Bild
Nästa artikel

Stödköp Volvo

"Hur mycket elände orkar man med? Jag börjar i alla fall känna mig proppmätt. Stödköp Volvo."

Hur mycket elände orkar man med? Jag börjar i alla fall känna mig proppmätt.


Senaste rapporten om bilförsäljningen i USA liknar den svenska, fast bara i mycket större skala. Och precis som i Sverige så är Volvo särskilt illa ute. Minus 54 procent jämfört med oktober förra året.


- Innebär det här att man kan räkna med att göra ett nybilsklipp när bilhandlarna får överfulla lager? frågade en bekant i bastun i går kväll.


Så mycket för solidaritet med människor som har sin försörjning genom bilindustrin. Det handlar om egoism i stort och i smått. Jag lät bastukompisen förstå att jag inte såg hans fråga som den centrala i nuläget.


- Menar du att jag ska stödköpa Volvo? undrade han förvånat.


Ja, det menar jag.


 

Taggar:

Kommentarer

#1
Roland Melin
2008-11-04 16:11

En spännande utveckling, Volvo har dominerat svensk bilindustri i alla år,nu sitter de med händerna bakbundna av Ford.
Varför ska svenskarna stödköpa Volvobilar, vi har haft de sämsta förmånerna i världen av att köpa deras bilar. Nu har de vaknat och erbjuder oss fri service som BMW haft i många år.
Arbetslösheten i Sverige är förhållandvis låg och de varslade kommer att ha stora möjligheter att slippa gå ut i arbetslöshet.
Regeringen har dessutom vaknat i frågan.
Idag spottar tillverkarna ut nya modeller, som om det gällde att greppa det sista halmstrået. Tror att detta är slutet för många biltillverkare, som varvsindustrin på 70-80 talet.

#1
Amazonen
2008-11-04 16:26

Stödköp av volvobilar ?
Tror nog inte att många är intresserade att köpa törstiga bilar just nu!
Volvo har förlorat ett stort försprång som fanns när dom tog fram miljöbarna på 90-talet som lades på hyllan eller skickades till USA, volvo har ju inte arbetat nog hårt att ta fram bilar som går på t.e.x el och en extra nödmotor, sen skulle de nog ha gått att ta fram någon småbil som inte ha varit så jävla trång som C30.
Volvo får stå sitt kast vi kan väl inte göda volvolednings miljonbonusar och akieägarna nä köp något miljövänligare eller köp buss eller tågbiljett.

#1
AMAZONEN
2008-11-04 16:32

Fri service ?
De är väl de volvo lever på att sälja delar och serva dyrt även Renault är ju ingen Moraklocka nä snacka om måndagsex, Inget Franskt på våran gård igen, Om Volvo slutade att ha så jäkla dåligt omdömme att ena damen sponsa Volvo segelrace för flera 100 miljoner och nästa dag sparka personal vad säger de ju otroligt dåligt omdömme och värdelösa rådgivare, köp tryggt köp Tyskt eller japanskt !

#1
Edvin 65
2008-11-04 20:20

hallå Amazonen, såg du att Volvo stog längst på verkstan !?
hur kommer det sej att volvo har börjat med Franska dieslar (citroen/peugot), världen är liten.

#1
Janne
2008-11-04 21:42

Lite tröttsamt att alltid höra både att Volvo är bäst och att alla ska stödja Volvo. Jag gillar också "svenskt", fast Saab. De behöver om möjligt ännu mer stöd. Dessutom är Saab en minst lika bra bil som Volvo. Men biltidningar prioriterar Volvo. Envisa rykten över åren säger att reportrar tom är "köpta". Börjar snart tro det...

#1
Mikael Johansson
2008-11-04 23:55

Köpa svenskt? Jag har faktiskt försökt köpa en svensk bil och har varit hos en större återförsäljare i Göteborg. Jag gick in och tittade på en V70 etanol och en V50 etanol (har provkört V70 etanol då en kollega har en sådan och tycker att den gick OK). Ingen säljare uppenbarade sig utan jag fick efter ca: 15 - 20 minuter leta upp en på egen hand efter att jag hade provsuttit alla nya bilar som fanns. Jag hade aldrig kommit på tanken att köpa en Volvo innan men tänkte att det är läge att försöka göra det nu när det går knackigt för Volvo. Jag är lång och behöver en rymlig bil vilket gjorde att V70:n låg närmast till hands. Jag provsatt och gillade sittkomforten men detaljutförandet, finishen och utrustningen (Kinetic) var rena skämtet (detaljkvalitén interiört samt avsaknad av självklar utrustning). När jag gick in baksätet så var det för trångt när jag satt bakom mig själv samt att instegsskyddet i plast losssnade i bakdörren när jag klev in. Jag var beredd att lägga 250 000 kr på en ny bil som privatperson - en Volvo -men när varken bil eller säljkår håller måttet då drar jag mig tillbaks. Vad blev det för bil istället då? Jo en Kia Carens med plats för sju - en bensinare - tyvärr ingen miljöbil - men dock med miljökompensation från Kia. Nypris 197000 kr inkl all utrustning. Det var invigningskampanj hos den ÅF jag var hos vilket gjorde att jag fick bilen för 135000 kr inkl MER utrustning och BÄTTRE garantier (fem års nybilsgaranti) än om jag hade köpt en Volvo. Med detta köp lyckades jag spara 115 000 kr och jag och min familj tycker att vi har fått en bättre bil. Lösningen för Volvo är att bygga bilar som folk vill ha och prissätta dem därefter. Volvo skall inte sikta mot BMW, Audi -det räcker inte Volvo till för - de kan inte ens stå emot nya Skoda Superb (mkt bättre bil än Volvo S80). Volvo skall satsa i den klass där Volkswagen här hemma - dvs en "folkbil" - problemet för Volvo är att i den ligan där spelar redan pappa Ford så det racet är redan kört för Volvos del. Jag hoppas innerligt att Volvo PV kan leva vidare som företag - men inte med att bygga bilar i Sverige. Räddningen kanske kan bli att bilarna tillverkas där det är billigare att göra dem samt att vi i Sverige får koncentrera oss på att designa bilar, smart miljötänk och innovativa säkerhetslösningar istället. Sveriges roll som bilbyggarnation kan vara över snabbare än vi tror - precis som när varvsdöden slog till på 70-talet så måste vi ändra fokus och göra rätt saker inför framtiden. Kort och gott: Gör om och gör rätt!

