Bild
Nästa artikel

Sture stöttar Saab

Vi fick ett mejl till redaktionen från Sture i Västsverige. Han har just köpt sin elfte Saab, en 9-3 S.8 Biopower. Sture undrade (förståeligt) hur det skulle fungera med garantierna för hans nya bil om Saab läggs ner.


Förutom Sture köpte ytterligare 200 svenskar en ny Saab 9-3 i december (jämfört med 677 i samma månad år 2008). En kraftig minskning, visst, men jag tycker ändå att det känns bra med så lojala kunder samtidigt som jag undrar lite över hur de tänker.


Vem som helst kan väl stötta i tanken men att lägga ut flera hundratusen kronor ur egen börs... För det handlar enbart om privatkunder. Företag och leasingbolag har för länge sedan lämnat det sjunkande skeppet.

Taggar:
Sture stöttar Saab

Kommentarer

#1
marre
2010-01-11 19:38

Kommer aldrig att köpa något på fyrahjul som kan överhuvudtaget härröra till GM så länge jag lever

#1
Sebastian
2010-01-11 19:51

Jag kommer jallafall aldrig att köpa en Saab eller ens sätta min fot i en. Bilarna är ju urtrista, fula och dyra.

#1
Saabnisse
2010-01-11 21:27

Enligt uppgift så lär man ha beställning på 2000 bilar!
Drygt 500 lär vara nya 9-5.

#1
Jonas Pettersson
2010-01-11 23:32

Ja du Sebastian, tack vare såna som dig så är vi där vi är!!!
Jag åker i alla fall en bil som ÄR byggd i Sverige och SÅLD i Sverige, Kan bara gratulera er när fabrikerna ligger nere, IDIOTER är var ni är.
Sen kan man tycka att de har "fel" bilar, men vad är det som gör att en DAEWOO med CHEVROLET logga säljer ??? Jo DUMMA människor som inte förstår vad de köper...
Antingen så är du en 20 åring som tycker det är tufft att åka BMW eller AUDI, kanske den är från -93, eller så är du en person som vägrar åka svenskt för du anser den för stor och bränsletörstig, du har en golf som drar 0,7 - GRATTIS du gjorde så Tyskarna fick pengarna, både arbetarna och tillverkarna. DIN HANDLARE tjänade 5-6 tusen av alla de pengarna som du skickade till TYSKLAND
SVERIGE ÄR EXTREMT BEROENDE AV EXPORTEN, VARFÖR FATTAR INGEN DETTA???

#1
signs
2010-01-12 04:05

Det är faktiskt intressanta saker som kommer fram här. Bilar är en (o)helig blandning av förlängning av självförtroendet, uttryck för personliga värderingar, personlighet, praktiska behov, kommersialism och kultur.
De 2000 som väntar på sina nya Saabar är en liten del av samma bit av verkligheten som gör Saabs fortsatta existens möjlig. Alla ser vad de vill se, men bilindustrin förändras, och jag är övertygad om att Saabs form av individualism hör mera till framtiden än historien.

#1
scinner
2010-01-12 08:05

Tradition förblindar..SAAB dog för länge sen

#1
Kenneth
2010-01-12 10:51

STURE i VästSverige:
Du har gjort ett utmärkt val. En bil som både är miljövänlig, snygg och har hög kvalitet samtidigt som DU bidrar till svensk BNP. Det behövs verkligen FLER av DIN kaliber och pondus. Grattis till ett underbart BRA bilköp!!!

#1
Hasse
2010-01-12 13:17

Om SAAB hade varit något att ha så hade någon köpt dem för länge sedan. 9-3 är på upphällningen och att ta fram en ny minst 4 miljarder. Nya 9-5 kommer inte att sälja mer än max 10 000 - 15 000 bilar per år. Den är en stor degbulle utan stuns i formen. och en äkta SAAB, jag möjligvis vid a-stolpen...

#1
Pelle
2010-01-12 14:21

Lika bra att lägga ner Saab. Fula och dåliga bilar vill ingen ha - det har 20 års minus i kassan visat!
Bygg billiga, miljövänliga, bränslesnåla, körglada och praktiska bilar - det vill vi ha! Det behöver inte nödvändigtvis betyda fula o tråkiga fordon - tvärtom!! Lägg framför allt inte in några skattepengar i en dödsdömd bilindustri - det har du och jag inte råd med!

#1
Kjell-Åke
2010-01-12 14:34

Det stora felet ligger i att SAAB lät sig säljas till sånt skitföretag som GM. De har lyckats göra en massa intetsägande märke som man har tagit bort lusten att köpa ex.vis Vauxhall, Opel och Chevrolet. Dessutom lånar man ut namnet Chevrolet att sitta på Daewo Matis och Nubira. Skrattretande och bevis på kris i företaget. Var det verkligen någon som trodde att GM skulle få fart på SAAB-försäljningen som redan då var medioker.

