Bild
Nästa artikelVolvo trängde sig före - självklart!
Publicerad 6 oktober 2008
<p>En del läsare har hört av sig och undrat varför stora biltestet i nr 14 byttes ut i sista stund. Ut åkte duellen mellan Skoda Superb-Ford Mondeo och in körde Volvo XC60. Här är anledningen.. <br /></p>
Så här var det: vi fick plötsligt möjligheten att göra världens första test av XC60. En ny svensk bil har förstås högsta prioritet i en svensk biltidning.
Men i nr 15 kommer verkligen Superb/Mondeo-testet, det garanteras. Testsidorna är redan godkända och skickade till tryckeriet. Ingenting kan ändra på det.
Kommentarer
Hade nog hellre läst om Skodan än den "Amerikanska" XC60...
Om Micke Schultz hade fått möjlighet att provköra Lamborghini Estoque, hade Ni då väntat med testet av designklumpen XC60? Knappast, det är bara i ankdammen Sverige sådant kan hända.
Det är bara i Sverige folk gnäller för en sådan här sak.
Själklart ska ni prioritera på detta sättet. Vi ska vara stolta över en ny Volvo, oavsett var delarna kommer ifrån. Volvo är lika svenskt som köttbullar och Ingemar Stenmark för övriga världen.
Typiskt... vi kunniga svenska bilförare/-ägare är faktiskt mer intresserade av folkbilarna från Ford och Skoda, än en dyr SUV (400 kkr utrustad)!! Dax att tona ner SUV'arna. De är otidsenliga och har endast användning för de fåtal som behöver en bil med terrängegenskaper
En ny svensk bensintörstig bil att läsa om...?
Jag såg verkligen fram emot testet av Mondeon och Superben, -dåligt ViB
Ytterligare en "Aptaxi" till de övriga. Klart den ska testas, lantbrukare och skogsägare måste ju kunna se om den är möjlig att använda, vilket knappast är troligt. Stadsbor måste ju kunna se om den kan användas för att överglänsa grannen med vilket är den enda anledningen att ha den i stan.
Jag hade gärna sett tester på kinesiska bilar, eftersom jag bor i Peking. Men man kan inte få alla sina behov tillfredställda. Jag uppskattar att ViB försökte bedöma vad som kunde vara mest aktuellt för en svensk läsekrets. Mycket proffsigt. Jag tycker ViB gjorde rätt bedömning med hänsyn till hela läsekretsen. Vill man läsa om Skoda finns säkert tyska och tjeckiska, slovakiska biltidningar att ladda ned från webben. Eller måste det skrivas på svenska för er som klagar? Tack för en bra tidning. Jag har varit prenumerant i många år, kanske 20. Minns inte exakt. ViB slår Motor, från Motormännen med hästlängder. Svårt att säga vad de gör för fel, men ViB är mycket roligare att läsa! Får ex nedskickade hemifrån hit till Kina!
Typiskt svenska motortidningar.
Test av en svindyr , bräsleslukande "traktor"
skall inte gå före utlovad test av bilar som normala bilköpare är intresserade av.
Hur många VolvoXC60 tror ni att Volvo lyckas kränga i Sverige ?? Såna här testar kan i ha med i en spalt med kuriosa. Insändaren från Yang Sa har kanske missat att det är en svensk motortidning med svensk text för svenskar.
Jag tycker att ni gjorde fel. Volvon kunde ni ta sedan.
Håller med!
Den här bilen kan inte vara speciellt intressant för den svenske bilköparen i gemen. Hur många slantar upp 350-400000 kr för ett privatköp?
Tyckte dessutom att den var väl bränsletörstig till jag insåg att det var diesel det handlade om.
Skrattade så tårarna rann.
Det här är inte ens "retro".
Snarare en gengångare från en svunnen tid.
Snälla Volvo. Den tiden är förbi då ni kunde bygga dom bilar som passade er filosofi och få regering och riksdag att anpassa regelverket därefter.
Nu är det EU som styr, tack och lov!
Vi Bilägare fick chansen att som första svenska tidning, ja, till och med som först i världen, testa en helt ny svensk bil. Det borde rimligen smälla högt.
Att läsarna av idag är mer informerade än förr, gör dock att det inte är en fullt så stor händelse - i synnerhet som bilen ifråga är dyr och bränsleslukande och ännu mindre svensk än tidigare. Ovanligt bullrig diesel och dåligt benutrymme i baksätet smäller inte heller högt. De övriga kvalitéerna finns även på andra Volvo-modeller, så varför denna?
Det uteblivna testet har med all säkerhet större betydelse för de flesta av tidningens läsare. Kan man då dra slutsatsen att riktigt motorintresserade hellre läser Auto Motor & Sport eller kanske Teknikens Värld?
Egentligen har jag inte reflekterat mycket över det fördröjda testet, det kommer ju i nästa nummer, utan sett Volvo-testet som en naturlig prioritering
Ingen stor sak.