Bild
Nästa artikel

Vad snackar dom om i långtradarna?

<p><b>"Vägverket och infrastrukturministern har valt att lyssna på de trafiksäkerhetsforskare som säger att det är själva samtalet som är det farliga, inte telefonen i sig. Jag håller inte med"</b></p>

I Sverige är det - än så länge - tillåtet att prata i en vanlig mobiltelefon samtidigt som man kör bil. Det lär inte bli någon ändring på det inom överskådlig tid trots att allt fler länder i vår omgivning infört förbud.


Vägverket och infrastrukturminister Åsa Torstensson har valt att lyssna på de trafiksäkerhetsforskare som säger att det är själva samtalet som är det farliga, inte telefonen i sig. 


Jag håller inte med. Det är en risk att avstå från en hand när man kör bil och ska styra, växla, blinka, justera värmen, blända av, signalera, sänka radiovolymen, klia sig på näsan...


Värsta mobilmissbrukarna i trafiken är långtradarchaufförerna. Kolla på det när du möter dem. En av två sitter med ena armen i vinkel och handen mot örat.


Det måste vara långtradigt att vara lastbilschaffis.


 

Taggar:

Kommentarer

#1
Erik Bremer
2008-11-11 13:21

OM telefonerande under körning skall vara tillåtet, så är det handsfree som skall gälla. Nu är jag förstås övertygad om att samtalandet i sig är en trafikfara - jämför gamla spårvagnarnas "Samtal med föraren under färd är förbjudet". Dom visste vad det handlade om. nämnligen d i s t r a k t i o n från den primära uppgiften, att köra säkert.
Förbud mot telefonsamtal i bilen!

#1
Lars L
2008-11-11 13:47

Förbjud samtal, babblande fruntimmer, svärmor, barn etc får åka i egen bil...

#1
Maggan
2008-11-11 14:04

Jag har själv varit med om att nästan bli påkörd vid rödljus när jag gick till fots av nån som dessutom i motljus satt och pratade i telefon i bilen. en gång körde en bilist över mittstrecket när jag var ute och körde själv. totalförbud mot att hålla en lur i handen tycker jag borde varra självklart. sen naturligtvis ska inte de som sitter i bilen prata och tramsa med den som kör. Jag tycker att ens vänner borde låta bli att ringa upp en på mobilen när man inte är hemma. ofta vill folk ingenting viktigt ändå. och om man nu får man ett upprörade samtal som ÄR viktigt när man kör bil ska man omedelbart stanna vid vägkanten inte köra.
flera busschauförer har fått klagomål och vad jag minns avsked för att de pratat i telefon och glömt att stanna vid busshållplatserna.

#1
Göran Hultgren
2008-11-11 14:41

Tycker det är en självklar sak att stanna, när man ska tala i telefon. Långtradarchafförer ska ha handfree, det är också lika klart. Sedan har vi en kategori till. Unga damer som måste ha telefon i handen, verkar det som. Det finns dom som helst har en cigarett också, eller en glass e.dyl.Missar när det blir grönt vid trafikljus,glömmer blinka vid korsning eller rondell. Dessa bilförare är inte riktigt med på noterna. Sitter man vid ratten, ska man inte åka bil, då ska man köra bil.
Förbud mot samtal i bilen vid färd !

#1
Patrik N
2008-11-11 15:16

Det är väl inga problem med att prata i telefon när man kör, av vad jag har sett är det total brist av körvana hos många som är det verkliga problemet.... nä fram för ett test att man ska kunna klara av att köra medans man pratar i telefon så att man ser att en del klarar av trafiksituationer och inte tiltar ur som vanligt.

#1
Yngve
2008-11-11 16:35

Det behövs ingen särskild forskninng inom området "Hur påverkas bilföraren av mobilprat" Det räcker att vara lite extra observant på medtrafikanterna/(bilisterna) för att för att konstatera att konsentrationen många gånger inte är på trafik och vägen. Åtskilliga kollisioner är på rak fin väg, in/utfart i Stockholm. Kort avstånd + okoncentration synes vara orsaken. Jag försöker få ögontakt med bilförare när ett kritiskt moment uppstår i trafiken men många gånger är blicken någon annanstans än på trafiken, ibland helt frånvarande.Jag har sett många gånger, stående halvvägs över övergångstället, hur bilförare med mobil i höger hand växlar med vänster och svänga förmodligen med tredje handen eller foten och blicken frånvarande. Jag begriper inte att man fösöker stävja detta. Om Åsa Torstensson har tydligen att ta hänsyn till den enskilde idividens valfrihet som är borgarnas valspråk.

