Bild
Nästa artikel

Volvo har fått straffspark mot öppet mål

Jag såg en TV-intervju med Geelys ordförande och ägare, Li Shufu, i morse. Han gav ett mycket sympatiskt intryck.

Ordförande Shufu hyllar facket, säger att Volvo ska fortsätta att tillverka bilar i Göteborg, förespeglar nya Volvo-fabriker på världens största bilmarknad i Kina och att Volvo ska kvarstå som ett självständigt systerbolag i Geely-gruppen.

Dessutom, Li Shufu skriver dikter på sin fritid och är en stor musikälskare. Det är onekligen två extra stora plus i hans karaktär.

Så, vad kan egentligen gå fel med den här affären?

Ingenting annat än att man rekryterar fel personer till ledningen; människor som inte har kapacitet att ta vara på detta gyllene läge.

Att det skulle hända tror jag inte är särskilt troligt; Volvo som liten biltillverkare har fått en straffspark mot öppet mål.

Gårdagens ägarbyte är början på något riktigt stort.
Taggar:
Volvo har fått straffspark mot öppet mål

Kommentarer

#1
Jono
2010-03-29 11:38

Ett lite mer dystert scenario skulle kunna vara att Geely säger att de ska fortsätta tillverka bilar i Göteborg, men inte hur länge. Varför tillverka bilar dyrare än vad som är nödvändigt? Trodde att företagsamhet gick ut på att tjäna pengar (så mycket som möjligt)? Att forskning och utveckling stannar i Sverige är nog sannolikt, men tillverkningen tror jag flyttas till Kina på sikt.

#1
Sigge
2010-03-29 12:01

Naturligtvis stannar tillverkningen i Göteborg! Sedan tidigare har Volvo redan fabriker i Kina. Kinabilarna som hittills skeppats till Europa har inte varit några prisensationer.

#1
Saabnisse
2010-03-29 12:11

Tillverkningen av bilar för försäljning i Europa kommer säkert att tillverkas i Europa, men säkert inte i Göteborg och kanske inte heller i Gent.
Geely gör kanske som Hyundai och Kia, flyttar tillverkningen till ett passande lågprisland där det är mer lönsamt med tillverkning än i de nuvarande fabrikerna.
Det kommer givetvis inte att ske omedelbart, det dröjer nog några år, men det kommer, var så säker.
Men vem vet, om några år kanske Sverige är ett riktigt låglöneland och då får tillverkningen stanna kvar.
Men vi får nog räkna med att majoriteten av Volvobilar kommer att produceras i Kina i framtiden.

#1
Jägaren
2010-03-29 12:21

Det finns inga garantier i den här branschen längre.
Och nog har fotbollsspelare missat öppet mål måååååååånga gånger.

#1
Seken
2010-03-29 12:38

Ja, vi är många som undrar: "Varför tillverka bilar dyrare än vad som är nödvändigt?"
Toyota och Hyundai tillverkar bilar i USA. Sickna stollar. När det finns låglöneländer som Albanien, Malavi och Haiti.
Ännu värre med MB/Audi/BMW, som skruvar ihop bilar i höglönelandet Tyskland. När dom har en massa billiga grannländer. Eller kan det vara så att dom bara inte är lika smarta som JONO? Inte fattat att företagsamhet går ut på att tjäna pengar. Varje kund med lite hjärna skulle säkert köpa en Kines-tillverkad Merca. Bara han fick den 4% billigare. (Skruva-ihop-kostnaden är numera inte så stor andel av bilpriser, pga robotisering.)

#1
Sigge
2010-03-29 12:56

Seken...helt rätt!
Många förstår inte att man inte bara köper en bil man köper ett varumärke. Ex BMW/MB/Audi där man vet man köper tysk kvalité.

#1
jörkky
2010-03-29 13:12

volvo rislåda

#1
Golfheedh
2010-03-29 13:12

OK, nu äger kommunistiska partiet i Kina Volvo. För visst är de finansiären bakom Geely? Hur som helst! Vem vill att ens surt förvärvade slantar ska hamna i den kassan? Men det är ett svårt val för samtidigt vill ju nog flera av oss gynna våra skickliga Volvo- arbetare på Hisingen. Tänker mig nog för både en och två gånger innan jag köper Volvo igen!

