Bild
Nästa artikel

Vi kör olagligt för säkerhets skull

Framme i Ljusnedal klockan 18.30 efter en tankning på OKQ8 i Funäsdalen. Polon, som jag har huvudansvaret för hade dragit knappt 21 liter diesel på 43 mil. Det är ju rätt hyfsat.

Lika bra är det inte att höger framdörr inte går att stänga helt. Detta är en lånebil i väntan på att vi får den vi köpt i slutet av januari.

Möjligen har vi fått långa en förseriebil eftersom passningen på högra framdörren inte är perfekt.

Det innebar att det förmodligen kom in vatten när vi tvättade bilarna i Sveg. Vattnet frös till is och nu är glipan rätt stor.

En annan sak som vi konstaterat tidigare på många andra bilar: det går inte att enbart tända dimljuset bak. Man måste även ha på framdimljuset. Det betyder att åtminstone tre av fem bilar tidvis kört olagligt med både halvljus och dimljus.

Vi har bestämt oss för att prioritera säkerhet före regler. Dimljuset bak behövs nämligen absolut när det är sån snörök som det varit i dag.
Taggar:
Vi kör olagligt för säkerhets skull

Kommentarer

#1
Stefan
2009-12-15 00:27

Haha, känner igen det där med passformen på polon :-) När jag köpte en ny Lupo 3L i Karlstad fick jag skruva fast dörrarna själv när jag kom hem :-) + lite andra skruvar som fick efterdras!

#1
Paragrafryttare
2009-12-15 11:04

Man ska inte sprida "lagtrots" i medierna.
Lagar och regler är upprättade för att följas till
punkt och pricka.
Några utrymmen för egna initiativ att tolka svea rikets lag efter eget tycke och smak finnes icke!!
Således bör fordon framföras i enligt vägmarkering gällande föreskriven hastighet med släckta dimljus på odubbad däcksutrustning avsett för vinterföre.
Det spelar ingen roll hur vädret råder. Lagen SKALL följas!!!

#1
Raphael
2009-12-15 12:53

Lägen säger inget om odubbat/dubbat än.
Man kan köra på parkeringsljuset och tända dimljusen fram, det är lagligt.

#1
Perra
2009-12-15 17:25

Lagar skall följas ja. Men när det handlar om människors säkerhet borde inte valet vara så svårt... Inte alltid lagboken går hand i hand med verkligeheten.
To live or not to live, That is the question?

#1
S-E S
2009-12-16 16:04

PARAGRAFRYTTARE, när de lagstiftande inte vet vad de talar om, är det medborgarnas plikt att strunta i lagarna för att rädda liv. Om du som bilförare orsakar en olycka, får du svara för följderna även om körkortslösa sitter i trafikutskotten.

#1
9-5 är vinterkung
2009-12-17 23:18

Vi Bilägare gjorde helt rätt. Det är fullständigt livsfarligt att köra med helt "släckt" akter på mörka vintervägar i snörök. Om dimljuset är det enda som smälter igenom och syns bakåt, är det självklart man tänder det. Om sedan lagen är så korkat skriven att det är tillåtet att sälja nya bilar i Sverige som inte kan ha bakre dimljuset tänt med mindre än att de främre också tänds, är det dags att belysa den idiotin. Säkerheten skall gälla framför allt!

#1
Björn Thalin
2010-02-18 17:16

Det är väldigt konstigt att man inte får ha dimljusen fram tillsammans med halvljuset.
På bilbesiktningen kollas dimljusen så att dom inte bländar. Varför får dom då inte användas?
Den lagen är helt korkad.
//Ebbe

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.