Bild
Nästa artikel

Volvo på krigsstigen mot regeringen

För en tid sedan slog Volvo tillbaka mot världens största biltillverkare, Toyota, som hade invändningar mot att XC60 marknadsförs som världens säkraste bil.

Nu tar Volvo upp fighten mot den svenska regeringen. Näringslivsminister Maud Olofsson har tydligen i TV gjort ett "påhopp" mot Volvo. Det framgår inte av pressmeddelandet på vilket sätt, men gissningsvis har Olofsson ansett att Volvo har för få miljöbilar i sitt sortiment. 


Volvo går till motangrepp genom att presentera en egen undersökning av offentlig upphandling i en rad europeiska länder. Den visar att stat, kommuner och landsting i Sverige bara köper 26 procent svenska bilar. I Frankrike är motsvarande siffra 98 procent och i Tyskland 88.


Thomas Andersson, VD för Volvo Personbilar Sverige, tycker att svenska myndigheter sviker "de hårt ekonomiskt ansträngda inhemska tillverkarna Volvo och Saab".


Bra rutet, Andersson! Det är hög tid för protektionism.

Kommentarer

#1
Svenska?
2009-02-26 17:17

Svenska bilar? Amerikanska bilar! Varför ska staten stödja GM och Ford? Skäms Volvo! Vilka dumheter.

#1
Tobbe
2009-02-26 17:23

Bilarna tillverkas ju till viss del i Sverige. Mycket av utvecklingen sker ju också i Sverige.
Tror du de tyska myndigheterna sakar bort t.ex X5 för att den skruvas ihop i USA?

#1
Simon
2009-02-26 19:20

Sjukvården kostar redan tillräckligt, att Saab eller Volvo inte byggt bilar som är ekonomiskt försvarbara är enbart deras egna fel..... Skärp er...!

#1
Simon
2009-02-26 19:20

Sjukvården kostar redan tillräckligt, att Saab eller Volvo inte byggt bilar som är ekonomiskt försvarbara är enbart deras egna fel..... Skärp er...!

#1
Mattias
2009-02-26 20:00

Maud olofsson är i mina ögon en Quisling mot Sverige.

#1
Emme
2009-02-26 23:38

"Sjukvården kostar redan tillräckligt, att Saab eller Volvo inte byggt bilar som är ekonomiskt försvarbara är enbart deras egna fel..... Skärp er...!"
Vadå deras eget fel?
Isf bygger intill hela världen fel bilar!
Att sen finanskrisen tar extra hårt på de mindre trodde jag du var smart nog att förstå :)
Skärp dig!

#1
Simon
2009-02-27 01:43

Nej du Emme, att skylla på finanskrisen håller inte, både Volvo och Saab har övergivit bruksbilar och satsat energi på att försöka bygga premiumbilar.....
Landsting och kommuner köper bilar för runt 150 000 och de har en värdeminskning på ca 50 000, skulle de köpt en volvo för 230 000 så hadde de förlorat ca 100 000 per bil + dyrare försäkring och dyrare bränslekostnad... Oavsett finanskris eller ej....!

#1
Tomas
2009-02-27 12:27

Saab och Volvo har ju stor tillverkning i Sverige samt största delen av utvecklingen här.
I grunden är det Svenska bolag som blivit sålda till Amerikanska tillverkare som tyvärr har visat sig var dåliga ägare.
Mycke av "själen" som finns dessa bolag är ju Svensk.
Men jag tycker nog att Volvo och Saab får väl mycket skit från många här i Sverige.
Jag tycker nog att dom har ryckt upp sig ordentligt den senaste tiden när det gäller bränslförbrukning. Se bara deras senaste modeller som kommer 2009!
Visst det finns biltilverkare som kan slå detta men så värst många är det inte.
Sedan tycker jag nog att staten inköp av bilar från "Svenka tillverkare" borde kunna vara bättre än 26 %.
Att Frankrike har 98 % känns överdrivet åt andra hållet!
Heja Volvo och Saab!

#1
MM
2009-02-27 14:10

Det kommer gå utför för sverige om alla bara köper importerade produkter.

#1
Lennart
2009-02-27 16:54

Jag håller verkligen med MM och Thomas. Jag tycket att om inte Maud vill verka för att rädda svensk bilindustri då de har det svårt med lönsamheten uppmanar jag alla att rösta bort nuvarande regering i nästa val 2010. Vidare anser jag att det är skam att inte staten och kommunen köper svenska bilar då kan vi vanliga medborgare göra sammalunda genom att arbeta svart så mycket vi kan och se till att staten inte får in alla skattepengar efersom staten inte vill att våra bilarbetare ska ha jobben kvar och därigenom betala skatt genom SAAB och Volvo. Alltså fram för mer svartarbete och fiffel, eftersom staten inte tar sitt ansvar mot sina medborgare! Heja SAAB och Volvo!!!