#1
Fordonsutvecklaren
2010-03-29 13:14

Bäcklund, var inte så blåögd!
Klart att han måste verka sympatiskt, annars vore det väl konstigt? Det här är slipade och mediatränade personer.
Utan vänta med att ropa hej, till vi får se hur mycket av Volvo PV i Sverige som finns kvar om 15-20 år...och kom ihåg att inte är Li som har sista ordet utan den kinesiska regeringen, som lånat ut majoriteten av pengarna till Geely.
De har nog en hel del "synpunkter" på om vad Geely ska göra med Volvo PV...
Jono: Blir inte mycket utveckling kvar i Sverige på sikt, men möjligtvis ett stort försäljningskontor och reservdelslager...
Varför utveckla här när det går att göra billigare i Kina. Så unik är inte kompetensen hos Volvo, utan det tar cirka 10 år för kinseserna att lära sig den. En välavlönad kinsesisk civilingenjör tjänar cirka 40% mindre än motsvarande svensk...
Utöver detta kommer ändå Volvo så småningom tvingas köpa majoriteten av sina delar från de snabbt växande kinesiska underleverantörerna, det kommer nog den kinesiska regeringen (som ju i princip nu äger Volvo PV).
I fordonsvärlden brukar i regel utvecklingen hamna i närhetern till där tillverkningen finns. Åtminstonde på samma kontinent...

#1
boxer2
2010-03-29 14:00

nu volvobilarna blir bligare... Kanske en model för vanlig folk ca.60.000 sek.typ tata NANO

#1
Saabnisse
2010-03-29 15:47

SEKEN
Det du tar som exempel stämmer inte riktigt med den här affären.
Att japanerna tillverkar i USA är att det dels inte är särskilt dyrt, de som jobbar på deras fabriker är inte högavlönade, dels att det är lättare att sälja en utländsk bil i USA som är tillverkad i USA, dessutom försvinner en massa importtullar och restriktioner.
När det gäller de tyska märkena ska man komma ihåg att dels ligger HK i Tyskland och dels har flera av dem fabriker runt om i Europa.
När det gäller kinesiska Volvo kan man nog räkna med att tillverkningen i Sverige försvinner succesivt.

#1
Seken
2010-03-29 16:27

Tack SAABNISSE för att du hjälpte till med en del exempel på varför det ibland är lämpligt att tillverka bilar där det är "dyrare än nödvändigt". I fallet Volvo finns flera viktiga skäl att behålla tillverkning i typ Sverige. Ett är att märkets status bör inte devalveras. Sen får de som tycker det är skräp med kinesisk ägare, tycka för allt vad tygen håller. De är för få för att kunna påverka Volvos framtid negativt.

#1
Men vänta.....
2010-03-29 17:21

Hur kan man vara så positiv åt ett håll och så ruggit negativ åt ett annat. Tänker på försäljningen av Volvo och Saab. Har alltid trott att Vi Bilägare är som lite opartiska, och själv kan jag väl inte säga att jag har hjärtat åt nått mer håll än det andra till våra förra svenska bilar. Men er redaktör,har jag fått för mig nu under några månaders tid, verkar vara helt åt Volvo hållet.

#1
jono
2010-03-29 18:16

SEKEN - antar att du bara provocerar lite för att skapa diskussion, annars visar du stora okunskaper om att Volvo sedan 70-talet tillverkat bilar i Holland samt Belgien. I dagsläget är det tveksamt om ens hälften av Volvos bilar tillverkas i Sverige. Men inte verkar gemene svensk bry sig särskilt mkt om att deras S40/V50 tillverkas utomlands. Att ens jämföra Volvo med MB/BMW/Audi känns fånigt, då Volvo's s.k. "premiumkänsla" endast finns i reklamen...

#1
anonym
2010-03-29 18:31

Det är sjukt att de säljer volvo , kina kommer förstöra bilarna. HELT SJUKT !!

