Bild
Nästa artikel

Sverige slår världsrekord i fartkameror

"Det fanns (finns?) en svensk motståndsrörelse mot fartkameror som försökte göra det här till en "Storebror ser dig-fråga". Den gruppen verkar vara ute ur bilden nu."

Vägverket placerar ut ytterligare hundra fartkameror i år. Det innebär att vi senare i år har sammanlagt 1 077 fasta kameror längs 288 mil vägar i Sverige. Det måste göra svenska vägar till världens kameratätaste.


Jag åkte motorcykel ett par dagar i Finland förra veckan och fick en påminnelse om hur det såg ut i Sverige för några år sedan. Stora, glest placerade kameraskåp som verkligen såg ut som de attrapper de oftast var.


Bilisterna lärde sig snabbt att det ytterst sällan fanns en kamera i skåpet och struntade följaktligen i dem.


Kameraskåpen i Finland är inte riktigt lika attrappliknande men de verkar vara lika innehållslösa som våra var förr.


Annat är det nu. Jag tror att det är ytterst få bilister i Sverige som nonchalerar fartkamerorna medvetet. De är visserligen inte alltid igång men tillräckligt ofta för att även ögontjänarna ska känna sig osäkra.


De moderna kamerorna har haft effekt, medelhastigheten har sänkts, de svåra olyckorna och koldioxidutsläppen har minskat.


Det fanns (finns?) en svensk motståndsrörelse mot fartkameror som försökte göra det här till en "Storebror ser dig-fråga". Den gruppen verkar vara ute ur bilden nu.


 

Taggar:

Kommentarer

#1
Globetrotter
2009-04-29 15:49

"Storebror ser dig" handlade om att ALLA bilar ALLTID skulle fotograferas. Dessutom skulle man mäta medelhastigheten. Det är ju inte aktuellt längre, tack ock lov. Därför ses och hörs inte det du kallar för "motståndsrörelsen".
Men integritetsproblemet kvarstår, om det skulle bli aktuellt igen, och då kommer de som tycker att integritet är viktigt även i vårt samhälle att vakna upp igen.
Hur kan man vara stolt över att vara värst i världen på kamerabevakning av vägar? För övrigt ligger England värre till, även om de kamerorna inte används till hastighetskontroll, utan till ren övervakning.

#1
Ronny Jansson
2009-04-29 17:01

Nackdelen är att den mäter bara hastigheten. Onyktra o körkortslösa förare,oskattade,obesiktiga fordon däckmönster mm är inte så viktiga detaljer nu för tiden.Bara man håller hastigheten så ska man bara ha otur att bli stoppad av en trafikpolis.Jag inbillar mig att man har dragit ned på den yrkeskåren när kamerorna satts upp.På skrivbordet ser många saker bra men det finns en verklighet ochså

#1
Yang
2009-04-29 17:36

Här i Beijing har vi nog lika många kameror som i hela Sverige. De hänger över vägar och leder. Överskriden hastighet (läs missad hastighetsskylt) leder ofelbart till ett brev med ett foto och uppmaning om att gå och betala på polisstationen. Radar används på landsvägar. Nykterhetskontroller förekommer men har själv aldrig sett nån. Storebror försöker se alla, men de är för många. Kineser tycker i allmänhet inte om att bli fotograferade överhuvdtaget. Kanske på grund av storebror

#1
Ingvar Karlsson
2009-04-29 18:02

Vem skapar behov av fartkameror och
för den skull också "vägbulor"
Jo just ni som klagar på dess till-
komst. Många är ögontjänare och för
fort mellan kamerorna. Bort med skyltarna som upplyser om fart-
kameror. Stressa av!

#1
Kjell-Åke
2009-04-29 19:38

De kvantitativt flesta som kör en viss sträcka är de som har möjlighet att lära sig var dessa kameror sitter och kör som tokar mellan dem. Istället fångar man upp en och annan turist eller någon som inte hör hemma i trakten som inte har sett kamera eller skyltar och inte är ögontjänare. Dessa räcker tydligen för att skapa statistik, vilken som bekant kan ljuga så att det passar den som har behov av den. Har ingen från Vägverket varit ute och sett hur det fungerar i verkligheten?

#1
Roland
2009-04-29 23:17

Nå Her Bäcklund. Vanliga sansade mänskor kör lite långsammare och det påverkar medelhastigheten. Men sedan vad gör vi med motorcyklister utan nummerplåt? Dessa har ofta förmåga att köra fort och utan ljuddämpare, en plåga för omgivningen. Vad gör vi sedan med grabbarna i keps på det tomma huvudet och vinge på bakluckan samt avsaknad av nummerplåt framtill??

#1
Marcus
2009-04-29 23:28

Lite videoklipp om fartkameror:
http://www.youtube.com/watch?v=6h9ppctqktk
http://www.youtube.com/watch?v=bvtvfSJi2fg

#1
Borjen
2009-04-30 00:28

Det är väl bra om "tokingarna" kör sakta åtminstone där kamerorna finns. De är där ju för att de behövs just där.

