Bild
Nästa artikel

Ta kompledigt från dubbdäcken

Det är 5-10 plusgrader i Stockholmsområdet ännu den 23 oktober. Barmark. Ändå rasslar väldigt många bilar omkring med dubbdäck.


I mina ögon är det inte vettigt. Söder om Dalälven råder riktig blixthalka sammanlagt kanske 14 dagar per vinter. Alltså ett före när dubbdäck verkligen behövs. Under de dagarna kan man enligt min mening välja mellan två alternativ: 1. Köra väldigt, väldigt varsamt. 2. Låta bilen stå och ta kompledigt.


Jag är alltså av den meningen att det är bra att kommunerna nu får rätt att förbjuda dubbdäck. Dubbat behövs inte i vissa delar i landet, i andra är de mycket motiverade. I Kiruna, till exempel, tror jag inte att kommunalråden Stålnacke och Törnman ens tänker tanken på ett förbud.


Men dubbförbud som endast omfattar en gata som  exempelvis Hornsgatan i Stockholm? Nej, det verkar oklokt av många skäl.

 

Taggar:

Kommentarer

#1
Dubbfri
2009-10-23 14:27

Det är helt ok om väghållarna fixar en halkbekämpning värd namnet!

#1
Per
2009-10-23 15:48

Vad gör jag som stockholmare av mina relativt nya beg dubbdäck? Ska jag slänga dom o köpa nya dubbfria - eller?!

#1
Fredrik R
2009-10-23 16:05

Det är 0-1 plusgrader på bron jag kör över för att komma till jobbet i Stockholmsområdet 23 oktober. Barmark. Ändå halkar väldigt många bilar omkring med sommardäck.
Din argument håller ej då nattempen ofta går under minus även om dagstempen är 8-10 plus.
Dubbat behövs där det är halt, tex vid broar och motorvägspåfarter samt där vägverket experimenterat med betong (läs Arlanda!).

#1
Roger
2009-10-23 16:46

Ja du Per valet är ditt, I övriga sverige så finns de folk som anonnserar i dagspressen under till salu. O där brukar de förekomma dubbdäck inte alls ovanligt.

#1
Jan-Olof Sjögren
2009-10-23 17:31

Du tycker kanske att jag ska ställa min Taxi
dom dagar då väglaget kräver dubb?

#1
Christer
2009-10-23 18:08

Dubbdäck eller ej. Men förslaget att ta kompledigt när det blir halt!
Det kanske håller på en skyddad verkstad. Men driver man eget företag finns inte det begreppet. Det finns inte heller för de anställda som verkligen behövs i mindre företag.
Det är en märklig slöhet och slapphet som breder ut sig i samhället. Mer och mer för varje år eftersom generationen äldre än fyrtiotalisterna försvinner, och själv är jag mycket yngre än så.

#1
Patrik
2009-10-23 18:19

Det finn de som kör bilar utan atisladd system det är värre och då menar jag skillnaden mellan nordiska dubbfria och dubbdäck
sen finns det många dubbdäck som är sämre än de bästa dubbfria på allt

#1
Håkan Bäcklund
2009-10-23 19:25

Det där med att ta kompledigt var väl inte riktigt på fullaste allvar utan mer för att ge en bild av att det inte är så många dagar på året som det verkligen är dubbväglag i Stockholmsområdet och söderut.
Bortsett från det så tycker jag verkligen att man ska överväga att låta bilen stå när det inte går att ta sig fram utan att riskera liv och lem. Eller anpassa hastighet och körsätt.

#1
StigRoger
2009-10-23 19:26

Håkan !
För att komma från en redaktionschef i en
motortidning måsta jag säga, att Din kommentar i sanning är bland det dummaste jag hört ! "Ta kompledigt" ! Huva!
Har Du inte någon som helst aning om vad
det skulle innebära om många, många stannade hemma vid t.ex. frosthalka en
morgon eller flera ? Skulle Du klara av att driva ett företag under sådana premisser ?
Eller ville Du vara ironisk ? I så fall ganska
långsökt, bäste Håkan !

