Bild
Nästa artikel

Varning för luftslott

Signaturen J.W undrar i en kommentar om jag hade ätit citron till frukost i går med anledning av mina tvivel inför Koenigsegg/Saab-affären. Och i dag får jag etiketten "sällsynt bakåtsträvare".

Nej, J.W, jag åt långfil med lingonsylt som vanligt och "bakåtsträvare"...? Det är nog bra med framtidstro, entusiasm och entreprenörsanda. Men i en sån fråga krävs det ifrågasättanden också.


Jag förstår att personalen på Saab i Trollhättan känner stor lättnad som en första reaktion. Äntligen tas åtminstone ett litet steg framåt mot en överlevnad för Saab. 


Men, det är inte första gången i världshistorien som det byggs luftslott. Jag säger inte att det är vad som håller på att hända med Saab men det krävs mera fakta på bordet innan jag är övertygad om att det här räddningen.


Koeniggsegg/Saab verkar ha delat landet i två åsiktsdelar. För och emot. Jag placerar mig mittemellan och säger: upp till bevis.

Taggar:

Kommentarer

#1
Roy
2009-06-17 19:45

Nej, Håkan, ingen är övertygad, men för den skull måste man inte döma ut konstellationen på förhand. Det är omöjligt att sia om Saabs forlevnad oavsett vilken investerare det gällt.
Men trots allt så har Saab ett gott rykte som bilkonstruktörer och här finns det en chans att den pionjärsanda som lett till så många innovationer åter kan komma till heders.
Hellre än att skriva pessimistiska, i den egna uppfattningen förnumstiga, dödsrunor i bästa Ior-stil, så föredrar jag att önska Saab ett uppriktigt menat "lycka till!".

#1
Roland
2009-06-17 20:49

Upp till bevis! Det är det som gäller. Det krävs en rejäl massa pengar för att täcka förlusterna som nu pågår. Du vänder inte detta till vinst omgående. Vem ska betala? Investerare eller skattebetalare?? Tillverka bilar kan man, därtill finns kapacitet för många bilar. Men, detsvåraste är ju tydligen att sälja sälja och åter sälja. Det vill till en sjuhel--- säljorganistation då dessa bilar inte säljer sig själv och inte till rätt pris heller och har inte gjort på väldigt länge. Startsträckan är rejäl och det krävs kapital. Vems kapital??? Vi vet ju att kapaciteten inom bilproduktion är alldeles för hög och det är inte heller den sort som köparna vill ha. Då hade det varit strykande åtgång. Kunden har alltid rätt. Eller?

#1
AL
2009-06-18 04:07

Nej Roland, i det här fallet har inte kunden rätt. Eller rättare sagt, kunderna väljer inte att köpa en produkt utifrån (helt) objektiva preferenser då bilmarknaden präglas av imperfektioner. Hade däremot vi haft en homogen konkurrenssituaton - världen över - då skulle din invändning varit korrekt. Men nu är alltså så inte fallet och de som får slåss utan stöd hemifrån (läs SAAB och Volvo) tappar mer än totalmarknaden och i synnerhet än de producenter som subventioneras. MVH AL

#1
Roland
2009-06-18 11:38

Sitt egna val av bil försvarar man som sitt optimala köp av bil. Den homogena världen har aldrig funnits. När kommer den?

#1
Krister
2009-06-18 13:44

Al, hur kan du påstå att inte SAAB och Volvo har stöd hemifrån, dvs från sverige?
Har du kollat på företags och tjänstebilssektorn?
SAAB och Volvo har under många år varit premierade av företag och stat.
Detta har också bidragit till att många privatpersoner köpt dessa bilar i Sverige.
När såg du en ny Lancia senast?
Jag hoppas att de skall lyckas att vända SAAB, men jag tror vi sett den sista "Folk-SAABen".
Tror snarare märket kommer att konkurrera med Alfaromeo om design och sportiga bilar i en liten nisch.

#1
jan e
2009-06-18 15:36

Såhär långt har väl de flesta experter haft fel .Av någon anledning så skall förståsigpåare verka vara alltid skeptiska det kanske verkar mer intelektuellt vad vet jag.Jag tror att Saab här har sin stora möjlighet de har 4 nya bilmodeller som skall ut inom en 18 månaderscykelsom 3 av dessa är i stort sätt klara för att sätta i produktion.Resultatet av detta kommer vi att se inom ett par år ,Det är efter detta som vi får se hur nya ägaren tänker ..Jag tror framtidens saab fortfarande kommer att vara en bil för gemene man stora bränslesnåla bra för miljön o som alltid säkra på vägen o för föraren.De kommer antagligen att utveckla vidare på sin sportvagn introducera ytterligare en modell för 4 pers där har vi lyxvagnen .........

#1
MVH AL
2009-06-18 15:46

Som det ser ut i dag så ligger vi allt längre bort från homogen konkurrens Roland, det medger jag. Min invändning gällde ditt påstående att bilkundernas val är ett kvitto på den bästa produkten. Något som förutsätter perfekt konkurrens samt att marknaden själv kan nå jämvikt. Inget av detta är ju sant i dag. SAAB:s fallande försäljning är alltså inte enbart ett resultat av ålderstigna produkter utan snarare en konsekvens av missriktade subventioner.