#1
Saabnisse
2009-04-30 00:28

Jag håller alltid hastighetsgränserna (+5%) enligt GPS, utom när jag passerar en fartkamera, då tar jag på mig tomteskägget och trampar plattan i botten.
Det blixtrar då och då men, so what, efter passagen saktar jag ner till den hastighet jag hade tidigare.
Fartkameror är det fånigaste som hittats på inom svensk trafik och har inget med säkerhet att göra.

#1
Saabnisse
2009-04-30 00:46

Jag glömde tillägga att jag alltid kommer att vara motståndare till detta monumentala vanvett som fartkameror representerar.
Plåtpoliser är fullständigt värdelösa, utom för de som levererat dem och tjänat grova pengar, pengar som istället kunnat användas till att skicka ut riktiga poliser på vägarna.
Poliser som kan kolla ratt/drogfylleri som är avsevärt allvarligare än några km/tim för mycket.
Dessutom kan de kolla oreg och oförsäkrade bilar, inget av detta fartkamerorna.

#1
Stig Carlsson
2009-04-30 00:52

Då är det tryckt att åka hoj!Då kan man glömma fartkameraorna på 90-100 sträckorna.I samhällen finns det ingen knutte som åker för fort? Är man så naiv att man skall tro att det en konstapel med en kamera bakom varje fart stolpe,då bör man åka EU-moppe istället.

#1
Emme
2009-04-30 00:52

Saabnisse:
Kunde inte hålla med dig mer!

#1
SLAM
2009-04-30 10:42

Att koldioxidutsläppen har minskat måste vara en ren skrivbords produkt, i verkligheten har säkert utsläppen ökat, åker dagligen en sträcka med kamrer, tidigare flöt trafiken i jämn fart sedan övervakningen började för några år sedan bromsas det in före kamerorna för att efter gasa igen, att utsläppen ökar vid ryckig körning står utom all tvivel!

#1
Observer
2009-04-30 11:36

Förra året minskade (glädjande nog)antalet olyckor. Då är Vägverket snabba att prisa plåtpoliserna och ge dessa ineffektiva trafikövervakare legitimitet. Under gisslets första år steg olyckorna. Då ansåg Vägverket att detta hade med konjunkturen att göra. Skulle den logiken bara gälla i högkonjunktur. Att trafiken har minskat till följd av finanskrisen är en lika självklar faktor till minskningen av antalet olyckor. Fartkameror är verkningslösa, politiska instrument för ett handlingsförlamat, statligt verk.

#1
Messerschmitt
2009-04-30 20:30

Saabnisse
Tyckte du verkade rätt OK förut.
Men du verkar ju inte vara riktigt frisk?
Ökar farten vid fartkameror?
Åker du förbi samma kamera vid samma tid blir du snart fast. LOL
.
Din fru är väl immun mot nyaste grisinfluensan? Hon är ju gift med en.

#1
Kurt Molin
2009-04-30 22:23

varför beivras inte dessa vanmsinnesomkörningar mot mötande trafik eller oskicket att ej våga visa var man tänker ta vägen genom att strunta i blinkers, detta ger givetvis mindre inkomster till statskassan än när man står på 90-100-väg med laserpistol under dagtid,i förlängningen blir kanske omkostnaden för intäkterna lägre genom dessa fasta kameror-------- trafiksäkert - blaha !
en som kört ganska mycket under olika förhållanden

#1
Emme
2009-05-01 01:45

Messerschmitt:
Men du är OK?
Som kallar andra Grisar istället för att argumentera?

#1
S-E S
2009-05-01 20:39

Avänd hjälm liksom motorcyklisten. Kör bil i integralhjälm och tänk på säkerheten?

#1
Kjell-Åke
2009-05-02 12:53

Finns det ingen moderator som kan ta bort dessa påhopp av personlig och även rent brottslig karaktär. Dessutom bör skribenterna avstängas.
Man får ju ha en åsikt även om den inte passar alla.

#1
Roy
2009-05-03 21:46

Messerschmitt, jag uppfattade SaabNisses inlägg om sitt körbeteende vid fartkamerorna som så hejdlöst överdrivet att det inte gärna kunde vara annat än grov ironi. Du tog det tydligen på fullaste allvar - och då kan jag förstå din reaktion även om ditt ordval (om än småfyndigt) kanske inte var det lämpligaste.
Jag har i tidigare inlägg kommenterat hur svårt det kan vara att få fram ironi i text.

Sen kan jag hålla med om att levande poliser som gör en insats mer inriktad på körbeteende och attityder är så oerhört mycket viktigare än anonyma plåtskåp som endast kan registrera hastigheter.

#1
Saabnisse
2009-05-05 00:14

Ursäkta, det är svårt att få myndighetskramare att inse när man ironiserar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.