Bild
Nästa artikel
Nyheter

Var det inte Victoria som skulle skyddas, Säpo?

22 juni 2010

Vi som såg bröllopskortegen i TV i lördags imponerades av de fyra Säpo-medarbetarna som joggade bredvid brudparet hela kortegevägen. I kostym!


Även om man kan fråga sig om de gjorde någon egentlig nytta så verkar Säpo vara i hygglig kondition.


Men så var det där med Säpos val av följebil efter paradkaleschen. Hur kunde ni köra en tysk bil på ett svenskt prinsessbröllop, är en en berättigad fråga till Säpo-ledningen?


Att välja ett utländskt bilmärke i ett sånt här sammanhang skulle varit otänkbart i Tyskland - och Frankrike och Italien med för den delen. Dessa länder har i likhet med Sverige en egen bilindustri.


- Vi måste vända oss till tillverkare som klarar våra säkerhetskrav,  säger Mattias Lindholm, pressekreterare på Säpo.


Men vänta nu... var det inte Victoria och Daniel som skulle skyddas i första hand den här gången och inte Säpos egen personal? Prinsessparet satt ju i öppen vagn, en kalesch tillverkad för 110 år sen! Vilka säkerhetskrav uppfyllde den?


Det borde alltså ha gått lika bra med en Volvo eller en Saab som följebil. Den TV-reklamen skulle båda märkena behövt betydligt bättre.


Istället valde Säpo en BMW 760 Li High Security för tre-fyra miljoner kronor. Bilen är av årsmodell -04 och har bara rullat 5 500 mil på drygt fem år. Den har en sexliters tolvcylindrig motor på 445 hästar,  toppar 210 km/tim och förbrukar 2,2 liter/mil i stadskörning och släpper ut 400 gram koldioxid per kilometer (blandad körning, ännu mer i stan). Tjänstevikten är 3,5 ton och totalvikten 4 ton.

Utrustningen består bland annat av - inte oväntat - larm.