#1
Raphael
2009-02-27 19:20

Franska biltillverkarna har enormt många miljöprojekt igång, med eibilar, biodiesel och allt möjligt. Så det är ju inte så konstigt att franska staten och kommunerna köper franskt.
Kan Volvo erbjuda en Clio electrique? Har Volvo elektriska skåpbilar eller skåpbilar som går på biodiesel som fransmännen har? Stödjer Volvo biodiesel? Inte? Ska verkligen svenska staten och kommunen åka omkring i stora, lyxiga och dyra Volvo bilar på de svenska skattebetalarnas pengar?
Nog tycker jag det är dags för svenska regeringen att tvinga Volvo att göra småbilar precis som de övriga europeiska tillverkarna redan gör. Det vore bätte för miljön än om alla i svenska regeringen åkte Volvo XC90 med V8.
Det är dags för Volvo att skämmas!
Det finns ett budgettak på vad svenska landsting och kommuner betalar för bilar. Detta budgettak premierar små och bättre miljöblar.
Volvos bilar är för stora, för dyra och för dåliga för miljön. Minsta bilen som Volvo erbjuder är C30, men det är ju en lyxig sportcoupe för alldeles för mycket pengar.
Ska verkligen hemtjänsten åka omkring i Volvo C30 för dubbla priset mot en fransk miljömärkt småbil - är detta vad svenska skattebetalarnas pengar ska gå till, svenska lyxbilar till kommunens anställda?
Skäms på er!

#1
Tomas
2009-02-27 22:05

Jag sa aldrig att svenska staten skulle bara köpa Saab eller Volvo.
Det jag menade var att man säkert kunde öka från siffran 26 % något.
Mig veterligen sa jag aldrig heller att regeringen skulle åka runt i XC90 med V8.
Varken Volvo eller Saab är så stora att dom kan tillverka alla storlekar av bilar som finns på marknaden.
Den nya Volvon S40/V50 drar endast 0,40 l/milen blandad körning! Det är väl bra?
Sedan kanske det inte är konstigt att franska staten köper inhemska märken för dom äger ju Renualt.
Äger dom inte även PSA också?
Jag tycker nog att Volvo har skärpt till sig ordentligt och tagit fram bilar som borde tilltala många.
Sedan måste självklart var och en själv fundera över vilken bil man har råd att skaffa.
Bilar är alltid dyrt att äga.
Det är bara bankerna som kan göra som dom vill och ändå får dom hjälp av staten! Visst är det konstigt.
Ha en trevlig helg :-)

#1
Pär G
2009-02-28 10:28

Dom skall i princip köra det mest ekonomiska alternativet, sannolikt japanskt eller koreanskt. Fattar inte folk att det är viss skillnad på tyskland och sverige, vad svenskar köper flr bilar spelar på det hela mycket liten roll för volvo och saab. Sverige går inte att leva på som hemmamarknad. Dessutom, tyskarna och fransoserna tillverkar billiga bilar som är ett alternativ till hemtjänsten etc, var finns dessa alternativ hos vlovo och saab? Tror inte att hemtjänsten i tyskland åker omkring i MB200 kombi eller motsvarnade...

