbar härunder får rätt.

#19
2011-12-15 18:23

Hybridbilen kommer inte att försvinna,..däremot vara oskäligt dyr tills att det finns fler konkurrenter eller det kommer lagar som begränsar "vanliga" bilars existens.
Om några år så kommer andelen Hybridbilar som säljs vara betydligt fler än idag.

#20
2011-12-15 22:28

Mistro.

Det har jag sagt under en lång rad av år. Att hybridbilen kommer att bli vanlig. Hybridbilar kommer även att få väldigt bra kritik när de "rätta" märkena har det på sitt program,det har jag också sagt. Vänta bara på test av Volvo i TV får du se på lovord........håll i hatten!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.