#1
PER
2010-01-12 15:56

Bra att det finns folk som Sture. Det är något vi är dåliga på i Sverige, att ställa upp för egen industri i kristider. Det finns ingen stolthet för det vi producerar i landet. Vi förlitar oss alltid på tyska produkter eller billig skräp från långt bort. Det är för många i Sverige som tycker att: lägg ner skiten. Den inställningen skapar inga nya jobb, möjligen utomlands.

#1
Saabnisse
2010-01-12 17:23

Jag kan inte låta bli att förundras över Saabhatare.
De yttrar sig kategoriskt över Saabmodeller de bara sett på bild, aldrig kört, inte ens sett i verkligheten.
Hur kan de veta att bilen är så usel som de påstår?
Nya 9-5 har inte en chans mot Audi A6, hur vet man det utan att ha jämfört?
Jag har sedan trettio år kört praktiskt taget alla bilar i den här storleksklassen, många är bra, bättre än Saab i många avseenden, men totalt sett?
Eftersom alla bilar är kompromisser gäller det att hitta den som passar bäst för de egna behoven.
Jag vet inte om nya 9-5 är bättre än A6, bättre än Insignia eller bättre än någon annan bil i samma klass, men jag väntar med att yttra mig tills jag vet vad jag talar om och det tycker jag vore lämpligt att många andra som skriver här också gjorde.

#1
Kjell-Åke
2010-01-12 19:16

Under de 50 år jag sysslat med bilar är det få jag kommit i kontakt som erkänner att den egna bilen är skräp eller ens mindre bra medan man gör allt för att smutskasta andras märke endast med stöd av skrönor och rykten. Detta kommer knappast att ändras.

#1
Raggej
2010-01-12 19:56

Under en lång rad av år har man ingått i koncerner som inte har haft något större intresse av att driva en tekniskt nydanade bilfabrik. Varken GM eller Investor har varit särksilt intresserade. De år som SAAB har varit helägt av GM har ytterst få kunnat få en verklig insyn i hur bolaget verkligen har gått, eftersom det har kunnat döljas genom faktureringar till överpris och vinstöverföringar som inte syns i boksluten.

#1
pg
2010-01-12 20:49

Jag är ingen övertygad Saabälskare trots att jag gillat Saab, framför allt 9000. Men att som vissa påstå att Saabarna är fula, samt att de inte håller måttet kvalitetsmässigt är i vissa fall ute och cyklar. Kanske det här med kvalitsryktet har tagit överhanden på grund av viss ryktesspridning från just Saabfantaster eller kanske från annat håll, om att Saabs dåliga kvalitet beror på att man tar delar från Opel. Det är ju sant att man delar teknik till 98%, men varför har då inte Opel motsvarande problem av den typ som 9-3 an har?
Nej jag tycker att kritiken från Saabhatarna är orättvis, liksom hatet mot Opel. Bägge lägren har helt fel.

#1
Sebastian
2010-01-12 22:21

Jonas Pettersson, varför ska man stödja ett företag som tillverkar extremt fula och dåliga bilar bara för att det är svenskt? So what om det är svenskt? Det skiter jag fullständigt i. Varför ska jag bry mig? Det handlar ju inte om det är svenskt eller ej, utan om produkten de tillverkar. Kvalité, pris, utbud, garanti, utseende osv. Om det är "svenskt" eller ej har inget med saken att göra. Men du kan ju fortsätta "stödköpa" bilar från ett redan dött företag... som det gör någon skillnad. Saab är dött, varför? För att inte tillräckligt många vill köpa en Saab! Låt Saabsmörjan gå i graven. Sen kan vi ta och samla ihop Saabarna och skicka dem till skroten där de hör hemma.

#1
Saabnisse
2010-01-12 23:56

Jag har allti förundrat mig över sådana här personer som den här Sebastian.
han öser galla över en bil han inte gillar, en bil han förmodligen aldrig enspovkört, ändå vet han så mycket om den.
Jag har flera gånger uttryckt mig negativt om någon bilmodell, men jag har aldrig dömt ut någon, det saknar jag meriter till.
Jag gillade t.ex. int förra modellen av Toyota Avensis, den passade inte mig, jag satt illa och den väsnades.
Men det var min åsikt och den delades naturligtvis inte av andra, då skulle ju inte bilen sålts i de stora mängder den gjort!
Därför tycker jag man ska vara lite mer försiktig med att döma ut bilar och speciellt de bilar man aldrig kört och inte ens sett!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.