#1
Christer
2008-11-11 18:13

Ta emot samtal i handsfree är OK.
Ringa upp innebär att du tappar koncentration
om inte telefonen är röststyrd.
Samtalet som sådant är inte mer störande än att ha
pratsjuka medresenärer eller stimmande barn.
Skall dom också förbjudas ?

#1
Roy
2008-11-11 19:18

Naturligtvis ska man förebygga felgrepp och liknande så långt möjligt - det gäller inte minst bilens konstruktion. Tyvärr har design i alltför mnga fall gått före funktion i utformningen av inredning och reglage. Röd belysning, otydligt utformade knappar, små symboler med låg kontrast, blänkande kromringar med mera.
Att sitta och knappa på en mobiltelefon under körning är naturligtvis inte optinmalt. När jag själv sitter bakoom ratten, så har jag headsetet hängande vid höger axel. Ringer telefonen så ploppar jag in musslan och trycker på svarsknappen i en och samma rörelse. Måste jag absolut själv ringa upp, så väljer jag tillfälle och använder dessutom röstanrop.
De tester jag sett på tv har varit märkliga konstruktioner. Samtidigt som föraren ska klara trixiga manövrer så ska denne även memorera uppgifter från "chefen". Vem gör så i verkligheten? Kör jag bil, så vet åtminstone jag vad som ska prioriteras. Ingen av dem jag pratat med har visat oförståelse för att de fått ta om det de nyss sa - de vet ju att jag sitter bakom ratten och förstår att trafiksituationen krävde min fulla uppmärksamhet. Det är inte konstigare än om jag pratat med en medpassagerare.
Det hela handlar om attityder - något man för övrigt borde arbeta mycket mer med i trafikskolorna. För visst ser man ibland på långt håll att föraren i en viss bil gör något helt annat än ägnar sig åt bilkörning. En förklaring till en småslingrande framfart, som jag såg när jag kom närmare, var att föraren satt och rakade sig med hjälp av backspegeln.

#1
S-E S
2008-11-11 19:25

Jag har en förlamad vänsterarm och behöver hjälp av såväl automatlåda som handikaputrustning (för att kunna komma åt spakarna på rattens vänstra sida) om jag ska kunna framföra bilen på ett trafiksäkert sätt. Konstigt att de som har en "telefonhandikappad" vänsterarm inte måste ha motsvarande utrustning i bilen, eller struntar de i blinlers, ljusomkopplaren och trafiksäkerheten?

#1
Kennet Persson
2008-11-11 19:57

Tack för påhoppet! I vanlig ordning så är det vi yrkeschaufförer som får klä skott för vad gemene man (och kvinna) gör. Att köra bil och prata i telefon samtidigt är inga som helst problem om man använder handsfreeutrustning, vilket jag givetvis har monterat in i min lastbil. Personligen så tycker jag inte om att använda "nallen" att prata i för då har jag inte båda händerna fria. Det går utmärkt att be att få ringa upp senare eller att låta bli att svara och ringa upp senare, det finns många sätt att undvika att använda "nallen" mer än nödvändigt så jag behöver inte räkna upp fler exempel. Vid många tillfällen har jag och flertalet av min kolleger blivit lotsade dit vi ska via mobilen så det är ett utmärkt yrkesredskap för massor av människor om man kan använda den rätt och utan fara för andra. Min personliga åsikt är att det ska vara tillåtet att använda mobiltelefon under färd om man har handsfreeutrustning av något slag och att man ska få svara i "nallen" och göra samtalet kort som jag nämde tidigare. Tyvvär är det svårt att kolla så att detta efterlevs på ett riktigt vis eftersom alla inte har samma uppfattning och omdöme om vad som t ex är "att svara kort".
Tyvvär så finns det så många andra faror i trafiken som borde vara i fokus. Vissa av dessa hade varit lätt att åtgärda och andra desto svårare. Ett körkortskrav för att dra en husvagn, hästsläp mm hade sparat många liv och färre olyckor.
"Gubbar" och unga hetsiga män som kör motorcykel är ibland också en trafikfara men endast de som glömt omdömet hemma. Jag körde mycket MC i flera år men det var en liten "stund" sedan och jag är givetvis ringrostig nu. Så därför så hade mitt omdöme sagt mej att jag behövde övning innan jag gav mej ut i verkligheten igen om jag nu skulle vilja återuppta mitt gamla intresse.
Om det lagstiftades om ett krav på en enklare läkarundersökning efter 67 års ålder för att få behålla sin körkortsbehörighet så tror jag att vi hade fått en säkrare trafikmiljö. Detta skulle då göras t ex vartannat år och vi hade då fått andra bonusar på köpet. Man hade säkert upptäckt flertalet sjukdomar som bara var i ett begynnandestadie plus försämrad syn och hörsel som i de flesta fall går att åtgärda.
Åsikterna är många och detta var en liten del av dem.

