Bild
Nästa artikel

Teknikens Värld och lögnen

Det är dumt att ljuga, säger Daniel Frodin som är chefredaktör på Teknikens Värld. Det håller jag med om. Men det verkar inte Frodin själv göra.

I en intervju på facktidningen Journalistens webb får han svara på varför inte Teknikens Värld brutit embargot och publicerat bilder på nya Volvon som andra tidningar och sajter.

– Har vi har skrivit under papper på att inte sprida dem så gör vi inte det. Det är dumt att ljuga helt enkelt.

Längre ner i artikeln är Frodin inte alls bekymrad över att ljuga när han säger:

– Vi är den största biltidningen.

Det är bevisligen en lögn. TS (Tidningsstatistik) räknar upplaga för tidningar i Sverige. Den senaste redovisningen som gäller helåret 2011:

Vi Bilägare 112 800 exemplar – Teknikens Värld 40 200 exemplar.

Det gör en skillnad på 72 600 exemplar till Vi Bilägares fördel.

Som sagt, Frodin, det är dumt att ljuga.

Kommentarer

#1
2012-02-28 13:37

"...tänkte inte på det...." ;-)

#2
2012-02-28 13:45

Han kanske menade formatmässigt?
Är Teknikens Världs tidning lite större i formatet än Vi Bilägare?
I så fall ljög han inte :-)

#3
2012-02-28 13:51

Volvo är "väldigt" viktiga för TV,så viktiga att man kan börja undra om inte.......

Är det lika för alla märken då? När de skriver under att de inte ska publicera bilder på någon ny modell av något annat märke,eller ligger Volvo varmare om hjärtat hos TV. Jag tror det,lite för varmt till och med,så jag slutat prenumrera efter mer än 35år. Volvo har tex Alltid vunnit tester hos TV när de kommer med en ny modell genom åren,det luktar.......

Är det viktigt att vara störst? Är man bäst då? Vad är det som räknas?

#4
2012-02-28 13:58

Jag klassar inte heller ViBilägare som en biltidning, det är snarare en bilägartidning. Vill man tänja på gränserna ytterliggare så kan man även räkna in Aftonbladet och Expressen som biltidningar, då de på lördagar(?) har relativt mycket artiklar om bilar.

Renodlade biltidningar i Sverige endast AMS och TV.

#5
2012-02-28 14:27

Teknikens Värld finns för att dra in pengar åt sina ägare. En av de största kunderna till Teknikens Värld är Volvo. Det är klart att de är rädda för att komma på kant med dem.

raks, jag fattar inte hur du kan räkna bort ViB som biltidning? Den är ju inte en bilaga till en annan tidning utan säljer på egna artiklarna som handlar om bilar. Grundliga biltester som ingen annan har.

Det man tydligt kan se i AMS och TV testar är hur minsta möjligaste mån en bil vinner över en annan. Och oftast är det den nyaste som är vinnaren. Allt för att tillgodo se så många som möjligt. Både läsare och annonsörer. De har rätt bra koll på vad läsarna vill se om sina respektive favoritmärken. Tillgodoser de deras behov förnyar de sin prenumeration.

#6
2012-02-28 14:35

Tidnigar per upplaga eller helår ??

#7
mcregor
2012-02-28 14:57

Rikard - siffrorna måste rimligen vara per utgivet nummer (i snitt) men det har nog ingen betydelse i detta fall.
Förstår inte heller att raks inte räknar Vi Bilägare som en motortidning - den om någon är väl precis detta. Och att jämföra ViB med t ex Expressens 2-3 sidor motor varje vecka känns inte speciellt seriöst, tyvärr.
F ö står ju TV för Teknikens Värld men det var väldigt länge sen den tidningen uppfyllde sitt namn. Vi som är lite äldre och läste Teknikens Värld och Teknik för alla (TFA) minns nog att det var lite bredare innehåll på den tiden - och då talar jag om bl a 60-talet. Sen har vi ju också bl a tidningen Motor och diverse motortidningar som handlar om lite äldre bilar.

#8
2012-02-28 16:53

Undrar på hvem som sitter i glashus?
Er det så at Vi bilägare selger 112800 exemplar, eller er det en større prosent som "gis ut" som meldsblad innen en organisasjon. Det er vel bare de exemplar som faktisk går i öppet salg som kan reknast med. Teknikens Värld selger alle sine exemplar. Hvem er störst då??

#9
2012-02-28 18:17

Såg siffrorna som det hänvisas till. Var inte Motor största bil/trafik/motortidning med 117 000 exemplar. Störst är väl störst även om det är en medlemstidning.

#10
2012-02-28 18:17

Susti, Vi Bilägare är inget medlemsblad som du får bara för att är medlem någonstans. Du får vackert betalal din prenumeration separat.

