Bild
Nästa artikel
Nyheter

Trist slogan i Malmö

12 april 2011

Volkswagens slogan, "Das Auto", är bäst i bilvärlden – det är vi väl överens om, eller hur?

Men det finns så kallade city-slogans också. Åker man bil genom Sverige så inser man att väldigt många kommuner och orter gjort mer eller mindre lyckade försök att sticka ut med en slogan.

En av de äldsta är skånska Skurups som Bengt Englund, tidigare lärare på folkhögskolan där, hittade på redan 1967:

"When in Europe, don´t miss Skurup".

Denna slogan finns visserligen inte med vid infarten till Skurup men på turistbyrån har de två sorters klistermärken med den.

Skurups slogan anses vara fyndig och bra, men i mina ögon är den bara en ordlek. Och det kanske är det som är vitsen med city-slogans.  ”I love Hjo” är ett annat bekant exempel.

Båda tyder på att ett humoristiskt anslag i tänket, en glimt i ögat. Det är däremot Malmös slogan totalt befriad från: ”Malmö – Mångfald Möten Möjligheter”.