#1
Saabnisse
2009-10-23 20:07

Men, oj-oj-oj, typiskt uttalande från stockholmshorisonten.
Sverige består inte enbart av stockholmare!
Det finns en avsevärd mängd folk utanför stockholmstrakten också.
Bor man på vischan med ofta dåligt plogade vägar krävs det riktiga dubbdäck!
Och jag ger fullständigt sjutton i om dubbdäcken förorsakar problem i Stockholm.
Åker jag till Fjollträsk någon gång om året aktar jag mig för att köra bil, då blir det någon form av kollektivt transportmedel, jag har inte lust att slösa bort min tid i ändlösa bilköer.

#1
Ingo
2009-10-23 22:36

Jag köper inte argumentet att man måste ha dubbdäck i Norrland, kör man på snöväglag så biter inte dubben,men på is vid en temperatur plus 5 grader till minus 5 grader är dubben jättebra men i Norrland brukar temperaturen ligga avsevärt mycket lägre och då är inte halkan så svår även på isföre.

#1
S-E S
2009-10-23 22:39

Jag håller med dig BÄCKLUND. Man talar ofta om bilismens utveckling, men mera sällan om bilisternas utveckling. "Förr i världen", sådär för 30-35 år sedan, körde man glad i hågen upp i fjällvärlden på skrapade "israndiga" snövägar i en Ford Granada utrustad med Michelin X däck. Det gick alldeles utmärkt om man anpassade farten till väglaget. Blev det besvärligt monterade man på "Knipetak" och fortsatte i 40 km/h. Halka fanns det förr också, så pass att min 30 hk starka VW1200 "spann loss" på 4:an i motbackorna mellan Falun och Borlänge på Godyear sommardäck, men fram kom man. Dagens bilist vill ha så mycket dubb att man kan köra som om det vore sommar och utan att tänka. Fördelen med dubbfritt är att trafiken tenderar att gå lugnare så att man fastnar i plogkanten i stället för i en gran 20 m in i skogen om olyckan är framme.
Så lite om vägunderhållet där jag bor. Vid snöväder kommer i sinom tid en plogförsedd saltbil med plogen upplyft och saltspridaren på högvarv. Efter en stund har vi en härlig fartsänkande? sörja. Fram på kvällen har vi isiga spår åt alla håll. Fråga: När använder man plogen?
I rallysammanhang använder man dubb. Varför? Är det snabbaste eller skickligaste föraren man vill utse. Personligen tycker jag det senare. En sista undran: Varför halkkurser i körkortsutbildningen när så få tycks dra lärdom av dessa och: det finns dagar då man med fördel låter bilen stå.

#1
leif karlsson
2009-10-23 22:42

varför sånt snack om framkomlighet på isiga och snöiga vägar ute på bondvirsan. dubbdäck behövs överallt, framför allt när den första frosthalkan kommer. Det vore åt helvete att förbjuda dubbar när man vet att dessa räddat så många liv.

#1
Pär G
2009-10-23 22:54

fånigt argument, jag använder ju vinterdäck just för dessa tillfällen. 98 % av tiden går det ju bra med sommardäck på e4an speciellt om man tar det försiktigt. 2% är det livsfarligt, min bil är ett nyttofordon och inte ett entusiastfordon som jag kan välja att ha i garaget om det är dåligt väder när man lättar på gardinen. dessuto är det inte bra för säkerheten om vissa med dåliga däck "anpassar sig" och kör 30 på motorvägen medan jag so kostar på mig bra dubbdäck vill köra 90.

#1
McTar
2009-10-23 23:08

Jag håller med Saab-Nisse. Det behövs dubbdäck i Norrland. Även om någon påstår att det är snövägar där så blir dessa vägar polerade vid avtagsvägar/rondeller o dyl. Kom med dubbfria däck där när friktionen är nära noll... Du stannar inte i tid ens om kör 30km/h, men däremot om du har dubb i däcken.

