Bild
Nästa artikel

Vägverket räknar fel på sekunderna

Vägverket kampanjar för att få oss att dämpa farten. Budskapet är att du bara vinner 48 sekunder per mil om du kör 90 km/tim på 80-väg. Vidare påstår Vägverket att risken att dödas vid en olycka ökar med 70 procent.


Tidsförlusten om du minskar farten från 100 till 90 km/tim är enligt Vägverket 42 sekunder.


Dubbelfel skriver en läsare, Björn Haskel, i ett mejl till mig.Enligt Björn Haskel ligger det till så här:


Tidsvinsten i det första fallet är (10/90 - 10/80) x 3600 = 50 sekunder. Tidsförlusten i det andra exemplet är (10/100 -  10/90) x 3600 = 40 sekunder.


Inför såna uträkningar förvandlas jag till en fågelholk. Fattar noll. Men det är säkert rätt att Vägverket har fel...


En fundering bara: hur påverkas risken att dödas vid en olycka av dessa två sekunder? Här tror jag att AL kan komma med ett klarläggande.


 

Taggar:

Kommentarer

#1
Roy
2009-05-12 21:19

Tänkte ge mig på en förklaring kring hur man kan tänka när man räknar ut tidsvinsten.

Enheten km/h visar hur långt man hinner (räknat i km) på en timme, men vi vill veta hur lång tid det tar att åka en mil - vända på det hela, liksom. Alltså gör vi det! (Vi vill veta resultatet för en mil, alltså använder vi enheten mil. Enheten timme är räknar vi senare om till sekunder.)
Vi utgår från hastigheterna 100, 90 och 80 km/h. (Beteckningen h står förresten för franskans heur som betyder timme.)
1/10=0,1 (förstås), 1/9=0,1111... (i all oändlighet), 1/8=0,125.
Detta är alltså räknat i timmar. För att få det till sekunder, så multiplicerar man med 3600. (Resultatet av 60*60.)
Då blir det 360, 399,9999... (i all oändlighet) och 450 sekunder. Det är alltså det antal sekunder det tar att åka en mil i de olika hastigheterna.
Nu är det bara att konstatera skillnaderna som avrundade blir 40 respektive 50 sekunder.

Hur Vägverket räknat har jag ingen aaaning om.

#1
AL
2009-05-13 02:02

Om man ökar sin hastighet så att vinsten blir två sekunder per mil (vid 90 km/h) säger potensmodellen att risken för dödsolycka ökar med 2,7 procent och risken för allvarlig skada med 1,8 procent. Rent statistiskt är den jämförelsen dock vansklig och egentligen inte riktigt korrekt men för att besvara frågan. MVH AL

#1
Håkan Bäcklund
2009-05-13 12:03

Roy och AL: Era kunskaper i matematik och statistik är beyond min kapacitet men slutsatserna fattar jag. Tack!

#1
Hizzy
2009-05-13 14:59

Och slutsatsen är: 1. Bara genom en liten fartökning så finns minuter att tjäna på bara några mil. 2. Risken att dödas ökar från "i princip noll" till "snäppet över i princip noll" . Eller har jag fattat fel ;)

#1
Roy
2009-05-13 19:13

Hizzy, jag antar att du raljerar - eller jagar du verkligen minuter på detta sätt? Att njuta av samspelet med bilen, att koppla av bakom ratten, att känna tillfredsställelsen över en bra linje genom kurvorna - allt detta må vara OK, men att medvetet jaga minuter... En så stressad mentalitet hör inte hemma i trafiken.
Om du kör 100 istället för stipulerade 90 så vinner du två ynka minuter på tre mil. Du ökar hastigheten med 11 %. Bromssträckan och eventuella krockkrafter ökar med 23,5 %. Risken för en dödsolycka beräknad enligt Powermodellen med över 52 %. Dessvärre så ökar risken även för omgivningen.

#1
AL
2009-05-13 23:39

Nej Hizzy. Problemet är att tidsvinsten är linjärt växande medan dödsrisken ökar exponentiellt. Det är alltså ett relativt högt pris man betalar för att tjäna några sekunders restid, även om denna vinst inte kan förringas på vissa vägavsnitt. MVH AL

#1
Lasse J
2009-05-14 00:50

Hizzy
Det jag tror att AL och Roy påstår är att även en måttlig fartökning ökar riskerna avsevärt.
Detta beror på, om jag minns rätt, att i formeln för uträkning av rörelseenergin, påverkar hastigheten potentiellt.
I detta fall upphöjt till två.
Detta innebär i praktiken att en hastighetsökning på fem km påverkar rörelseenergin med fem upphöjt i två, dvs talet tjugofem och en hastighetsökning med tio km, påverkar med tio upphöjt i två dvs talet hundra.
Denna rörelseenergi skall vid en eventuell olycka omvandlas i andra energiformer som under förloppet kommer att påverka dom inblandades hälsa.
Det är därför även en måttlig hastighetsökning kan få "överraskande" allvarliga konsekvenser.
Jag tror det ligger till ungefär såhär, men har jag nu spridit ren rappakalja så rätta mig gärna.

#1
Roy
2009-05-14 21:45

Sorry, Lasse J, men du har blandat ihop det hela lite - eller spridit rappakalja, om du så vill...
Om du fördubblar hastigheten så fyrdubblar du röresleenergin. Ökar du hastigheten tre gånger, så ökar rörelseenergin nio gånger. Det handlar alltså om kvadreringar - eller upphöjt till två, som du skriver.
Två upphöjt till två är ju fyra och tre upphöjt till två är nio.
Det här är något att tänka på särskilt för dem som själva kör klass 1-mopeder (EU-mopeder) eller har barn som gör det. Ökar man hastigheten från de gamla mopedernas 30 km/h till de nyas 45 km/h, så har rörelseenergin och därmed krockkrafter och bromssträckor ökat med mer än det dubbla! 2,25 gånger för att vara exakt.

#1
Hizzy
2009-05-15 02:19

Ja ROY jag "raljerar" nog lite,men jag tycker att det här att förvandla bilkörning till siffror och formler går lite långt ibland.

#1
Lasse j
2009-05-16 00:26

Roy
Vad jag försökte spegla är hastighetens och en eventuell hastighetsöknings avgörande påverkan inom formeln för rörelseenergi,eftersom hastigheten påverkar i kvadrat.
Då jag inte är matematiker har jag måhända betraktat med en fackmans ögon uttryckt mig lite luddigt.

#1
Roy
2009-05-20 18:51

Jorå, Lasse J, det är helt OK att inte kunna allt - vem gör det?
Till Hizzy och andra som tydligen blir helblockerade när de ser siffror kan man förenklat uttrycka saken så att när det gäller hastighetsökningar så kan vi inte lita på våra sinnen. Vi uppfattar ökningen linjärt men det gäller sannerligen inte de krafter vi utsätts för! Bromssträckor och eventuella krockresultat blir så in i h-e mycket större än vad hastighetsökningen får oss att tro.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.