Visst är Vi Bilägare en biltidning! Men en ovanligt bred sådan, med lite av varje för hela familjen.
En gång i tiden gjorde Teknikens Värld skäl för namnet och handlade inte enbart om bilar.
Auto Motor & Sport har aldrig påstått sig vara något annat än en biltidning och är det inte heller. Kanske den mest förarinriktade i den här trion.
Det finns ju fler, mer specialiserade motortidningar.

#11
2012-02-28 18:25

Jag tror att Teknikens Värld läses av mer begåvade individer - och då är ju tidningen större rent intelektuellt.........

#12
2012-02-28 18:27

Jag har flera årgångar av Teknikens Värld från 50-talet och det är som Roy säger, det fanns att läsa om massor med teknik och inte bara bilar. Tidningen var på ett sätt intressantare då. Det är kul att ibland ta några av dessa gamla tidningar och läsa reportagen som oftast handlade om hur stort bagaget var och när bilen gjorde 0-100 på 25 sekunder var det typ racer siffror.

#13
2012-02-28 19:24

Vad säljer Aftonbladet och Expressens tidningar i för upplaga?
De börjar bli ungefär likvärdiga med traditionell motorpress, inte än men snart.

Då menar jag självklart deras månadsmagasin som kostar 29:-

#14
2012-02-28 19:24

På 60 talet var ViB en gubbtidning för OK-medlemmar, men det var länge sen.
TV var mycket spännande på den tiden . Har kvar nåra nummer. Serierna med flygsoldat 113 bom och den andra från kalla kriget med Vertol-plan mm är klassiska.
Att tidningarna skulle vara annonsörs-styrda är bara trams. Däremot är de styrda av personalens intressen och värderingar. Att AMS får material från tyskland färgar naturligtvis av sig. Inte konstigt.
ViB är nog mest Svensson av dom och har därför störst kundkrets.
Jag blev nog gubbe den dan jag gick över till ViB, och det är jag nöjd med. Motor och Motorföraren är rena medlemstidningar.
Sen finns ju alla märkesbundna bilmagasin som hjärntvättar sina bilägare.

#15
2012-02-28 19:27

Båda tidnigarna är bra... Prenumererar på båda, räcker inte med bara en tidning!

#16
2012-02-28 21:05

Vi Bilägare och Teknikens Värld har likheter och olikheter. Jag uppfattar Teknikens Värld som en "smalare" biltidning än Vi Bilägare, men djupare. Jag föredrar testerna i Teknikens Värld, och jag uppskattar de många humoristiska reportagen i den tidningen, och deras lite mer ja galna projekt som köpa en gammal Ferrari för att ha som vinterbil. Så de känns lite mer ja "tokiga" på ett positivt sätt, och så gillar jag mycket deras reporter Mikael Stjärna.

Jag har prenumererat på Vi Bilägare, men gör det inte längre. För mycket faktafel och märkliga kommentarer om bilar, framförallt är det de sydeuropeiska märkena som missgynnas i Vi Bilägare. Droppen var när Maria Sterner påstod att Lancia Delta var samma bil som Fiat Bravo, bara dyrare. De osakliga kommentarerna hos Vi Bilägares skribenter gör att jag numer endast köper spridda lösnummer.

Jag uppskattar däremot bredden hos Vi Bilägare, alltså om semestertips, resor, husbilar, extraljus, och givetvis däcktesterna. Någon här nedan skrev att Vi Bilägare var mer för motorföraren och ja, jag kan hålla med om det. Den tar upp mer av bilägandets aspekter med närliggande områden som bilresor och biltvättar, men Teknikens Värld har kunnigare skribenter om bilar.

#17
2012-02-28 21:24

Det var seriöst "Peugeot-Pär" att köpa båda,...själv anser jag att det räcker rikligt med en av dem då de skriver i det närmaste precis samma sak.
Uppgifter som man dessutom redan har läst om på hemsidorna...
MEN ...en papperstidning är roligare och det rör sig inte om några stora summor att prenumerera.

Kanske menade inte herr Frodin att de sålde flest lösnr. utan att de är störst till omsättningen?
De har ju fler tidningar inte minst "Alla bilar" som säkert drar upp omsättningen en del och säkert får de som redan sagt en rejäl hacka utav nämnda favoritmärke också ...(något annat vore otänkbart med tanke på testresultaten)

Kunde vara kul om även Vib ville satsa på ett roligt motorprogram!? Ni skulle om någon ha material att fylla ett program i veckan!?

#18
2012-02-28 21:34

Ja Vi Bilägare kunde starta efterträdaren till Trafik Magasinet. Det skulle vara bra.

#19
2012-02-28 23:13

En stor skillnad mellan ViB och andra tidningar är att ViB har en MYCKET färgad inställning och då framförallt till asiatiska tillverkare! Som exempel sågade ViB i en artikel Jaguar X-type, samtidigt som Auto motor sport förklarade den överlägsen sin syster Ford Mondeo. Listan över liknande exempel kan göras lång. Det senaste i raden var ViB:s totala miss gällande årets-bil-kandidater; där hyllade de koreanskt skräp medan de dissade MB och RR. De fick fel med Kraft! Kanske dags för generationsskifte på ViB?

