Bild
Nästa artikel

Var det inte Victoria som skulle skyddas, Säpo?

Vi som såg bröllopskortegen i TV i lördags imponerades av de fyra Säpo-medarbetarna som joggade bredvid brudparet hela kortegevägen. I kostym!


Även om man kan fråga sig om de gjorde någon egentlig nytta så verkar Säpo vara i hygglig kondition.


Men så var det där med Säpos val av följebil efter paradkaleschen. Hur kunde ni köra en tysk bil på ett svenskt prinsessbröllop, är en en berättigad fråga till Säpo-ledningen?


Att välja ett utländskt bilmärke i ett sånt här sammanhang skulle varit otänkbart i Tyskland - och Frankrike och Italien med för den delen. Dessa länder har i likhet med Sverige en egen bilindustri.


- Vi måste vända oss till tillverkare som klarar våra säkerhetskrav,  säger Mattias Lindholm, pressekreterare på Säpo.


Men vänta nu... var det inte Victoria och Daniel som skulle skyddas i första hand den här gången och inte Säpos egen personal? Prinsessparet satt ju i öppen vagn, en kalesch tillverkad för 110 år sen! Vilka säkerhetskrav uppfyllde den?


Det borde alltså ha gått lika bra med en Volvo eller en Saab som följebil. Den TV-reklamen skulle båda märkena behövt betydligt bättre.


Istället valde Säpo en BMW 760 Li High Security för tre-fyra miljoner kronor. Bilen är av årsmodell -04 och har bara rullat 5 500 mil på drygt fem år. Den har en sexliters tolvcylindrig motor på 445 hästar,  toppar 210 km/tim och förbrukar 2,2 liter/mil i stadskörning och släpper ut 400 gram koldioxid per kilometer (blandad körning, ännu mer i stan). Tjänstevikten är 3,5 ton och totalvikten 4 ton.

Utrustningen består bland annat av - inte oväntat - larm.

Taggar:
Var det inte Victoria som skulle skyddas, Säpo?

Kommentarer

#1
Mattias
2010-06-22 15:57

nja.. du får nog tänka lite längre än näsan räcker. Brudparet skulle ju naturligtvis flyttats över till fölljebilen om något hänt under vägen.. så det är inte Säpos personal i första hand som skall skyddas som du vill få det till.
Beträffande de som sprang jämte vagnen är de till för att ta hand om en person sklle komma förnära. :)

#1
Jarl
2010-06-22 16:37

Håkan, sluta blogga, det är bäst - för alla!

#1
Observer
2010-06-22 16:56

ViB:s hemsida, Bil-Sverige och snudd på Världen skulle bli bra mycket fattigare utan Håkans underfundiga kåserier och kolumner. Keep on Bäcklund!

#1
Jägaren
2010-06-22 18:32

Jag måste nog instämma i de två första inläggen: Innehållet i bloggen är dåligt genomtänkt. Den efterföljande BMW-bilen är ett säkerhetsalternativ om något händer de i vagnen. Säpo-poliserna hade inte till uppgift att skydda brudparet så som man i vanliga fall tänker sig livvakter, utan att - som Mattias mycket riktigt påpekar - ingripa vid en fysisk närkontakt. Brudparet var alltså en öppen måltavla (vilket nästan alltid är fallet i Sverige, med vår öppenhet), men hästarnas tempo var en mix mellan att folk skulle hinna se åtminstone något, hästarnas välbefinnande OCH svårigheten för en eventuell attentasman att lyckas.

#1
Markus
2010-06-22 19:26

I och för sig är följebilarna tänkta för att skydda om det skulle uppstå ett "skarpt läge", tillsammans med prickskyttar på taken och annat. Men det hindrar inte att det är lite konstigt att inte svenska regeringen går in med pengar för att se till att Saab och Volvo får fram en bil som uppfyller Säpos krav. Rätt säker på att det går till så i andra bilproducerande länder.
Om Bäcklund inte tänker längre än näsan räcker är han i så fall i gott sällskap. Nämligen av Maud Olofsson med assistenter som uppenbarligen inte lyckats bättre än sina föregångare med denna enkla metod för att gynna svensk fordonsindustri.
Eftersom Saab och Volvo har just säkerheten som USP och SSAB är specialister på olika former av högkvalitativt specialstål borde det inte vara så svårt att få fram en Volvo eller Saab som klarar även denna slags säkerhet.

#1
Gösta
2010-06-22 19:38

Om jag inte missminner mig fanns en bepansrad specialversion av Volvo 240 i början på 80-talet. Fanns även som limousine. Man tycker att någon av dessa borde finnas kvar och kan användas vid dessa tillfällen. Det är som sagt beklagligt att ett utlänskt bilmärke användes vid bröllopet, speciellt ett märke med tvivelaktig etisk och moralisk bakgrund.

#1
leifer
2010-06-22 20:08

Man såg regnr på tv (UFL024), jag ringde transportstyrelsen, reggad på riskpolisen, skatten var ca 5000 per år. Årsmodell 2004 verkade lite fattigt i samband med bröllopet.

#1
leifer
2010-06-22 20:09

Det roligast var fyra SÄPO som sprang hela vägen!

#1
Johan
2010-06-22 20:12

VADÅ SVENSK ?? Är SAAB och VOLVO ¨svenska¨ bilar?? Det var något nytt.