#1
Emme
2009-10-23 23:11

Patrik: Det där var det dummaste jag har hört!
Inget dubbfritt är bättre på Is än ett dubbdäck.
Kan du ge en bra källa för ditt påstående är du snäll?
"sen finns det många dubbria som är sämre än de bästa dubbdäck på allt"
Right back at you.

#1
Lars
2009-10-23 23:45

En fråga som märkligt nog, sällan debatteras är dubbdäckens effektivitet när man kört på barmark en del av säsongen och många av dubbarna är borta alt. nedslitna. Tittar man på många bilars dubbdäck förstår man att de lämnats åt sitt öde. Snacka om att invagga sig i falsk säkerhet! Själv föredrar jag dubbfritt.

#1
S-E S
2009-10-24 00:25

Om det vore någon större skillnad i riskfaktor genom att använda på dubbdäck i stället för friktionsdäck, vore det säkerligen också en skillnad i försäkringspremie eller självrisk på samma sätt som när bilen framförs av de under 24 år. Försäkringsbolagen vet.

#1
Patrik
2009-10-24 14:27

tja va säger man? - jo när ska halkbekämpning bli en del av nollvisionen? dubb eller inte,liv eller död- att ligga 30 på en motorväg är ju inte nått jag skulle vilja göra då jag värderar mitt liv så pass att jag inte vill bli en deformationszon för någon som troot att dom åkte på en motorväg....stanna hemma däremot- javisst får jag betalt så(komptid kanske inte alla har) men det kanske kan dras från nollvisionens kassa.

#1
Rattmuffen
2009-10-24 22:19

Knepigt val ! Kör du mest i Mälardalen och söderut är dubbfritt ett klart alternativ. Svartis må så vara men då kan de flesta ställa bilen alt köra försiktigt. Trots allt är dubbar ingen undermedicin vid dessa vid dessa väglag. Ska man norrut blir det lite knepigare.

#1
Rolf
2009-10-24 22:45

Jag tycker att dubb är enda vettiga allternativet utan dubb är bromssträckan betydligt längre inte vill jag bli påkörd bara för att det är dubbfri lag tänk till, vägar går att reparera men inte liv det bara surras om miljön men säketheten måste komma föst ta glödlampan som exempel mindre förbrukning men mer kvicksilver vad betyder det använd våra skattepengar bättre MVH ROFFE

#1
Karin
2009-10-25 00:10

Intresant att se at Saabnisse avslöjar sig som en första klassens idiot.
"Men, oj-oj-oj, typiskt uttalande från stockholmshorisonten.
Sverige består inte enbart av stockholmare!
Det finns en avsevärd mängd folk utanför stockholmstrakten också.
Bor man på vischan med ofta dåligt plogade vägar krävs det riktiga dubbdäck!
Och jag ger fullständigt sjutton i om dubbdäcken förorsakar problem i Stockholm.
Åker jag till Fjollträsk någon gång om året aktar jag mig för att köra bil, då blir det någon form av kollektivt transportmedel, jag har inte lust att slösa bort min tid i ändlösa bilköer."
Jag ger fullkomligt sjutton....
i Saab-Nisses inlägg efter detta.
Nolla!
Karin

#1
Stefan Gustavsson
2009-10-25 00:54

Sedan vintern 90-91 har jag haft dubbfria däck, inte ett enda problem! Jag har under denna tid rest som säljare i hela Sverige året om ca 5000 mil/år. Jag kommer aldrig att använda dubbdäck igen. Nu för tiden är det ju dessutom bilarna mycket bättre med abs, antispinn och antisladdsystem. Oavsett om man använder dubb eller friktionsdäck är det alltid sämre väggrepp än på sommaren, man måste alltid anpassa sin körning efter väglaget.