#20
2012-02-29 00:44

Gillar inte heller alla faktafel och oviljan att svara på mail angående dessa fel hos Vib,..men jag håller dem ändå högre än TV och AMS tillsammans.

#21
mcregor
2012-02-29 07:17

Även själva åsikten om något är färgat eller ej är nog i sig själv färgad.., Det beror nog ofta på vad man vill "höra" en tidning skriva - "hör" man då inte detta så kanske man kan bedöma blaskan som färgad - vad vet jag.... Det mesta är ju tal om tycke och smak och även journalister är ju människor trots allt.
Information om "drömbilar" får man bl a via TV-program som Top Gear så det jag köper och läser som papperstidning får för mig gärna vara det som är lite närmare mitt eget, vardagliga bilägande - vilket i mitt fall helt klart blir ViB. Att tyckanden i tidningen ibland kan bli fel när man ser svaret 5 år senare kan jag leva med - vi har t ex mycket svårare att verifiera tyckande om exklusiva bilar 5 år senare än om t ex en storsäljare som Avensis eller vilken modell det nu må vara. Så egentligen är det nog mycket enklare att tycka till om exklusiva bilar (t ex a'la Teknikens Värld) för där är risken att bli påkommen med felaktigheter några år senare rätt minimal. Det är i alla fall vad jag tror - andra tycker säkert annat....

#22
2012-02-29 07:37

ViB var ju helt riktigt en medlemstidning, men det är ju väldigt länge sedan och sedan dess har man ju bytt både namn och inriktning.

Och jovisst är Teknikens Värld till stora delar köpt av Volvo, varje nummer har ju stora annonser och det är därför man aktar sig väldigt noga för att stöta sig med dem.
Jag minns för många år sedan då Volvo presenterade 760 som bemöttes mycket positivt i Teknikens värld, men som skrevs ner i tidningen Automobil.
När sedan 740 kom och också fick en hel del kritik kom en slutmommentar från Automobils redaktör "Hoppsan, nu får vi inga annonser från Volvo den här gången heller"!
Senare när kombin kom hade man en hel del positivt att skriva och mycket riktigt redan numret efter hade Volvoannonser.
Det kostar att inte låta sig prostitueras.

#23
2012-02-29 09:33

Vib är ingen dålig tidning men inget jag vill lägga pengar på. När jag köper en biltidning så blir det AMS eller Klassiker.

#24
2012-02-29 09:44

saabnisse, jag minns det där också med Volvo och Automobil. Men jag tror inte att det bara handlade om själva testresultaten. Det var väl så att de även skrev negativt om sådant som skedde innanför Volvos väggar på testlabben och testbanor, som egentligen inte var intressant för kunden.

#25
2012-03-01 00:17

Hälsingen anser att Vi Bilägare är färgad när de ger en annan blid än Auto Motor & Sport. Intressant! Du har inte funderat på att vända resonemanget? Eller är det så enkelt att du råkar föredra Auto Motor & Sports åsikt?

Att Vi Bilägare är störst beror inte nödvändigtvis på att den är bäst, utan att den är tillräckligt bra för den måttlighetsintresserade som ser lite mer praktiskt på bilägandet och gärna läser om lite annat också. Tillräckligt för att prenumeranter inte ska bryta sin prenumeration.
För alla OK-medlemmar är den ju också den tidning som man lättast kommer i kontakt med.
Ser man till antalet lösnummer, så är jag inte säker på att tidningen är störst.

Vad som ändå gör tidningen läsvärd är tester som innehåller riktiga strålkastartest och professionell rostskyddsbedömning. Dessutom oftast vettigt genomförda verktygstester och bra reseskildringar. Och här görs ju också de enda långtesterna som visar sånt som inte syns i vanliga tester, inte minst då vintergenskaperna.
I de subjektiva delarna framgår oftast tydligt att de är just subjektiva. Värre är om man försöker smyga in högst personliga uppfattningar i texten som varande fakta.
När läste för övrigt någon en film- eller musikrecension senast som var objektiv?

#26
2012-03-01 09:55

glöm inte att detta är tidningen som på fullt allvar kritiserar testbilar för att inte ha glasögonhållare...

#27
2012-03-01 23:42

Kanske inte så lätt att vara objektiv alla gånger iheller.... såg ett "Fifth gear" avsnitt häromdagen som testade bland annat en Ferrari 458 och en Porsche Panamera,..senare testades även nya Kia picanto = lagom kontrast.

Gissa om denna stackars Kia rådissades!
En bil som enligt Kia skall dra 0.32l/m och vara marknadens snålaste bil,..lyckades "Tiff" köra på 1.8l/m
Bilen var hopplöst slö och drog dubbelt så mycket som den skulle även vid mycket passiv körning.

Att just detta programmet och t.e.x "Topgear" har sina favoriter i betydligt motorstarkare varianter är ingen hemlighet,..men det är lite synd när vettiga och prisvärda bilar förlöjligas.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.