#1
Kjell-Åke
2008-11-11 21:58

Kennet: Att generalisera är inte objektivt. Man ser mycket konstigheter från yrkesfolk, men att därför döma ut alla som usla bilförare är inte heller objektivt.

#1
Loola
2008-11-12 07:56

Det finns ju fler störande "ting" i bilen, som den som är en ovan (och kanske oskicklig) förare kan få svårt att kombinera med säker bilkörning.
Jag tänker bl.a. på de där stora GPS navigatorerna som bara blir större och större i skärmstorlek och som täcker en ganska stor del av sikten i framrutan dessutom.
Kanske är det så att vi behöver testa personer individuellt för att se vilken sorts utrustning de klarar av att ha i sin bil när de kör?
Kanske borde även denna information vara inskriven i körkortet och om man använder denna utrustning utan godkänt prov kunna bötfällas så det svider rejält i plånboken?
Vi är alla individer och olika och vissa personer klarar inte av att göra flera saker samtidigt, så är det bara.
Men... ska dessa personers brister styra hur, eller snarare vad, alla andra förare ska tvingas till?
Den som har ett fordon som arbetsplats och kör varje dag har oftast (dock inte alltid!) ett säkrare sätt att köra och de ser faror i trafiken fortare än vad många privatbilsförare gör.
Denna iaktagelse har jag gjort under den period jag själv befann mig i ett resandejobb och körde mycket och regelbundet på våra svenska vägar.
Dessutom borde varje bilförare få lära sig hur en bil uppför sig i t.ex halka OM den inte har några hjälpmedel som ABS, Antispinn och annat lull lull, för det händer ju trots allt att denna teknik kan gå sönder i bilen man kör.
För den som inte vet hur en bil är att köra "naturell" hamnar direkt i diket när tekniken fallererar och kan skada många andra genom sin okunskap och brist på kompetens som förare.

#1
tore e
2008-11-12 22:49

Finns 10000 bilförare, finns 10000
ursäkter för att prata i mobilen.
Handsfree eller inte handsfree,vilken jäkla hypokrati.
Som om snackandet inte distraherar!!! oavsett om telefonen sitter i en hållare eller i handen.
Att förbjuda skiten fungerar inte heller, här i Spanien är telefonerandet förbjudet sedan några år. Aldrig har man sett så många,vänserhäntlutande mot sidofönstret, telefonpratare som det finns nu, men så krockas det friskt också.
Spanienrekordet innehar en 60 tons tradare med PCn uppslagen och telefonen i full blom- dokumentation från en helikopter.

#1
tore e
2008-11-12 22:50

Finns 10000 bilförare, finns 10000
ursäkter för att prata i mobilen.
Handsfree eller inte handsfree,vilken jäkla hypokrati.
Som om snackandet inte distraherar!!! oavsett om telefonen sitter i en hållare eller i handen.
Att förbjuda skiten fungerar inte heller, här i Spanien är telefonerandet förbjudet sedan några år. Aldrig har man sett så många,vänserhäntlutande mot sidofönstret, telefonpratare som det finns nu, men så krockas det friskt också.
Spanienrekordet innehar en 60 tons tradare med PCn uppslagen och telefonen i full blom- dokumentation från en helikopter.

#1
Tom Carlsson
2008-11-13 11:50

Jag hoppas att politikerna kan motstå alla lobbygrupper. Det är samtalet som är det farliga, forskarna vet bättre än alla världsmästartyckare.
Att sedan "långtradare" skulle vara värre än andra håller jag inte med om. Även om de talar mycket i telefon är de ändå oerhört mycket bättre i trafiken p.g.a. sin rutin än alla dessa söndagsbilister som verkar att ha ratten att hålla sig i och användning av backspeglar är ett okänt begrepp.
Skulle dessutom vilja klargöra vad en långtradare är. Begreppet härstammar från handel och sjöfartens "Longtrading" alltså översatt till svenska fjärrtrafik.
Väldigt många svenskar verka göra likhetstecken mellan lastbil och långtradare!
Är själv yrkeschaufför inom turistbussidan och har i princip aldrig problem med lastbilar i fjärrtrafik men varje resa med att antal personbilar som framför allt inte har en aning om vad backspeglar och blinkers är till för.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.