Vem vågar ta över Fiat?
OO-bolagen uppger inga skäl mer än att sådana finns. Dåliga försäljningssiffror och därmed dålig lönsamhet är säkert den stora orsaken. Men under ytan anar man också rejäla fnurror på tråden i kontakterna med tillverkaren i Italien.
Nu sällar man sig till en allt längre lista med namn på generalagenter som gett upp Fiat i Sverige. Frågan är vem som ska våga ta över Fiat-agenturen?
En annan fråga är hur det ska gå med Olle Olsson Bolagen i framtiden? För inte så många år sen var man framgångsrik importör av Mazda men då var det tillverkaren som sa upp avtalet. OO-Bolagen fick beskedet i god tid - ett par år - och det vakuum som då uppstod var inte särskilt lyckosamt för vare sig Mazda, märkets kunder eller generalagenten. Sanningen att säga så lämnades Mazda vind för våg på den svenska marknaden under en period.
Olle Olsson Bolagen AB fortsätter med import och distribution av Isuzu men det enda kvarvarande märket lär tvinga fram en rejält bantad kostym i Uppsala.
Eller är det rent av så att kinesiska biltillverkare ska rädda även Olle Olsson Bolagen?
Kommentarer
Och Fiat sällar sig till den allt längre lista av märken som övergivit OOB...
Kanske det bästa som hänt.OOB kan inte leva på gamla " meriter " Ny Agentur kan nog få fart på Fiat/Alfa. ISUZU vad är det ?????
Italienarna verkar inte vara särskilt intresserade av den svenska marknaden. Alla nyheter är gamla innan de kommit hit, kolla bara på Fiat 500 som fanns på kontinenten långt tidigare, lika för Alfa Mi.To. Dessutom blir bilarna alldeles för dyra här. Förstår att OO ger upp.
Detta är ett bevis för hur dålig en importör kan vara, måste väl varit bättre att gå ut med sådan här info när man har en ny agentur... OCH VARFÖR STÄLLA UPP PÅ EN INTERVJU som de gjorde i TeknikensVärld, detta visste de långt innan och hade säkret planer på detta... Frågan är bara vad som händer KÄNNS SKIT när man nyligen beställt en ny Bravo efter mkt positiv provkörning och väldigt positiv FIAT handlare... de måste känna stor ånger nu... med alla bilar i hallarna... DETTA KOMMER BLI SVÅRSÅLT tills vi vet vad som händer.
Jag har jobbat med både Alfa och Fiat flera gånger under mitt liv, och om Italienarna är som dom brukar, d.v.s rycker på axlarna så fort det blir besvärligt, så förstår jag OO-bolagen.
Fiat blir för dyra helt enkelt. För låg volym till för höga priser och för låg marginal. Och valutaförändring på toppen. Då är det bättre att backa ur än sälja med förlust.
Den skandinaviska marknaden är för liten för Fiat. 500:an blev försenad hit därför att den vart en stor succé i kontinental-Europa och produktionskapaciteten i fabriken räckte inte till för de skandinavienanpassade bilarna med extra värmepaket. Norden fick helt enkelt vänta tills fabriken hann ikapp med leveranser till övriga Europa.
MiTo är dock inte försenad hit. Det är fullt naturligt Sverige får vänta runt tre månader, ibland lite mer, för nya modeller hit.
Se bara på de franska tillverkarna. När de släpper nya bilar efter Geneve-salongen får vi i Sverige vänta till hösten för att få dem. Det är det ingen som klagar på... men om Alfa eller Fiat gör samma sak, då ska det klagas och gnällas.
Och då säljer ändå fransmännen fler bilar i Sverige än vad Fiat och Alfa gör.
Då så många här i Sverige hyllar Fiats gasbilssatsning borde det vara en av Sveriges mest sålda bil, men som vanligt är långt mellan att hylla gas till att själva vilja köpa en gasbil...
OOB Är inget vidare tycker jag!
När jag ringde OOB och frågade varför 500án kostade 30 000 mer i sverige än i tyskland fick jag till svar att det var norden paket i bilarna som såldes i sverige, men i detta fantastiska nordenpaket ingick inte ens elvärme till framstolarna.
Hoppas det blir en ny bra agentur bara. Mystiskt är detta då dom knappast har så mycket annat att leva på(Izuzu) och FIAT försäljningen började öka.
PS:
MiTon lanserades i juli förra året
i danmark har den sålt ett tag nu..
Fiat får göra en Bruhn. Alltså som Peugeot gjorde när det gick dåligt i Sverige. Sen kom uppryckningen: bra bilar (307 mfl) plus fart på generalagenten gav framgång.
Fiat/Alfa har bra bilar nu plus massor i pipeline och tillsammans med hela andra volymer (Fiat säljer bra i DK) kan det bli riktigt bra.
Eller - Söderströms/Försenade Bil i Malmö brukar inte vara rädda för att peta i det mesta. Nu senast en kines. Varför inte Fiat/Alfa + läckra Lancia?
Fiat och Sverige verkar vara en svår kombination. Oob försökte sälja
Fiat Grande Punto 1,3 MJT med ett listpris nästan 30000kr dyrare än OPEL CORSA ECOFLEX som har samma tekniska bas. Det prisade ut sig själva. Oob verkade tänka, tjäna mycket på varje bil. Kunderna var i alla fall inte deras intresse.
Det har känts som om de aldrig egentligen viljat komma igång med Fiat/Alfa i Sverige. Synd för Fiat/Alfa gör rätt roliga bilar.
Det är inte OOB som har satt priserna, det är Fiat Auto Spa. Möjligen kan man kritisera OOB för att de inte har lyckats få italienarna att förstå den svenska marknaden och att Fiat i Sverige har för dåligt rykte för premiumpriser. Å andra sidan kan jag förstå att Fiat tycker de gör väldigt fina bilar och vill ha betalt för dem, och det kostar ju mer att transportera upp bilar till Sverige och hålla en svensk marknad igång än kontinentaleuropa därför att Sverige har så extremt få volymer. Inte lätt för OOB att säga till Fiat att svenskarna tycker Fiat är skit och ska därför vara billiga, medan Fiat tycker bilarna är bra och ska kosta som marknadens bästa. Här finns självfallet en konflikt.
Jonas ska vara glad för sin bestälda Bravo.Har haft min i 3 månader och har bara lovord för denna tysta, ekonomiska och sköna italiano. Min 21:a bil!
Hej
Någon som vet vem den nya imnportören kommer bli?