#1
AL
2009-06-18 15:47

Nu är inte den svenska tjänstebilsmarknaden tillräckligt stor för att garantera produktion av två bilföretag Krister. Det är därför som exporten är så viktig för bilföretagen och egentligen hela Sverige som nation. Studera annars BNP, där exporten utgör en variabel. Utan export skulle vi bli rejält mycket fattigare.
Det som kännetecknar framgångsrika bilföretag i dag är en stor stark hemmamarknad samt subventioner från respektive hemnation (vilken regering, vid sidan av den svenska, använder inte de inhemska produkterna för övrigt?). Utifrån det perspektivet är egentligen både SAAB och Volvo ytterst skickliga företag som under sådana förhållanden lyckats bygga starka varumärken och nå god lönsamhet (Volvo). Ta exempelvis Toyota som ett exempel som med protektionistiska medel byggt världens största biltillverkare. Detta ingår till och med i Toyotas egen strategi för att erövra världen. Om detta är bra eller dåligt lämnar jag därhän men faktum är att det gör det svårare för våra svenska bilproducenter att konkurrera och vinna köpare. MVH AL

#1
pg
2009-06-18 17:00

Det stora dilemmat för Saab, är att de tappat så mycket på de marknader utomlands som sålt relativt stora mängder bilar. Försäljingssiffrorna har rasat världen över under de senaste 5 åren.
Man har under de 3 sista åren haft den lägsta återköpsandelen av alla märken utomlands.
Så länge jag inte vet om Saab blir kvar som bilmärke om ca 5 år, kommer i vart fall inte jag att satsa på Saab. När dessutom samma drivlinepaket finns att tillgå i Opel/Vauxhall, vilka dessutom blivit minst lika säkra som Saab, finns ju inten anledniing att chansa.
Men man vet ju så lite vad som händer, och förhoppningsvis kanske de nya modellerna blir lyckade. Det är bara det att vad ska jag som privatbilist med en stor bil som nya Saab 9-5 till?
Insignian är tillräckligt stor, och räcker väl till för medelfamiljen. Det hade varit bättre med en mindre bil i Astras storlek.
Sedan finns det ingen som helst anledning att välja Saab om den blir ett dyrare alternativ.
Blir den billigare eller i ungefär samma prisklass kanske även jag skulle ta en omprövning.

#1
Hasse
2009-06-18 19:48

Det är onekligen spännande om SAAB med Konigsedd som ägare får en mer sportig lyxbilsframtoning. Men vad ska SAAB göra med alla bilar, som redan tillverkats, och som ingen vill köpa? Blir det som med JAS Gripen? Rea?

#1
Willy Svensson
2009-06-18 20:43

Tyvärr tycker jag att affären luktar lite. Påminner om Fly Me. Hoppas jag har fel men varför skulle några privata personer vara intresserade av ett förlustbolag om det inte möjligen finns lite Eu-pengar att lägga vantarna på?

#1
Thomas
2009-06-19 00:15

Hur kan någon tro att en person som tillverkar en handfull bilar per år och som saknar kunskap om industriella processer i allmänhet och masstilverkning av bilar i synnerhet ska kunna göra något som inte GM kunde? Lägg ner detta bolag nu. Det finns ingen chans at de ska klara sig. Tack och lov verkar affärsplanen vara rena skämtet så några EIB-lån lär det inte bli. Och då är det slut.

#1
håsa
2009-06-22 01:34

Som boende i den kommun där Koenigsegg byggs borde jag vara positiv. Men mycket hänger väl på hur mycket slantar gänget kan skrapa samman.Kunskapen finns hos Saab-folket. Däremot finns det väl dom i gruppen som inte har de bästa rykten i finansvärlden.

#1
Jan L
2009-06-23 15:46

Tala om att försäga sig!
Läs dessa två citet:
"Varning för luftslott" (som rubrik)
"Koeniggsegg/Saab verkar ha delat landet i två åsiktsdelar. För och emot. Jag placerar mig mittemellan och säger: upp till bevis".
Typisk journalistik! Välja en subjektiv rubrik sedan säger man något annat i texten.
Typisk journalistik också i bemärkelsen att rubriken är det som blir kvar i läsarens minne medan texten faller i glömska (om läsaren en orkar igenom hela).
Vet inte vad det är med jornalistkåren i Sverige. Nyhetsbevakning tycks ha blivit synonymt med svartmålning och positiva nyheter måste "modereras" med något negativt.
När det gäller Saab så är det bara att konstatera att media har fullständigt gissat fel de senaste månaderna. Hur kan man ha så fel? Är det inte så att jag som mediakonsument ska kunna lita på det jag läser! (min ironi)

#1
Saabnisse
2009-06-25 18:18

Jag har kommit med det hät påståendet tidigare och det finns ännu inget som kan få mig att ändra min uppfattning.
Koenigsegg kan absolut noll om biltillverkning.
Deras fullkomligt onödiga leksaksbilar köps av figurer i lakan som har alldeles för mycket pengar för att köpa det de egentligen behöver.
Dessa köpare räcker tydligen inte till och därför försöker man köpa Saab tillsammans med Fleksnes och hans polare för att indirekt komma åt fem miljarder av våra skattepengar.
Jag tror inte de lägger ner Saab, inte direkt, men inom en ganska snar framtid.
Jag hoppas verkligen att den här affären inte går igenom, det måste finnas mer seriösa spekulanter på Saab.

#1
Raphael
2009-06-30 15:39

Saabnisse, det finns inga andra seriösa spekulanter än Koeningsegg ihop med norska och amerikanska finansiärer. De andra har hoppat av och ur.
Man tar inte Koeningsegg för de är bästa valet, utan för att det är de enda som är intresserade.
Kan vara svårt för Saab-älskare att inse att Saab inte var mer intressant än så - men Saab har för många problem och får dålig ekonomi. Och andra mer "riktiga" bilföretag har fullt av sina egna problem, de orkar inte med ännu ett problembarn.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.