#1
AL
2009-10-25 02:03

Det finns inget som helst vetenskapligt stöd för att dubbade däck är säkrare än vanliga vinterdäck i den praktiska användningen. Olycksrisken är ungefär lika för båda däckstyperna. Däremot har man tämligen goda belägg för att dubben sliter ner vår asfalt, ökar bullernivåerna samt bidrar till högre koncentrationer av PM10 i utomhusluften. Dubben är ur det perspektivet fullkomligt onödiga och gör oss alla bara fattigare. Att förbjuda (eller straffbeskatta) dem inom storstäderna var alltså ett korrekt beslut.
MVH AL

#1
Pär G
2009-10-25 09:29

statistik är ett svårt ämne, de flesta dör inte av trafikolyckor även om man kör bil "som säljare" under ett helt liv. det betyder inte att det är riskfritt att köra bil. dubbdäcken är bättre på alla delmoment i vissa delmoment når dubbfria upp till dubbdäckens prestanda. Jag vill ha ett däck som är bra på allt och väljer därför dubbdäck av nordisk modell. Man kan inte veta när man behöver dubb.Slutligen igen, hur bra är det om snåljåparna verkligen "anpassar sig efter omständigheterna"skall vissa köra 30 och dom med bra däck 70 på samma väg? Med detta resonemang är ju hela vinterdäckslagen onödig, bättre att folk anpassar sig efter väglaget. sommardäck 15 km/h vinterdäck 110 problemet löst?

#1
JD
2009-10-25 12:42

Ta ledigt när det snöar!!!!!!!
Då blir man snabbt utan jobb!

#1
Ingo
2009-10-25 20:11

Jag skulle gärna vilja att alla rapporterade trafikolyckor på vinterhalvåret statestikfördes vad gäller däcksutrustning på de inblandade fordonen. Jag har nämnligen en känsla av att dubbdäck skapar en förädisk säkerhetskänsla, vilket ökar hastigheten. Därför blir min slutsatts att dubbdäck orsakar lika många dödsfall, på grund av högre hastighet, som det räddar liv.

#1
S-E S
2009-10-25 21:42

PER G, jag tror inte att det är av ekonomiska skäl "snåljåperna" väljer odubbat. Jämför Nokian Hakkapellitta R (friktion 1810 kr per däck) med Nokian Hakkapellitta 7 (dubbat 1837 kr per däck) i ViB nr 14, 2009 sidan 27, så framgår det tydligt att dubbdäcket har billigare gummimaterial än friktionsdäcket om nu inte 110 dubb + dubbning kostar mindre än 27 kr per däck. Jag tror inte att en prisskillnad på 1,5 % är avgörande för däckvalet utan att det är andra saker som t ex det praktiska (man har ingen deadline för byten och slipper hålla sig med 2 sätt vinterdäck om man åker söderöver på skidresa), ljudnivå, miljö och en tro som gränsar till religiositet (Jfr Toyotaägare och E85-fantaster).

#1
AL
2009-10-26 01:00

Pär G:s senaste inlägg påvisar med all önskvärd tydlighet varför dubbade vinterdäck inte är säkrare än friktionsdäck i halka, såsom en rad undersökningar visar. Dubben må ha bättre fäste på is, javisst, men om man tar detta ökade grepp som en intäkt för att öka hastigheten blir man minst lika farlig som de andra bilisterna utan dubb - vilka i gengäld då kör försiktigare.
Pär G undrar nämligen om det är acceptabelt med 30 km/h med friktionsdäck samtidigt som dubben klarar 70 km/h under samma förhållanden. Svaret är att dubbade vinterdäck har en stoppsträcka på över 200 meter under isiga förhållanden från 70 km/h medan ett par friktionsdäck klarar av att stanna på 78 meter från 30 km/h under samma premisser - trots att de inte har samma fäste. Faktum är att till och med ett par sommardäck har kortare stoppsträcka från 30 km/h, isen till trots, än ett par dubbade vinterdäck från 70/h. Den verkligt farliga föraren är alltså den som tar det bättre fästet som en ursäkt för att öka hastigheten och detta torde kunna förklara varför dubben är lika olycksfrekventa som vanliga friktionsdäck vintertid (förutom att däcksvalet i sig har ringa betydelse för olycksuppkomsten).
MVH AL

#1
Fredde
2009-10-26 07:55

Vilken planet bor du på?
Och du tror att folk kommer att köra 30km/h? Och Hallå!! är 78m stoppsträcka acceptabelt från 30km/h!! Tänk på vad du säger.
Det betyder att du hinner passera typ 2 nästan 3 rödljus innan du får stopp på bilen på hornsgatan från 30km/h.