#1
Percy
2009-02-28 11:30

Tänk efter före, inte efter!
Bakgrund
Whiplashkommissionen meddelar i sin slutrapport att över 30 000 personer anmäler nackbesvär efter trafikskada till svenska försäkringsbolag varje år, det motsvarar mer än hälften av alla anmälda trafikskador.
Enligt Trafikskadenämndens statistik bedöms ca 1 500 personer varje år få en invaliditetsgrad på minst 10 % efter olyckan. Försäkringskassans statistik anger att åtminstone 500 personer per år bedöms bli helt arbetsoförmögna till följd av whiplashrelaterade besvär.
SAAB och Volvo har under många år arbetat med att ta fram säkra bilar. Att de tagit fram säkra bilar framgår helt klart av Folksams statistik som grundar sig på verkligt inträffade skador där två fordon varit inblandade.
Är min bil säker om det händer en verklig bilolycka?
När man granskar säkerheten hos bränslesnåla småbilar som finns med i Folksams statistik är det endast en småbil som klarat sig och det är Hyundai Accent.
Nästa nivå, stora småbilar är inte heller någon upplyftande läsning.
Därefter har vi nivån mellanstora familjebilar och där blir det bättre. Det är tre bilar som får plus i Folksams statistik, vilket innebär att de är säkrast i klassen. Dessa är Mitsubishi Galant, SAAB 93 och Toyota Avensis.
Går vi över till stora familjebilar är SAAB 95 den enda bil som är bedömd som säkrast i klassen.
Det innebär att SAAB tillverkar två bilar som är säkrast enligt Folksams statistisk.
Hur är det då med whiplashskyddet?
Det är samma nedslående läsning här när man går igenom Folksams undersökningar. Helt klart är att SAAB och Volvo klarar sig väl så bra i dessa listor med samtliga modeller. Ford är också genomgående bra. Audi är ojämna men får godkänt först vid 2007 års modell. Toyota är bra på någon modell, men inte alla!
Lönar det sig då att köpa en bränslesnål men kanske inte alltid så säker bil?
Den frågan kan endast besvaras av den enskilde själv. Om man köper en bränslesnål bil som drar mindre bränsle per mil än en SAAB eller Volvo så tjänar man cirka 3 000 - 6 000 kronor per år i bränslekostnader. Observera att den största risken att bli utsatt för whiplashskada är vid påkörning bakifrån. Påkörning bakifrån är oftast inte beroende av mig utan av den bakomvarande föraren vilket innebär att jag inte kan skydda mig för sådana situationer förutom genom att köra en säker bil. Det är givetvis ingen garanti att man klarar sig om man kör en SAAB eller Volvo, men sannolikheten för att undvika livslångt lidande minskar.
Vår näringsminister Maud Olofsson meddelade i TV4 den 25 februari att de svenska bilfabrikanterna tillverkar bilar som kunderna inte vill ha. Det är häpnadsväckande att en minister uttalar sig så om svensk industri. I och med Maud Olofssons uttalande slog hon ett kraftigt slag mot allt arbete som lagts ner på trafiksäkerheten genom åren både inom svensk bilindustri, Vägverket, NTF, Folksam, med flera.
Avslutningsvis får vi hoppas att man tänker före i stället för efter vid val av bil.
Percy

#1
Lasse
2009-02-28 13:08

"Hög tid för protektionism."
Ja, det skulle ju verkligen gynna Sverige, som ju inte är ett enda dugg exportberoende!? Tänk en gång till!

#1
Tomas
2009-02-28 20:39

Vilka bilmärken har gått med vinst 2008??
Inte ens toyota gjorde någon vinst 2008 och det var den första gången på 70 år tror jag.
Så finanskrisen har i väldigt stor grad påverkat biltilverkarna över hela värden.
Sen har några märken drabbats lite hårdare än andra.
Dom franska tillverkarna som någon lyfte fram som ett lysande exempel på bra småbilar som är miljöriktiga och ekonomiska.
Dessa behöver nu stöd från franska staten på ca 70 miljader kronor!
Så även dom har tydligen tillverkat fel bilar för nu behöver dom stöd av staten.
Sedan Opel som även dom gör småbilar som borde kunna tilltala många. Opel har nu mycket allvarliga problem framför sig med flera fabriksnedläggningar på gång.
Dom behöver ett tillskott av Tyska staten på ca 34 miljder kronor för att överleva! Då skall även GM skjuta till ca 30 miljader kronor!
Även Italien och spanien behöver stötta sin bilindustri med olika åtgärder.
Så även biltilverkare som gör småbilar som är billiga och ekonomiska har stora problem och behöver stöd på olika sätt av staten.
I övrigt tycker jag PERCY har väldigt rätt när han lyfter fram krocksäkerheten i bilar.

#1
Jan Andersson
2009-03-01 02:58

Jag håller verkligem med Thomas och Percy. Det vi ska ha är säkra bilar och då blir de per automatik lite större och tyngre. Sedan anser jag att vi ska rösta bort Maud Olofsson som säger rakt ut att SAAB och Volvo ska väljas bort ur statens fordonsflotta och därmed försvinner ca 210 000 arbetstillfällen ur landet. Det är bäst för oss alla att byta ut Maud istället!!!

#1
Messerschmitt
2009-03-01 15:48

Jan Andersson!
Tror du det blir bättre med sossarna vid rodret, som låter MP styra och ställa om allt.
Kommer de till makten, monterar MP ner allt vad industri heter och skickar oss tillbaka till 1700-talet.
Är det det du vill, Jan Andersson?

