Bild
Nästa artikel

Tyska gemytet upphör på Autobahn

Första stau (kö) kom redan vid ett vägarbete någon kilometer söder om Travemünde. Just nu är vi på A1 17 med tre mil kvar till Bremen och jag har tappat räkningen på alla vägarbetsområden. Undrar hur många miljarder som tyskarna plöjer ner årligen på vägunderhållning?
Jag har inte kört på Autobahn på tre-fyra år och hade nästan glömt hur hetsigt det är. Vår strategi är att marscha på 120 km/tim men det innebär ständiga filbyten. Högerfilen är för långsam förstås, på mittfilen utgör vi en bromsklots och vänsterfilen är inte att tänka på.
Där laddas det för fullt.  

Det gäller att ha ständig uppsikt bakåt. Tyskarna är förvisso ett vänligt folk men när det kommer till bilkörning på Autobahn så märks det inte så det stör.

83 mil kvar till Eiffeltornet. När trafiken lugnar sig något (om den gör det) ska vi göra ett fullfartsprov med Pegan. Uppgiven toppfart är 159 km/tim men frågan är om den klarar det som 20-åring?
Taggar:
Tyska gemytet upphör på Autobahn

Kommentarer

#1
Yang
2009-08-20 13:35

Vägunderhållning var ett nytt ord...kul...

#1
Tom
2009-08-20 14:05

Hade du frågat någon som kör på kontinenten hade du direkt fått reda på att du skall undvika A1 söderut mellan Hamburg och Bremen. Nu gäller A7 till Hannover. det är runt fem sex mil längre med ditt resmål men avsevärt kortare körtid.
I Tyskland bygger man till skillnad mot Sverige så mycket man kan för att klara trafiken. Efter några år med arbete på A7 bl. a. har nu tiden kommit till utökning av A1 med ett körfält.
Att påstå att trafiken blivit hetsigare på senare år måste tyda på dåligt minne. Trafiken på Tyska motorvägar går idag betydligt lugnare och med betydligt större disciplin än för några år sedan. Skillnaden är att de långa köerna med lastbilar i högerfilen blivit ännu längre. Där går det ca 90 km/t. I ytterfilen går det runt 120 km/t med undantag från någon enstaka raket som kommer farande. Är det tre eller fyrfiligt är det ännu lugnare i de innersta filerna. Använd backspeglarna så är det inga problem alls.
Yrkeschaufför i 30 år på kontinenten

#1
Tom
2009-08-20 14:13

Ditt fartprov kan du lugnt spara till den Franska betalmotorvägen. Där är trafiken normalt mycket mindre än i Tyskland.
Sen skulle det vara kul att veta hur du mäter hastigheten. Peugeoten har en (liksom alla andra småbilar) riktig glädjemätare.

#1
Jörgen Berglund
2009-08-20 14:57

Fantastiskt! Önskar att jag hade bråkdelen av det goda humör som redaktören uppvisar. Tänk att kunna se ett vägunderhåll som underhållning.
Redaktören är naturligtvis inne på något mycket väsentligt; Vi bör öppna våra sinnen och uppträda lugnare i trafiken och ionte låta oss hetsas av sådant som sker på och vid vägen!

#1
Jörgen Berglund
2009-08-20 14:58

Fantastiskt! Önskar att jag hade bråkdelen av det goda humör som redaktören uppvisar. Tänk att kunna se ett vägunderhåll som underhållning.
Redaktören är naturligtvis inne på något mycket väsentligt; Vi bör öppna våra sinnen och uppträda lugnare i trafiken och ionte låta oss hetsas av sådant som sker på och vid vägen!

#1
P-O Franssen
2009-08-20 15:14

Tyskarna är bäst i Europa på att få bidrag från EU till att fixa vägarna.
I Sverige saknas kompetens hos Vägverket att skapa en ansökan varför vi inte har några sådana vägarbeten.

#1
Lars-Olof Svedberg
2009-08-20 20:41

Det är väl bra att man lägger ner pengar på vägunderhållning för de bilister som sitter fast i köerna vid vägunderhåll.......??!!

#1
Lägerleffe
2009-08-20 21:26

Inte behöver du plåga livet ur Pegan (och i värsta fall dig själv) med att kolla om orkar upp i riktiga 159 knyck. Är det 175 på mätarn månne? Vad ska det vara bra för? För att fylla på lagret av värdelöst vetande eller för att göra ett eget TP?
Bättre hålla koll på eventuell konst längs vägarna, det brukar du ju.
Förresten, ska du besöka Lindströms gamla ateljé när du ändå är i Paris?

#1
Kjell-Åke
2009-08-23 12:17

Jag kör många gånger hellre tysk diciplinerad motorvägstrafik än pä motorväg i Sverige där man strävar efter att visa att man inte kan eller vill.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.