Bild
Nästa artikel

Vad är det för fel på en vanlig startnyckel?

På sistone har jag kört tre olika bilar som har en sak gemensamt: man måste trycka på två ställen för att starta respektive stänga av motorn.


Volvo XC60, stick in fjärrkontrollen och tryck på startknapp. Audi A4 och Renault Megane samma sak.


Man kan fråga sig vad det skulle vara för fel med en helt vanlig startnyckel? In i nyckelhålet och vrid om.


Varför införa teknik som fördubblar antalet start- och stoppmoment?


Det är i alla fall inte för att underlätta och förenkla för föraren. Nej, jag tror att det är någon som kommit på ett sätt att tjäna lite mera pengar under förespegling av att det handlar om teknisk utveckling.

Taggar:

Kommentarer

#1
Saabnisse
2009-03-15 18:28

Naturligtvis har du rätt.
Det finns ju ingen anledning att utföra dubbla moment.
Av rent nostalgiska själ, som Bosse bildoktorn tycker, kan man ju ha både tändningsnyckel och startknapp, men praktiskt är det inte.

#1
Raphael
2009-03-16 13:54

Det är givetvis mycket säkrare med ett startkort än en nyckel. Nycklar kan man kopiera. Det är svårare att kopiera ett startkort, särskilt eftersom alla tillverkares kort ser olika ut. Jag har svårt se att den organiserade biltjuven skaffar specialutrustning för att stjäla Renault-bilar, exempelvis...
Att gågna tiders bilstöldfilmer nu blir ett minne blott, med tjuvar som kör mejseln i starthålet och vrider om, det får man ta...
Jag som har en Renault med startkort kan inte tänka mig att gå tillbaks till vanlig nyckel. Nyckel känns så primitivt. Och tänk så skönt med ett riktigt kort som smidigt bärs i kavajfickan istället för en nyckel som bara river sönder byxorna innifrån.
Har aldrig upplevt några problem med kortet. Fungerar perfekt.

#1
johan
2009-03-16 14:30

Det är väl trevligt att startknappen kommer tillbaka?
Men vad jag helst skulle vilja se the return of, är växelspaken på rattstången och hel soffa fram, och slippa dessa utrymmeskrävande schabrak till mittkonsoler som gör stora bilar lika trånga som småbilar, och som inte fyller någon funktion annat än att ligga och skava mot mitt högerben.

#1
Roy
2009-03-16 15:51

Raphael, jag tror att du missuppfattat problemet. Det handlar inte om startkort, utan om bilar med vanligt tändningslås OCH startknapp, vilket självklart är totalt onödigt. Honda Civic, som i övrigt är en lite godbit, har tändningslåset på höger sida och startknappen på vänster. Sportigt eller mest egensinnigt?
Jag tror dock inte som Håkan, att startknappen kommit till (återkommit) för att ge intryck av någon teknisk utveckling, utan att det är bara en av dessa oförståeliga, mer eller mindre kortvariga, trender i försök att verka sportiga. Några äldre attribut: Dubbla antenner med rävsvansar, gangsterkeps, mattsvart motorhuv, stripes, hissad rumpa och fältlack. Några nyare trender: Mörka, diskreta baklysen som nu efterträtts av kromblaffor, jättelika jokerflin neddragna till marknivå och halvmeterlånga belysningsarmaturer (med extra allt).
Bilnycklar som skaver sönder fickor är inget måste även om man har ett tändningslås. Flera tillverkare har nyckeln infälld i fjärrkontrollen.
Smidigast är förstås "keyless"-varianten: Du har kortet i fickan och bilen låses upp utan att du ens behöver ta fram det. Eventuellt ställs andra funktioner liksom stol och speglar in efter just ditt kort. Och då är det naturligtvis helt på sin plats med en startknapp.

Johan längtar tillbaka till rattväxel och hel soffa.
Jag har förvisso ägt en sålunda utrustad bil och även kört andra liknande, men inte sett några fördelar.
Dåtidens rattväxlar var inte speciellt precisa i funktionen (även om Saabs faktiskt var en av de mer distinkta). Det finns nya bilar med uppflyttad golvspak som är överlägsna. (T ex förra generationen av Honda Civic.)
Den senaste bilen med hel soffa fram som jag åkt i, var en 70-tals-Cheva med rullmidjebälten på alla platser inklusive mittplatsen fram. Ingen vidare säker lösning, alltså. Vanligare var en hel soffa med två (för sin tid) vanliga bälten. Lösningen försvann mästan helt under 60-talet och lika bra var det. Vad ska man med ett outnyttjat stycke dyna till? Och hur anpassar man ett benutrymme som stämmer för både förare och passagerare? Bättre då med en mittkonsol - som faktiskt inte måste vara så svällande och kantig att den inkräktar på förarens benutrymme (även om det tyvärr förekommer).

#1
Raphael
2009-03-20 16:01

Roy, om det inte gäller startkort utan det gäller nyckellås med startknapp, varför nämns Renault Mégane (med startkort, inte nyckellås) i bloggartikeln?!
Jag gillar min Renault med startkort och skulle inte vilja återgå till nycklar som river sönder byxorna.
Rattväxelspak skulle jag däremot välkomna, det är så bekvämt. Frigör golvutrymme dessutom En modern rattväxel med automat finns ju på Citroën nu för tiden.

#1
Roy
2009-03-23 18:28

Jag ser att Håkan tagit med även Megane, men det gör ju inte saken bättre. Att först stoppa in en nyckel eller att först stoppa in ett kort går ju på ett ut. Dessutom måste man trycka på en startknapp och det är ju det som känns så onödigt. Vad var det man vann? Jag har redan skrivit att det finns nycklar som inte nöter sönder fickorna och att Keyless är det allra snmartaste.
Cittrans rattspak är väl mer en omkopplare - och det kan ju räcka om vi snackar om automatlådor. Jag har alltid undrat varför Lexus hybrider är utrustade med en konventionell, klumpig växelväljare iatället för som Prius en liten omkopplare på panelen. Snackar vi om manuella lådor, så handlar det om mekanik - och då är den lösningen som t ex Civic av förra generationen har, utmärkt - om man vill ha bra känsla i spaken. Ointresserade söndagsåkare klarar sig väl med vad som helst.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.