#1
Kim jansson
2008-11-05 10:02

Mikael J. Man blir minst sagt förvånad när man läser dina funderingar kring Volvo och köpet av en eventuell V70.
Fanns det verkligen inget som var bra, var det inte så att du i grunden inte var intreserad av att köpa Volvo och behövde ganska lite argument för att kunna gå till en handlare och köpa en Kia på tillbud.
Att du inte fick den uppmärksamhet du förtjänade hos handlaren är att beklaga men att skylla på Volvo för att de enskilda säljarna inte sköter sina jobb säger mer om Svensk arbetskraft än om Volvo som produkt och företag.
Själv har jag aldrig ägt eller kört en Volvo utan envist kört Saab eller Opel och en o annan Cadillac, Tills nu då jag kör en Ford S-max och hör och häpna, helt ärligt jag trodde inte Ford kunde tillverka så bra bilar.
Går fantastiskt bra, bekväm och stor som bara den och allt välskruvat.
Dessutom går den på dagg i gräset 0,65 i genomsnitts förbrukning på den stora bilen, helt otroligt.
Disel naturligtvis också det första gången.

#1
Håkan
2008-11-05 10:52

Till Janne: Jag håller med, köp Saab - också!

#1
Mikael Johansson
2008-11-05 11:23

Hej Kim! Tack för ditt inlägg! Jag anklagar inte Volvo för dåliga säljare utan det får stå för säljföretaget. Med tanke på att en Volvo kostar så mycket mer än andra märken så måste de ha bättre kvalité för att leva upp till den s k premium känslan. Jag tycker exempelvis att stolar, ljudnivå, ratt och framförallt instrumentbrädan är riktigt fin. Att dra handen över instrumentbrädan och trycka på den ger en högkvalitativ känsla. Synd bara att resten av bilen inte håller samma kvalité. Jag personligen upplever att kvalitén på bilen är mycket ojämn om man jämför med ex VW och Audi. Den UPPLEVDA kvalitén på min Kia är i många fall bättre än på vissa delar i Volvon medans andra delar i Volvon slår ut Kian med hästlängder. Men framförallt så är Kian av TILLRÄCKLIGT bra och jämn kvalité för att jag skall kunna välja bort Volvo. Jag har bara, sedan jag var 18 år, kört VW produkter, dvs VW, Skoda och Seat. Jag är ute efter en bil som kan lasta mycket och erbjuda flexibilitet och svar ja, jag har kollat på Ford också men inte heller där ansett de ger bättre värde än exempelvis en Skoda eller VW. Valet av Kia skall bli en spännande resa och se hur bilen håller i verkligheten och hur den upplevs efter ett par år. Men som sagt det känns som mycket bil för pengarna för det paket som vi får. ///Mikael

#1
Amazonen
2008-11-05 11:42

Stödköp av volvo har väl kommuner och andra statliga företag gjort i alla år även saab för den delen.
Men min undran är vem har råd att köpa bilar som förbrukar mycke bensin och etanol i dessa tider ?
Diselbilarna förbrukar ju mindre nu män inköpspriset och vägskatter och servicen + värdeminskningen äter ju upp hela vinsten och mera.
Volvoledningen är ju en samling girburkar som då har sitt på de torra med ofanliga löner och bonusar, sen sponsa Golf,Tennis och segling gör ju inte bilarna billigare!
Om volvo varit svensktägt och fått lägga mera forskning på deras miljöbilar som togs fram för en 10-15 år sedan tror jag att volvo varit ledande nu i engergisnåla fordon.
Tänk smart och köp de som plånboken pallar med och kolla även efter miljöbilarna som är billiga i inköp.

#1
Kim Jansson
2008-11-06 13:01

Hej Mikael J.
Trevligt att diskutera med dig i detta forum, vore hel- kul om du rapporterade lite om din Kia när du kört några mil, fick den uppfattningen att Kian var ny för dig. Själv har jag kört 4700 med min S-Max på drygt ett år och kommer att byta till ytterligare en bil av samma märke, så bra tycker jag den är. Trots det relativt höga priset.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.