#1
Jes
2010-06-22 20:45

Lite tramsigt tycker jag ... prinsessan är ju halvtyska och inte halvsvenska, inte mycket att göra åt det ju.

#1
Saabnisse
2010-06-22 21:22

Naturligtvis är det mesta trams, skulle någon utstuderad dåre vilja sätta en kula i någon i det här gänget är det ju en enkel åtgärd.
Med de moderna vapen som finns är det enkelt att skjuta rätt på 1000m.
Inga fåniga pansarvangnar med uppskrämda motorer hjälper.
Men, vadå? Det hände ju inget, så koppla av.

#1
Fredde
2010-06-22 21:32

Tja, det var ju ett mycket vackert och fint bröllop. Men jag undrar lite varför följebilen var tvungen att vara en stor BMW....av SÄKERHETSSKÄL....? Spelar ingen roll om det var en svensk bil eller nån annan som följde....men i DEN låga farten som hästarna höll med det vackra brudparet, så hade en Trabant klarat följeblisjobbet.....helt ärligt....men det hade inte sett lika FLOTT ut...och inte varit lika miljövänligt.....men i 15-20 kilometers fart...så ska man baske mig inte skylla på säkerheten i alla fall.....dumheter alltihop allstå.

#1
McRill
2010-06-22 22:11

Om man skriver om en synål, så kommer säkert en enögd jävel att ha åsikter om det!
Förresten....svensk bil? Av vilket märke är den?

#1
ali kerim bey
2010-06-22 22:32

om man frågade påven om att få låna hans popomobil ombyggda den mb gdn för att brudparet skulle färdas tryggt, han säkert skulle ställa upp.

#1
Volvo RWD
2010-06-22 23:17

Fredde: Jag tror du har fått det här om bakfoten. När man säger säkerhetsskäl så syftar man inte på krocksäkerheten haha =D

#1
Henrik
2010-06-23 01:20

Är inte förvånad, precis som bloggaren skriver så hade det inte hänt i något annat bilproducerande land, inte heller hade en minister som Maud kört utländskt märke (Ford Focus Flexifuel) och berättat att Volvo och Saab helt enkelt bygger fel bilar. Detta trots att Volvo V50 1,8F som bekant delar både motor och drivlina med nämnda Ford.

#1
Pelle
2010-06-23 10:16

Du Henrik;Det är bra att Maud kör en av de första märkena som satsade på miljöbilar - nämligen FORD FFV. Har väl funnits nu i minst 7-8 år i Sverige. Det ska Ford verkligen ha kredd för!! Ford såg ju sen till att det tröga Volvo fick lite miljötänk och kunde låna o kopiera orginalet.

#1
Janne i Stuna
2010-06-23 10:38

Ibland har vi kanske lite för bråttom att kritisera!? BMW's skulle bl a vid krisssituation skydda och borttransportera skyddsföremålen. Då kan man inte ta vilken bil som helst. Det vore slöseri med skattebetalarnas pengar att införskaffa eny ny Volvo/SAAB för ändmålet och dessutom ryms bilen inte bröllopets budget utan i Polisens. Fasst visst hade det varit "läckert" med en vit ny 95...

#1
Henke
2010-06-23 12:33

Svenska bilar... Det är väl en sak att SAAB och VOLVO ägs av utländska företag, men vi skall inte glömma att en stor del av bilarna byggs, fraktas, säljs etc. av svensk arbetskraft som betalar skatt i Sverige. Även en stor del av (under)leverantörerna finns i vårt land. Hur man borde göra i det aktuella fallet går att diskutera. Helt klart är dock att man kanske skulle gjort annorlunda redan från början, men det är alltid lätt att vara efterklok...

#1
Henke ige...
2010-06-23 12:34

Bör göra, borde gjort...

#1
Leffe
2010-06-23 13:26

Sluta med det här dravlet. Sverige har ingen egen bilindustri utan bilar som tiiverkas i Sverige av utländska ägare. Fn Kineser och Holländare.

#1
Niklas
2010-06-23 14:28

Säpos uppdrag är att på bästa sätt skydda kungafamiljen och INTE att tillgodose svenska bilindustrin.

#1
Henke
2010-06-24 00:32

Mycket riktigt, Sverige har ingen egen biltillverkning. Det är ingen som påstår det heller, alltså att det är svenska företag med svenska ägare som tillverkar SAAB och VOLVO. Ville bara påpeka att en och annan svensk (egentligen hela det svenska samhället) gynnas så länge vi får ha kvar en del av tillverkningen här. Vi är nog många som anser att VOLVO och kanske även SAAB hade kunnat överleva själva men det är tyvärr bara att inse fakta. Att definiera begreppet "svensk" är inte alltid så självklart även om vissa vill tro det...

#1
Fredde
2010-06-24 00:39

Men vi har väl Koenigsegg....? Är inte den svensk...? Förresten så är Saab MER svenskt nu än Volvo....eftersom Holland ligger närmare Sverige än Kina....hahaha

#1
S-E S
2010-06-27 13:54

JES, Victoria är minst 75% Tysk, Kungen är halvtysk. Men vad gör väl det. Norska Kungen är Dansk-Engelsk-Svensk, inte en Norsk blodsdroppe där inte. Kan Göran Persson åka BMW när han var statsminister, så kan nog kungahuset göra det också. Var finns det tillräckligt bepansrade Volvoalternativet som kan nolla alla gatans idioter?
FREDDE, mycket i Königsegg är Svenskt, men inte motorn. Växellådan?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.