#1
Hasse
2010-03-29 18:54

Jag har för mig att Gent är den största Volvo fabriken ( i antal tillverkade fordon) just nu. Så jobb och verksamhet ligger till stor del utanför Sverige. Kanske bara utveckling och varumärke ska ligga i Sverige...?

#1
Hasse
2010-03-29 18:59

Och en sak till. BMW, det stortyska märket, har tillverkning i USA, ett land känt för sin varierande tillverkningskvalite. Säljs under Made by BMW! MB likaså. Och Nokia har däck som tillverkas i Ryssland, också ett land med varierade kvalitet på produkter. " Made by Nokia". Starka varumärken klarar alltid sig. Är volvo nog starkt att klara sig ? "Made by Volvo" i Kina.

#1
Seken
2010-03-29 19:09

JONO, du visar stora okunskaper även i den enkla grenen "läsa innantill". Det brukar nästan bara vara underbegåvade och illvilliga politiker, som hittar på att andra sagt nåt dom inte sagt.

#1
Örjan Sjölin
2010-03-29 19:09

Volvo i Kinesiskt ägo kommer att ha mycket stor betydelse för andra märken ifrån Kina som snart rullar in över Europas gränser. Här kommer Volvo att symbolisera någon slags garanti för det nya moderna Kina som kan annat än att tillverka billiga kopierade produkter. Så även om affären betyder väldigt mycket för Volvo... Så betyder det ännu mera för Kina och Kinas övriga biltillverkare.
Hälsningar Bilbranschkonsulten.se

#1
CRISTER
2010-03-29 19:19

Bilmärkesfanatiker tycker det är väldigt viktigt vilket land en bil är tillverkad i.Men bilindustrin och definitivt underleverantörerna jobbar GLOBALT och skiter i vilket land bilen är tillverkad i bara dom tjänar pengar.När vissa hävdar att deras märke är bättre glömmer dom att t.ex Hella,Bosch,Autolivm.m levererar till många bilmärken.Bilbranchen är GLOBAL!

#1
marre
2010-03-29 19:39

Förr hette det riskokare när man körde en japansk bil, vad heter volvo nu då?? kan de månne bli risbrännare,,, marre

#1
jens
2010-03-29 19:54

Att Volvo har blivit Kinesisk är tyvärr bara tragiskt och känns för mig väldigt främmande och konstigt,
jag lär då aldrig mer köpa en ny Volvo.

#1
Jono
2010-03-29 20:06

Någon som kan hjälpa mig och förstå SEKEN's inlägg här idag? Förutom att säga emot sig själv (och alla andra) förstår inte jag hans resonemang.

#1
Jes
2010-03-29 20:43

Realistiskt sett förblir nog synen på Volvo densamma som tidigare, alltså Svensk eller som många också tror, Schweiziskt :oD. Rolls Royce betraktas väl fortfarande som Engelskt.
.
När jag vänder på min Amerikanska dator finner jag att den är ihopsatt i Kina ... men blir inte upprörd över det ;o)
.
Geely lär nog se till att Volvo, även fortsättningsvis betraktas som Svenskt, annars är köpet nog ganska meningslöst.

#1
Seken
2010-03-29 22:06

Nej, JONO, om du inte kan förstå själv, så är det nog ingen som ids förklara för dej. Du fantiserar t.ex. ihop att jag inte känner till att Volvo PV har tillverkning utanför Sverige. Sånt går inte att varken besvara eller förklara.

#1
Sven
2010-03-29 23:18

Håller med bloggaren i hans artikel.
Om det går som räknat, så tror jag att Volvo bli ett gigantiskt stort bilföretag, framöver. Sverige är för litet för Volvo. I Kina finns viljan, drömmarna att göra nåt stort av Volvo. Jag tror att de lyckas med det. Sverige är inte en speciell företagarvänlig nation. Vi skjuter oss själva i foten med alla höga skatter etc. Här blir Vi rika på att köpa och sälja fastigheter, inte på att starta eller att utveckla företag.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.