#1
S-E S
2009-10-26 12:25

Enligt ViB nr 14 är dubbdäck bäst på start och stopp på blank sjöis. På samtliga övriga underlag här dubbdäcken sin överman bland friktionsdäcken. Kör du ofta på blank sjöis?

#1
AL
2009-10-26 13:11

Det finns undersökningar Fredde som visar att folk faktiskt kör försiktigare med friktionsdäck än dubbade hjul. Trafikanten märker tidigare halkan och kör med högre säkerhetsmarginaler. Sedan är det väldigt sällan is inne i storstäderna som motsvarar den låga friktion jag har i mina räkneexempel som ger de bromssträckorna. 78 meters bromssträcka med odubbade hjul från 30 km/h motsvarar 41 km/h om det suttit dubb på fordonet och det är ungefär så mycket fortare som den genomsnittliga dubbanvändaren kör (Undantaget signaturen Pär G nedan som uppger att dubben medger att man kan hålla 70 km/h med samma säkerhetsmarginal). MVH AL

#1
Andy
2009-10-26 19:49

Varför detta tjafs????? Skåningar (Karin, med konstigt namn) som inte har erfarenhet om konditionerna i norra Sverige ska inte yttra sig. Söder om Dalälven: Inga problem. De senaste 3-4 åren har jag per år bara 2 isiga gator haft. Jag kör med friktionsdäck, som klarar nysnö lika bra som med dubbar. Alltså, Sverige måste delas upp efter klimatzoner (som i USA, Schweiz, etc, etc ....)). Till den dumma politkern: Norrland behöver dubbdäck, söder om Dalälven behöver man dubbaar kanske 2 ggr per år, varför inte låta bilen stå 2 dagar av 365 som är möjliga (363) ??? Jag bor i Västerås.
Hälsn A
Anders R

#1
ANDERS
2009-10-28 21:31

OK: förbjud dubbdäcken - kör försiktigare-
Gör möjligen undantag för Norrland, men ge alla söder om Dalälven bättre miljö (luft och buller), mindre vägslitage och mindre vattenplaningsfåror på vägarna - och ett lugnare tempo.
På sikt:
Lägre fartgränser på vintern i hela Sverige
Lägre fartgränser i mörker än i dagsljus- alla ser sämre i mörker

#1
Pär G
2009-10-30 21:17

måste tydligen förtydliga mig en aning mina uppgifterpå 30 rsp 70 och 110 knyck är inte tagna från en vetenskaplig artikel. Ett sätt att förtydliga mitt resonemang, som naturligtvis misstolkades, avsiktligt eller oavsiktligt av AL. Bäst är naturligtvis sommardäck på en volvo 740 så att man snabbt märker när det är halt och då anpassar sig till 30 knyck(nu gjorde jag det igen AL). Självklart skall man ha maximal prestanda. Och det har dubbdäcken.Läs jämförande tester. Och påkörd av någon som prioriterar ljudkomfort och pris betackar jag mig för att bli.

#1
AL
2009-11-03 13:50

Man kan önska maximala prestanda Pär G. Men det innebär inte att det är säkrare vid den praktiska användningen. Varför har jag visat.
Om det nu verkligen finns ett så klart samband mellan dubbade vinterdäck och lägre trafikdödlighet, varför visar det sig inte i undersökningarna och i olycksstatistiken? Olycksrisken är ju ungefär lika för båda däckstyperna, trots dubbens bättre fäste på is.
När det sedan handlar om tester av vinterdäck är dess utfall inte särskilt intressant eftersom de uppmätta variationerna mellan däcken vanligtvis ligger inom slumpintervallet (vet inte om detta gäller ViB test dock). Det däck som vinner testet behöver alltså inte ha bäst prestanda, vilket ju också förklarar varför resultatet skiljer sig så mycket åt hos olika tester. MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.