#1
Jan Andersson
2009-03-01 18:22

Messerschmitt:
NEJ! Jag vill inte att svensk industri och välfärd ska demonteras. Men å andra sidan är det just det som borgarna och Maud Olofsson gör genom att neka SAAB och Volvo hjälp samtidigt som vi svenska bilkonsumenter ratar SAAB och Volvo...

#1
Pär G
2009-03-01 22:49

Rösta på bilbyggare Måååna. Hon tar säkert saab till nya höjder! Hon klarar ju inte av att få sin egen volvo genom besiktnignen, utan att (ovetandes!) få körförbud stup i kvarten. Verkligen en ordningsam dam i finfint sällskap. Heja.

#1
Flux
2009-03-07 16:21

Svensk regering i ett nötskal. Dieselbilar har länge varit bränslesnåla men ändå straffskattats av svenska regeringar. Och så fortsätter det. Nu är dieselbilar renare än besnsinbilar men fortsatt straffbeskattade. Nu är inte heller E85 bilar tillräckligt bra enlig Maud Olofsson... Svensk regering vill inte ha kvar någon fordonsindustri i Sverige. Det står klart sedan många år. Jag är därför inte förvånad över beslutet att låta Saab och Volvo tyna bort. Svenskt företagsliv måste nu sätta ner foten och kräva rättvisa!

#1
Arne Persson, Täby.
2009-03-08 10:16

Jag är mycket förvånad över att det inte skrivs mer än i försäkringsfackpress om Folksams, Toyotas återförsäkrngsbolag, och Toyotas säkerhets "kupp". För ett par månader sedan spreds en lögn om Toyotas säkerhet som sedan höll på att bli en sanning. Nästan. Folksam sa att Toyotavar Sveriges säkraste bil! Kruxt var bara att Folksm jämförde helt nya Toyota med 3 - 5 år gamla konkurrerande bilmärken!!! Hur i hela Halland kan man jämföra gammala konkurrentmodeller mot nya Toyota? Jo, Folksam som återförsäkrar Toyota vill ha in fler nya kunder till en låg kostnad och behövde ett scoop samtidigt som Toyota ville marknadsföra nya Avensis inför visningen i februari -09. Detta lyckades men resultatet blev att Toyota ställdes inför och hotas inför marknadsdomstolen för vilseledande marknadsföring. Då drog Toyota omedelbart in sloganen om Sveriges säkrast bil". Toyotas strategi, nu liksom förrr, är att sprida illa underbyggda sanningar och få kritik som ge dem billig publicitet i tidningar och media, betala böterna istället fö att satsa på enhedelig marknadsföringskampanj som kostar dem mångdubbelt mer. Toyota satsar i nuläget, december -08, motsvarande 37 000 kr i reklam PER såld enhet, bil. Jag menar att ännu fler bilkonsumenter ska slopa Folksams försäkringar och Toyotas "falska bilar"! Toyota har redan som ett resultat att bedrägeriet fallit med ca 40% försäljningsras och jag hoppas innerligt att Toyotas ras fortsätter då äntligen den krassa sanningen nått ut till oss bilkonsumenter.

#1
Shogun
2009-03-09 00:12

Arne Persson.
Den Toyota Avensis du uppger skulle vara ny och att Folksam jämför den med bilar som är 3-5år gamla i sin undersökning av krockar och skadorna personer fått genom dessa. Det gäller Toyota Avensis som kom 2003 alltså 2:a generationen av Avensis och då är den Avensis också 5år gammal precis som konkurrent bilarna. Denna undersökning har ju Folksam gjort i många år och tidigare har ju Saab 9-5 toppat denna lista och ligger fortfarande med i toppen, så vad är det som är så konstigt ? Folksam jämför med en bil som kom ut 2003 och är alltså 5år precis som konkurrent bilarna som var 3-5år som du skriver. Men självklart är nya Avensis som nyss lancerats ännu säkrare. Och som klarat de nya hårdare kraven i Euro-Ncap med mycket bra resultat då man även testar wiplash skyddet i stolarna mfl hårdare krav och man har den högsta poängen hittills av de testade bilarna som testats med de nya högre kraven som införts 2009. Är det inte bra att Toyota blivit så säkra bilar ? Eller ?! Du verkar ha agg till Toyota ! Själv är jag en mycket nöjd Toyota ägare och så länge de bygger bilar som jag är nöjd med kommer jag fortsätta att köpa Toyota. Bygg bilar som folk vill ha som är bra så sköter sig resten själv, svårare är det inte......

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.